Gezondheid alle pijlers

Al lange tijd misselijk.. maar nog geen oorzaak

15-08-2018 13:53 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet precies wat ik met dit verhaal wil, ik denk dat ik het even van me af moet schrijven. Het is eigenlijk na de geboorte van mijn tweede kind begonnen bijna 8 maanden geleden, op en af misselijk. Soms elke dag last van, soms een paar dagen niet. Ik ben ermee naar de huisarts geweest maar het enige wat zij kon bedenken was dat ik reageerde op de anticonceptiepil. Gewisseld van anticonceptie maar geen verbetEring.
Ruim een maand geleden heb ik buikgriep gehad en daarna leek het een paar dagen helemaal over. Maar toen begon het pas écht. Zo kotsmisselijk dat ik mijn bed niet meer uit kon, niet meer willen praten of bewegen en geen enkele prikkel kunnen verdragen. Met twee kleine kinderen niet te doen, maar heb het geluk dat er om me heen genoeg mensen en oplossingen zijn voor ze wanneer het echt niet gaat. Maar ik voel me zo schuldig naar hen toe, naar mijn vriend, naar iedereen die helpt...
Van toen tot nu ook ruim 4kg afgevallen omdat ik niet goed kan eten.
Vorige week radeloos terug naar de dokter gegaan en deze wilde bloedprikken op zowel de b-vitaminen en de helicobacter bacterie. De b12 waarde was wat aan de lage kant maar daar willen ze waarschijnlijk niets mee doen. Heb tabletjes gekregen tegen de misselijkheid en maagzuurremmers en die helpen iets.
Zo juist mijn uitslag van de bacterie gekregen en deze was negatief. Daar ligt het dus niet aan.
Ik had er zo mijn hoop op staan dat het dat was, dat ik aan de antibiotica kon beginnen vandaag en dat het over zou gaan maar na het telefoontje stortte ik echt gewoon in. Ik ben kapot, ik wil dit zo niet meer. Ik voel me zo verslagen..
Morgenvroeg moet ik weer terug naar de dokter om te kijken hoe verder. Ik ben doodsbang voor een maagonderzoek, ondanks dat mensen zeggen dat het wel mee valt. Normaal doen ze het hier niet zomaar met een roesje dus ik weet niet of ik daarvoor in aanmerking zou komen. Ik kan mijn tanden niet meer poetsen zonder te kokhalzen door de misselijkheid, dus ik kan wel raden hoe verschrikkelijk het moet zijn zonder roes.. maar ik ben nog veel banger dat ze niks vinden of dat ik zo nog weet ik hoe lang rond sukkel zonder behandeling.

Is er iemand die zich herkend in mijn verhaal? Tips hoe ik met mijn schuldgevoel om moet gaan naar mijn kinderen toe? Dat doet me misschien nog wel het meeste pijn..
anoniem_245161 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 16:33
2.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe laag was je B12 waarde en waarom willen ze daar niks aandoen?
Alle reacties Link kopieren
De minimale waarde moest 150 zijn en mijn waarde was 130. De assistente zei dat ze het normaal niet laag genoeg vinden om in te grijpen en dat ik maar bij de Kruidvat b12 moest halen. De dokter spreek ik daarover morgen. Ik vraag me af of een b12 tekort überhaupt zulke extreme misselijkheid kan veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan goed een symptoom zijn van de lage B12. Vraag je waarde op bij de huisartsenpost. Als deze lager is dan 150 pmol/l zou ik het absoluut laten behandelen en je niet zomaar laten afschepen. Een vitamine B12-tekort komt geregeld voor na een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
130 is veel te laag! Je hebt injecties nodig. 150 is inderdaad de grens die huisartsen hanteren, maar vele wetenschappers zijn het daar niet mee eens en vinden die grens te laag.
Alle reacties Link kopieren
Rowiee_17 schreef:
15-08-2018 13:59
De minimale waarde moest 150 zijn en mijn waarde was 130. De assistente zei dat ze het normaal niet laag genoeg vinden om in te grijpen en dat ik maar bij de Kruidvat b12 moest halen. De dokter spreek ik daarover morgen. Ik vraag me af of een b12 tekort überhaupt zulke extreme misselijkheid kan veroorzaken.
130 is te laag en dit zou je klachten kunnen verklaren. Ben je vegetariër?

Mijn advies is om dit morgen met je huisarts te bespreken zodat je eventueel injecties kunt krijgen. Op de site https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... handeling/ vind je ook veel info.
Lees je goed in, want veel artsen zijn niet op de hoogte van een juiste behandeling bij een vitamine B12-tekort.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook een B12 tekort en mijn klachten zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Neem dit dus serieus en lees je goed in op internet!
Alle reacties Link kopieren
LuckyLud schreef:
15-08-2018 14:05
130 is te laag en dit zou je klachten kunnen verklaren. Ben je vegetariër?

Mijn advies is om dit morgen met je huisarts te bespreken zodat je eventueel injecties kunt krijgen. Op de site https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... handeling/ vind je ook veel info.
Lees je goed in, want veel artsen zijn niet op de hoogte van een juiste behandeling bij een vitamine B12-tekort.
Ik ben geen vegetariër. Eet ten minste 5x per week vlees bij het avondeten en elke dag op brood. Ook melk, yoghurt etc gaat er normaal gesproken goed in.
Ik heb die site sinds de uitslag bijna uit mijn hoofd geleerd en ben ook boos geworden op de assistente toen ze zei dat ik maar naar de Kruidvat moest. Maar ik wilde de andere bloeduitslagen terug hebben voor ik een afspraak ging maken en het bij de dokter ging proberen. Die bacterie kon namelijk ook de veroorzaker van de lage b12 zijn maar dat is in dit geval dus niet. Zou het echt zo’n extreme misselijkheid kunnen zijn bij een b12 tekort?
Alle reacties Link kopieren
Rowiee_17 schreef:
15-08-2018 14:09
Ik ben geen vegetariër. Eet ten minste 5x per week vlees bij het avondeten en elke dag op brood. Ook melk, yoghurt etc gaat er normaal gesproken goed in.
Ik heb die site sinds de uitslag bijna uit mijn hoofd geleerd en ben ook boos geworden op de assistente toen ze zei dat ik maar naar de Kruidvat moest. Maar ik wilde de andere bloeduitslagen terug hebben voor ik een afspraak ging maken en het bij de dokter ging proberen. Die bacterie kon namelijk ook de veroorzaker van de lage b12 zijn maar dat is in dit geval dus niet. Zou het echt zo’n extreme misselijkheid kunnen zijn bij een b12 tekort?
Ja, dat kan zeker. Een vitamine B12 tekort uit zich bij iedereen anders.

Drie jaar geleden is er bij mij ook een tekort vastgesteld, waarde van 97. Huisarts heeft me in het begin ook afgescheept met tabletten van de drogist, maar het ging van kwaad naar erger. Ik heb ook periodes gehad dat ik zo misselijk was, dat ik niet eens durfde te praten omdat het dan voelde alsof ik ging overgeven.

Ik ken twee collega's die na hun zwangerschap ook met injecties zijn behandeld en die zijn inmiddels flink opgeknapt.
Alle reacties Link kopieren
Dat wat je zegt van niet willen praten uit angst om over te geven herken ik heel goed.. ik ga morgen de dokter proberen te overtuigen tot behandelen over te gaan. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet doen, aangezien ik niet zo’n durfal ben die er tegenin durft te gaan bij een ‘nee’. Laat me dan gauw aanpraten dat wat hij zegt waarheid is, dat hij de expert is en dat ik het niet beter weet als hem zeg maar. Daar toevallig tips voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg met een 130 waarde ook dar ik de hoogste b12 maar bij de kv moest halen. Het heeft zijn werk gedaan.
Hier heb ik nu de juiste maagtabletten en ben op de zs misselijkheid al even niet meer misselijk geweest. Het issue zit in mijn maag (zoonlief heeft het tot een middenrif breukje gebracht met zijn getrappel in de buik)
Alle reacties Link kopieren
Rowiee_17 schreef:
15-08-2018 14:26
Dat wat je zegt van niet willen praten uit angst om over te geven herken ik heel goed.. ik ga morgen de dokter proberen te overtuigen tot behandelen over te gaan. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet doen, aangezien ik niet zo’n durfal ben die er tegenin durft te gaan bij een ‘nee’. Laat me dan gauw aanpraten dat wat hij zegt waarheid is, dat hij de expert is en dat ik het niet beter weet als hem zeg maar. Daar toevallig tips voor?
Vertel bijvoorbeeld dat je op stichting B12 andere informatie gevonden hebt, dat onder een waarde van 150 altijd aangeraden wordt om te injecteren (je kan B12 niet overdoseren). Misschien mis je wel "Intrinsic Factor", dan helpen tabletten van de Kruidvat onvoldoende. Gewoon goed inlezen en die informatie aan de huisarts vertellen, niet hem afvallen natuurlijk, als hij het er niet mee eens is dan vragen waarom hij de info van stichting B12 onzin vindt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat Valeriana hierboven vernoemd en misschien heb je ook iets aan onderstaande linkjes:

https://b12-institute.nl/diagnose/oplet ... pleisters/
https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

Print deze informatie eventueel uit en neem het mee naar de huisarts. Dan heb je iets om op terug te vallen en bij je standpunt te blijven.

Ik snap heel goed dat het lastig is tegen je huisarts in te gaan als deze niet mee werkt. Het kostte mij ook veel moeite om haar te overtuigen en het is werkelijk een gevecht geweest om de behandeling te krijgen die ik wilde. Tenslotte, het blijft JOUW lijf en aangezien je dagelijks vlees en dierlijke producten eet ontstaat een tekort niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Dat uitprinten is misschien ook wel een goede tip. Of in ieder geval de pagina`s in een notitie zetten want ik heb geen printer..!
Ik ga sowieso even kijken of er morgen iemand mee kan die wat mondiger is als ikzelf maar ben bang dat dat niet gaat lukken. Dan is dit wel een goed alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou oppassen met alles wegschuiven onder het mom van ‘het zal wel je B12 zijn’. Ik weet niet hoe oud je bent, of je bijvoorbeeld medicijnen gebruikt of dat er wellicht medisch gezien een andere voor de hand liggende verklaring is, maar als je continu zó misselijk bent dat je er 4kg van afvalt en de zorg voor je kinderen niet meer kunt doen, zou ik je op z’n minst naar de MDL-arts laten gaan en ook laagdrempelig een maagonderzoek doen. Ik vind dit erg forse klachten voor een jonge vrouw, en zou andere onderliggende ziekten uitgesloten willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Shift schreef:
15-08-2018 15:18
Ik zou oppassen met alles wegschuiven onder het mom van ‘het zal wel je B12 zijn’. Ik weet niet hoe oud je bent, of je bijvoorbeeld medicijnen gebruikt of dat er wellicht medisch gezien een andere voor de hand liggende verklaring is, maar als je continu zó misselijk bent dat je er 4kg van afvalt en de zorg voor je kinderen niet meer kunt doen, zou ik je op z’n minst naar de MDL-arts laten gaan en ook laagdrempelig een maagonderzoek doen. Ik vind dit erg forse klachten voor een jonge vrouw, en zou andere onderliggende ziekten uitgesloten willen hebben.
Ja natuurlijk kan het iets anders zijn, maar ik zou eerst proberen of de B12 injecties werken. Er is namelijk al een tekort uit de testen gekomen, dus waarom niet eerst daar iets aandoen? Ik heb ook hele erge forse klachten en ik ben begin 20, dat is ook niet normaal maar het ligt toch echt m'n B12. Onderschat zo'n tekort alsjeblieft niet!
Alle reacties Link kopieren
Ook inderdaad halverwege 20, geen gekke dingen aan medische historie op een heftig vitamine d tekort na toen ik een jaar of 16 was en geen medicijngebruik voor dit begon. Ook amper pijnstillers ed.
Daaraan valt dus weinig af te leiden. Maar ik hoop inderdaad ook dat de dokter evt verder wil kijken. Maar zoals ik het begrijp krijg je niet zonder reden een b12 tekort als je geen vegetariër bent en evt de onderliggende reden daarvan kan natuurlijk ook de veroorzaker van de klachten zijn lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Valeriana schreef:
15-08-2018 15:22
Ja natuurlijk kan het iets anders zijn, maar ik zou eerst proberen of de B12 injecties werken. Er is namelijk al een tekort uit de testen gekomen, dus waarom niet eerst daar iets aandoen? Ik heb ook hele erge forse klachten en ik ben begin 20, dat is ook niet normaal maar het ligt toch echt m'n B12. Onderschat zo'n tekort alsjeblieft niet!


Ik heb beroepsmatig helaas vrij veel met vitamine B12 te maken, dus voor dat laatste hoef je absoluut niet bang te zijn. Het zou wél vrij naïef zijn om alleen naar een afwijkende waarde te kijken en niet naar waar die vandaan komt en of er een andere oorzaak kan zijn voor de misselijkheid. En dan laat ik liever een vitamine B12 tekort wat langer bestaan, dan een gastritis, maagzweer of maagkanker, of een neurologische oorzaak van de misselijkheid.
Dus hopelijk neemt de huisarts je klachten serieus TO, en wordt er verder gekeken als hij/zij dat nodig acht.
Alle reacties Link kopieren
Shift schreef:
15-08-2018 15:49
Ik heb beroepsmatig helaas vrij veel met vitamine B12 te maken, dus voor dat laatste hoef je absoluut niet bang te zijn. Het zou wél vrij naïef zijn om alleen naar een afwijkende waarde te kijken en niet naar waar die vandaan komt en of er een andere oorzaak kan zijn voor de misselijkheid. En dan laat ik liever een vitamine B12 tekort wat langer bestaan, dan een gastritis, maagzweer of maagkanker, of een neurologische oorzaak van de misselijkheid.
Dus hopelijk neemt de huisarts je klachten serieus TO, en wordt er verder gekeken als hij/zij dat nodig acht.
Oké, dan heb ik niks gezegd. Ik reageerde zo omdat ik in mijn omgeving veel onbegrip heb gekregen, in de trant van "ah joh, stel je niet zo aan, het is maar een vitamine tekort". Vandaar. Maar inderdaad, verder kijken kan absoluut geen kwaad! Hoop dat de huisarts het goed oppakt.
Alle reacties Link kopieren
Misselijkheid is een heel brede klacht en past bij veel ziektebeelden. Maar als er echt sprake zou zijn van een maagzweer of maagkanker zou je ook klachten moeten hebben zoals maagpijn, zuurbranden, oprispingen en veranderingen in de ontlasting (bv. zwart of met bloed) en daar hoor ik TO niks over zeggen. Misselijkheid kan ook vanuit je darmen komen of inderdaad een neurologische oorzaak. Ontstekingen en verschillende darmziektes kunnen ze ook via het bloed opsporen.

Ik zou allereerst beginnen met het behandelen van het tekort en als de huisarts het nodig acht verder te onder zoeken naar de herkomst van de misselijkheid, zal hij of zij de TO vast doorverwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Shift schreef:
15-08-2018 15:49
Ik heb beroepsmatig helaas vrij veel met vitamine B12 te maken, dus voor dat laatste hoef je absoluut niet bang te zijn. Het zou wél vrij naïef zijn om alleen naar een afwijkende waarde te kijken en niet naar waar die vandaan komt en of er een andere oorzaak kan zijn voor de misselijkheid. En dan laat ik liever een vitamine B12 tekort wat langer bestaan, dan een gastritis, maagzweer of maagkanker, of een neurologische oorzaak van de misselijkheid.
Dus hopelijk neemt de huisarts je klachten serieus TO, en wordt er verder gekeken als hij/zij dat nodig acht.
Dat hoop ik dus inderdaad. Dát het serieus genoeg genomen word en dat er een aanwijsbare oorzaak gevonden word met de passende behandeling!
Alle reacties Link kopieren
LuckyLud schreef:
15-08-2018 16:27
Misselijkheid is een heel brede klacht en past bij veel ziektebeelden. Maar als er echt sprake zou zijn van een maagzweer of maagkanker zou je ook klachten moeten hebben zoals maagpijn, zuurbranden, oprispingen en veranderingen in de ontlasting (bv. zwart of met bloed) en daar hoor ik TO niks over zeggen. Misselijkheid kan ook vanuit je darmen komen of inderdaad een neurologische oorzaak. Ontstekingen en verschillende darmziektes kunnen ze ook via het bloed opsporen.

Ik zou allereerst beginnen met het behandelen van het tekort en als de huisarts het nodig acht verder te onder zoeken naar de herkomst van de misselijkheid, zal hij of zij de TO vast doorverwijzen.
Verder inderdaad geen echte maagklachten, behalve tijdens tijden van stress. Dat uit zich echt via de maag maar dat is ook met slapen en ontspannen over. Ik ben verder wel moe en hoofdpijn regelmatig, maar dat kan natuurlijk ook weer komen door het weinig eten door de misselijkheid. Lange tijd heb ik de klachten weggestopt onder ‘ontzwangeren’ maar aangezien het al bijna 8 maanden geleden is dat ik bevallen ben, begin dat nu ook steeds meer los van elkaar te zien.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens een maagonderzoek gehad met camera of een test op Helicobacter.

Misschien heb je een middenrifbreuk door de zwangerschap. Vraag door bij Ha en laat je verwijzen voor onderzoek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De helicobacter is op getest en die bacterie was niet aanwezig. Een maagonderzoek is nog niet gebeurd maar ik vermoed dat dat een volgende stap zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Even een update na doktersbezoek; hij wilde door gaan op het b12 tekort! Fijn dus. Ik moet morgenvroeg opnieuw bloed laten prikken voor mma om te kijken of spuiten bij mij nut zal hebben dus helaas zal het weekend er wel overheen gaan voor we kunnen beginnen. Mochten de spuiten niet van toepassing zijn wilde hij sowieso een maagonderzoek doen. Tot die tijd mag ik de domperidon blijven slikken tegen de misselijkheid en de kuur van maagzuurremmers moet ik afmaken voor het geval er toch sprake is van een maagontsteking. Al met al voel ik me wel serieus genomen en ben ik blij dat er echt stappen ondernomen lijken te worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven