Gezondheid alle pijlers

Vliegen met gips

13-07-2018 18:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Gisteravond ben ik met skeeleren gevallen, en nu is mijn pols gebroken. Er zit dus gips omheen.
Over anderhalve week ga ik op vakantie met het vliegtuig. Ik heb een aantal dingen gelezen over drukverschillen in het vliegtuig en dat je een verklaring van de dokter nodig hebt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil natuurlijk nog graag op vakantie :)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een doktersverklaring niet bij iedere maatschappij verplicht, maar sowieso handig voor je eigen veiligheid. KLM verplicht dit volgens mij wel, Transavia weer niet.

Door het drukverschil kan je arm uitzetten. Als je arm strak gegipst is kan dat problemen opleveren (afknelling enzo). Daar zit de luchtvaartmaatschappij niet op te wachten, dus die willen daar geen gezeur mee.

Heb je gisteren bij de gipsmeester aangegeven dat je ging vliegen? Dan kon hij er namelijk rekening mee houden. Bijv. open of afneembaar gips. Als je dat niet hebt zou ik toch even met je arts bellen. Misschien is het risico bij jouw vlucht (duur, hoogte etc) en breuk juist heel klein.

Ik zou hem meenemen zodat je in ieder geval geen gezeur hebt met de maatschappij (hier of op de terugweg) en ook voor je eigen veiligheid.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 19:06
6.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Via welke maatschappij vlieg je?

Op de site van transavia staat bv dit:
Je hebt een lichaamsdeel in het gips. Je kunt ook zonder medische verklaring met ons vliegen. Je weet dan wat de risico’s van vliegen met gips zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet aankomende vrijdag het gips laten 'verversen' en dan kijkt de arts hoe de breuk er dan uitziet. Ik vlieg naar Budapest, dus dat is niet heel lang vliegen.
Alle reacties Link kopieren
niseeex schreef:
13-07-2018 19:10
Ik moet aankomende vrijdag het gips laten 'verversen' en dan kijkt de arts hoe de breuk er dan uitziet. Ik vlieg naar Budapest, dus dat is niet heel lang vliegen.
Ok, nou dan aangeven dat je moet vliegen en dan komt het goed. Als je slim bent print je alvast een eventueel medisch verklaring formulier van je luchtvaartmaatschappij uit, dan kan je dat meteen in het ziekenhuis laten ondertekenen / invullen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
13-07-2018 19:12
Ok, nou dan aangeven dat je moet vliegen en dan komt het goed. Als je slim bent print je alvast een eventueel medisch verklaring formulier van je luchtvaartmaatschappij uit, dan kan je dat meteen in het ziekenhuis laten ondertekenen / invullen.
Dat is een goede tip! Dat zal ik voor vrijdag doen. Dankjewel!!
Alle reacties Link kopieren
Vaak zagen ze het gips open aan een kant dan kan je arm uitzetten. Omdat het dan niet meer strak zit helpt het niet veel meer. Je kan om een brace vragen of om goed verband wat je zelf om je gips kan doen. Bij thuiskomst nieuw gips.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
13-07-2018 19:51
Vaak zagen ze het gips open aan een kant dan kan je arm uitzetten. Omdat het dan niet meer strak zit helpt het niet veel meer. Je kan om een brace vragen of om goed verband wat je zelf om je gips kan doen. Bij thuiskomst nieuw gips.
Kunnen ze dat al doen als mijn pols nog niet eens twee weken in het gips zit? Het lijkt zo kort.
En geen dingen in je gips smokkelen hè.
Alle reacties Link kopieren
niseeex schreef:
13-07-2018 19:10
Ik moet aankomende vrijdag het gips laten 'verversen' en dan kijkt de arts hoe de breuk er dan uitziet. Ik vlieg naar Budapest, dus dat is niet heel lang vliegen.
Bespreek met de gipsverbandmeester dat je gaat vliegen. Hij kan eventueel aanpassing doe aan het gips en een 'fit-to-fly-verklaring' afgeven.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je gips moet over de hele lengte open zijn, anders zwelt je arm op in het gips en geloof me, dat wil je niet, want dan krijg je hevige pijn en mogelijk blijvende schade. Beroepsmatig vaak mee te maken gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gips is na 6 dagen opengezaagd om te kunnen vliegen. Ben thuis alsnog geopereerd. 5 maanden later vloog ik naatNew York. Mijn hele enkel zwol enorm op (zonder gips). Geen risico nemen dus.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
13-07-2018 20:34
Bespreek met de gipsverbandmeester dat je gaat vliegen. Hij kan eventueel aanpassing doe aan het gips en een 'fit-to-fly-verklaring' afgeven.
Oké, dat ga ik zeker doen! Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
13-07-2018 20:34
Bespreek met de gipsverbandmeester dat je gaat vliegen. Hij kan eventueel aanpassing doe aan het gips en een 'fit-to-fly-verklaring' afgeven.
Oké, dat ga ik zeker doen! Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
13-07-2018 20:34
Bespreek met de gipsverbandmeester dat je gaat vliegen. Hij kan eventueel aanpassing doe aan het gips en een 'fit-to-fly-verklaring' afgeven.
Alle reacties Link kopieren
oneenietweer schreef:
13-07-2018 20:52
Je gips moet over de hele lengte open zijn, anders zwelt je arm op in het gips en geloof me, dat wil je niet, want dan krijg je hevige pijn en mogelijk blijvende schade. Beroepsmatig vaak mee te maken gehad.
Oei, dat klinkt niet fijn nee. Beter dan dat het opengemaakt wordt!
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
13-07-2018 20:26
En geen dingen in je gips smokkelen hè.
;) ;)
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
13-07-2018 21:17
Mijn gips is na 6 dagen opengezaagd om te kunnen vliegen. Ben thuis alsnog geopereerd. 5 maanden later vloog ik naatNew York. Mijn hele enkel zwol enorm op (zonder gips). Geen risico nemen dus.
Bedoel je dat het beter is om niet te vliegen, of om het gips open te houden?
Alle reacties Link kopieren
niseeex schreef:
13-07-2018 21:37
Bedoel je dat het beter is om niet te vliegen, of om het gips open te houden?
Nee, dat je dit dus met je behandelaar moet overleggen ipv zelf bedenken dat het wel goed komt met je gips.

Maar je komt gewoon nog bij de gipsmeester en dan kan je het met hem/haar overleggen: die mensen doen niet anders dan gipsen, dus die kunnen je echt wel uitleggen wat wel en niet kan.

Zeg het wel vooraf, niet nadat hij het gips heeft aangebracht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven