Gezondheid alle pijlers

Hoe ‘verwerken’ van slecht nieuws/kanker

06-07-2018 09:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg dinsdag misschien slecht nieuws. (Uitslag CT scan nav een zwelling in mijn nier)

Ik heb eerder gehoord dat ik een progressieve chronische ziekte heb. Toen was ik overrrompeld door het nieuws en verdrietig. Toch heb ik (achteraf gezien) mezelf weinig ruimte gegeven voor mijn emoties toen. Ging meteen door in mijn rol als moeder. En de drukte die het gezin met zich mee brengt. Achteraf zeg ik wel eens, ik had een weekend weg moeten gaan naar zee, alleen of met partner.

Ik wil dus een beetje voorbereid zijn als ik dinsdag zou horen als ik inderdaad kanker zou blijken te hebben.

Hoe ben jij omgegaan met slecht gezondheidsnieuws? Meteen de omgeving ingelicht? Ik weet niet zo goed wat slim is, graag advies en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar ik duim alvast dat de uitslag meevalt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wees vooral lief voor jezelf. Licht alleen de mensen in die er toe doen en waarvan je weet dat je er steun van kan verwachten. Je hoeft niet altijd sterk te zijn. Voor de een kan tijdje alleen zijn helpen de ander wil er veel over praten. Wat voor jou goed voelt moet je doen. Heel veel sterkte dikke knuffel.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Je moet niks.. dat kan ik je als ervaringsdeskundige meegeven. Er bestaat geen goed of slecht, je voelt zelf waar je behoefte aan hebt. Het verwerken van nieuws is een lang proces, niet een weekend aan zee.. het gaat met vallen en opstaan. Verdiet toelaten hoort daarbij, maar moeder zijn ook. Ik ben een kankerpatiënt, maar ook moeder. En godzijdank zit ik niet 24 uur per dag in de rol van kankerpatiënt. Collega, zus, moeder, vrouw van.. dat is er ook en dat houdt me ook overeind.

Het vooraf bedenken van scenario's overigens kost heel veel energie, want van de 1000 scenario's die je verzint vallen er 999 af.. Zéker als (want je hebt nog helemaal geen slecht nieuws gesprek gehad) straks blijkt dat het kanker is dan is het niet helpend.

:hug:
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Sterkte
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 06-07-2018 13:39
98.98% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Boek dat weekendje aan zee en neem die rust om energie op te doen voor alles wat mocht komen.
Als dat iets is wat jou kan helpen om door te kunnen dan doe je dat toch.

Ik duim ontzettend op goed nieuws voor je!!!!!
Alle reacties Link kopieren
bloosje schreef:
06-07-2018 10:01
Je moet niks.. dat kan ik je als ervaringsdeskundige meegeven. Er bestaat geen goed of slecht, je voelt zelf waar je behoefte aan hebt. Het verwerken van nieuws is een lang proces, niet een weekend aan zee.. het gaat met vallen en opstaan. Verdiet toelaten hoort daarbij, maar moeder zijn ook. Ik ben een kankerpatiënt, maar ook moeder. En godzijdank zit ik niet 24 uur per dag in de rol van kankerpatiënt. Collega, zus, moeder, vrouw van.. dat is er ook en dat houdt me ook overeind.

Het vooraf bedenken van scenario's overigens kost heel veel energie, want van de 1000 scenario's die je verzint vallen er 999 af.. Zéker als (want je hebt nog helemaal geen slecht nieuws gesprek gehad) straks blijkt dat het kanker is dan is het niet helpend.

:hug:
Nee, het zal zeker niet verwerkt zijn in een weekend, maar ik weet gewoon niet wat wijsheid is. Ik weet niet of het goed is dat mijn kinderen me zo zien.
En je hebt gelijk dat ik niet in de toekomst kan kijken en het vast anders zal gaan dan ik me vooraf bedenk. Alleen denk ik mezelf goed te kennen en dat is dat als ik wel overweldigd wordt door emoties, ik impulsief/ instinctief niet altijd het beste doe, niet voor mezelf en niet voor mijn kinderen. Maar ik dan ook niet de rust zal hebben om uit te zoeken wat voor ons wel de weg is om de kinderen in te lichten en mezelf de ruimte te geven.

En net klopt, ik heb nog geen slecht nieuws gesprek hierover gehad. Wie weet valt het mee.

Hoe heb jij het gedaan toen de hoorde dat je kanker hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ervaringsdeskundige, ik heb de informatie over me heen laten komen en ben heel verdrietig en boos geweest.
Daarna ben ik vol de behandeling in gegaan met veel steun van mijn gezin en vrienden en familie. Het is voor mij nu ruim 2 jaar geleden dat ik de diagnose kreeg en ben soms nog opstandig maar heb ook een enorme vechtlust. Ik pak elke behandeling die mij aangeboden wordt met 2 handen aan, want ik wil nog zoveel.
Tijdes de goede periodes probeer ik zoveel mogelijk van alles te genieten.
Ik wil je wel meegeven maak je nog niet al te druk, als de tijd daar is dan heb je nog tijd genoeg om je druk te maken.
Er is heel veel mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
06-07-2018 10:10
Hoe heb jij het gedaan toen de hoorde dat je kanker hebt?
Ik ben heel pragmatisch ingesteld van nature.. ik ben naaste familie gaan inlichten. Vangnet gemaakt voor m'n gezin (opvang kinderen enz) en heb vertrouwen gevoeld/gehouden in mijn behandelaars. Zij zijn degene die mijn lijf moesten aanpakken. Zorgde altijd al goed voor m'n lijf en dat ben ik blijven doen. Voldoende rust, gezond eten enz enz. Voor wat betreft m'n verdriet (angst had/heb ik bijna niet) dat kwam en ging.. En als het kwam dan mocht dat.. ook voor de kinderen. Net als dat ik de kinderen meegaf dat ze hun verdriet altijd mochten laten zien. Het is er.. maar niet 24 uur per dag..
Nou ja.. dat dus..
Ik heb alles over me heen laten komen en eigenlijk geen advies waar je wat aan hebt.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar ik wens jullie wel heel veel sterkte! Er is geen goede of slechte manier, iedereen doet maar wat. Zo af en toe mag je best wel verdrietig zijn waar je kinderen bij zijn. Verdriet hoort ook bij het leven. Je schouders ophalen en doorgaan lijkt me, ook voor je kinderen, geen optie. Ik denk dat het voor een kind makkelijker is om zijn of haar eigen verdriet toe te laten als de ouders niet alles weg stoppen.
Wacht nou maar eerst de uitslag af. Een beetje gek dat je je nu voorbereid op iets dramatisch, terwijl je nog geen idee hebt.
Alle reacties Link kopieren
ik duim vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Succes vandaag! Ik duim ook voor je.
Een lichtje voor jou vandaag :)
Hoop dat je goed nieuws hebt gehad inmiddels...

Hoe ik het heb gedaan is vrij snel overschakelen naar regelmodus. Dus niks afspraak hier, afspraak daar en elke dag naar het ziekenhuis, maar twee dagen geprikt en alles daarop laten inplannen. Verder veel afleiding gezocht: werken, weekend weg enz laten doorgaan. Met een week of twee was er meer duidelijk (na diagnose heb je vaak nog aanvullende onderzoeken om je exacte situatie in kaart te brengen) en kon ik weer gaan wachten op de operatie. Bereid je daar vooral op voor: het gaat lang zo snel niet als je zelf zou willen en dat is gewoon medisch verantwoord.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
TO hoe was de uitslag?
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, TO.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven