Gezondheid alle pijlers

Schaamte tov darmziekte bij nieuwe vriend

19-07-2018 10:29 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe vriend met wie alles heel erg goed gaat. Ik merk nu al dat het een serieuze relatie is en ben daar super blij mee. Er is echter 1 probleem waar ik tegenaan loop en niet weet hoe ermee om te gaan. Ik heb een chronische darmziekte en heb vaak last van winderigheid, diarree etc. Als ik alleen thuis ben laat ik dit gewoon gaan en krijg ik geen buikpijn. Nu ik echter veel tijd met hem besteed laat ik geen winden, en durf niet naar de wc met hem in de buurt. Gevolg: ik krijg erge buikpijn en moet naar huis en kan pas thuis alles laten gaan. Nu wordt dit een steeds groter probleem want hierdoor durf ik niet goed bij hem te slapen. Hij weet van mijn darmziekte en gaat er goed mee om, maar ik vind het zo lastig om dus ook daadwerkelijk naar de wc te gaan of winden te laten. We wonen beiden vrij klein en alles is gehorig dus even naar een andere kamer o.i.d. is niet echt n oplossing. Ook op de wc zelf hoor je alles. Maak me nu ook al druk om het samenwonen ooit want dat wordt al helemaal een probleem.

Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe gaan jullie er mee om? Ik ben bang dat mijn vriend me onsmakelijk gaat vinden of er zelfs op afknapt. Ik ben best perfectionistisch en door dit gedoe ben ik niet meer perfect voor mijn gevoel.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon dit laten lezen/vertellen. Als hij er op afknapt dan is het niet de man voor jou. Jammer, maar daar kan je maar beter eerder achter zijn dan later.

Wij laten trouwens gewoon winden waar de ander bij is. Ook lopen we gewoon de badkamer in als de ander op de wc zit. Ik denk dat zat mannen geen enkel probleem zouden hebben met jouw “klachten”.
Het leven is niet eerlijk
Wees er open over tegen hem. Hij komt er uiteindelijk toch wel achter.

Vroeger wilde ik bij anderen niet naar het toilet. Door mijn darmproblemen heb ik vaak geen keuze. Tot nu toe heeft iedereen begripvol gereageerd en hoef ik me niet te schamen.
Mijn man gaat er ook echt begrip- en liefdevol mee om.
Alle reacties Link kopieren
Zou je het vertellen als je migraine had? Of een gebroken been? Of als je elke keer insuline moet prikken? Dat vertel je toch ook? Iedereen poept en laat winden. Jij wat vaker. So be it.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso zijn mannen een stuk makkelijker met dit soort dingen, heb ik gemerkt. Die vertellen elkaar ook gewoon dat ze gaan poepen enzo. Bij vrouwen, in ieder geval de vrouwen waar ik mee omga, is dat dus helemaal geen gespreksonderwerp en juist iets om je voor te schamen.

Maar hoe dan ook, als hij hier op afknapt is het dus inderdaad niet de man voor jou. Je gaat toch niet de rest van de leven met buikpijn lopen?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Moet echt weg... maar terugvindpost (sorry....)
Je kunt méér.
Maak er een gewoonte van dat de een muziek opzet of oortjes in doet als de ander naar de wc gaat. Mijn vriend en ik wonen samen en doen het nu nog zo. Daar hoeven verder niet veel woorden aan worden vuilgemaakt. Gewoon een keer afspreken en gewoonte van maken. Zo hoeft niemand zich opgelaten te voelen.
Pergamon schreef:
19-07-2018 10:43
Zou je het vertellen als je migraine had? Of een gebroken been? Of als je elke keer insuline moet prikken? Dat vertel je toch ook? Iedereen poept en laat winden. Jij wat vaker. So be it.

Zo zou het moeten zijn. Ik begrijp TO wel. Als ik vertel over mijn ziekte (Ziekte van Crohn) wordt er toch vaak gereageerd met "Nerd, dat is iets teveel informatie" of "dat hoef ik allemaal niet te weten". Ik moet heel erg goed opletten dat ik goed verwoord waar ik last van heb. Diarree, winden en poepen zijn woorden die we liever niet van elkaar horen. En niet iedereen kent het woord flatulentie of weet direct wat je bedoelt met ontlasten.

TO, ik snap dat je hiermee zit. Mijn vriend is een beetje meegegroeid met mijn darmklachten. Hij vindt het nog steeds niet altijd leuk dat ik te pas en te onpas winden laat, maar hij snapt ook dat als ik dat niet doe, dat ik dan vreselijke buikpijn krijg.

Ik zou hem eerst wat vertellen over de ziekte en de bijbehorende ongemakkelijkheden. En dan vertellen waar jij last van hebt en dat je het heel fijn zou vinden als je bij hem jezelf kan zijn, inclusief die ongemakkelijkheden. En dan kijken hoe hij reageert.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat ze ook gewoon gaan en heb geen aandoening, ik ben wel mens dus er moet regelmatig wat gas uit. Ik ben nog geen man tegen gekomen die daar op afknapte. In tegendeel, ze zagen het als voordeel, want als ik geen absurde eisen stelde aan mezelf (onmenselijk nooit winden laten) was de kans dat ik een nuchter mens ben een stuk groter.

Hij weet allang dat je een mens bent hoor.
Winden laten in bijzijn van de ander vind ik dan weer niet kunnen (als je een aandoening hebt oke, kan dan sneller gebeuren). Of ik nou mens ben of niet, je wil sommige dingen toch een beetje verborgen houden voor je partner, wel zo fris en netjes toch.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
19-07-2018 11:02
Zo zou het moeten zijn. Ik begrijp TO wel. Als ik vertel over mijn ziekte (Ziekte van Crohn) wordt er toch vaak gereageerd met "Nerd, dat is iets teveel informatie" of "dat hoef ik allemaal niet te weten". Ik moet heel erg goed opletten dat ik goed verwoord waar ik last van heb. Diarree, winden en poepen zijn woorden die we liever niet van elkaar horen. En niet iedereen kent het woord flatulentie of weet direct wat je bedoelt met ontlasten.

TO, ik snap dat je hiermee zit. Mijn vriend is een beetje meegegroeid met mijn darmklachten. Hij vindt het nog steeds niet altijd leuk dat ik te pas en te onpas winden laat, maar hij snapt ook dat als ik dat niet doe, dat ik dan vreselijke buikpijn krijg.

Ik zou hem eerst wat vertellen over de ziekte en de bijbehorende ongemakkelijkheden. En dan vertellen waar jij last van hebt en dat je het heel fijn zou vinden als je bij hem jezelf kan zijn, inclusief die ongemakkelijkheden. En dan kijken hoe hij reageert.
Ik heb ook een darmaandoening en ondanks dat ik herken wat je vertelt, heb ik die ervaring in een serieuze relatie helemaal niet. Wel bezorgdheid, meedenken, meeleven, en ook zorg (bij veel pijn een glasje water en medicatie pakken etc). Ik vind het juist heel fijn dat het bij ons zo normaal is. Net als er af en toe ook even om kunnen lachen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-07-2018 11:08
Winden laten in bijzijn van de ander vind ik dan weer niet kunnen (als je een aandoening hebt oke, kan dan sneller gebeuren). Of ik nou mens ben of niet, je wil sommige dingen toch een beetje verborgen houden voor je partner, wel zo fris en netjes toch.
Op een slechte dag moet ik dan maar de hele avond op de gang gaan zitten omdat ik zo vaak een wind moet laten? Doe niet zo mal. Ik draai me echt niet naar mijn vriend toe om even flink in zijn gezicht te gaan lopen 'ruften', maar ik loop ook echt niet meer weg van wat ik dan ook aan het doen was om een windje te laten. Het hoort er gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een punt zetten achter de relatie.
Kan je gewoon weer lekker jezelf zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Aan je vriend vertellen en gewoon winden laten/naar de wc gaan!

Partner heeft PDS, veel winden (zowel grote als kleine, stinkers als geurloze), met vlagen veel toiletbezoek (diarree) en soms ook dagen niet (obstipatie) met de bijbehorende buikpijn (in alle gevallen, dus bijna altijd).
Ik ben blij dat mijn man zich niet inhoud maar zich vrij voelt om het gewoon te laten gaan. De overlast en pijn die hij er zelf van ervaart is al erg genoeg. Daar hoeft niet ook nog eens schaamte bij te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoals de dames hierboven zeggen het toch ook echt bespreken.
Het is echt hardstikke zonde als je een superleuke man straks misloopt om iets wat mijn ervaring is meestal ze helemaal niets uitmaakt.

Mijn ervaring met mijn eigen man is: het maakt hem niks uit.
Ik heb een spastische darm en dat resulteert in vaak winden, maar ook wel eens dat ik naast hem in de auto zit en echt binnen 1 min een wc moet hebben omdat het anders gewoon letterlijk misgaat.
Gister nog zei ik; schat ik weet niet of ik het ga redden. Zijn reactie: lieverd dat is voor jou al rot genoeg, ik weet toch dat je daar niks aan kunt doen en hou van je.

En een goede vriendin van me heeft letterlijk op de eerste date bij haar man thuis in zn bed gepoept(diarree die ze niet voelde aankomen).. nou ze zijn getrouwd en een kind verder en nog steeds dolgelukkig
Pergamon schreef:
19-07-2018 11:12
Op een slechte dag moet ik dan maar de hele avond op de gang gaan zitten omdat ik zo vaak een wind moet laten? Doe niet zo mal. Ik draai me echt niet naar mijn vriend toe om even flink in zijn gezicht te gaan lopen 'ruften', maar ik loop ook echt niet meer weg van wat ik dan ook aan het doen was om een windje te laten. Het hoort er gewoon bij.
Maar dan zit hij dus telkens in jouw stank? Of heb jij reukloze winden?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties, fijn!

Ik heb hem verteld wat mijn darmziekte inhoudt en ik het moeilijk vind om daarom bij hem te slapen bv. Hij reageerde hier heel lief op dat ik me niet hoef te schamen en hij wil dat ik helemaal mezelf kan zijn. Super lief. Maar het "in de praktijk brengen" vind ik dan weer een stap te ver. Dus daadwerkelijk naar de wc gaan. Gister probeerde ik het maar lukte het gewoon niet omdat ik blokkeer lijkt wel. Of die 1e wind te laten. Vind dat zo ontzettend moeilijk. Mss als hij het eerst zou doen dat het al makkelijker zou zijn ;) maar ik heb weinig keus, het hoort bij me, en ik wil hem voor geen goud meer kwijt. Dus ik moet over de drempel heen. Maar wat vind ik het moeilijk.

Het gekke is wel dat ik me verder eigenlijk totaal niet schaam bij hem, dus make up loos rondlopen, naakt rondrennen, mezelf helemaal laten gaan met seks, dat is allemaal geen probleem. Ik maak het denk ik zelf ook te groot in mijn hoofd, want idd iedereen laat scheten en iedereen moet poepen.
RégineFilange schreef:
19-07-2018 11:08
Winden laten in bijzijn van de ander vind ik dan weer niet kunnen (als je een aandoening hebt oke, kan dan sneller gebeuren). Of ik nou mens ben of niet, je wil sommige dingen toch een beetje verborgen houden voor je partner, wel zo fris en netjes toch.
Ik ben juist blij dat ik volledig mezelf kan zijn thuis. In het begin van mijn relatie had ik last van ernstige obstipatie, maar sinds dat bespreekbaar is geworden heb ik er vrijwel geen last meer van omdat ik gewoon ga wanneer ik moet. Bij ons kwam het ter sprake tijdens de eerste vakantie samen, ik voelde me heel erg lamlendig en heb schoorvoetend uitgelegd wat er aan de hand was. Vriend reageerde super empathisch en zonder enige schaamte.
Ook bij mijn bevalling vond ik het fijn om uit te spreken dat ik bang was om in het bed te poepen. Iedereen reageerde heel relaxed en het persen ging veel beter.
Het is fijn als dingen gewoon bespreekbaar zijn.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 11:26
8.15% gewijzigd
april88 schreef:
19-07-2018 11:20

En een goede vriendin van me heeft letterlijk op de eerste date bij haar man thuis in zn bed gepoept(diarree die ze niet voelde aankomen).. nou ze zijn getrouwd en een kind verder en nog steeds dolgelukkig
Ik vind dit soort voorbeelden toch wel vrij extreem en ik denk niet dat er veel mensen/mannen zijn die dat allemaal wel best vinden.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-07-2018 11:22
Maar dan zit hij dus telkens in jouw stank? Of heb jij reukloze winden?
Soms zit je als 'partner van' dan een tijdje in een luchtje, ja. Boeien, lekker belangrijk.
Paar kaarsjes aan scheelt al een stuk. Of gewoon zo'n airwick luchtverfrisser ophangen.
groenebroek schreef:
19-07-2018 11:26
Soms zit je als 'partner van' dan een tijdje in een luchtje, ja. Boeien, lekker belangrijk.
Paar kaarsjes aan scheelt al een stuk. Of gewoon zo'n airwick luchtverfrisser ophangen.

Echt fijn dat die vrijheid er is bij sommigen, maar ik denk dat dat voor veel mensen toch wel een brug te ver is in hun relatie hoor.

Maar dat verdient eigenlijk een topic op zich.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je je soms opgelaten voelt, maar bedenk wel: Het is je overkomen, je hebt het niet over jezelf afgeroepen als straf voor slecht gedrag, om maar iets te noemen. Jij hebt de pech dat je dit hebt, een ander heeft weer een ander ding waar ze niet blij mee is. En anderen hebben de mazzel dat ze (nog) niets mankeren. Het is een tombola, waar je het mee moet doen. Dus vertel het hem, zoek eventueel een foldertje op voor als hij er meer van wil weten. En misschien zegt hij, ja dat ken ik, heeft mijn zus, nicht broer, weet ik wie ook last van
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
RégineFilange schreef:
19-07-2018 11:28
Echt fijn dat die vrijheid er is bij sommigen, maar ik denk dat dat voor veel mensen toch wel een brug te ver is in hun relatie hoor.

Maar dat verdient eigenlijk een topic op zich.
Fijn dat het voor jou een keuze is, maar dat is het niet voor TO. Zij moet er gewoon mee leren leven dat ze in een relatie komt waarin je wel scheten laat op de bank, en waar de badkamer/wc soms enorm stinkt.
Fragolisa schreef:
19-07-2018 11:32
Fijn dat het voor jou een keuze is, maar dat is het niet voor TO. Zij moet er gewoon mee leren leven dat ze in een relatie komt waarin je wel scheten laat op de bank, en waar de badkamer/wc soms enorm stinkt.

Ja, maar ik zie hier mensen reageren zonder aandoening (tenminste, dat zeiden ze er niet bij), die het ook gewoon doen in bijzijn van hun partner.

Ik heb het niet over TO of over mensen die het soms niet kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-07-2018 11:28
Echt fijn dat die vrijheid er is bij sommigen, maar ik denk dat dat voor veel mensen toch wel een brug te ver is in hun relatie hoor.

Maar dat verdient eigenlijk een topic op zich.
Maar wat moet je dan als je van iemand houdt?
Partner heeft de ziekte sinds een jaar of 4. Daarvoor niet. Dan wordt je ziek. Bijna altijd buikpijn, altijd moeilijke ontlasting, tot soms in je broek poepen aan toe. Uiteindelijk krijg je een diagnose en blijkt het ook nog eens een ziekte te zijn, waar je vrij weinig aan kunt doen met medicatie of iets dergelijks.

Ik vind het al vervelend voor partner dat ie er zelf zo mee zit en het met vlagen zo levens beïnvloedend is.
Bijna altijd buikpijn. Altijd scannend naar dichtstbijzijnde toilet. Altijd wat reserve kleren mee.
Ik hou van hem en wil het voor hem zo dragelijk mogelijk maken voor zover ik dat kan.
Dus ja, dan laat ie maar gewoon scheten en als het toch een keer misgaat, ruim ik de rotzooi wel op, zodat hij gelijk lekker kan gaan douchen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven