Gezondheid alle pijlers

Rugpijn

15-08-2018 00:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

De titel zegt het zelf al ik heb last van mijn rug. Ik ben 20 jaar oud en ben hiervoor al dikwijls naar de dokter geweest, die verwijst mij telkens door naar een kinesist omdat mijn wervels vast zitten. Telkens doe ik alles wat de kinesist zegt, maar enkele weken nadat mijn sessies afgelopen zijn begin ik weer last te krijgen.
Zelfs met kleine dingen zoals bijvoorbeeld een uurtje strijken, een tijdje stilstaan, langere tijd op mijn stoel zitten. Vanaf ik er last van krijg kan ik eigenlijk niets meer doen zonder pijn behalve op mijn rug liggen met mijn knieën opgetrokken.
Uiteraard ga ik nog eens een afspraak maken bij de huisdokter, maar ik zou het graag horen moesten jullie nog tips hebben.
Meld aan je huisarts dat de huidige behandelingen niet het gewenste effect hebben. Dat is de enige tip die echt relevant is.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar de dokter.
Meeste van ons zijn niet helderziend
Alle reacties Link kopieren
De eerstvolgende afspraak die ik kan maken is pas op 27 augustus, dus dan ga ik naar de dokter, maar ik ben op zoek naar dingen die ik in tussentijd kan doen. Is ijs leggen een goed idee? Dit helpt wel een beetje, maar ik weet niet of dat kwaad kan.
Alle reacties Link kopieren
IJs zou ik niet doen, daar wordt het alleen stijf van. Ik zou er eerder een warmtepleister op plakken. En inderdaad huisarts, en duidelijk aangeven dat zijn ingestelde therapie niet helpt.
Alle reacties Link kopieren
bloemflowerfleur schreef:
15-08-2018 00:27
De eerstvolgende afspraak die ik kan maken is pas op 27 augustus, dus dan ga ik naar de dokter, maar ik ben op zoek naar dingen die ik in tussentijd kan doen. Is ijs leggen een goed idee? Dit helpt wel een beetje, maar ik weet niet of dat kwaad kan.
Wat is de reden dat je pas over twaalf dagen terecht kan? Ha op vakantie?

En ik zou niet koelen maar juist verwarmen. Blijf in beweging en let op je houding. Soms als ik verga van de rugpijn ga ik een tijdje plat op de grond liggen. Wellicht helpt jou dat ook. En in de tussentijd de oefeningen doen die je van de fysio hebt gekregen. En kun je nu tot je bij je ha terecht kunt daar nog heen?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Andere kine / fysio die met andere behandelingen werkt?

Als het telkens terugkeert ... zijn er dan al es foto's genomen om te kijken waar het juist zit?
Mijn kine vindt dat bij terugkerende klachten of klachten die niet opgelost geraken belangrijk zodat hij tenminste precies weet waar ie op / aan moet werken.

In de ideale wereld ... Toevallig niemand met een infra-roodsauna in de buurt?
Die je dan elke paar dagen mag gebruiken tot 27/8.
En anders inderdaad: Warmte! En platliggen of rondwandelen.
En eventueel es rondhoren of iemand een UV-lamp te leen heeft die je elke dag een tijdje op je rug zet.
Is het je onderrug of je hele rug? Bij mijn onderrug bleek de oplossing een bekkenbodemfysio. Dankzij haar oefeningen en tips ben ik na 15 jaar redelijk klachtenvrij. En ik had ook dagen ertussen zitten dat ik nauwelijks kon lopen van de pijn. Nu heb ik er af en toe last van, maar dan doe ik mijn oefeningen en let ik op mijn houding en dan trekt het vrij snel weg.
Het helpt denk ik alleen als de oorzaak in je spieren ligt, maar je kan het wellicht eens bespreken. Ik had in ieder geval graag op m’n 15e bij de bekkenbodem geweest, in plaats van na nog 10 jaar ellende pas :)
Alle reacties Link kopieren
bloemflowerfleur schreef:
15-08-2018 00:27
... maar ik ben op zoek naar dingen die ik in tussentijd kan doen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-08-2018 14:55
Reden: medisch advies
16.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ellendig is dat. Misschien maak je telkens de verkeerde bewegingen waardoor je je rugspieren verkeerd belast. Ik werd van de week ook ineens verrast door de rugpijn en dat terwijl ik alleen maar wat squats met 12 kg gewicht had gedaan. Het sloeg nergens op. Maar bij mij duurt dat 1 tot 3 dagen en dan kan ik even niet makkelijk meer iets van de grond pakken en daarna verdwijnt het weer. Ook buikspierinspanningen kunnen onverwachte rugspierpijnen geven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat je kan doen? Ik zoek mijn comfort. Spaar mezelf een beetje en na enkele dagen kan je weer gewoon het e.e.a. doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
fout
hamerhaai wijzigde dit bericht op 15-08-2018 12:15
99.39% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je zelf om je rug sterker en soepeler te maken?

Wervels los maken wanneer je klachten hebt is een lapmiddel en neemt de oorzaak niet weg.

Heeft je kinesist geen adviezen voor oefeningen en houding? Doe je aan sport?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Veel afwisselen in bewegen, heel veel lopen. Liefst allemaal kleine stukjes tussen je andere werkzaamheden door. Zitten en staan zijn slecht voor je rug.
Alle reacties Link kopieren
Misschien komt het wel uit je heupen vandaan of nek. Ik had naar een osteopaat gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

Het is vooral mijn bovenrug (tussen mijn schouderbladen). Warmte ga ik sowieso al proberen.
Om mijn rug sterker te maken doe ik regelmatig rug- en buikspieroefeningen. Daarnaast sport ik ook regelmatig (zwemmen, lopen en trampolinespringen) . Ik heb momenteel ook examens, dus dat is sowieso al lang stilzitten.
Alle reacties Link kopieren
bloemflowerfleur schreef:
15-08-2018 11:50
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

Het is vooral mijn bovenrug (tussen mijn schouderbladen). Warmte ga ik sowieso al proberen.
Om mijn rug sterker te maken doe ik regelmatig rug- en buikspieroefeningen. Daarnaast sport ik ook regelmatig (zwemmen, lopen en trampolinespringen) . Ik heb momenteel ook examens, dus dat is sowieso al lang stilzitten.

Ik adviseer mijn patienten eigenlijk altijd ijs en geen warmte! Althans wel een warme douche maar geen warmte pleisters of warme kruiken.

Bovenrug kan je soepel maken door een foamroller, google maar eens op foamroller bovenrug.

Wat voor buikspieroefeningen doe je? De ouderwetse sit up, die worden tegenwoordig afgeraden, veel te belastend voor je onderrug. Volgens prof Stuart McGill. Ga liever planken en squaten. Zwemmen is goed voor je, maar oppassen met vlinderslag en schoolslag dat je je onderrug niet te hol trek, je moet zorgen dat je de wervelkolom in neutrale stand houdt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Acupunctuur heeft mij gered van mijn (extreme) rugklachten. Nu pak ik af en toe diclofenac als ik zwaardere belasting verwacht maar dat probeer ik zo veel mogelijk te beperken. Stress is bij mij de trigger...
naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-08-2018 12:14
Ik adviseer mijn patienten eigenlijk altijd ijs en geen warmte! Althans wel een warme douche maar geen warmte pleisters of warme kruiken.

Bovenrug kan je soepel maken door een foamroller, google maar eens op foamroller bovenrug.

Wat voor buikspieroefeningen doe je? De ouderwetse sit up, die worden tegenwoordig afgeraden, veel te belastend voor je onderrug. Volgens prof Stuart McGill. Ga liever planken en squaten. Zwemmen is goed voor je, maar oppassen met vlinderslag en schoolslag dat je je onderrug niet te hol trek, je moet zorgen dat je de wervelkolom in neutrale stand houdt.
Dankjewel. Als buikspieroefeningen doe ik vooral planken en nog iets wat we op turnen geleerd hebben (geen idee wat de naam is).

Acupunctuur heb ik ook al geprobeerd. Dat werkt helaas ook niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven