Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje huisarts of zelf

29-06-2018 10:03 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
De brief voor een uitstrijkje viel op de mat deze week. Ik las daarin dat het via je huisarts (of assistent van) moet of anders met een zelftest.
Nu is mijn huisarts heel leuk hoor, maar het is een oude man. De assistente is zijn vrouw.

Ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om door een van hen een uitstrijkje te laten maken.

Heeft iemand ervaring met de zelftest?
Ik heb hier een zelftest liggen, moet 'm alleen nog gaan gebruiken.
Lijkt mij wel een uitkomst, kan het gewoon zelf thuis doen, gemak dient de mens.
Ik zou het doodeng vinden om zelf te doen denk ik. Bij de dokter is het al een gedoe... Maar waarom zie je het niet zitten bij de beste man? Ik denk zo maar eens dat je niet de eerste bent en ook niet de laatste waarbij hij een uitstrijkje doet. Of doet de assistente het?
Alle reacties Link kopieren
Chickeletta schreef:
29-06-2018 10:03
Nu is mijn huisarts heel leuk hoor, maar het is een oude man. De assistente is zijn vrouw.

Nou en?
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
29-06-2018 10:08
Ik zou het doodeng vinden om zelf te doen denk ik. Bij de dokter is het al een gedoe... Maar waarom zie je het niet zitten bij de beste man? Ik denk zo maar eens dat je niet de eerste bent en ook niet de laatste waarbij hij een uitstrijkje doet. Of doet de assistente het?
Vind het gewoon niet zo prettig. Of de assistent het doet weet ik eigenlijk niet.

Maar als het makkelijk is om zelf te doen, dan liever zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrouwelijke huisarts en wat jongere assistentes. En ook mijn hobby is het niet.
Maar ik laat het toch maar door hen doen. Sommige dingen wil ik niet mee prutsen. Kan mezelf, ben best slordig.
Je doet met de zelftest niet een echt uitstrijkje. Je draait gewoon een wattenstokje rond in je vagina. Een echt uitstrijkje wordt gemaakt van het slijmvlies op de baarmoedermond/hals. Daar moet men dus voor naar binnen kijken.

Aangezien tegenwoordig eerst alleen op aanwezigheid van hpv wordt getest, kan dat ook met vaginaslijmvlies. Komt daar een risico-hpv uit, dan wordt je alsnog geadviseerd een echt uitstrijkje te laten maken.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 29-06-2018 10:14
0.35% gewijzigd
De site waar je ze kunt aanvragen heeft ook uitleg hoe ze te gebruiken, het lijkt mij een eitje. Je kunt het doen wanneer het jou uitkomt, ik zou er gewoon een bestellen is nog gratis ook en binnen een paar dagen in huis.
lilalinda schreef:
29-06-2018 10:12
Ik heb een vrouwelijke huisarts en wat jongere assistentes. En ook mijn hobby is het niet.
Maar ik laat het toch maar door hen doen. Sommige dingen wil ik niet mee prutsen. Kan mezelf, ben best slordig.
En ik vind het toch ook nooit prettig voelen, dat gehark daar beneden. Niet echt pijnlijk, maar toch minimaal onprettig. Dus liever dat een ander dat doet i.p.v. ikzelf.

Edit: Ik lees net dat je zelf niet naar binnen gaat.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 29-06-2018 10:15
5.68% gewijzigd
regenworm schreef:
29-06-2018 10:13
Je doet met de zelftest niet een echt uitstrijkje. Je draait gewoon een wattenstokje rond in je vagina. Een echt uitstrijkje wordt gemaakt van het slijmvlies op de baarmoedermond/hals. Daar moet men dus voor naar binnen kijken.

Aangezien tegenwoordig eerst alleen op aanwezigheid van hpv wordt getest, kan dat ook met vaginaslijmvlies. Komt daar een risico-hpv uit, dan wordt je alsnog geadviseerd een echt uitstrijkje te laten maken.

Dit inderdaad.
Lily1504 schreef:
29-06-2018 10:14
En ik vind het toch ook nooit prettig voelen, dat gehark daar beneden. Niet echt pijnlijk, maar toch minimaal onprettig. Dus liever dat een ander dat doet i.p.v. ikzelf.

Dat hoef je dus niet zelf te doen, de zelftest werkt anders.
Alle reacties Link kopieren
Waar kan je dat dan gratis bestellen? Ik ben niet geweest omdat ik er teveel tegenop zag (ja ik weet het, stom), en kon niks vinden over een gratis zelftest.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hetvrijewoord schreef:
29-06-2018 10:15
Dat hoef je dus niet zelf te doen, de zelftest werkt anders.
Ik had mijn bericht inderdaad al aangepast. Ik wist dat niet. Maar ik ga dan ook gewoon naar de dokter, wist niet eens dat de mogelijkheid tot zelf testen bestond.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 29-06-2018 10:18
24.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-06-2018 10:16
Waar kan je dat dan gratis bestellen? Ik ben niet geweest omdat ik er teveel tegenop zag (ja ik weet het, stom), en kon niks vinden over een gratis zelftest.
Ja, bij mij stond het in de brief die ik kreeg.
Of het gratis is stond er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
29-06-2018 10:13
Je doet met de zelftest niet een echt uitstrijkje. Je draait gewoon een wattenstokje rond in je vagina. Een echt uitstrijkje wordt gemaakt van het slijmvlies op de baarmoedermond/hals. Daar moet men dus voor naar binnen kijken.

Aangezien tegenwoordig eerst alleen op aanwezigheid van hpv wordt getest, kan dat ook met vaginaslijmvlies. Komt daar een risico-hpv uit, dan wordt je alsnog geadviseerd een echt uitstrijkje te laten maken.
Dank! Dit wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat was 2 jaar geleden nog niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-06-2018 10:16
Waar kan je dat dan gratis bestellen? Ik ben niet geweest omdat ik er teveel tegenop zag (ja ik weet het, stom), en kon niks vinden over een gratis zelftest.
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevol ... fafnameset

Via je DigiD
Alle reacties Link kopieren
Heb de zelfbestuur aangevraagd, begin juni, wordt eind augustus geleverd, zijn niet aan te leveren, zo groot is de aanvraag.
Such a beautiful place to be with Friends.
Lily1504 schreef:
29-06-2018 10:14
Edit: Ik lees net dat je zelf niet naar binnen gaat.
Dat wel. Alleen doe je het zelf (en zonder eendenbek).
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon die drie minuten naar de dokter. Dan maar wat ongemakkelijk, so what?
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
29-06-2018 10:25
Heb de zelftest aangevraagd, begin juni, wordt eind augustus geleverd, zijn niet aan te leveren, zo groot is de aanvraag.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik heb de zelftest gedaan. Zo gebeurd. Kostte me geen enkele moeite. Tijdens de kerstdrukte opgestuurd en na ruim 1 week de uitslag. Zou het de volgende keer absoluut weer zelf doen.
Mijn gezondheid gaat voor alles dus ik ga echt geen risico's nemen met zelf prutsen. Al doet de concierge van mijn huisarts het: i don't care. Teveel verhalen gelezen van vrouwen die het om deze reden niet deden en na een aantal jaar met een slechte uitslag uit de bus kwamen.
Ik heb de zelftest gedaan, gewoon niet reageren op de oproep voor het uitstrijkje, dan komt de zelftest na 3/4 maanden binnen.
Wel even heel goed lezen voor je het doet en het apparaatje even goed bekijken hoe het werkt. Bij mij ging het prima, heel makkelijk. Uitslag had ik na 3 weken in huis, goed gelukkig. Ik vind het een uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-06-2018 10:16
Waar kan je dat dan gratis bestellen? Ik ben niet geweest omdat ik er teveel tegenop zag (ja ik weet het, stom), en kon niks vinden over een gratis zelftest.
Oh wat erg dit! Ga vooral! Ik heb na 2 'foute' pap uitslagen en een kijkoperatie mn hele baarmoeder moeten laten verwijderen. Laatste voorstadium van baarmoederhalskanker. En dat zonder enige klachten of pijntjes of wat dan ook. Deze keer overslaan had me fataal geweest zei de gyn mij na de operatie. Zo blij dat ik ben gegaan!! Doen hoor, die paar minuutjes is het niet waard om door te overlijden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven