Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 tekort, me slecht voelen sinds afvallen

03-07-2018 16:35 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al maanden voel ik me niet heel goed, niet ziek maar ook niet fit. Ik snapte er niets van. Bloedonderzoek gaf aan dat alles goed was, maar vandaag bleek dat ze iets over het hoofd hadden gezien namelijk mijn b12 waarde. Die moet volgens mijn huisarts tussen de 150 en 200 zitten, bij mij is deze 160. Gezien mijn klachten denkt de arts dat die voor mij een tekort is. Veel valt daardoor op zn plek, ik voel me leeg, vermoeid, prikkelbaar, alles voelt snel teveel, totaal niet mezelf want ik ken mezelf juist als een energiek en blij persoon. Ik heb afgelopen tijd enorm getwijfeld aan mezelf, dacht ik psychische hulp nodig had maar als ik naar de symptomen kijk van b12 tekort dan lijkt dit het te zijn.
Ik heb het sinds ik ben afgevallen, een jaar geleden mee beginnen en in totaal nu 17 kilo kwijt. Sinds een half jaar begonnen de klachten en de laatste 2 maanden op het dieptepunt. Zelfs mn huwelijk lijdt eronder want ik ben niet gezellig en veel geïrriteerd. Waar ik me tevens heel schuldig over voel, ik voel aan alles dat ik niet mezelf ben maar krijg het niet omgedraaid.

Ik moet nu 6 weken pillen slikken en dan opnieuw bloed prikken. Eerlijk gezegd schrik ik een beetje van dingen die ik hierover lees op internet. De eventuele blijvende gevolgen, dat b12 tekort onderschat wordt en het ook kan zijn dat mijn lijf dit niet goed opneemt en ik misschien wel blijvend injecties nodig heb straks. Huisarts gaf voor nu aan dat de tabletjes net zo goed zouden werken.

Kan dit een gevolg zijn mijn gewichtsverlies? Voorheen was ik nooit ziek en voelde ik me een stuk beter. Los van het feit dat minder gewicht goed voor me is (had overgewicht) en ik me beter voel in een kleinere maat, voel ik me lichamelijk en nu ook psychisch toch echt niet beter dan met overgewicht.

Is dit herkenbaar? Moet ik me zorgen maken om in dit b12 tekort?
Heb je weleens overwogen om acupunctuur te gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
paloma schreef:
03-07-2018 16:40
Heb je weleens overwogen om acupunctuur te gaan doen?
Nee, want ik weet sinds vandaag pas dat ik een tekort heb. Ik heb verder geen ervaring met acupunctuur maar sta overal voor open.
Jij hebt ervaring hiermee ivm b12?
paloma schreef:
03-07-2018 16:40
Heb je weleens overwogen om acupunctuur te gaan doen?
Kwakzalverij!
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je deze vragen niet aan je huisarts?
Hoe zit het met je dieet? Wat voor een dieet doe je?
Via een diëtiste of doe je 'zomaar iets'?
Je weet hoe beroerd je je kunt voelen door slechte voeding?
Misschien ben jij je lichaam door zo'n dieet wel enorm aan het verwaarlozen.
Kijk eerst eens of je wel gezond eet.
Alle reacties Link kopieren
Had je een jaar geleden voor het afvallen ook een tekort? Of nooit gemeten.
Ik ben dmv een GBP in een klein jaar bijna 60 kilo afgevallen en mijn B12 bleef mooi op peil.
Dus in mijn geval had afvallen er niet direct invloed op.

Nu 34 weken zwanger en mijn B12 zit rond de 100 (vorige week geprikt, vandaag binnen, nog niet met ziekenhuis gebeld) maar voel me er verder niet beroerd bij.
Maar dit zal ook per persoon verschillen, bij mij is het pas sinds kort omdat het een half jaar geleden nog goed was, dus misschien loop je er onbewust al veel langer mee?
newspaper schreef:
03-07-2018 16:43
Nee, want ik weet sinds vandaag pas dat ik een tekort heb. Ik heb verder geen ervaring met acupunctuur maar sta overal voor open.
Jij hebt ervaring hiermee ivm b12?
Wel (hele goede) ervaring maar niet in combinatie met B12. Wellicht iets om nader te onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet gaan diëten maar van alles minder eten. Ik eet dus eigenlijk alles, maar met mate. Drink geen alcohol. Ik eet koolhydraten, zuivel, groeten, fruit en ook echt af en toe wel vet in de zin van friet etc.
Voor mijn gevoel doe ik het dus niet slecht qua eten.

Toen mijn huisarts vanochtend dit bericht af en ik pillen meekreeg dacht ik "ach het is maar een vitamine tekort, met die pillen vul ik dat zo weer aan". Huisarts gaf me ook totaal niet de indruk dat er iets ergs aan de hand is. Mijn gewichtsverlies zou juist moeten zorgen voor een gezonder lichaam volgens haar.
Ik ben gaan zoeken op internet omdat ik nog nooit van een vitamine b12 tekort gehoord had, toen zag ik ineens veel herkenbare symptomen maar schrok ik ook van wat ik las.
karin12345 schreef:
03-07-2018 16:44
Kwakzalverij!
Heb je er ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
03-07-2018 16:52
Had je een jaar geleden voor het afvallen ook een tekort? Of nooit gemeten.
Ik ben dmv een GBP in een klein jaar bijna 60 kilo afgevallen en mijn B12 bleef mooi op peil.
Dus in mijn geval had afvallen er niet direct invloed op.

Nu 34 weken zwanger en mijn B12 zit rond de 100 (vorige week geprikt, vandaag binnen, nog niet met ziekenhuis gebeld) maar voel me er verder niet beroerd bij.
Maar dit zal ook per persoon verschillen, bij mij is het pas sinds kort omdat het een half jaar geleden nog goed was, dus misschien loop je er onbewust al veel langer mee?
Ik heb deze klachten nooit gehad. 2 zwangerschappen gehad, voelde me los van de bijbehorende kwalen altijd prima. Ook na de bevallingen. Misschien heeft mijn gewichtsverlies er niets mee te maken, het valt me alleen op dat ik sindsdien al een paar keer ziek ben geweest en ik me eigenlijk steeds slechter ben gaan voelen. Dus die link leg ik zelf.
Heb ook nog nooit iets gehoord over b12 dus dat is nooit getest. Ik weet niet of dit trouwens zwangerschap getest wordt, heb in ieder geval nooit iemand gehoord over dat ik een tekort hieraan had
Alle reacties Link kopieren
Pillen oraal nemen helpt niet. Dan wordt het niet opgenomen nl. Je kan beter de smelttablet ( onder de tong ) nemen of injecties.
Alle reacties Link kopieren
Voedseltekort is altijd stressvol voor je lichaam omdat het van groot belang is dat je voedselreserves (lichaamsvet) zo veel mogelijk onverminderd blijven bestaan voor de echt slechte tijden.

Daarom zal je lichaam het aanspreken van het lichaamsvet zoveel mogelijk verhinderen en dat gebeurt door honger, duizelingen, hartkloppingen, slecht slapen enz. enz.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
paloma schreef:
03-07-2018 16:40
Heb je weleens overwogen om acupunctuur te gaan doen?
Wat?? De arts(!!) heeft vastgesteld dat ze een vitaminetekort heeft.
Lijkt me onmogelijk om vitaminetekorten door met een paar naaldjes in je huid te prikken op te lossen.

TO, waarom luister je niet gewoon naar je arts, stel hem je vragen en ga niet zelf lopen dokteren.
Ook zal hij of zij echt wel weten wat je nodig hebt, tabletjes of injecties. Een arts heeft daarvoor gestudeerd.
Zorgelijk dat je het advies niet vertrouwd en zo erg twijfelt of het wel klopt allemaal dat je hier een topic voor aanmaakt....
Bespreek anders met je arts dat je weinig of geen vertrouwen hebt in zijn of haar oordeel. Wellicht kan je beter van arts veranderen, zonder vertrouwen is het lastig om iemand te behandelen.

Luister naar je arts en stop met dat zoeken naar Ernstige Ziektes die je ook zou kunnen hebben: als je maar lang genoeg zoekt vind je wel een ziekte die bij je klachten past. Neem gewoon de vitamines in, wacht op de volgende controle en geef het wat meer tijd dan een halve dag voor je verbetering merkt ;)
Alle reacties Link kopieren
Googelen op ziekteverschijnselen is een gegarandeerde manier om je ellendig te gaan voelen, dat weet je toch.

Omdat ik vergeten was hoe het ook alweer zat heb ik even op het uitslagenlijstje (van het laboratorium van een ziekenhuis) gekeken, van een paar jaar geleden, toen er een paar keer bloed geprikt is bij mij, oa op B12.
Zij hanteren een referentiewaarde van 150 - 700. Heb je die 150-200 wel goed onthouden ?

Slik gewoon 6 weken de B12 tabletten en kijk dan verder.

Ik vroeg me eerst af of je niet een extreem dieet gevolgd had, maar je schrijft van niet. Je huisarts heeft vast ook naar gebruik van maagzuurremmers gevraagd ?
Het schijnt wel zo te zijn dat je wanneer je ouder wordt je capaciteit om B12 op te nemen uit voeding afneemt (heeft iets te maken met intrinsic factor, een stof die in je maagslijmvlies gevormd wordt) maar dat zal je nog niet zijn, met twee zwangerschappen net achter de rug.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intrinsieke_factor
nounou
as1984 schreef:
03-07-2018 16:45
Waarom stel je deze vragen niet aan je huisarts?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
In je lijstje van wat je eet komt geen vlees voor, of vis.
Eet je dat niet ?
Als (lacto)-vegetariër kun op den duur een tekort krijgen.
Heb je daaraan gedacht ?
nounou
paloma schreef:
03-07-2018 16:57
Heb je er ervaring mee?
Nee.
Waarom zou ik iets gaan doen waarvan ik weet dat het niet werkt?
dubbel
anoniem_306783 wijzigde dit bericht op 03-07-2018 18:56
96.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk maar eens even op de site stichting B12-tekort. Daar staat heel veel info op. Ook info die de meeste huisartsen niet hebben. Het is aan te raden om ook andere testen te laten doen. Soms is er genoeg B12 in je bloed maar een groot tekort elders in je lichaam waar het zijn werk doet.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
03-07-2018 18:07
Kijk maar eens even op de site stichting B12-tekort. Daar staat heel veel info op. Ook info die de meeste huisartsen niet hebben. Het is aan te raden om ook andere testen te laten doen. Soms is er genoeg B12 in je bloed maar een groot tekort elders in je lichaam waar het zijn werk doet.

Wat bedoel je hiermee ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
03-07-2018 18:07
Kijk maar eens even op de site stichting B12-tekort. Daar staat heel veel info op. Ook info die de meeste huisartsen niet hebben. Het is aan te raden om ook andere testen te laten doen. Soms is er genoeg B12 in je bloed maar een groot tekort elders in je lichaam waar het zijn werk doet.
Dit is wat ik zo rot vind, als je sites als deze bekijkt dan wordt een B12 tekort ineens een stuk ernstiger dan dat de huisarts zegt. Ik heb echt wel vertrouwen in mn Huisarts, maar je leest toch veel dat huisartsen niet alle kennis in huis hebben..tenminste dat suggereren deze websites.
paloma schreef:
03-07-2018 16:40
Heb je weleens overwogen om acupunctuur te gaan doen?
Ja daar gaat je B12 tekort van weg. :rofl:
Orale pillen werken niet altijd/vaak niet. Ligt namelijk aan de oorzaak van het tekort. Er is vaak een verstoorde opname via voeding/orale weg. Pillen oraal werken dan ook niet.

Blijf je klachten houden of lage B12 waarden, vraag om de injecties. Aan je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-07-2018 19:49
Orale pillen werken niet altijd/vaak niet. Ligt namelijk aan de oorzaak van het tekort. Er is vaak een verstoorde opname via voeding/orale weg. Pillen oraal werken dan ook niet.

Blijf je klachten houden of lage B12 waarden, vraag om de injecties. Aan je huisarts.

Het is afhankelijk van de oorzaak van het tekort. Bij mij werkten de smelttabletjes wel.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven