Gezondheid alle pijlers

MyHeritage/afkomst achterhalen

11-08-2018 15:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik weet niet of dit onderwerp per se in Gezondheid past, maar ik wist niet zo goed welk onderwerp er beter bij zou passen.

Van kleins af aan krijg ik al vaak de vraag of ik uit het buitenland kom, of buitenlands bloed heb, omdat ik er niet typisch Nederlands uitzie. Ik heb altijd gedacht dat ik grotendeels Nederlands was, omdat alle familie waar ik over weet dat ook is. Een paar weken geleden vertelde mijn vader me echter dat hij is geadopteerd en niet wilt weten wie zijn biologische ouders zijn. Als hij het niet weet, kan ik het ook niet weten, maar ik ben wel benieuwd naar mijn afkomst. (Het maakt natuurlijk geen enkel verschil of ik 100% Nederlands zou zijn of van alles wat, maar ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd hehe)

Nu bestaat er dus MyHeritage waarbij je je DNA kunt laten onderzoeken op afkomst. Ik heb twee vragen:
1. Zijn er mensen met ervaring met MyHeritage/denken jullie dat het onderzoek accuraat zou zijn?
2. Mijn vader wilt niks over zijn afkomst weten en het voelt alsof het “zijn geheim” is. Is het dan verkeerd om zijn geheim uit te pluizen en zou ik me erbuiten moeten houden, of vinden jullie dat ik wel het recht heb om over mijn eigen bloed te achterhalen waar het vandaan komt?

Alvast bedankt voor het meedenken :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Vanwege de vele spam verdrinkt je topic en krijgt het geen aandacht.
Dat spijt me voor je. Ik zat even achter het scherm en zag het gebeuren.
Helaas heb ik niets te melden waar je wat aan hebt, maar misschien dat je topic iets meer opvalt als het weer even boven aan de lijst komt ?
Succes !
nounou
Bedankt Zaza!

To, ik heb wel eens een programma gezien over DNA testen en het blijkt dat bijna alle Nederlanders DNA hebben van allerlei voorouders, heel breed verdeeld.
Dus als je een test gaat doen zou ik wel even kijken hoe ver terug ze kijken, en hoe goed ze kunnen specificeren van waar allerlei voorouders kwamen.

Het lijkt mij best leuk om ook te doen, gewoon om te kijken wat er allemaal in mijn geschiedenis zit.
Alle reacties Link kopieren
Er staan heel veel fimpjes op YouTube van mensen die een DNA test met Myheritage hebben gedaan.
Ik zou zelf mijn DNA niet laten opslaan in een of andere data bank in Texas of Israël.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee of My heritage je verder helpt met de vragen die je hebt. Volgens mij kunnen ze alleen zeggen welke genen je hebt en waar die veel voorkomen. Als je echt meer wilt weten over je familie, waar ze vandaan kwamen, welke trekjes echt familietrekjes zijn, welke ziektes er bij je in de familie voorkomen en dat soort dingen, ben je beter af als je die mensen op de een of andere manier kunt opsporen. Je vader wil er misschien niet veel over kwijt, maar zijn er anderen die je kunt vragen? Je opa en oma bijvoorbeeld?

Aanvulling: ik vind dat jij het recht hebt om op onderzoek uit te gaan, ook als je vader er verder niets van wil weten.
anoniem_202213 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:09
10.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht er ook een tijdje terug over na. Had gegoogeld en last toen dat dit soort zelftests per post niet betrouwbaar zijn.
Ik wil het ook. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat de uitkomst echt waar is.

Waarom wil je vader niet weten wie zijn ouders zijn? Lastig en jammer voor jou!
Bij mensen die het gedaan hebben kwamen er zulke rare resultaten uit dat ik me afvraag of het geen oplichting is.
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders even op de site van Radar, daar hebben ook aardig wat mensen gereageerd. https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 1&t=168717

Wat ik er zo snel uithaal: het is een commerciële site. Je DNA wordt vergeleken met dat wat ze hebben en daar zeggen ze niets over. En als jij je DNA aanlevert voor een test, draag je bij aan hun database. Kortom jij bent onderdeel van hun verdienmodel.
Fring schreef:
11-08-2018 16:06
Er staan heel veel fimpjes op YouTube van mensen die een DNA test met Myheritage hebben gedaan.
Ik zou zelf mijn DNA niet laten opslaan in een of andere data bank in Texas of Israël.
Dat is precies wat mij ook tegenhoudt. Verder vind ik het wel interessant, ik weet ook niet precies wat mijn voorouders zijn. Wel een beetje maar er zijn teveel rare dingen (zo hebben al mijn getinte familieleden iets blauws in hun ogen).
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor de reacties!
Ik ben ook bang dat zulk soort dingen toch een beetje oplichting zijn, of dat ze het niet echt accuraat kunnen meten.
En jullie hebben ook wel gelijk met het feit dat het een beetje eng voelt dat je DNA na zo’n test opgeslagen is, had ik zelf nog niet zo bij stilgestaan.

Maar ik vind het wel een erg interessant concept en op de vraag of ik het niet op een andere manier kan achterhalen: mijn opa en oma en mijn oom (broertje van mijn vader die wel het biologische kind van mijn opa en oma is) zijn allemaal overleden, en daarbuiten heb ik vrijwel geen contact met de familie aan mijn vaders kant. Mijn opa had de namen van mijn vaders biologische ouders en zijn adoptiepapieren altijd bewaard in zijn kluis. Toen mijn opa stierf, wilde mijn vader de envelop verbranden, maar mijn moeder was bang dat hij spijt zou krijgen en heeft hem “verstopt”. Ik zou het aan mijn moeder kunnen vragen, maar het voelt dan toch alsof ik achter mijn vaders rug omga.. Of ik praat erover met mijn vader, maar het feit dat hij 20 jaar heeft gewacht om dit aan zijn kinderen te vertellen (en dan nog was het meer omdat ik erachter kwam dan omdat hij ervoor koos het te vertellen) laat wel zien dat het voor hem een pijnlijk onderwerp is waar hij niet graag over spreekt. Ik wil hem niet pushen en ik wil al helemaal niet dat hij spijt krijgt dat hij eerlijk is geweest.

Verder lijkt het me ook vooral interessant om te weten of er erfelijke ziektes spelen in de familie, maar ik denk dat ik daar inderdaad eerst meer informatie over nodig heb over mijn voorouders..
Alle reacties Link kopieren
Oh en op de vraag van Athen1: Hij wil niks over zijn biologische ouders weten omdat hij een hele goede jeugd heeft gehad en zijn ouders en broertje zo goed voor hem waren, en hij lijkt zich schuldig te voelen naar hen toe, alsof hij zoekt naar zijn biologische ouders omdat zijn adoptie ouders niet goed genoeg voor hem waren of zoiets. Onzin natuurlijk, maar zo staat hij er nu eenmaal in. En hij zou het ook heel rot vinden om te horen dat hij ongewenst was of ongeliefd, of dat zijn biologische moeder bijvoorbeeld zwanger was geworden van een verkrachter of dat ze als prostituee werkte oid. Allemaal doemscenarios en waarschijnlijk was het gewoon een ongetrouwde vrouw die in die tijd geen kind kon hebben, maargoed ik snap de angst van mijn vader wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Wat moeilijk voor je. En voor je vader vooral ook.

Ik hoop dat hij ooit wat meer met je kan delen. Niet eens de info, maar gewoon over hem en zijn keuzes.
Fring schreef:
11-08-2018 16:06
Er staan heel veel fimpjes op YouTube van mensen die een DNA test met Myheritage hebben gedaan.
Ik zou zelf mijn DNA niet laten opslaan in een of andere data bank in Texas of Israël.
Dit. Het is een grappig idee, maar Nederlanders stammen af van heel veel culturen. Bovendien zou ik het zeker niet fijn vinden dat mijn DNA (profiel) opgeslagen ligt bij een commercieel bedrijf ergens in de wereld.
FiIee schreef:
11-08-2018 16:58
Dit. Het is een grappig idee, maar Nederlanders stammen af van heel veel culturen. Bovendien zou ik het zeker niet fijn vinden dat mijn DNA (profiel) opgeslagen ligt bij een commercieel bedrijf ergens in de wereld.
Helemaal niet omdat het niet alleen bij dat bedrijf ligt.....maar alle data dit jaar gestolen is ook nog eens door criminelen. Dus nee, bedankt. Data van 92 miljoen mensen ligt dus op straat. Ze ‘denken’ dat de dna profielen niet gehackt waren. Denken.....

https://www.security.nl/posting/564773/ ... e+gestolen
Myheritage is heel recent (juni geloof ik) gehackt. Dat zou ik toch niet prettig vinden.

Plus: de Amerikaanse politie mag dat DNA doorzoeken op zoek naar misdadigers. Dat gebeurt niet vaak, maar mij iets te vaak. Het kan zijn dat jouw DNA boven water komt als 'familie van' een crimineel. Dat word jij ook doorgelicht (ook al word jij niet verdacht. Dan willen ze weten wie dat familielid is, waarvan ze DNA in een misdaaddossier hebben). Het vervelende is dat jij door die adoptie geen idee hebt met welke mensen jij je DNA deelt. Ook al ben jij niet crimineel, zij kunnen het wel zijn.

Zie ook: https://www.ajc.com/news/national/can-p ... iHAFbcmjP/

Verder kun je jouw moeder vragen om die enveloppe met de gegevens ergens onder te brengen waar het veilig ligt. Een kluisje ofzo. Zodat je zeker weet dat het niet verloren gaat.

Na de dood van je vader kun je dan kijken. Ik vind dat je recht hebt om te weten uit welk deel van de wereld jouw voorouders komen. Maar ik snap dat je niet achter de rug van je vader alvast wil kijken. Dit is dan een compromis.
Zoveel mensen houden zich niet aan de wensen van overleden familieleden. Als iemand dood is, kun je zijn gevoelens niet meer kwetsen. Hopelijk betekent dat dat je wel nog heel lang moet wachten.
Alle reacties Link kopieren
Fring schreef:
11-08-2018 16:06
Er staan heel veel fimpjes op YouTube van mensen die een DNA test met Myheritage hebben gedaan.
Ik zou zelf mijn DNA niet laten opslaan in een of andere data bank in Texas of Israël.
Mijn idee.
Allemaal gericht op nieuwsgierigheid die de gemiddelde mens voedt..logisch ook.
Wat er vervolgens gebeurt met je DNA...weet jij het??
Ik ben zeker geen schizo affectieve complotdenker maar hé, commercieel je DNA vrijwillig afstaan om vervolgens één of andere connectie te krijgen over waar ik mogelijk vandaan kom, weegt echt niet op tegen het feit dat mijn DNA dus ergens is opgeslagen..met misschien over zoveel jaar alle gevolgen van dien en wat kun je dan..je hebt het inmiddels vrijwillig afgestaan.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 11-08-2018 19:06
0.06% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je dit al wel uitgezocht hoor maar ik denk even hardop met je mee.

Ik vraag me bij MyHeritage af hoe ver ze terug gaan met het DNA onderzoek. Hoe verder ze terug gaan hoe meer kans je hebt op DNA uit andere / verre landen. Maar jij wilt vooral twee generaties terug kijken toch. Dus 3000 jaar geleden zijn je voorouders misschien afkomstig uit Azië maar 100 jaar terug hadden ze zich vermengd met Afrikaans DNA bijvoorbeeld. Wat voor uitslag zou je dan krijgen? Aziatisch met Afrikaans? Zonder tijdsdatering kun je er dan in mijn ogen weinig mee. Want jij bent vooral nieuwsgierig naar twee generaties terug toch?
Alle reacties Link kopieren
Heey TO,

Geen ervaringen helaas, behalve dat mijn situatie erg vergelijkbaar is als die van jou. Ik zie er heel erg on-Nederlands uit, erg donkere ogen en heel donker haar en een andere vorm neus/gezicht, ik kan dat niet makkelijk uitleggen. Mijn vader heeft ook, net zoals zijn broer en zussen. Mensen gaan er vaak al vanuit dat ik niet Nederlands ben. Er is verder weinig over bekend binnen onze familie hoe dat komt. Ben al jaren heel erg benieuwd waar deze trekjes vandaan komen, maar niemand weet wat. Dus eens in de zoveel tijd overweeg ik my heritage of iets dergelijks, en dan twijfel ik toch weer vanwege de privacy issues die hierboven al genoemd werden.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de reacties! Wat er wordt gezegd over My Heritage qua data wat opgeslagen ligt en dat het zelfs was gehackt (wist ik nog niet) en inderdaad dat je verbonden kan zijn met misdadigers, dat opent wel een beetje mijn ogen. Die dingen zijn het resultaat niet waard als je ook nog eens niet zeker weet of dat resultaat wel accuraat is...

En ik dacht dat je wel te horen zou krijgen welke afkomst ongeveer bij welke generatie hoort, dus dat je dan wel een verschil zou zien in voorouders van 1000 jaar geleden en in die van 100 jaar, tenminste globaal. Maar als je echt alleen ziet “zoveel procent dit en zoveel procent dat” dan blijven er inderdaad nog wel erg veel vragen open.

Boerinnetje-van-buuten: ik denk dat mijn moeder al wel heeft gezorgd dat de envelop veilig ligt, ik vermoed dat mijn tante (zus van moeder) hem heeft. Maar ik zou het haar wel kunnen vragen, zodat ik er inderdaad bij kan als mijn vader komt te overlijden. Ik zou nog wel aan mijn vader kunnen vragen of hij het oké zou vinden als ik het zou lezen (voor of na zijn dood) maar ik heb het gevoel dat het nu nog een te beladen onderwerp is om over te praten, omdat hij er dus pas net eerlijk over is geweest en ik nog niet eens weet of mijn oudste broer het al weet. Misschien is het verstandig om even te wachten tot zijn emoties wat gezakt zijn, maar ik weet aan de andere kant niet of die uberhaupt wel gaan zakken.
En als mijn vader overlijdt, krijg ik misschien diezelfde gevoelens als mijn vader dat ik me schuldig zou voelen door hem te openen, omdat hij het niet wilde..
Alle reacties Link kopieren
HelenaY, ik snap je nieuwsgierigheid absoluut maar er wordt m.i. misbruik van gemaakt op een manier waarop jij en ik op dit moment de gevolgen niet kunnen overzien. Er wordt ingespeeld op een behoefte die terecht is, vervolgens heb je geen idee wat er met jouw "materiaal" gebeurt, nu niet, over 10 jaar niet, of wanneer het gestolen of gehackt wordt.
Misschien gebeuren er wel dingen mee waarvan we vanuit de huidige ontwikkelingen in het hier en nu geneens weet hebben dat dit ooit zou kunnen (ik bedoel, ik had 30 jaar geleden ook geen idee dat er een telefoon ontwikkeld zou worden waarmee ik buiten mijn huis kon bellen..getting my point?)

Misschien dat het op enig moment op een meer betrouwbare wijze kan? Daar zou ik dan op wachten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
DNA bij dat soort databanken kan helemaal niet gekoppeld worden aan een persoon. Of stuur jij meteen je ID-kaart mee? (Die ook van de buren kan zijn)
Gewoon die test doen bij MyHeritage, is hartstikke leuk en interessant.

Je krijgt dan grofweg te zien waar je DNA vandaan komt. Laat dan ook je vader die test doen zodat je weet welk deel van jou aan hem toe te schrijven is.
Alle reacties Link kopieren
Konijntje, kun jij dan niet gewoon stamboomonderzoek doen? Voor TO is dat alleen mogelijk als ze meer weet over de natuurlijke ouders van haar vader dus voor haar is dat (nog) geen optie.
Ik zou het gewoon doen leuk toch. Het is net zo goed jouw afkomst, dus jij hebt ook recht om te weten waar je vandaan komt.

Over het dna afstaan is natuurlijk heel persoonlijk, mijn zus heeft het gedaan maar ik had het net zo goed zelf gedaan.

Wat ik zelf het leukst vind is dat het je koppelt aan mensen die ook zo’n test hebben gedaan. Dus wij hebben een lijst met allemaal 3e graads neven/nichten, met overeenkomstig DNA. Hierdoor weet ik dat ik veel verre familie in Amerika heb.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, interessant om toch ook positieve verhalen te horen! Het is inderdaad wel leuk om neven en nichten te ontdekken waarvan je niet wist dat je ze had, maar dan moeten die wel toevallig zo’n test hebben gedaan... ik denk nogsteeds dat de voordelen van zo’n test voor mezelf niet opwegen tegen de nadelen, maar ik snap wel echt goed dat mensen het toch doen want ik ben zelf ook wel echt nieuwsgierig. Maar misschien komt er dus ooit een meer betrouwbare oplossing voor, en misschien krijg ik nog eens de kans om de envelop te lezen. Ik zal het er in ieder geval met mijn moeder over hebben (zodat ik hem kan lezen na mijn vaders dood) en misschien met mijn vader maar de kans dat hij toestaat dat ik hem wil lezen is klein. Maar goed, er zullen dan ooit wel antwoorden komen! Dankjulliewel iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven