Gezondheid alle pijlers

Opnieuw PAP2 na lisexcisie

20-08-2018 20:38 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik lees al jaren mee, nu zelf een topic.

Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan aan het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker. Hier kwam PAP3B uit + HPV. Het was pas de eerste keer dat ik mee deed, dus ik was erg geschrokken dat het al 3B was.
Als gevolg van deze uitslag moest ik een lisexcisie ondergaan (vreselijke ingreep; de verdoving werkte niet bij me en ik heb veel pijn gevoeld). Ik had CIN3, bleek uit de uitslag van de lis.

In januari het controle uitstrijkje. Deze was PAP1, dus ik was helemaal blij & gerustgesteld: een gesloten hoofdstuk. Het heeft me namelijk heel veel stress gegeven.

Nu het tweede controle uitstrijkje gehad: PAP2. Ontzettend balen! De gyn ging er namelijk vanuit dat alles goed zou zijn, zei ze. Ze zei verder dat ik 85% kans had dat het na de eerste lisexcisie niet meer terug zou komen én het eerste controle uitstrijkje was goed. Nu weer de stress en de medische molen in. Eerst een colposcopie, omdat de gyn wil zien wat er precies aan de hand is. Ik hoop écht dat ik niet weer een lisexcisie of erger hoef.

Heeft iemand ervaring met een terugkerende slechte PAP uitslag? Of wil iemand meeschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Hoi groenejurk,
Ik heb hetzelfde gehad, Pap3A cin2. Daarna een colposcopie of een lis, dat weet ik niet meer. Er is een stuk baarmoedermond verwijderd.
Ik had wisselende uitslagen. Vaak is het 1, maar ook hier soms een 2. In de loop der jaren heb ik daar een patroon in ontdekt. Wanneer ik gestresst ben, heb ik een 2. Daarom ga ik vaak in de vakantie een uitstrijkje doen, dan is het een 1.
Ik weet dat dit niet is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar voor mij werkt het.
Ik hoef niet de mallemolen in na een 2, na een half jaar wordt er een nieuw uitstrijkje gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie! Ik hoop ook echt dat ze mijn PAP2 gewoon in de gaten gaan houden. Ze zijn wel grondig bij me, omdat ik een groot gebied Cin3 had. Dus ik vrees een lis of conisatie.
Wat je zegt over stress herken ik wel. Mijn 3b is geconstateerd tijdens een enorm roerige privé periode. Stressvoller kon het bijna niet. Nu heb ik de laatste paar maanden slecht geslapen, dus heb het idee dat mijn weerstand dan weer afneemt en ik HPV zijn kans weer grijpt..
Nu afwachten wat er uit de colposcopie komt.
Alle reacties Link kopieren
Is de hpv wel weg?
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
20-08-2018 23:04
Is de hpv wel weg?
Dat testen ze niet. Ik heb gevraagd of ze dit wilden doen, maar ze zeiden dat ze dit niet doen, omdat ze er vanuit gaan dat er HPV zit als er slechte cellen zijn. De ene gyn zei dat ik mijn leven lang de HPV houd, de andere gyn zei dat ik er waarschijnlijk met een paar jaar vanaf ben, mits ik gezond leef (en dat doe ik). Veel onduidelijkheid hierover dus.
Alle reacties Link kopieren
GroeneJurk schreef:
21-08-2018 12:59
Dat testen ze niet. Ik heb gevraagd of ze dit wilden doen, maar ze zeiden dat ze dit niet doen, omdat ze er vanuit gaan dat er HPV zit als er slechte cellen zijn. De ene gyn zei dat ik mijn leven lang de HPV houd, de andere gyn zei dat ik er waarschijnlijk met een paar jaar vanaf ben, mits ik gezond leef (en dat doe ik). Veel onduidelijkheid hierover dus.
Apart zeg. Ik zocht net wat informatie op, het schijnt dat foliumzuur hoog gedoseerd ook kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gyn zei na de colposcopie dat de HPV weg was.
Alle reacties Link kopieren
Foliumzuur? Check, ga ik proberen. Ik heb nog wel wat zwangerschapsvitamines liggen waar dat in zit. Verder 3x per week sporten, gezond eten, vage kruidenthee (geloof er geen snars van dat het werk, maar ach ja, weer eens wat anders dan earl grey). Niet roken, nauwelijks drinken en meer kan ik volgens mij zelf niet doen... afwachten maar.

Ik ga wel vragen of ze willen onderzoeken of de hpv weg is. En ik wil weten welk type HPV ik heb. Alleen maar steeds plakjes van me afsnijden vind ik zo reactief van ze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven