Gezondheid alle pijlers

Maagverkleining traject

15-07-2018 23:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik ben een vrouw oorspronkelijk uit Paramaribo en laten we eerlijk zijn, lekker eten hoort wel bij de Surinaamse cultuur.

Ondanks alle inspanningen lukt het me niet om af te vallen. Ik zou nu graag het maagverkleining traject in willen gaan.

Iemand enig idee hoe dat gaat als je nog nooit bij de dokter bent geweest voor je gewicht? Want ik wil eig nog wel in 2018 het traject achter de rug hebben
Alle reacties Link kopieren
Even achter de rug lijkt me een utopie

Een maagverkleining is risicovol en bepaald geen kattepis. Je komt er ool zeker niet zomaar voor in aanmerking

Eerste stap is naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat niet lukken. Je moet eerst een half jaar onder begeleiding van een diëtist proberen af te vallen.
En met screening, wachtlijsten en voortraject ben je ook nog wel even zoet. Bij mij heeft het een jaar geduurd vanaf de doorverwijzing tot aan de operatie
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je al in 2018 alles achter de rug hebben? Weet je wat de operatie inhoudt? Weet je wat het voor de rest van je leven betekend? Het is geen makkelijke oplossing, dat is echt een vertekend beeld.

Ik heb in 2014 een maagverkleining gehad dus ik weet waar ik over praat. Ga eerst eens naar je huisarts om je plannen te bespreken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen november naar de huisarts gegaan voor doorverwijzing en ben afgelopen februari geopereerd. Maar ik voldeed aan alle eisen (BMI boven de 40) en had al een aantal jaar begeleiding gehad van een dietiste en dit moest ik ook bewijzen.

Er zal met je meegekeken moeten worden om om te gaan met de veranderingen. Naast minder eten is bv ook een grote verandering dat je niet meer mag eten en drinken tegelijk. Daar moet een half uur tussen zitten.
Daarnaast moet je heel veel eiwitten eten en drinken, meerdere kleine eetmomenten op een dag, bij voorkeur geen prik of alcohol meer, levenslang vitaminepillen slikken.

Er komt echt heel wat bij kijken en sommige mensen doen meer dan een jaar over het traject van huisarts naar operatie en daar is niks mis mee.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
knijster1973 schreef:
15-07-2018 23:44
Dat gaat niet lukken. Je moet eerst een half jaar onder begeleiding van een diëtist proberen af te vallen.
En met screening, wachtlijsten en voortraject ben je ook nog wel even zoet. Bij mij heeft het een jaar geduurd vanaf de doorverwijzing tot aan de operatie
Dat hangt ervan af waar je het traject gaat volgen. Ik ben in Bergen op Zoom geopereerd en de ene heeft wel een voortraject (die van mij was 3 maanden) de andere niet. Ik ben in januari voor de screening geweest en in juni geopereerd. Maar er waren er ook die in januari de screening hadden en in maart al geopereerd werden.
Alle reacties Link kopieren
een beetje zelfbeheersing is een mooi begin.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2013 geopereerd. Toen kon de operatie nog buiten de NOK om, maar tegenwoordig betaalt de zorgverzekering de operatie alleen als het zieke huis samenwerkt met de NOK. Hun traject is wat langer maar dat is niet altijd iets slechts. Je moet in ieder geval langs een arts, een voedingsdeskundige en een psycholoog. Die moeten alle drie akkoord geven voor de operatie, anders gaat het niet gebeuren. Het eerste wat ze vragen is wat je zelf al gedaan hebt om af te vallen en dat moet je kunnen aantonen. Als je niks kunt aantonen dan wordt je eerst naar een dietist gestuurd.
Dus alles in 2018 achter de rug hebben, dat gaat niet lukken. Het is ook geen quick fix..veel mensen onderschatten het traject en de impact op je leven. Je moet zeker een paar weken herstellen van de operatie en naderhand kun je blijvend klachten/ongemakken houden. Daarnaast moet je de rest van je leven letten op wat je eet. (het is echt een verandering van je levensstijl)
Alle reacties Link kopieren
Esmiralda3000 schreef:
15-07-2018 23:38
lekker eten hoort wel bij de Surinaamse cultuur.
Wat heb je zelf al geprobeerd om af te vallen? Juist als eten bij je cultuur hoort, zul je een nog grotere knop moeten omzetten in je hoofd. Eten hoort voor jou bij gezelligheid en dat moet je straks compleet los van elkaar gaan zien. Je moet dus nee gaan zeggen tegen allerlei eten en drinken op feestjes en gezellige middagen/avonden met vrienden en familie.

Een maagverkleining is een hulpmiddel, geen oplossing. Uiteindelijk gaat het nog steeds om wat jij in je mond stopt. Als je blijft eten en drinken zoals je deed, zul je jaren na de operatie weer op hetzelfde gewicht uit gaan komen.

Ben je op de hoogte van de risico's die deze operatie op korte en lange termijn met zich mee kan brengen?
Je lijkt er erg makkelijk over te denken als je alles in 5 maanden achter de rug wilt hebben. Vergeet niet dat er een heel traject aan vast hangt met een diëtist, psycholoog, medische keuring, etc. Logisch want een dergelijke operatie is niet niets en geeft net als iedere andere operatie risico op complicaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven