Gezondheid alle pijlers

Tandarts angst overwinnen

21-06-2018 17:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo bang van tandarts ik kan mij daar echt niet over zetten.
Heb al 2 keren gegaan gelukkig geen gaatjes ze kuist dan wel heel mijn tanden en soms voel het wel ambetand.
Maar nu krijg ik wat last van een tand en ik wil een afspraak maken maar dan eigenlijk ook niet maar ben eigenlijk ook inorm bang van de tandpijn 😂 maar dan nog kan ik er mij nie overzetten. Mijn dochter ga volgende week op controle en ben dan aan het denken om afspraak te maken mja mij kende xs xd

Misschien wat tips?
Doet spuitje pijn voor te verdoven?
Ontzenuwen of wortelkanaalbehandeling pijnlijk? Ik hoor daar slechte ervaringen mee en ben echt bang dat ik zo behandeling ga moeten doen.
Gaatjes vullen pijnlijk?
Ja het doet pijn...
maar een verdoving voel je maar heel even (prikje)
en sommige tandartsen gebruiken lachgas, totaal pijnloos.
Alle reacties Link kopieren
Je zou je daar bij neer moeten leggen als je een mooi gebit wil behouden.
Verdoven voel je even een snel prikje in de wang of gehemelte. Daarna voel je van de behandeling weinig.
Alle reacties Link kopieren
Je moet er rekening mee houden dat mensen slechte verhalen eerder/liever vertellen dan goede!

Ik was ook enorm bang van de TA, maar heb dat overwonnen. Daar was veel voor nodig (na meer dan 10 jaar), maar ik ga er nu letterlijk fluitend heen en laat zelfs onverdoofd boren!

De prik voel je nauwelijks, van de behandeling daarna voel je dat er "iets" gebeurt, maar geen pijn. Het belangrijkste in mijn ervaring is communicatie; ZEG je TA dat je angst hebt en spreek bijv. af dat hij/zij even stopt als je je hand opsteekt. Dan kun jij je herpakken en dan weer door.
En laat uitleggen wat ze gaan doen, dan is dat niet onverwacht, want ook DAT is vaak deel van de angst.

Hou je iig groot voor je dochter, zodat zij je angst niet over neemt.
Mijn zoontje hoeft nog niet naar de TA, maar neem ik wel mee. Zo went hij aan de mensen, geurtjes en geluiden. Als hij oud genoeg is mag hij meekijken met de controle en gaan ze bij hem alleen met het spiegeltje kijken.
Ik hoop de angst bij hem zo voor te zijn.

Sterkte!
Als je echt heel erg bang bent, ga dan naar een psycholoog. Mijn ervaring is dat de gewone trucjes om met de angst om te kunnen gaan niet genoeg zijn als je echt doodsangsten uitstaat, maar met therapie kan je er wel goed van af komen.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
21-06-2018 17:16
Je zou je daar bij neer moeten leggen als je een mooi gebit wil behouden.
Verdoven voel je even een snel prikje in de wang of gehemelte. Daarna voel je van de behandeling weinig.
Prikje in de wang of gehemelte?
Das toch in tandvlees?
Alle reacties Link kopieren
lulletjerozenwater schreef:
21-06-2018 17:24
Je moet er rekening mee houden dat mensen slechte verhalen eerder/liever vertellen dan goede!

Ik was ook enorm bang van de TA, maar heb dat overwonnen. Daar was veel voor nodig (na meer dan 10 jaar), maar ik ga er nu letterlijk fluitend heen en laat zelfs onverdoofd boren!

De prik voel je nauwelijks, van de behandeling daarna voel je dat er "iets" gebeurt, maar geen pijn. Het belangrijkste in mijn ervaring is communicatie; ZEG je TA dat je angst hebt en spreek bijv. af dat hij/zij even stopt als je je hand opsteekt. Dan kun jij je herpakken en dan weer door.
En laat uitleggen wat ze gaan doen, dan is dat niet onverwacht, want ook DAT is vaak deel van de angst.

Hou je iig groot voor je dochter, zodat zij je angst niet over neemt.
Mijn zoontje hoeft nog niet naar de TA, maar neem ik wel mee. Zo went hij aan de mensen, geurtjes en geluiden. Als hij oud genoeg is mag hij meekijken met de controle en gaan ze bij hem alleen met het spiegeltje kijken.
Ik hoop de angst bij hem zo voor te zijn.

Sterkte!
Ja dochter is 3,6j en maak iedere keer afspraak voor haar voor een controle omdat ze dan niet zo bang zal zijn lijk de mama
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de verdoving nooit pijnlijk, maar gewoon vervelend. Heb ooit gehoord dat er ook een watje is waarmee ze de plek kunnen verdoven voor de prik. Dan voel je helemaal niks.

Hoop dat er helemaal niks te gebeuren TO!
Alle reacties Link kopieren
Anders vraag je of het onder narcose kan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn advies:

Suck it up.

Zet een muziekje aan met oordopjes.

Ogen dicht.

Nogmaals: suck it up.

De tandarts is een noodzakelijk kwaad. Ik vind het ook maar niets. Lig regelmatig huilend in die stoel. Maar ik suck het twee keer per jaar (en soms 3 of 4 x als er iets geboord moet worden daarna) gewoon up. En het valt eigenlijk altijd mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij een speciale angsttandarts. Die neemt ruim de tijd, communiceert veel meer, en behandelt eventueel onder lachgas of zelfs narcose.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
21-06-2018 18:02
Ik zit bij een speciale angsttandarts. Die neemt ruim de tijd, communiceert veel meer, en behandelt eventueel onder lachgas of zelfs narcose.
Dit! Echt, wat een verademing
Ben zelf als de dood, ruim zestien jaar niet geweest. Een paar jaar terug moest ik wel ivm pijn, flink onder de medicatie bij de kaakchirurg geweest.

Daarna aangemeld bij reguliere tandarts. Geen speciale angsttandarts maar wel een die wonderbaarlijk goed op me afstemt. Ben nog steeds behoorlijk bang maar kan me door hem wel laten behandelen. En voor de verdovingsprik smeert hij een verdovend zalfje zodat ik zelfs de prik amper voel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-06-2018 17:51
Anders vraag je of het onder narcose kan.
Voor een kleine ingreep gaan ze dat niet doen denk ik.
Ben trouwens van Belgie in Nederland is dat misschien allemaal anders?
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
21-06-2018 18:02
Ik zit bij een speciale angsttandarts. Die neemt ruim de tijd, communiceert veel meer, en behandelt eventueel onder lachgas of zelfs narcose.
Is een angttandarts niet duurder ofzo?
Want vriend is daar niet happig voot heb daar keer voor gekeken maar is ook niet bedoeling dat ik meer betaal omdat ik bang ben van tandarts
En wat doen ze meer dan een gewone tandarts?
Alle reacties Link kopieren
Noemiee schreef:
21-06-2018 18:17
Voor een kleine ingreep gaan ze dat niet doen denk ik.
Ben trouwens van Belgie in Nederland is dat misschien allemaal anders?
Dat was duidelijk. Je schrijft precies zoals je praat. ;-D

Ik geloof dat ze hier wel gebruik maken van lachgas, om je te kalmeren als het nodig is. Praat er met je tandarts over!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Noemiee schreef:
21-06-2018 18:19
Is een angttandarts niet duurder ofzo?
Want vriend is daar niet happig voot heb daar keer voor gekeken maar is ook niet bedoeling dat ik meer betaal omdat ik bang ben van tandarts
En wat doen ze meer dan een gewone tandarts?
Nee is niet duurder, en ik mag toch hopen dat je verzekerd bent?
Lachgas moet ik wel zelf betalen, dat wordt niet vergoed door mijn verzekering

Mijn vriend zou met zo'n opmerking een schoen naar z'n hoofd krijgen. 'Is niet de bedoeling'? Is het dan de bedoeling dat je niet gaat en rondloopt met pijn en uiteindelijk ernstige problemen met je tandvlees en gebit krijgt? Mijn vriend gaat zelf met een controle nog met mij mee, morgen moet ik toevallig weer, omdat hij het belangrijk vindt. En ja, dan moet er voor mij wat meer neergelegd worden voor de tandarts. Beter dan over een paar jaar een kroon van 500 euro zelf moeten betalen omdat ik mijn gebit heb verwaarloosd.

Mijn tandarts neemt veel meer tijd en is getraind om met angst om te gaan. Het is dus met name het sociale aspect, de interactie. Ze onderzoeken ook waar je angst vandaan komt en het doel is dat je uiteindelijk niet meer bang bent. En ze bieden dus lachgas en narcose aan. Mijn tandarts heeft ook speciaal getrainde assistentes.
doornroosje9 schreef:
21-06-2018 18:20
Dat was duidelijk. Je schrijft precies zoals je praat. ;-D

Ik geloof dat ze hier wel gebruik maken van lachgas, om je te kalmeren als het nodig is. Praat er met je tandarts over!
Haha, ik zag ook direct dat TO een Belgische is (net zoals ik).
On topic nu: TO, je hoeft echt niet bang te zijn. Mijn dochter gaat nu sinds 4 jaar naar een angsttandarts in België en
inmiddels gaat ze daar fluitend heen. Kost ook niet meer dan een 'normale' tandarts.
Zoek op 'Angsttandarts' in jouw regio. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
21-06-2018 18:40
Haha, ik zag ook direct dat TO een Belgische is (net zoals ik).
On topic nu: TO, je hoeft echt niet bang te zijn. Mijn dochter gaat nu sinds 4 jaar naar een angsttandarts in België en
inmiddels gaat ze daar fluitend heen. Kost ook niet meer dan een 'normale' tandarts.
Zoek op 'Angsttandarts' in jouw regio. Sterkte!
Zal het eens bekijken 😊
Dankje alvast
Alle reacties Link kopieren
Echt doen hoor die angsttandarts.

Ben zelf ook geen held met tandartsen, maar ga nu ieder half jaar heen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
21-06-2018 19:00
Echt doen hoor die angsttandarts.

Ben zelf ook geen held met tandartsen, maar ga nu ieder half jaar heen.
Ja heb 1 gevonden maar is niet echt bij ons in de buurt. Jammer
Alle reacties Link kopieren
Noemiee schreef:
21-06-2018 19:15
Ja heb 1 gevonden maar is niet echt bij ons in de buurt. Jammer
wat is 'niet echt' in de buurt? Als in, je kan er niet op de fiets heen? Of, ik moet er anderhalf uur voor reizen?
Alle reacties Link kopieren
"Niet echt in de buurt" is natuurlijk maar relatief.

Mijn renovatie is destijds onder narcose geweest, maar dat kon toen (zo'n 14 jaar geleden) maar op 1 locatie. Ongeveer 150km van huis.
Ik heb dat gedaan. En daarna ongeveer 3 jaar daar onder controle geweest. Totaal dus zeker 15x heen en weer geweest.
En toen mijn angst weg was des tap genomen naar een TA in mijn woonplaats...

Bij mij voel het overigens onder mijn zorgverzekering, maar ging over het maximum. Ik heb zelf dus nog zo'n €2500 betaald, maar er was ERG veel nodig; meer dan 10 elementen!
Alle reacties Link kopieren
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelk ... e-omgeving

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven