Gezondheid alle pijlers

Depressie en Venlafaxine

20-07-2018 14:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, eind maart ben ik vanwege een zware depressie begonnen met venlafaxine. Naast de medicatie heb ik ook therapie. Het is momenteel vallen en opstaan. Vaak als ik denk het gaat weer een beetje zak ik er weer in. Vaak heeft dit ook met mijn cyclus te maken. Zijn er nog meer mensen die Venlafaxine gebruiken of gebruikt hebben. Graag hoor ik wat positieve verhalen. En hebben jullie misschien ook nog last van bijwerkingen? Terugvallen? Ik lees overal best wel negatieve verhalen. Er moest ook echt wel wat gebeuren hoor bij mij.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Myléne
Ja gebruikt
Bijwerkingen waren aankomen en erg zweten

Stoppen was een hel
Veel ontwenningsverschijnselen
Alle reacties Link kopieren
Heb dit een paar weekjes geprobeerd, alleen ik reageerde er heel heftig op. Niet meer wakker kunnen worden, moeilijk inslapen.
Overdag spontaan in slaap vallen terwijl ik bezig was met iets.....
Alle reacties Link kopieren
Ik slik nu al een tijdje Venlafaxine (lage dosering). In het begin was ik een beetje 'gesjeesd' en had ik een droge mond. Maar nu merk ik er eigenlijk niet zo veel van (als in bijwerkingen).

Slapen deed ik toch al beroerd. En zweten deed ik ook al makkelijk.

Ik ben over het algemeen wel veel opgewekter en productiever (minder angstig ingesteld), dus het doet voor mij waar het voor is voorgeschreven. Ben nu veel blijft op mijn werk en daardoor ook minder bozig thuis.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag wat vertellen over Venlafaxine. Ik ben in 2012 begonnen met Venlafaxine.. eerst 37.5 toen opgehoogd... Weer opgehoogd.. tot 150 mg per dag. Ik moet zeggen dat de scherpe kantjes van mijn heftige gevoelens er wel afgingen.. maar voelde me ook erg eentonig.. en ergens niet mezelf, maar ik nam er genoegen mee omdat ik het wel fijner vond dat alles een stuk milder voelde. Na 2.5 jaar was ik mijn monotone zelf wel zatjes.. en ben ik met begeleiding van de ha gaan afbouwen. Ging moeizaam..langzaam maar ik zette door. Toen ik na een half jaar afbouwen weer op 75 mg per dag zat, maakte ik ontzettende heftige dingen mee privé, waardoor ik totaal instortte. Ik naar de ha en en samen besloten weer op te bouwen. Ik baalde ergens wel, maar de omstandigheden waren destijds zo heftig dat ik niks meer wilde voelen van pijn, angst en verdriet. Uiteindelijk zat ik op 225 mg per dag. Voelde ik verdriet..?. Bijna niet.. maar voelde ook geen blijdschap meer. Ik was een zombie.. maar nam het voor lief. Vorig jaar was ik er klaar mee.. ik stelde mezelf de vraag.. ' wie ben ik nu eigenlijk?" En wat voel ik... ? Ben ik happy? Mijn antwoord was .. NEE!
Weer naar de ha.. situatie uitgelegd.. en ik mocht weer beginnen aan de hel die afbouwen heet. Volgens de ha kon ik steeds wel met 37.5 tegelijk afbouwen, maar gelukkig had ik al enige ervaring en besloot het anders te gaan doen. Ik besloot de tijd te nemen.. er veel over te lezen en de capsules dagelijks te openen om de korreltjes te tellen om zo te kunnen afbouwen. Ik had een heel schema gemaakt.. en ben daarnaast een flinke dosis magnesium van metarelax gaan slikken, wat ik sowieso iedereen die ad gebruikt aan kan raden. Magnesium tekort kan heel veel klachten veroorzaken.
Maar goed, ik aan het afbouwen... Ging goed.. maar kleine stapjes.
Eind vorig jaar zat ik op nog maag 6 mg per dag. En ineens stortte ik in. Wat heavy.!!!. terug bij af... Die laatste stap is zo zo zo zwaar. In overleg met een arts en ook met advies van een vrouw die me bijstond op gebied van alternatieve geneeswijzen toch maar weer beetje opbouwen met medicatie. Voelde als falen, maar kon niet anders.. ik heb de zorg voor 2 kids alleen en was net begonnen met 2de baan erbij. Ik moest overeind blijven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een dosering die op dat moment aansloot bij mijn gevoel. Nooit meer terug naar die 225 mg.. dan maar 75 mg maximaal. Daar zat ik tot een week geleden nog steeds op... En ineens was ik het zat.. ik was het zat me eentonig te voelen.. geen zin meer in dingen.. niks meer echt leuk vinden, me nergens op kunnen verheugen..gewoon een zombie mama, zombie dochter, zombievriendin..Zombiealles!
Weer arts gebeld... Nu anderhalve week geleden. Weer mijn verhaal gedaan, en uiteindelijk zijn we samen tot de conclusie gekomen dat Venlafaxine mij niet gaat helpen. Ik heb vorige week donderdag mijn laatste Venlafaxine ingenomen en ben vorige week zaterdag gestart met 25 mg sertraline. Vond het heel spannend om deze stap te zetten maar ik voelde mij na een dag al een stuk beter!! Blij zelfs.. vrolijker.. ik kan weer heerlijk echt lachen.. dingen ondernemen. Nu al na 1 week!!! Ik wil niemand ontmoedigen en onthoudt dat ieder lichaam en iedere geest anders werkt, maar wat ik wel geleerd heb is dat een Ad na maximaal 6 weken toch wel een effect moet hebben waar je blij van wordt. Is dat niet zo.. dan is het niet het goede voor je. Ik heb veel te lang doorgemodderd...en jaren lang gelachen als een boer met kiespijn. Heb veel gelezen over Venlafaxine... Veel mensen gesproken die het gebruikte.. en tot de conclusie gekomen dat het een van de heftigste Ad is die er zijn. Helemaal op gebied van afbouwen!!! Las zelfs een Amerikaans artikel over dat Venlafaxine afkicken gelijk staat aan afkicken van heroïne. Ik besef heel goed dat mijn verhaal geen opbeurend verhaal is.. en het laatste wat ik wil is je verder de put in helpen hiermee, wil je niet ontmoedigen..en wil alle gebruikers van Venlafaxine die wel positief zijn niet angstig maken of wat dan ook. Belangrijkste is dat je naar je lichaam blijft luisteren.. en dat het soms een zoektocht is naar de juiste medicatie. Was het maar zo simpel als huiduitslag... Of een oorontsteking... Dan krijg je gericht iets waarvan je zeker mag zijn dat het werkt en overgaat. Moraal van mijn verhaal.. ga voor de medicatie waarvan je na 6 weken kan zeggen, ' Ja ik voel me goed! ' geef het de tijd.. maar modder niet te lang door net als ik. Wat bij de een werkt, hoeft bij een ander niet zo te zijn.. ga voor wat goed voelt!
1 nadeel wat ik ondervind van de sertraline is slapeloosheid.. vandaar mijn late bericht nu.. 02.04!!! Maar ik neem het er voor nu nog bij... Als dit over 6 weken nog zo is... Weer verder kijken wat te doen. Zo.. wat een verhaal... Hoop dat iemand er wat aan heeft, en nogmaals wil niemand ontmoedigen met gebruik van Venlafaxine.. maar denk niet te licht over deze vorm van Ad.. en blijf luisteren naar je lichaam. :there:
Alle reacties Link kopieren
Mylene, er is vorig jaar een topic geweest met de titel Venlafaxine, daar is ook veel geschreven over klachten bijwerkingen en mensen die er baat bij hebben.
En TO bouwde ook af door de korreltjes te tellen. Veel info over Venlafaxine. misschien heb je daar ook wat aan.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Lotje heftig verhaal. Hopelijk heb je nu meer baat bij dat andere middel. :rose:
LOEP ME MAAR aub.
Mij heeft het enorm geholpen, en vrijwel zonder bijwerkingen. Ik had wel meer last van angst dan depressie. Het duurde 21 dagen voor het aansloeg en het was toen ook wel echt meteen 70% beter, de overige 30% duurde nog 2 jaar. Afbouwen vond ik eigenlijk goed te doen, althans, ik heb er wel 2 jaar over gedaan, ik heb me er niet mee gehaast. Het laatste stapje was inderdaad wel het lastigst, dat ook met bolletjes tellen gedaan. Na elke verlaging had ik 3 dagen een beetje raar hoofd met ´brainzaps´, maar dat was het dan.

Er zijn vast heel veel meer verhalen waarbij het gewoon allemaal prima verliep, maar die hoor je niet zo snel. Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er veel baat bij (225 mg per dag). Uiteraard wel last van wat bijwerkingen, zoals een droge mond, snel warm/zweten en moeilijk in slaap komen, maar het heeft m'n leven dusdanig verbeterd dat ik die bijwerkingen voor lief neem.

Ik beleef nog steeds alle 'gevoelens'; kan huilen, verdrietig/gestrest/somber zijn, maar alles is veel beter te behappen dan voorheen. Het extreme piekeren wat ik had is weg . Daarnaast kan ik ook nog steeds ontzettend blij/gelukkig zijn.

Wel even de disclaimer dat ik hiernaast ook veel gesprekken met een psycholoog heb gehad!
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Trouwens, in donkere periodes wanneer ik begon aan een AD en wanhopig wachtte op resultaat, ging ik ook vaak info zoeken op internet. IK merkte dat het fijner is om Amerikaanse reviews te lezen, omdat Amerikanen gemiddeld gewoon niet zulke klagers zijn als wij :)

https://www.drugs.com/comments/venlafaxine/
Alle reacties Link kopieren
ik ontdekte nog een topic uit 2010 met de titel Afbouwen Efexor/Venlafaxine niet zo fijn'

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het fijn dat jullie er baat bij hebben, en iedereen reageert er blijkbaar anders op, maar ik snap niet dat dit verslavend middel nog gegeven mag worden. Men heeft er op den duur toch steeds meer van nodig voor hetzelfde effect.
LOEP ME MAAR aub.
Ik gebruik nu al jaren Venlafaxine en kan nooit meer zonder. Veel andere soorten AD gebruikt maar deze werkt redelijk goed.
Ja ik zweet als een otter (ook door menopauze) dus lekker is dat niet.
Als ik al een uur te laat mijn ad inneem begin ik al duizelig te worden en mijn humeur daalt drastisch. Best wel wat bijwerkingen maar ik heb geen keus.
Heb een persoonlijkheidsstoornis en chonische depressie dus zal mijn leven lang medicijnen moeten slikken.
Zoals het nu is, rustig en geen hoge pieken en dalen is het beste voor mij en mijn omgeving.
missie_m schreef:
29-07-2018 09:48
ik vind het fijn dat jullie er baat bij hebben, en iedereen reageert er blijkbaar anders op, maar ik snap niet dat dit verslavend middel nog gegeven mag worden. Men heeft er op den duur toch steeds meer van nodig voor hetzelfde effect.
En nee,ik zit al jaren op dezelfde hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
29-07-2018 10:03
Ik gebruik nu al jaren Venlafaxine en kan nooit meer zonder. Veel andere soorten AD gebruikt maar deze werkt redelijk goed.
Ja ik zweet als een otter (ook door menopauze) dus lekker is dat niet.
Als ik al een uur te laat mijn ad inneem begin ik al duizelig te worden en mijn humeur daalt drastisch. Best wel wat bijwerkingen maar ik heb geen keus.
Heb een persoonlijkheidsstoornis en chonische depressie dus zal mijn leven lang medicijnen moeten slikken.
Zoals het nu is, rustig en geen hoge pieken en dalen is het beste voor mij en mijn omgeving.

Kan het zijn dat je nu dan toch een iets te lage dosis hebt? omdat je er zo snel klachten van hebt.

Iedereen reageert er blijkbaar anders op. Fijn dat jij er baat bij hebt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nee missie_m, dat komt door eerder door een korte halfwaardetijd.

Misschien kun je ergens anders je onwaarheden gaan verkondigen? Bah, wordt zo moe altijd van mensen die een of andere anti-antidepressiva strijd lijken te willen voeren. Daardoor rust er dus nog steeds een taboe op het slikken van dit soort pillen..

@ Mylene: ik vond het zelf vrij lang duren (in vergelijking met andere ad) voor ik hier echt op reageerde, zeker 8 weken.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
29-07-2018 08:01
Mylene, er is vorig jaar een topic geweest met de titel Venlafaxine, daar is ook veel geschreven over klachten bijwerkingen en mensen die er baat bij hebben.
En TO bouwde ook af door de korreltjes te tellen. Veel info over Venlafaxine. misschien heb je daar ook wat aan.
:sherlock:

missie_m schreef:
29-07-2018 09:43
ik ontdekte nog een topic uit 2010 met de titel Afbouwen Efexor/Venlafaxine niet zo fijn'


Misschien zijn er nog meer topic's over Venlafaxine waar je veel info en ervaringen kan lezen.
Succes.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Er blijken op viva nog meer topic's te bestaan over Venlafaxine:


Afbouwen Efexor/Venlafaxine: niet zo fijn!
20-06-2010

Ervaring met Venlafaxine? (Efexor)
30-03-2012

Venlafaxine (Efexor)
26-07-2012

Angststoornis en venlafaxine
11-03-2015

Afbouwen Venlafaxine/ Efexor
23-03-2017
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
29-07-2018 15:03
Nee missie_m, dat komt door eerder door een korte halfwaardetijd.

Misschien kun je ergens anders je onwaarheden gaan verkondigen? Bah, wordt zo moe altijd van mensen die een of andere anti-antidepressiva strijd lijken te willen voeren. Daardoor rust er dus nog steeds een taboe op het slikken van dit soort pillen..

@ Mylene: ik vond het zelf vrij lang duren (in vergelijking met andere ad) voor ik hier echt op reageerde, zeker 8 weken.

Onwaarheden? Iedereen reageert er anders op, dat is een feit. Ik voer geen strijd, heb het helemaal niet over een taboe op 'dit soort pillen'. Dat maak jij er van. Ik stel vragen en/of ik geef een mening over Venlafaxine.

Ook op google kom je nog meer forums tegen met vragen en tips over Venlafaxine.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Waar het om gaat is dat je uiteindelijk een medicatie krijgt waar je baat bij hebt. Ook de juiste dosering is voor iedereen anders. Ik kan nu zeggen dat venlafaxine bij mij geen goed gevoel gaf.. maar natuurlijk kan het bij een ander wel goed werken. Weet wel dat venlafaxine het ergst is om af te bouwen. En daar zijn veel huisartsen niet volledig van op de hoogte en nemen het vaak te licht op. Magnesium heeft mij ook erg goed geholpen naast mijn Ad.
Alle reacties Link kopieren
Precies.

Het is ook bij Tros Radar geweest. Ik ben op zoek naar de brief van een jonge man. Dat ging over Venlafaxine. Die kan ik zo gauw niet vinden. Wel deze link:


https://www.ggznieuws.nl/home/?p=37130 Radar panel over de bijwerkingen van antidepressiva
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
In onderstaande link kun je lezen dat de verschillen groot kunnen zijn bij afbouwen en voor iedereen anders kan zijn.

Antidepressiva: Hoe zit het precies? - Kassa - BNNVARA
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... et-precies

18 mrt. 2017 - Zilveren Kruis vergoedt alleen en eenmalig Venlafaxine. Sommige verzekeraars vergoeden de taperingstrips 'uit coulance'. Psychotherapie

Afbouwen
Volgens psychiater Vinkers kunnen de verschillen tussen patiënt erg groot zijn bij het afbouwen van antidepressiva. “Het lukt de ene patiënt wel om zonder problemen in één keer te stoppen, terwijl de andere patiënt doodziek wordt, waardoor stoppen niet lukt. Wij kunnen dat niet voorspellen.”
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Lotje78 schreef:
29-07-2018 15:36
Waar het om gaat is dat je uiteindelijk een medicatie krijgt waar je baat bij hebt. Ook de juiste dosering is voor iedereen anders. Ik kan nu zeggen dat venlafaxine bij mij geen goed gevoel gaf.. maar natuurlijk kan het bij een ander wel goed werken. Weet wel dat venlafaxine het ergst is om af te bouwen. En daar zijn veel huisartsen niet volledig van op de hoogte en nemen het vaak te licht op. Magnesium heeft mij ook erg goed geholpen naast mijn Ad.
Het is denk ik maar wie je het vraagt, want ik ken ook artsen die om die reden bijvoorbeeld geen paroxetine voorschrijven..
Venlafaxine is bij mij overigens door een psychiater voorgeschreven. Voor zover ik weet is het ook geen standaard AD dat huisartsen voorschrijven.

Maar ik doelde met m'n reactie ook zeker niet op jou! Is alleen maar goed als mensen uit eigen ervaring iets kunnen vertellen.

Ik snap alleen niet waarom bijvoorbeeld Missy zoveel links plaatst over AD en dan met name het afbouwen van Venlafaxine? Wat heeft TO daaraan? Realisme is goed hoor, maar de helft van de berichten van een poster en dan met allemaal links naar oude topics? Why?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine toevoeging over de bijwerkingen: het hoort er helaas bij. Zo krijg ik ook medicijnen (tegen een fysieke kwaal) die, bij iedere toediening weer, het risico geven op een anafylactische shock (mag dus alleen onder medisch toezicht gegeven worden). Kut ja, maar ik heb het nodig en hetzelfde geldt voor de AD.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
29-07-2018 18:19
Het is denk ik maar wie je het vraagt, want ik ken ook artsen die om die reden bijvoorbeeld geen paroxetine voorschrijven..
Venlafaxine is bij mij overigens door een psychiater voorgeschreven. Voor zover ik weet is het ook geen standaard AD dat huisartsen voorschrijven.

Maar ik doelde met m'n reactie ook zeker niet op jou! Is alleen maar goed als mensen uit eigen ervaring iets kunnen vertellen.

Ik snap alleen niet waarom bijvoorbeeld Missy zoveel links plaatst over AD en dan met name het afbouwen van Venlafaxine? Wat heeft TO daaraan? Realisme is goed hoor, maar de helft van de berichten van een poster en dan met allemaal links naar oude topics? Why?

Het word dus wel door huisartsen voorgeschreven. De brief/link die ik zocht was van een jonge man die vond dat zijn huisarts hem beter had moeten inlichten over venlafaxine.

Misschien omdat het belangrijk is om te weten hoe of wat als men gaat afbouwen. Er aan beginnen kan misschien iedereen, maar afbouwen is niet voor iedereen hetzelfde.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven