Gezondheid alle pijlers

Ongezonde voeding op scholen zou verboden mogen worden.

14-07-2018 22:15 72 berichten
Wat mij betreft dan. Met de huidige dikker wordende maatschappij verbaas ik me over het ongezonde aanbod van voeding op scholen. Met verbazing heb ik onlangs de nieuwe school van onze zoon bezocht, verbazing over het grote aanbod aan ongezonde snacks. Het is een redelijk grote school, havo/vwo/gym, met ongeveer 1.750 leerlingen. De school heeft de catering van de schoolkantine uitbesteedt aan een bedrijf. O.a. op het menu; broodjes frikandel, mexicano, kroket.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat tieners best eens in een tussenuur met z'n allen de McD induiken of een rondje supermarkt doen. Maar zeker niet iedere dag. Die schoolkantine ruikt wel iedere dag naar vers gebakken vette snacks. Best knap als je daar iedere dag weerstand aan kan bieden. Kortom, van mij mag het verboden mogen. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
De voedingsindustrie zal daar niet blij mee zijn (En zij kunnen erg veel lobbyisten betalen....waar onze politici helaas vaak naar luisteren)
Ik vind er niet zoveel van, maar ik ben nog nooit op een middelbare school met kroketten en frikandellen geweest. Nu zijn de saucijzenbroodjes die men bij ons serveert ook geen lichte maaltijd, dus wat dat betreft maakt het ook niet zo veel uit.

Hoe dan ook: kantinemedewerkers op scholen kunnen je vertellen dat ongezonde snacks vaak door hetzelfde kleine groepje leerlingen gekocht worden. Alhoewel ik het toejuich wanneer kinderen brood en fruit eten, denk ik dat deze groep hun heil in de supermarkt zal zoeken wanneer het op school niet meer lukt. Maar goed, als er maar een paar kinderen dan braaf in de kantine alsnog hun bruine boterham oppeuzelen, is het natuurlijk geslaagd.
Om eerlijk te zijn hou ik mijn hart vast. Onze zoon is slank maar heeft zeker de aanleg, in hoeverre je het zo mag noemen, om dik te worden. Er zit bij hem geen rem op, hij kan blijven eten.

Natuurlijk krijgt hij een gezond lunchpakket mee en ga ik uit van zijn gezonde verstand, hij is bijna 12 en wijs genoeg. Maar dan nog. Het is natuurlijk wel erg verleidelijk.
Hoe komt zo'n kind van pakweg 12 aan geld om elke dag saucijzenbroodjes of kroketten te kunnen kopen?

Op hun 16 hebben ze misschien een baantje, maar de meeste 12-jarigen hebben dat toch echt nog niet.

Beperk dus het zakgeld, dan kan ie simpelweg niks kopen.
Of geef gewoon geen zakgeld en laat hem uitleggen waar ie geld voor nodig heeft als ie toch een keer geld wil / echt nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
jablines schreef:
14-07-2018 22:15
Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat tieners best eens in een tussenuur met z'n allen de McD induiken of een rondje supermarkt doen. Maar zeker niet iedere dag.
Schattig die naïveteit.... die kinderen ontbijten al met energie drink en frikandelbroodjes.....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat ze op school gezondere alternatieven moeten aanbieden zodat dat meer normaal is dan een vette hap. Denk aan smoothies, een uitsmijter etc. Valt me trouwens op dat je je vooral zorgen maakt dat hij dik wordt. Ik zou me vooral zorgen maken dat het ongezond voor hem is.
Tja ongezonde snacks op scholen waren er ook toen ik jong was, maar bijna niemand had toen overgewicht.

Je kunt wel van alles gaan verbieden maar jij hebt als ouder de taak je kind op te voeden. En van gezond eten kun je ook mega dik worden, als je maar genoeg eet.
Magick88 schreef:
14-07-2018 22:54
Schattig die naïveteit.... die kinderen ontbijten al met energie drink en frikandelbroodjes.....
Ontbijten met energiedrankjes?! Die hebben ze nog nooit op, laat staan bij het ontbijt. Maar goed, ik ben waarschijnlijk naïef, wat niet is kan nog komen, maar in dit huis, misschien ooit als ze op kamers gaan. Voorlopig verzorg ik nog het ontbijt en dat zijn geen frikandelbroodjes :).
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee gaat het al eerder fout. Ouders moeten hun kinderen van jongs af aan leren om met ongezond eten om te gaan.
jablines schreef:
14-07-2018 23:04
Ontbijten met energiedrankjes?! Die hebben ze nog nooit op, laat staan bij het ontbijt. Maar goed, ik ben waarschijnlijk naïef, wat niet is kan nog komen, maar in dit huis, misschien ooit als ze op kamers gaan. Voorlopig verzorg ik nog het ontbijt en dat zijn geen frikandelbroodjes :).
En je brengt je kind uiteraard tot hij 16 à 18 is tot aan de schoolpoort?

Lees:
Als hij alleen of met vrienden naar school rijdt, is effe langs de bakker of de supermarkt passeren snel gebeurt.
Ook om 8 uur 's ochtends.
En ook als hij jouw gezonde ontbijt al binnen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Men wordt daar wel gemiddeld 80-85 jaar mee hoor dus het zal wel meevallen.
Te dik worden moet je natuurlijk nooit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jouw avatar best grappig hierbij :biggrin:
En hoe harder je het verbied, hoe verleidelijker het wordt. En dat gaan ze je echt niet vertellen.
Niemand is onmisbaar
Envelop schreef:
14-07-2018 22:56
Ik vind ook dat ze op school gezondere alternatieven moeten aanbieden zodat dat meer normaal is dan een vette hap. Denk aan smoothies, een uitsmijter etc. Valt me trouwens op dat je je vooral zorgen maakt dat hij dik wordt. Ik zou me vooral zorgen maken dat het ongezond voor hem is.
Je hebt gelijk, ik maak me zeker ook zorgen over het ongezonde aspect. Ik vind een vette snack een traktatie en niet iets wat je dagelijks eet, dat vind ik een hele ongezonde gewoonte.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
14-07-2018 22:56
Ik vind ook dat ze op school gezondere alternatieven moeten aanbieden zodat dat meer normaal is dan een vette hap. Denk aan smoothies, een uitsmijter etc. Valt me trouwens op dat je je vooral zorgen maakt dat hij dik wordt. Ik zou me vooral zorgen maken dat het ongezond voor hem is.
Dat koopt geen hond. Ik als docent koop al niet zo’n bruin excuusbolletje. De catering op onze school bestaat niet meer omdat zij niets meer verkochten. Sinds een jaar of vijf mag er in onze scholengroep geen vette hap of te zoute hap worden verkocht. En die bruine broodjes, fruit infused water en andere gezonde zooi kocht niemand. Water is gratis (van die tappunten op school en ieder schooljaar krijgen ze allemaal een dopplerfles).

Ik denk dat leerlingen nu meer chips, frisdrank en snoep meezeulen en eten dan tien jaar geleden. Ze halen het gewoon bij de Lidl of Aldi en die paar dubbeltjes krijgen ze dagelijks wel bijeen. Waar leerlingen tien jaar terug nog met een heel groepje in de middag uit één zak wat aten, zie ik ze nu met zo’n grote zak per persoon al in de eerste pauze zitten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bladiebladiebla2016 schreef:
14-07-2018 23:06
Naar mijn idee gaat het al eerder fout. Ouders moeten hun kinderen van jongs af aan leren om met ongezond eten om te gaan.
Dat ben ik niet met je eens. Wij eten hier ongeveer 80% gezond en 20% ongezond. En dat is best veel ongezond, ik ben dus niet bang dat hij helemaal loss zal gaan aan snacks. Het is geen verboden voedsel ofzo, maar een traktatie. De kinderen zien dat ook zo, die genieten net zo veel van een verse visschotel (wat we ook niet dagelijks eten) als van een hamburger.

Maar als hij de komende jaren in die kantine dagelijks geconfronteerd wordt met snacketende klasgenootjes dan zou het zomaar kunnen zijn dat hij dat normaal gaat vinden. En dat zou ik jammer vinden.
anoniem_372200 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 23:42
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met lemoos, als er alleen maar gezonde snacks te koop zijn op school koopt niemand dat.
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
14-07-2018 23:11
Ik vind jouw avatar best grappig hierbij :biggrin:
En hoe harder je het verbied, hoe verleidelijker het wordt. En dat gaan ze je echt niet vertellen.
Ik ga natuurlijk niets verbieden he! Laat dat heel duidelijk zijn :)

Hij wordt 12 en ik ga ervanuit dat hij oud en wijs genoeg is om verstandige keuzes te maken. Hij krijgt maandelijks zijn zakgeld gestort op zijn rekening en komend schooljaar een pinpas. Net als zijn oudere broers. Leergeld. Ik ga absoluut zijn gangen niet na qua pingedrag.
Daarnaast denk ik dat hij zijn zakgeld liever uit geeft op skype dan aan ongezonde snacks :)
lemoos2 schreef:
14-07-2018 23:17
Dat koopt geen hond. Ik als docent koop al niet zo’n bruin excuusbolletje. De catering op onze school bestaat niet meer omdat zij niets meer verkochten. Sinds een jaar of vijf mag er in onze scholengroep geen vette hap of te zoute hap worden verkocht. En die bruine broodjes, fruit infused water en andere gezonde zooi kocht niemand. Water is gratis (van die tappunten op school en ieder schooljaar krijgen ze allemaal een dopplerfles).

Ik denk dat leerlingen nu meer chips, frisdrank en snoep meezeulen en eten dan tien jaar geleden. Ze halen het gewoon bij de Lidl of Aldi en die paar dubbeltjes krijgen ze dagelijks wel bijeen. Waar leerlingen tien jaar terug nog met een heel groepje in de middag uit één zak wat aten, zie ik ze nu met zo’n grote zak per persoon al in de eerste pauze zitten.
Wat een gezonde school! Die tappunten vind ik briljant, daar ga ik een mailtje naar de school aan wagen ;)
Toen ik op school zat, alweer zo’n 25 jaar geleden, was er ook volop aanbod van junkfood. We aten alles wat los en vast zat, maar we verbrandden dat ook allemaal weer, want bijna niemand was te dik. Maar wij moesten ook nog door weer en wind op de fiets naar school op een niet-elektrische fiets. Ik denk dat tegenwoordig gebrek aan beweging veel meer een probleem is dan aanbod van junkfood. (Man wat voel ik me nu oud... Oma vertelt... :shame:)
Haha: dan zal overgrootmoeder ook eens iets vertellen.
Ik zat vijftig jaar geleden op de middelbare school. Thuis kreeg
je alleen brood mee en we mochten het schoolplein niet af.
Toch denk ik dat het allergrootste verschil was dat al die ongezonde
dingen vroeger helemaal niet te koop waren. En voorzover dat
wel zo was hadden we er het geld niet voor. Echt waar, in
mijn klas was er niemand te dik.
Tornacense schreef:
14-07-2018 23:06
En je brengt je kind uiteraard tot hij 16 à 18 is tot aan de schoolpoort?

Lees:
Als hij alleen of met vrienden naar school rijdt, is effe langs de bakker of de supermarkt passeren snel gebeurt.
Ook om 8 uur 's ochtends.
En ook als hij jouw gezonde ontbijt al binnen heeft.
Dat zou me erg verbazen, zijn oudere broers gaan graag in een tussenuur naar de McD hooguit een of twee keer per maand. Maar even langs de bakker of de supermarkt? Echt niet. Laat staan energiedranken, volgens mij is dat echt not done tegenwoordig toch?

Maar goed, de jongste is een smulpaap dus wellicht dat hij wel langs de bakker gaat met zijn vrienden, wie weet. Ik hou mijn hart vast. Je zou zomaar gelijk kunnen krijgen.
jablines schreef:
14-07-2018 23:48
Dat zou me erg verbazen, zijn oudere broers gaan graag in een tussenuur naar de McD hooguit een of twee keer per maand. Maar even langs de bakker of de supermarkt? Echt niet. Laat staan energiedranken, volgens mij is dat echt not done tegenwoordig toch?

Maar goed, de jongste is een smulpaap dus wellicht dat hij wel langs de bakker gaat met zijn vrienden, wie weet. Ik hou mijn hart vast. Je zou zomaar gelijk kunnen krijgen.
😀
Ik zat 35 jaar geleden op het gym. Daar konden we dan in de zomer raketjes krijgen, en voor de rest roze koeken en rolletjes topdrop. Ik vrat me er helemaal klem aan, maar de grote dikte is uiteindelijk pas 25 jaar later gekomen. Dus ik weet het allemaal niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven