Gezondheid alle pijlers

Hernia

19-07-2018 14:58 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren is een hernia geconstateerd d.m.v. een MRI. Een paar weken geleden is het erin geschoten en had ik erg veel pijn, totdat de medicatie goed aansloeg (paracetamol, diclofinac en morfine) het was geen verbazing dat het een hernia bleek te zijn. Nu heeft de neuroloog gezegd dat er de komende maanden niets wordt gedaan, omdat het vanzelf over kan gaan/minder kan worden. Ik mag zelf bepalen wanneer ik stop met de medicatie, moet rustig aan doen en luisteren naar mijn lijf. Nu heb ik vakantie, dus dat ik wel lekker. Doe ook wel rustig aan, merk ook wel, zelf met alle medicatie dat het wel te veel is wat ik doe.
Heeft iemand tips voor me? Ik probeer regelmatig wat te wandelen en het staan, liggen en zitten af te wisselen. Blijf ik wel met de vraag zitten wanneer ik het beste kan afbouwen met de medicatie, luisteren naar een lijf wat vol zit met rommel, is toch minder handig, lijkt mij. Maar ik wil wel redelijk pijnvrij op vakantie, dus de komende weken stop ik nog maar even niet. We gaan met de caravan op vakantie naar Frankrijk, doen zo rustig aan als moet. Er zit een goed bed in, dus dat slapen komt wel goed.
Het zou heel mooi zijn als het vanzelf overgaat, want ik zit niet op een operatie te wachten. Wie heeft dit ook gehad en heeft goede tips/ideeën wat handig of juist onverstandig is om te doen.
Uiteraard heb ik dit met de neuroloog besproken, hij zei dat het bij iedereen verschillend verloopt en het toch een kwestie is van trail and error. Dat zal ook wel, maar ik kan wellicht ook leren van andermans trails and errors :-D
Alvast dank voor het reageren!
michelleobama wijzigde dit bericht op 19-07-2018 15:00
Reden: Rare typefouten als ik zonder bril aan het typen ben:-)
0.22% gewijzigd
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ah, wat naar! Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar wel twee ouders die in het verleden een hernia hebben gehad.

Hoewel ze eerder meteen wilden opereren, willen ze het nu inderdaad eerst met rust proberen. Ik weet dat mijn moeder bijna 6 weken heeft gelegen en dit afwisselde met zitten, dat heeft geholpen. Maar toch echt voornamelijk liggen om je rug te ontzien.

Alle (maar dan ook echt alle) huishoudelijke taken hebben wij des tijds van haar overgenomen. Je wilt vaak al snel zelf dingen doen door de pijnstilling, maar dat werd haar echt afgeraden. Zij vermaakte zich voornamelijk met films en series.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk huishoudelijke taken door huisgenoten te laten doen :-D
Vroeger werd meer geadviseerd om te liggen, dat is nu niet meer zo.
Wat vervelend dat allebei je ouders het hebben gehad.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig, dat liggen is ook niet alles! Fijn dat je huisgenoten hebt die het kunnen oppakken.

Mijn ouders zijn er allebei weer bovenop gekomen, dus dat moet bij jou vast ook goed komen!
Alle reacties Link kopieren
Daar ga ik ook wel vanuit! Dank je wel!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, bij mijn schoonvader is het met rust ook over gegaan. Volgens mij ging het na een week of 2 3 beter. Even een tip mbt medicatie en vakantie. Morfine valt onder de opium wet en daar heb je een apart formulier voor nodig als je de grens over gaat :-)
.
Man heeft er twee jaar geleden ruim vijf maanden over gedaan op de manier zoals jij het wilt aanpakken. Net op het moment dat hij een afspraak had met de neurochirurg om zich toch maar te laten opereren, ging het beter.
Heeft wel nog altijd snel last van rugklachten, dit was zijn tweede, dubbele
hernia, maar niet meer zo hevig.
Alle reacties Link kopieren
Waar zit je hernia, nek of rug?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, toen voor in de 20 heeft veel baat gehad van een manueel therapeut.
Hij is 4 x geweest en had geen last meer ook hoefde hij geen opreratie.
Nu is hij tegen de 40 en het gaat nig goed.
TO sterkte.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Ik loop inmiddels bijna een jaar met een hernia in de lage rug. Ook bij mij zou het vanzelf moeten herstellen middels rust. Rust betekent dan veel wandelen en fietsen, afgewisseld met liggen. Zo min mogelijk zitten en staan. Verder kreeg ik mensendieck therapie.

Probeer vooral je lijf niet teveel te belasten. Dus wel bewegen, maar niet tillen, stofzuigen o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
boerinneke schreef:
19-07-2018 15:19
Sterkte, bij mijn schoonvader is het met rust ook over gegaan. Volgens mij ging het na een week of 2 3 beter. Even een tip mbt medicatie en vakantie. Morfine valt onder de opium wet en daar heb je een apart formulier voor nodig als je de grens over gaat :-)
Dank voor de tip. Ik ga dat even nakijken.
Fijn dat het bij je schoonvader vanzelf over is gegaan!
michelleobama wijzigde dit bericht op 19-07-2018 17:23
0.23% gewijzigd
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
19-07-2018 15:24
Man heeft er twee jaar geleden ruim vijf maanden over gedaan op de manier zoals jij het wilt aanpakken. Net op het moment dat hij een afspraak had met de neurochirurg om zich toch maar te laten opereren, ging het beter.
Heeft wel nog altijd snel last van rugklachten, dit was zijn tweede, dubbele
hernia, maar niet meer zo hevig.
Dan is je man een tijd bezig geweest! Wel waardeloos dat je rug dan een zwakke plek blijft!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
19-07-2018 15:32
Waar zit je hernia, nek of rug?
Onderin mijn rug
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
jamadi52 schreef:
19-07-2018 15:50
Mijn zoon, toen voor in de 20 heeft veel baat gehad van een manueel therapeut.
Hij is 4 x geweest en had geen last meer ook hoefde hij geen opreratie.
Nu is hij tegen de 40 en het gaat nig goed.
TO sterkte.
Mooi dat de fysio geholpen heeft voor je zoon. Voor deze hernia had ik al maanden last van mijn rug. Al die maanden heb ik bij de manueel therapeut gelopen. Heeft toen niets geholpen. Neuroloog zei ook dat de fysio de hernia niet weg kan halen. Wel fijn dat het bij jouw zoon heeft gewerkt en er verder geen last van heeft gehad.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-07-2018 16:08
Ik loop inmiddels bijna een jaar met een hernia in de lage rug. Ook bij mij zou het vanzelf moeten herstellen middels rust. Rust betekent dan veel wandelen en fietsen, afgewisseld met liggen. Zo min mogelijk zitten en staan. Verder kreeg ik mensendieck therapie.

Probeer vooral je lijf niet teveel te belasten. Dus wel bewegen, maar niet tillen, stofzuigen o.i.d.
Wat balen dat jij er al zo lang last van hebt. Gebruik je nog medicatie? Merk je wel verbetering en helpt de therapie of is dat meer voor je houding?
Find people who will make you better (M. Obama)
michelleobama schreef:
19-07-2018 17:25
Wat balen dat jij er al zo lang last van hebt. Gebruik je nog medicatie? Merk je wel verbetering en helpt de therapie of is dat meer voor je houding?
Nee, bij mij gaat het niet beter. Maar ik heb in het begin geen mogelijkheid tot rust gehad.

Nu gaan ze onderzoeken of operatie alsnog een optie is.
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas veel ervaring, inmiddels al een jaar of 10. Een vakantie met de auto naar Frankrijk zou ik echt niet redden. Zitten is heel belastend voor je rug, en zitten in een auto is nog veel belastender voor je rug. Als je toch gaat, ga dan minimaal elke 2 uur voor minstens 15 min uit de auto en besteed die tijd aan wandelen.

In het algemeen: probeer in beweging te blijven (wandelen) en wissel dat af met liggen. Zitten en staan (bijv in de rij) tot een minimum beperken. Eventueel voor je vakantie nog even langs de fysio voor wat goede oefeningen om je spiercorset sterk te houden (je moet rug en buik tegelijk trainen, want als de spieren aan één kant sterker worden dan aan de andere kant, dan trek je scheef en krijg je meer last) en eventueel ook wat tips mbt het ontlasten van je rug in dagelijkse handelingen (uit bed opstaan, huishoudelijke klusjes, enz).
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
19-07-2018 17:22
Mooi dat de fysio geholpen heeft voor je zoon. Voor deze hernia had ik al maanden last van mijn rug. Al die maanden heb ik bij de manueel therapeut gelopen. Heeft toen niets geholpen. Neuroloog zei ook dat de fysio de hernia niet weg kan halen. Wel fijn dat het bij jouw zoon heeft gewerkt en er verder geen last van heeft gehad.
Een manueel therapeut manipuleert en dat kan de klachten zelfs verergeren. Niet handig dus bij een hernia.

Een fysiotherapeut kan een hernia idd niet verhelpen. Wat de fysio wel kan, is helpen bij de pijnbestrijding en helpen bij het gezond houden/maken van je spiercorset. En juist een goed spiercorset kan de rug ontlasten en de druk op de hernia verminderen, waardoor de hernia zich weer terug kan trekken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring, 2 hernia’s.
1 x geopereerd.
1 x hersteld door rust en lopen af te wisselen.
Nummer zoveel geeft goeie tips.
Daarnaast 5 wandelingetjes verspreid over de dag zijn beter dan 1 lange wandeling.
Ondertussen kan ik weer veel lopen.
Als ik last heb is lopen de oplossing, zeker niet zitten.
Auto blijft lastig inderdaad en staan is ook zwaar.
Liggen met je onderbenen omhoog is ook fijn, minder belasting op je ruggengraat.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-07-2018 17:26
Nee, bij mij gaat het niet beter. Maar ik heb in het begin geen mogelijkheid tot rust gehad.

Nu gaan ze onderzoeken of operatie alsnog een optie is.
Wat balen dat het niet beter gaat. Rust is inderdaad wel essentieel, denk ik. Ik ben meteen meteen vervangen op mijn werk (sta voor de klas) ben wel iedere dag even naar mijn werk geweest. Ook na de vakantie wordt er vervanging geregeld, omdat ik NG niet weet hoe het tegen die tijd gaat....
Spannend dan! Hopelijk knap je dan van een operatie op, want het moet wel leefbaar zijn natuurlijk. Sterkte!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Herstel kan 4-5 weken duren. Rust houden en matig bewegen. Dus niet te veel rust en niet te veel bewegen. Op passen met buigen, tillen, ...etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 17:27
Hier helaas veel ervaring, inmiddels al een jaar of 10. Een vakantie met de auto naar Frankrijk zou ik echt niet redden. Zitten is heel belastend voor je rug, en zitten in een auto is nog veel belastender voor je rug. Als je toch gaat, ga dan minimaal elke 2 uur voor minstens 15 min uit de auto en besteed die tijd aan wandelen.

In het algemeen: probeer in beweging te blijven (wandelen) en wissel dat af met liggen. Zitten en staan (bijv in de rij) tot een minimum beperken. Eventueel voor je vakantie nog even langs de fysio voor wat goede oefeningen om je spiercorset sterk te houden (je moet rug en buik tegelijk trainen, want als de spieren aan één kant sterker worden dan aan de andere kant, dan trek je scheef en krijg je meer last) en eventueel ook wat tips mbt het ontlasten van je rug in dagelijkse handelingen (uit bed opstaan, huishoudelijke klusjes, enz).
Zo, jij hebt dan zeker lang ervaring!
‘Nadeel’ vind ik dat de medicatie zo goed werkt. Dat zal wel anders worden als ik ga afbouwen. Slik jij nog medicatie?
Van de week 2 uur in de auto gezeten en dat ging wel. Wel halverwege er uit gegaan. We willen het tijdens de vakantie ook echt rustig aan doen, zeker iedere 2 uur eruit. Wandelen is dan wel een goede tip.
Ik heb van de fysio al oefeningen om het steviger te maken, die doe ik ook regelmatig. Misschien dat nog wat opvoeren.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-07-2018 18:16
Herstel kan 4-5 weken duren. Rust houden en matig bewegen. Dus niet te veel rust en niet te veel bewegen. Op passen met buigen, tillen, ...etc.
Het is inderdaad die balans zoeken en dat is nog wel eens lastig. Ook omdat ik nu niet voldoende naar mijn lijf kan luisteren met de medicatie....
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
19-07-2018 18:16
Zo, jij hebt dan zeker lang ervaring!
‘Nadeel’ vind ik dat de medicatie zo goed werkt. Dat zal wel anders worden als ik ga afbouwen. Slik jij nog medicatie?
Van de week 2 uur in de auto gezeten en dat ging wel. Wel halverwege er uit gegaan. We willen het tijdens de vakantie ook echt rustig aan doen, zeker iedere 2 uur eruit. Wandelen is dan wel een goede tip.
Ik heb van de fysio al oefeningen om het steviger te maken, die doe ik ook regelmatig. Misschien dat nog wat opvoeren.
Ik gebruik alleen de max dosering paracetamol en ibuprofen. Sterkere medicatie zorgde bij mij voor (te)veel bijwerkingen, nam de pijn evengoed niet weg, en ik werd ook minder helder in mijn denken. Daarnaast wen je aan pijn als het wat langer duurt, en is het makkelijker om je grenzen te bewaken als je alles goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Bananendoos schreef:
19-07-2018 17:48
Hier ook ervaring, 2 hernia’s.
1 x geopereerd.
1 x hersteld door rust en lopen af te wisselen.
Nummer zoveel geeft goeie tips.
Daarnaast 5 wandelingetjes verspreid over de dag zijn beter dan 1 lange wandeling.
Ondertussen kan ik weer veel lopen.
Als ik last heb is lopen de oplossing, zeker niet zitten.
Auto blijft lastig inderdaad en staan is ook zwaar.
Liggen met je onderbenen omhoog is ook fijn, minder belasting op je ruggengraat.
Dank je wel voor de tips. Balen dat je er 2x last van hebt gehad!
Find people who will make you better (M. Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven