Gezondheid alle pijlers

5 htp en rhodiola inname

13-08-2018 13:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,


Inmiddels ben ik begonnen met multivitaminen, omega 3 en l-tyrosine

Na wat onderzoek heb ik besloten te gaan beginnen met 5 htp en Rhodiola, echter kan ik nergens precies terug vinden wanneer beide ingenomen moeten worden, alsin samen of juist niet. Sommige sites vermelden samen, maar het is onduidelijk of het gebruik er samen van word aanbevolen of de inname zelf.

5 htp zorg namenlijk meer voor kalmte en goede nachtrust terwijl velen meldden energiek te worden van Rhodiola en er niet van slapen bij inname na 16:30.

Wie kan mij helpen? Ervaringen zijn ook welkom
Alle reacties Link kopieren
Wat mankeer je dan?
Waar heb je last van?
Alle reacties Link kopieren
Met Rhodiola heb ik geen ervaring, met 5-htp wel.
Lees je goed in en vertrouw niet zomaar op wat je op 1 website leest (of van 1 forummer :) )

5-htp moet je sowieso niet combineren met anti-depressiva.
Het werkt op je serotonine-heropname, dus samen met SSRI's kan dat goed misgaan.
'Baat het niet dan schaadt het niet' is niet van toepassing op deze middelen.
Mij heeft 5-htp destijds geholpen om wat minder snel gespannen te raken, maar ik werd er eerder energiek dan rustig van.
Succes, en wees voorzichtig met jezelf !
nounou
Alle reacties Link kopieren
Om een lang verhaal kort te maken benoem ik het zelf een lichte depressie. Al jaren last van, al vanuit de kinder jaren Vermoed ik zelfs.

Dankjewel voor je reactie zazamaenade, ik ben al dagen lang zeer veel onderzoek aan het doen ( internet, wetenschappelijke onderzoeken en ervaringen van anderen)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje rhodiola geslikt voor een dysthyme stoornis (lichte chronische depressie) nadat ik geen antidepressiva kreeg van de huisarts. Heeft geen zak geholpen. Je kunt het gewoon kopen bij Holland & Barrett, dus dan moet het wel een placebo zijn. Een echt geneesmiddel gaat tenslotte op recept.

Ik heb me voor ik rhodiola ging slikken ook helemaal te pletter gelezen en bleef net zo lang doorzoeken tot ik positieve info vond. En als je die zoekt, dan kom je het vanzelf tegen. Ik wilde natuurlijk ook helemaal niet lezen dat het niet werkte, want hoop doet leven.

Nou heb ik een hersenbloeding gehad en zit mijn probleem dus in een ontregeld zenuwstelsel. Kan ook zijn dat mijn probleem te heftig was voor een potje rhodiola van een paar euro.

Maar sinds ik weet wat een dysthyme stoornis is, weet ik ook waarom ik me al vanaf kinds af aan zo verrot voel.
Alle reacties Link kopieren
Dat middelen die je in een winkel kunt kopen placebo's zijn is echt niet waar.
Het is niet voor niets dat er gewaarschuwd wordt voor bijvoorbeeld de combinatie van Sintjanskruid en tal van andere medicijnen.
Ze werken wél, voor de één beter dan voor de ander. Waarom dat zo is is niet bekend. Er zou veel meer onderzoek gedaan moeten worden maar daar is geen geld/verdienmodel voor.
Planten(middelen) kun je namelijk niet patenteren.

Maar goed *zucht*, dit is een eindeloze discussie op het forum.

Wat Ladybass zegt over zoeken naar positieve ervaringen, en die vervolgens vinden is waar. Probeer kritisch te blijven, Angel27i.
Veel van wat je op internet kunt vinden over kruidenmiddelen is pure reclame, of aanvangsenthousiasme.

Als je het zelf benoemt als lichte depressie die je al van kindsafaan hebt zou het dan niet verstandiger zijn een arts te raadplegen ? (als je dat al niet hebt gedaan)
nounou
Alle reacties Link kopieren
@lasybass O heftig zeg! Bedankt voor het delen. Wel fijn om te weten eat het is lijkt me, maar jammer dat het voor jou niet werkte.

Ik ga het wel een kans geven. Ik heb de 5 htp 200 Mg besteld en 500 Mg Rhodiola besteld. Hoop dat dit samen wel iets doet
Rhodiola heb ik goede ervaring mee! Ook met 5htp trouwens.

Ik zou de rhodiola sochtends nemen en de 5htp savonds
Alle reacties Link kopieren
sheela schreef:
13-08-2018 15:20
Rhodiola heb ik goede ervaring mee! Ook met 5htp trouwens.

Ik zou de rhodiola sochtends nemen en de 5htp savonds
Ik lees dat 5 htp vaak savonds word genomen voor het slapen maar overdag voor een betere gemoedstoestand. Het gaat mij niet perse om het slapen, dat is wel mooi meegenomen.

Fijn dat je een goede ervaring had, mag ik vragen wat dit voor jou heeft gedaan dan?
Ik heb een tijdje s'morgens rhodiola genomen en ik voelde me energieker en vrolijker. Dan deed ik af en toe 5htp in de avond.
Samen in de ochtend innemen heb ik geen ervaring mee.

Hoop dat het voor jou ook helpt! Succes
Alle reacties Link kopieren
Angel27i, zou het niet verstandig zijn om wanneer je begint met deze middelen eerst een tijdje voor het ene en daarna voor het andere te kiezen ?
Zo kun je zien of het iets voor je doet, en wat dan wel.
Dat voorkomt dat je geld uitgeeft voor iets dat niet voor jou werkt.
Daarnaast is het ook mogelijk dat Rhodiola en 5-htp op elkaar inwerken, interactie vertonen.
Gisteren heb ik daar nog wat op gegoogeled, maar er weinig over gevonden.
Waarschijnlijk is daar geen goed onderzoek naar gedaan, maar dat betekent niet dat er geen interactie is tussen deze middelen.
Ze hebben allebei invloed op je breinchemie, en ik zou als ik jou was daar niet zomaar mee gaan prutsen, vooral niet wanneer je vanaf je kinderjaren af al last hebt van somberheid of een andere kwetsbaarheid op dat gebied.

Het feit dat sommige middelen werken voor sommige mensen betekent niet dat het wijs is om ermee te gaan experimenteren.
Wees voorzichtig !
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade, dankjewel voor je informatie en bezorgdheid.

Rhodiola zorgt ervoor dat 5 htp beter word getransporteerd naar de hersenen en minder snel word afgebroken. Het verbeterd dus de opname. En daarbij verlaagt het ook je stress niveau ( kort gezegd dan) Om deze reden word het juist aan geraden ze samen te gebruiken en zijn er ook veel fabrikanten die een kant en klaar formule hebben met beide erin ( vaak echter met maar hele kleine dosis waardoor het effect niet duidelijk is)

Ik heb ze ook al gekocht, ik moet ze enkel nog ophalen bij het afleverpunt.

Dit is dus de reden dat ik ze samen ga gebruiken. Het was echter meer de vraag of je ze ook tegelijk moet innemen voor het beste effect of verspreid. De Rhodiola lijkt me wellicht een optie om in de avond over te slaan namenlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven