Gezondheid alle pijlers

Verstandskies: pijn wordt erger

12-07-2018 08:54 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdagochtend heb ik mijn verstandskies laten verwijderen, linksonder. Er zitten 2 oplosbare hechtingen in en ik mocht naar huis met pijnstillers (brufen 600 3x per dag + eventueel daar 2 paracetamol bij). 2 dagen gekoeld, amper last gehad. Vanaf dinsdag ging het eigenlijk steeds minder. Het gat werd iets groter, ondanks de hechtingen. Eten gaat goed, spoel nog altijd met perio-aid. De wond zelf doet niet heel veel pijn, maar mijn kiezen ervoor, mijn kaak en het gewricht wel. Het is stijf, klopt af en toe en is een zeurende pijn. Gister heb ik de kaakchirurg gebeld en de assistente zei dat ik het goed schoon moest houden en vrijdagochtend terug moet bellen mocht het niet verbeteren. Zij dacht zelf dat het allemaal wel goed zat, het was pas 5 dagen geleden. Het voelt ook alsof mn kies die ervoor ligt (nu mn achterste kies) wat verschoven is en anders aansluit op mijn bovenste kies, wat soms niet lekker voelt.

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën hierover? Zolang ik pijnstillers neem gaat het goed, maar ook dan komt de pijn er soms doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de kaak gezwollen is en voelt alsof je bent aangereden door een trein vol olifanten. En dat voor een week of 2-3. Als je het niet vertrouwt, nogmaals bellen. Jij weet het het beste. Maar ik herken de erorme pijnlijke en gezwollen kaak. Er moest bij mij in gehakt en geboord worden om ‘m eruit te krijgen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
12-07-2018 09:02
Mijn ervaring is dat de kaak gezwollen is en voelt alsof je bent aangereden door een trein vol olifanten. En dat voor een week of 2-3. Als je het niet vertrouwt, nogmaals bellen. Jij weet het het beste. Maar ik herken de erorme pijnlijke en gezwollen kaak. Er moest bij mij in gehakt en geboord worden om ‘m eruit te krijgen.
Klinkt naar! Ik had juist bij mijzelf goede hoop, omdat de behandeling zo snel en makkelijk ging (volgens de arts zelf), zonder boren. Eerste 2 dagen amper last, maar het kwam later.. Zwelling valt ook mee. Maar goed, het kan dus kloppen dat het wel wat langer duurt. Had wel een beetje gerekend op een week.
Alle reacties Link kopieren
Verstandskiezen kunnen venijnig zijn om te verwijderen. Er wordt toch in gewroet en aan getrokken. Onderschat het niet. Maar houd het goed in de gaten en bij twijfel altijd bellen. Je zit niet te wachten op een ontsteking in de kaak. Dus dat je pas vrijdagochtend weer kunt bellen is kul, als jij denkt dat het niet goed zit, gewoon gelijk bellen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Misschien is het aan het ontsteken? Bij mij werd het ook alleen maar erger, na een paar dagen deden al mijn tanden zeer, zelfs mijn oor kon ik niet meer aanraken doordat het zo gevoelig was op een gegeven moment. Ook had ik zo'n kloppend gevoel.

Gelukkig was het met een korte penicilline kuur en goed schoonhouden wel zo opgelost bij mij :)
Alle reacties Link kopieren
Dank! Ik vind dit zo lastig. Juist omdat het niet niks is wil ik het de tijd geven, is morgen pas een week geleden. Maar inderdaad, als het echt een ontsteking is wil ik dat zo snel mogelijk behandeld hebben.. Kunnen ze nu al aantonen dat het eventueel een (beginnende) ontsteking zou kunnen zijn? Ik heb geen vieze smaak, het stinkt niet en het is amper rood (de wond dan).
Het is bij mij precies zo gegaan en toen had ik een forse botontsteking. Antibiotica was niet nodig, wel heel forse pijnstilling (die ongeveer 3 uur werkte en ik mocht er 3 per dag).
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
12-07-2018 09:21
Het is bij mij precies zo gegaan en toen had ik een forse botontsteking. Antibiotica was niet nodig, wel heel forse pijnstilling (die ongeveer 3 uur werkte en ik mocht er 3 per dag).
Wauw, dat klinkt echt niet goed.. Waarom geen antibiotica bij een botontsteking? o_o
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen is het denk ik wel slim om terug te bellen. Beter het zekere voor het onzekere! Gaat ook nog een weekend overheen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Mijn vriend had hier recentelijk ook last van, en stinkende pus wat ook uit het gat van de verstandskies kwam. Hij is toen ook terug geweest op controle geweest omdat hij een ontsteking vermoeddde en het bleek dat er heel veel etensresten in de wond zitten.

Weet niet of je zo'n spuitje met plastic tuutje hebt meegekregen.. Maar als je die hebt mee gehad hebt gekregen moet je deze na elke maaltijd gebruiken en tussendoor. Dit kun je gewoon doen met een kopje water met zout erin gemengd, spuitje helemaal vullen en tuutje goed in de wond zetten en dan even spuiten. Komt er bij het spoelen troep uit dan nogmaals een paar x spoelen tot alle troep eruit is.

Bij hem was het geval namelijk hetzelfde en de wond was ook niet ontstoken, en de assistente van de kaakchirurg zei ook, hoe ouder je bent hoe langer de genezing van de wond nodig hebt. Stel je bent 18 a 19 dan geneest het veel sneller, als je wat ouder bent bijv in de 30 dan heeft dat genezingsproces gewoon wat langer tijd nodig.

Hopelijk kun je hier iets mee! 😉
Alle reacties Link kopieren
suusj91 schreef:
12-07-2018 09:27
Hoi! Mijn vriend had hier recentelijk ook last van, en stinkende pus wat ook uit het gat van de verstandskies kwam. Hij is toen ook terug geweest op controle geweest omdat hij een ontsteking vermoeddde en het bleek dat er heel veel etensresten in de wond zitten.

Weet niet of je zo'n spuitje met plastic tuutje hebt meegekregen.. Maar als je die hebt mee gehad hebt gekregen moet je deze na elke maaltijd gebruiken en tussendoor. Dit kun je gewoon doen met een kopje water met zout erin gemengd, spuitje helemaal vullen en tuutje goed in de wond zetten en dan even spuiten. Komt er bij het spoelen troep uit dan nogmaals een paar x spoelen tot alle troep eruit is.

Bij hem was het geval namelijk hetzelfde en de wond was ook niet ontstoken, en de assistente van de kaakchirurg zei ook, hoe ouder je bent hoe langer de genezing van de wond nodig hebt. Stel je bent 18 a 19 dan geneest het veel sneller, als je wat ouder bent bijv in de 30 dan heeft dat genezingsproces gewoon wat langer tijd nodig.

Hopelijk kun je hier iets mee! 😉
He! Thanks voor je verhaal. Ik heb dus geen spuitje meegekregen, wat ik al gek vond. Vriend van mij heeft bij hetzelfde ziekenhuis een week ervoor dezelfde behandeling ondergaan, ook met hechtingen, maar wél een spuitje gekregen. Ik spoel vaak nadat ik wat heb gegeten een paar keer met water in de hoop dat alles eruit komt, ik eet ook alleen aan de rechterkant. Word binnenkort 23 en ben ook een langzame genezer, misschien dat dat ook meetelt.
fotoroid schreef:
12-07-2018 09:17
Dank! Ik vind dit zo lastig. Juist omdat het niet niks is wil ik het de tijd geven, is morgen pas een week geleden. Maar inderdaad, als het echt een ontsteking is wil ik dat zo snel mogelijk behandeld hebben.. Kunnen ze nu al aantonen dat het eventueel een (beginnende) ontsteking zou kunnen zijn? Ik heb geen vieze smaak, het stinkt niet en het is amper rood (de wond dan).
Hmm, ja lastig! Ik had wel een vreselijk vieze smaak, en het stonk ook verschrikkelijk. Dat was ongeveer 3 dagen na het trekken van de kies echt niet meer te negeren. Dat dat niet zo is bij jou lijkt me opzich positief :)

Maar ik zou zeker even terugbellen. Een verstandskies laten trekken is niet niets, maar volgens mij is na een week nog zoveel pijn ook niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
12-07-2018 09:30
Hmm, ja lastig! Ik had wel een vreselijk vieze smaak, en het stonk ook verschrikkelijk. Dat was ongeveer 3 dagen na het trekken van de kies echt niet meer te negeren. Dat dat niet zo is bij jou lijkt me opzich positief :)

Maar ik zou zeker even terugbellen. Een verstandskies laten trekken is niet niets, maar volgens mij is na een week nog zoveel pijn ook niet normaal.
Is ook lastig om er iets over te zeggen, ik ben de enige die het voelt natuurlijk. Ik denk dat ik vandaag nog even aankijk en dan vanmiddag bel voor een controle voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Geen spuitje gekregen? Dan zou ik nu sowieso even bellen om dat spuitje. Daar zit een gebogen uiteinde aan en kun je de wond perfect mee uitspoelen. Dat is een must om te hebben!!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
12-07-2018 09:37
Geen spuitje gekregen? Dan zou ik nu sowieso even bellen om dat spuitje. Daar zit een gebogen uiteinde aan en kun je de wond perfect mee uitspoelen. Dat is een must om te hebben!!
Ja precies, ik heb hem gezien bij die vriend van mij en hij vond het ook raar dat ik er geen kreeg. Heb ik ook altijd weer hé, pech met dit soort dingen..
Hier bleven er ook te veel etensresten zitten waardoor het pijn deed. Terug voor een spuitje dus en laat ze voor doen hoe je het moet gebruiken want ik deed het dus verkeerd. Nadat ik het spuitje goed ging gebruiken was de pijn weg en ging de wond goed genezen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het bij mij dan ook etensresten zijn. Het is dan wel gehecht, maar er zit toch echt nog wel een gat dat open is. Ik ga gewoon bellen voor extra controle en een spuitje :)
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
12-07-2018 09:29
He! Thanks voor je verhaal. Ik heb dus geen spuitje meegekregen, wat ik al gek vond. Vriend van mij heeft bij hetzelfde ziekenhuis een week ervoor dezelfde behandeling ondergaan, ook met hechtingen, maar wél een spuitje gekregen. Ik spoel vaak nadat ik wat heb gegeten een paar keer met water in de hoop dat alles eruit komt, ik eet ook alleen aan de rechterkant. Word binnenkort 23 en ben ook een langzame genezer, misschien dat dat ook meetelt.
Dit ken ook zekers bijdragen.

Kleine tip ga even langs de apotheek en vraag om een Monoject 412 Spuit met gebogen punt 12 (je kunt ook even googlen voor het plaatje) deze krijg je dan gewoon mee voor een kleine euro ongeveer, en ga spoelen zoals de manier waarop ik zei. Mijn vriend zijn wond zat ook vol met etensresten en je moet zo n spuitje echt beetje in de wond duwen en dan spuiten zodat de troep vrijkomt. Toen hij terug heeft moeten gaan had hij gelukkig geen ontsteking en de assistente heeft het een paar keer uitgespeeld en geloof mij dat was geen pretje want zo n assistente daar die spoelen het uit en die doen niet te voorzichtig. Die zetten die duwen die spuit gewoon ruw in je mond en dat deed flink pijn..

Naderhand thuis hebben we het hierna zelf bijgehouden en met beleid gewoon die spuit in de wond gezet en uitgespoeld, hierna ging het binnen enkele dagen ook weer iets beter met paracetamol en bufren 600 verder gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
suusj91 schreef:
12-07-2018 09:43
Dit ken ook zekers bijdragen.

Kleine tip ga even langs de apotheek en vraag om een Monoject 412 Spuit met gebogen punt 12 (je kunt ook even googlen voor het plaatje) deze krijg je dan gewoon mee voor een kleine euro ongeveer, en ga spoelen zoals de manier waarop ik zei. Mijn vriend zijn wond zat ook vol met etensresten en je moet zo n spuitje echt beetje in de wond duwen en dan spuiten zodat de troep vrijkomt. Toen hij terug heeft moeten gaan had hij gelukkig geen ontsteking en de assistente heeft het een paar keer uitgespeeld en geloof mij dat was geen pretje want zo n assistente daar die spoelen het uit en die doen niet te voorzichtig. Die zetten die duwen die spuit gewoon ruw in je mond en dat deed flink pijn..

Naderhand thuis hebben we het hierna zelf bijgehouden en met beleid gewoon die spuit in de wond gezet en uitgespoeld, hierna ging het binnen enkele dagen ook weer iets beter met paracetamol en bufren 600 verder gebruiken.
Oké dat klinkt op zich veelbelovend. Ik ga denk sowieso even bellen om dit te overleggen, maar toch denk ik dat ik geruster het weekend in ga als ik langs ben geweest.. Ik heb altijd veel behoefte aan bevestiging haha!
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
12-07-2018 09:30
Hmm, ja lastig! Ik had wel een vreselijk vieze smaak, en het stonk ook verschrikkelijk. Dat was ongeveer 3 dagen na het trekken van de kies echt niet meer te negeren. Dat dat niet zo is bij jou lijkt me opzich positief :)

Maar ik zou zeker even terugbellen. Een verstandskies laten trekken is niet niets, maar volgens mij is na een week nog zoveel pijn ook niet normaal.
Had mijn vriend ook last van na het trekken. Dit hoeft niet direct te duiden op een ontsteking, dit kan ook veroorzaakt worden door etensresten in de wond 😉
suusj91 schreef:
12-07-2018 09:46
Had mijn vriend ook last van na het trekken. Dit hoeft niet direct te duiden op een ontsteking, dit kan ook veroorzaakt worden door etensresten in de wond 😉
Ja klopt, die zaten er ook in.... Had ook geen spuitje gekregen in eerste instantie. Helaas zat eronder wel een ontsteking, mede doordat ik te lang getwijfeld had of het wel echt ernstig genoeg was om terug te gaan. Wat een enorme opluchting was die penicilline toen! :)
Alle reacties Link kopieren
Net even gebeld, mag morgenmiddag langskomen dan gaan ze het uitspuiten en krijg ik ook een spuitje mee. Ga wel duidelijk aangegeven dat ze voorzichtig moeten doen haha! Wel fijn dat ik terecht kan, geeft me wat meer geruststelling dat ze er naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Het voelt ook alsof mn kies die ervoor ligt (nu mn achterste kies) wat verschoven is en anders aansluit op mijn bovenste kies, wat soms niet lekker voelt.
Dat gaat bij mijn weten niet zo snel hoewel het wel een van de snelst regenererende soorten weefsel is in je lijf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
fotoroid schreef:
12-07-2018 10:12
Net even gebeld, mag morgenmiddag langskomen dan gaan ze het uitspuiten en krijg ik ook een spuitje mee. Ga wel duidelijk aangegeven dat ze voorzichtig moeten doen haha! Wel fijn dat ik terecht kan, geeft me wat meer geruststelling dat ze er naar kijken.
Fijn dat je even langs kunt komen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dus dat het "slechte aansluiten" onhandigheid is in je kauwapparaat vanwege de indruk die die pijn maakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven