Gezondheid alle pijlers

Vragen over rolstoel (graag hulp van rolstoelgebruikers!)

19-06-2018 21:59 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Aankomend weekend ga ik voor het eerst met mijn eigen rolstoel een weekendje weg. Ik ben niet helemaal gebonden aan de stoel, maar door Chronische Vermoeidheid en een hartstoornis kan ik niet een hele dag lopen, zoals bijvoorbeeld in een pretpark. Ik ga dus wel eens uit mijn rolstoel, om bijvoorbeeld in een attractie te gaan (ik ga niet door de invaliden ingang, dat is niet nodig - ik kan wel even in de rij staan, dat gaat goed).

Mijn vraag is de volgende: waar laat ik mijn rolstoel wanneer ik er uit ben en deze dus een soort van 'parkeer'. Ik wil natuurlijk dat hij niet in de weg staat en niet gestolen wordt. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik hoor graag alle tips, ik vind het best spannend zo de eerste keer!

- Juul
Ik zou gebruik maken van die rolstoel door zelf én je begeleider door de invalideningang te gaan. Hoef je tenminste niet een uur in de rij te staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij namen een los slot mee, klapten de rolstoel bij elkaar en zetten deze vast aan een hek of bankje in de buurt van een attractie.
Bij de buggy’s met een slot er op.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad gebruik maken van de speciale ingang. Van tevoren je even verdiepen hoe dat is geregeld bij het park waar je naar toe gaat. Je ondervindt in het normale leven al zoveel hinder, nu mag je juist even gebruik ervan maken! Fijne dag alvast!
Alle reacties Link kopieren
Bij de buggy's. Je moet wel erg kansloos zijn om een rolstoel te stelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nemaìn’ schreef:
19-06-2018 22:02
Bij de buggy’s met een slot er op.
Dit. Daar zijn die verzamelplaatsen voor.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-06-2018 22:07
Bij de buggy's. Je moet wel erg kansloos zijn om een rolstoel te stelen.
Mensen doen dat hoor. Ben de mijne ook weleens kwijt geweest. Was toen even “geleend” door iemand om ge/misbruik te maken van de invalideningang.

En ook eens in het Dolfinarium, want dan kon meneer ook eens vooraan zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-06-2018 22:02
Ik zou gebruik maken van die rolstoel door zelf én je begeleider door de invalideningang te gaan. Hoef je tenminste niet een uur in de rij te staan.
Eerste wat ik dacht, je hebt 'm toch niet bij je voor de lol, en daar kan je nu een beetje gebruik van maken....
Castor1975 schreef:
19-06-2018 22:12
Eerste wat ik dacht, je hebt 'm toch niet bij je voor de lol, en daar kan je nu een beetje gebruik van maken....
Het is ook wel handig. Ik was min of meer invalide tijdens mijn eerste zwangerschap. Mocht toen via de invalideningang aansluiten en de attracties werden soms ook even stop gezet zodat ik erin getild kon worden. Was toch wel heel erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
19-06-2018 22:12
Mensen doen dat hoor. Ben de mijne ook weleens kwijt geweest. Was toen even “geleend” door iemand om ge/misbruik te maken van de invalideningang.

En ook eens in het Dolfinarium, want dan kon meneer ook eens vooraan zitten.
Zo. Neem ik voortaan toch mn hangslot maar mee. Vorige week ook op de steiger bij de rondvaartboot laten staan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
19-06-2018 22:12
Mensen doen dat hoor. Ben de mijne ook weleens kwijt geweest. Was toen even “geleend” door iemand om ge/misbruik te maken van de invalideningang.

En ook eens in het Dolfinarium, want dan kon meneer ook eens vooraan zitten.
:woa: echt waar???
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Ik zette die van mijn vader op slot aan iets van een hek.
Twee keer gehad dat ie ergens anders stond dan dat we m achterlieten. In een pretpark zou dat dus de buggy-plek zijn. En trouwens ook de buggy gaat vast met een slot aan t hek.
Maar zou je niet gewoon wel door de invalidenrij gaan? Je hebt m niet voor niets en iedere druppel energie die je kunt besparen lijkt me meegenomen :)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Heb je POTS? (Ik heb die combinatie namelijk, me en pots) dan is in de rij staan toch juist de hel?
Lekker via de invalideingang gaan hoor! Dan heb je minder klachten en kun je meer genieten van al het leuke die dag!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle berichten. Ik heb veel aan de tips, ik ga de rolstoel parkeren bij de buggy plaats wanneer dat nodig is en anders zoek ik een plekje om 'm veilig te parkeren.

Ik wil graag met mijn zus/vriendinnen mee in de rij, zodat we de dag echt samen kunnen beleven. Maar mocht het te zwaar zijn, dan ga ik wel in de invalideningang. Beweging is ook goed voor me, ik moet niet té veel gebruik maken van de stoel (lekker tegenstrijdig allemaal maar helaas wel waar).

Overigens ga ik de rolstoel ook voor het eerst gebruiken bij het winkelen, maar neem deze niet mee naar binnen. Hopelijk kan ik dan ook een plekje vinden om 'm vast te maken, en anders zal er iemand buiten moeten blijven.

Heel erg bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
mamavanf schreef:
19-06-2018 22:18
:woa: echt waar???
Jup. Dus sindsdien slik ik of mijn trots in en neem toch maar de invalidenroute, òf er gaat een slot op.

Vergeet ik nog: een gozer van een jaar of 30 heeft ‘m eens van naast (!) mij weg willen halen, omdat zijn vrouw even wilde zitten. Heel verbaasd dat ik er iets van zei, want het ding kon toch niet van mij zijn, ik zag er immers niet ziek uit? En als ik gewoon kon lopen, mocht zij toch wel even zitten?

(In principe natuurlijk geen probleem, maar mensen hebben een andere ‘zit’ dan ik en mijn hypermobiele lijf merkt het áltijd)
Regelmatig met een vriendin (rolstoelgebonden) naar pretparken geweest. Als je via de uitgang/invalideingang naar de atractie rijdt, mag je daar (naast t karretje waar je in wil) uit je rolstoel stappen en je rolstoel kan daar gewoon blijven staan! Personeel zet hem vaak even voor je aan de kant!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ‘even in de rij staan zeg je. Verkijk je niet op de wachttijd. Soms denk je dat je ee bent en dan gaat de rij om de hoek weer verder.

Misschien om samen met een vriendin via de invalideingang te gaan, dan daar te wachten in je rolstoel op de vriendinnen-in-de-rij en dan met zijn allen de attractie in?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook ff op de website van het pretpark. De meeste parken hebben financiële en praktische regelingen voor mindervalide mensen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
19-06-2018 22:42
Jup. Dus sindsdien slik ik of mijn trots in en neem toch maar de invalidenroute, òf er gaat een slot op.

Vergeet ik nog: een gozer van een jaar of 30 heeft ‘m eens van naast (!) mij weg willen halen, omdat zijn vrouw even wilde zitten. Heel verbaasd dat ik er iets van zei, want het ding kon toch niet van mij zijn, ik zag er immers niet ziek uit? En als ik gewoon kon lopen, mocht zij toch wel even zitten?

(In principe natuurlijk geen probleem, maar mensen hebben een andere ‘zit’ dan ik en mijn hypermobiele lijf merkt het áltijd)
Het zal vast een goed teken zijn dat ik hier nu mijn onderkaak moet oprapen. Waar sommige figuren toch het gore lef vandaan halen, ik weet het niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Juulx1 schreef:
19-06-2018 22:39
Dankjewel voor alle berichten. Ik heb veel aan de tips, ik ga de rolstoel parkeren bij de buggy plaats wanneer dat nodig is en anders zoek ik een plekje om 'm veilig te parkeren.

Ik wil graag met mijn zus/vriendinnen mee in de rij, zodat we de dag echt samen kunnen beleven. Maar mocht het te zwaar zijn, dan ga ik wel in de invalideningang. Beweging is ook goed voor me, ik moet niet té veel gebruik maken van de stoel (lekker tegenstrijdig allemaal maar helaas wel waar).

Overigens ga ik de rolstoel ook voor het eerst gebruiken bij het winkelen, maar neem deze niet mee naar binnen. Hopelijk kan ik dan ook een plekje vinden om 'm vast te maken, en anders zal er iemand buiten moeten blijven.

Heel erg bedankt voor de tips!
Afhankelijk van het park... er mogen een aantal begeleiders mee in die invalidenrij hè.... Dus dan kun je de dag samen beleven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ff zo'n goedkoop draadslot halen. In zo'n park zullen ze 'm niet echt stelen maar joyriden is natuurlijk voor sommigen erg aantrekkelijk. Ook in hotels met één trap laat ik de stoel beneden, gewoon met slotje. Vond ik toch een prettiger idee dan gewoon los laten staan.
Enne, waarom jezelf te kort doen? Gewoon wel de invalide ingang nemen. Van dat staan word je toch moe en doet af aan je plezier.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-06-2018 22:17
Zo. Neem ik voortaan toch mn hangslot maar mee. Vorige week ook op de steiger bij de rondvaartboot laten staan.
Dat zou ik dus niet durven. Bij de dokter voor de deur uit noodzaak omdat ik 'm daar nergens vast kan zetten. Zet 'm dan wel achter de doktersfiets :) Maar zelfs zoon roept al "geen slotje??? " :)
Alle reacties Link kopieren
Iets heel anders maar bij ons is al 2 x de 2€ munt uit de rolstoel gestolen bij het AMC. Staat de rolstoel gewoon in de gang naast de deur van het dokterskamertje, halen ze waarschijnlijk met een speciale sleutel de munt eruit en stoppen er een plastic munt in.

Je kunt inderdaad gewoon een goedkoop slot gebruiken omd e rolstoel ergens aan vast te zetten. Neem gewoon de invalideingang, zo kan je meer van je daag genieten en haal je het einde van de dat ook nog.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
19-06-2018 23:36
Iets heel anders maar bij ons is al 2 x de 2€ munt uit de rolstoel gestolen bij het AMC. Staat de rolstoel gewoon in de gang naast de deur van het dokterskamertje, halen ze waarschijnlijk met een speciale sleutel de munt eruit en stoppen er een plastic munt in.

Tip voor de volgende keer: bij de AH kun je zo’n gratis plastic munt vragen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven