Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de anticonceptiepil

20-06-2018 13:25 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve forummers,

Sinds ongeveer mijn 17e ben ik aan de pil (microgynon 30), dit om mijn vakanties en belangrijke dingen te plannen en mijn pijn/heftige en lange menstruatie te verminderen. Ik merk wel dat ik sinds die tijd behoorlijk slechtgehumeurd door het leven ga en veel minder vrolijk ben. Ook ben ik minder aanwezig en kan ik mijn aandacht nergens bij houden. Een voordeel was wel mijn acne op mijn rug die als sneeuw voor de zon verdween. Soms was ik zelfs maar 1 of 2 dagen ''ongesteld'' en ik had nauwelijks last van pijn.

Nu ben ik 20 en heb ik besloten om te stoppen met de pil om te zien wat het met mijn lichaam gaat doen. Het is toch eigenlijk wel allemaal troep wat je je lichaam dagelijks geeft. Ik heb nu mijn laatste pil anderhalve week geleden geslikt.

Ik zou graag ervaringen willen horen van meiden die hier ook mee gestopt zijn, en wat jullie nu gebruiken. Ik vond zelf de menstruatiecup wel interessant klinken, maar ik denk er nog over na.

:heart:
Alle reacties Link kopieren
Er loopt al een tijdje een topic over het stoppen met de pil: gezondheid/stoppen-met-de-pil-ervaringe ... ges/267137

Hier staan inmiddels al heel wat ervaringsverhalen, misschien heb je er iets aan.

Voor wat betreft de menstruatiecup: doen! Beste uitvinding ever.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Menstruatiecup is geen anticonceptie
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
20-06-2018 13:31
Menstruatiecup is geen anticonceptie
Ik bedoelde het meer van wat jullie nu gebruiken tijdens je menstruatie. :-D
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
20-06-2018 13:31
Er loopt al een tijdje een topic over het stoppen met de pil: gezondheid/stoppen-met-de-pil-ervaringe ... ges/267137

Hier staan inmiddels al heel wat ervaringsverhalen, misschien heb je er iets aan.

Voor wat betreft de menstruatiecup: doen! Beste uitvinding ever.
Ah thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds de zwangerschap en bevalling (nu bijna 2,5 jaar) de pil niet meer geslikt.. en ik moet zeggen, dat bevalt me prima! Ik was om dezelfde redenen die jij noemt aan de pil, had zware bloedingen die gepaard gingen met heftige krampen.
Dat is een stuk minder, en ik gebruik tijdens mijn menstruatie een cup. Bevalt me prima ook, het is even wennen maar als je het onder de knie hebt is het een fantastische uitvinding!
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
20-06-2018 13:31
Menstruatiecup is geen anticonceptie
In de basis niet nee, maar probeer er met zo'n cup maar eens een piemel in te stoppen... ;-D
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
De menstruatiecup heb ik ook en bevalt mij super goed. De 1ste 3 dagen leeg ik hem wel 3 x per dag, en daarna gewoon 2x. Ik zou willen dat ik het 10 jaar eerder was gaan gebruiken.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je veel van je klachten onterecht toeschrijft aan het gebruik van de pil. Wees dus niet verbaasd als een deel van je klachten niet als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een jaar gestopt met de pil, eileiders zijn doorgesneden dus geen kansen meer om zwanger te worden.

Mijn ongesteldheid is echt 3x zo zwaar omdat de bijverschijnselen nu weer allen "echt" zijn ipv weggestopt door hormonen. Buikkrampen, rugpijn, zin in snoep, chagerijnige zin, opgeblazen tieten... alles erop en eraan 3x zo heftig.
Alle reacties Link kopieren
Menstruatiecup is geweldig. Het heeft een beetje oefening nodig, geef het niet op als je de eerste paar keer een beetje loopt te klungelen. Oefen met inbrengen en uithalen als je nog niet ongesteld bent om een hoop zooi te voorkomen.

mijn menstruatie is overigens nooit meer zo lang en heftig geworden als voor ik met de pil begon. De algehele neerslachtigheid is verdwenen. Ik heb wel vrij erge pms gekregen, daar ben ik nu voor onder behandeling bij een acupuncturist. Het kan lang duren voor je weer regelmatig ongesteld wordt, het ene lijf heeft de hormoonhuishouding sneller op orde dan het andere.

Heb je goed nagedacht over hoe jij en je eventuele partner nu een zwangerschap gaan voorkomen?

Overigens heeft mijn menstruatie me nog nooit belemmerd tijdens vakanties of andere belangrijke dingen, zeker ook door de menstruatiecup.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
20-06-2018 14:54
Ik denk dat je veel van je klachten onterecht toeschrijft aan het gebruik van de pil. Wees dus niet verbaasd als een deel van je klachten niet als sneeuw voor de zon verdwijnen.
eens! maar dan weet ze wel dat het daar iig niet aan ligt ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaartje ouder dan jij en sinds kort gestopt met de pil. Vooral de grote hoeveelheid hormonen stond me tegen, vlak voor het begin van mijn menstruatie was ik doodongelukkig (PMS), dus ben ik gestopt.

Nu heb ik een spiraaltje (Kyleena) en zal wellicht daarom de komende vijf jaar niet meer menstrueren (joepie!)

Stoppen met de pil heeft wel mogelijke bijwerkingen, zoals acne die terugkomt, maar ook leuke bijwerkingen zoals meer zin in seks. :)
Veritas vos liberabit
Beste besluit ever! Was ca. 18 jaar aan de pil (eerst diane, toen microgynon) en nu voel ik me veel vrolijker en heb ik vrijwel geen stemmingswisselingen! Menstruatie is op dag 1 en 2 heftiger, maar daarna merk ik er vrijwel niks meer van en is het al bijna voorbij. Ik gebruik gewoon tampons en condooms. Wel wat meer last van puistjes in mijn gezicht (ben nu ongeveer 7 maanden gestopt) maar daar slik ik nu grote klis capsules voor en dat is nu ook weer rustig :)
Alle reacties Link kopieren
Had nog nooit in mijn leven de pil gebruikt en ben juist sinds een maand begonnen(35 jr) ivm verschrikkelijke pms

Ik hoop dat het helpt maar voelt tegennatuurlijk. Echter de depressieve periodes waren steeds erger
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zelf 20 jaar en twee jaar geleden gestopt met het gebruik van de anticonceptiepil. Ik had ok erg hevige menstruaties en werd er af en toe niet goed van. Ook enorm veel huidirritaties en humeurwisselingen.

Ik ben overgestapt op een spiraaltje, ik moet zeggen voor mij is dit echt de uitkomst. Blijft vijf jaar zitten en ik ben bijna nooit meer ongesteld. Af en toe heb ik nog eens een klein doorbraak bloedinkje. Verder nergens meer last van en ik kan het zeker iedere meid aan raden.
Die van mij zit er nu 2,5 jaar in, dat betekend dat ik over 2,5 jaar mijn spiraal moet laten verwijderen en de keuze moet maken een nieuwe te laten plaatsen of het zo te laten.
Het fijne van een spiraal vind ik vooral dat de hormonen maar op één plek af worden gegeven, waardoor niet je hele lichaam onder de 'troep' zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven