Gezondheid alle pijlers

Recidief hernia

14-09-2018 13:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik geopereerd aan een Hernia L4/5 aan de linkerkant. De operatie stond gepland maar die heb ik niet af kunnen wachten. van de een op de andere dag kon ik niet meer plassen en zodoende was er meer haast bij. Nu een jaar geleden is er weer opnieuw een hernia op dezelfde plek. Daarbij heb ik niet alleen links maar ook rechts uitstralingspijn. De rechterkant maakt me nog extra onzekerder. Inmiddels komt er weer een operatie aan helaas. maar zoals het nu gaat is niet te doen. Ik weet ook dat de operatie langer gaat duren en de complicatiesmeer aanwezig kunnen zijn. Maar ja er komen ook vragen bij, die de chirurg niet allemaal kan beantwoorden. En het verschilt ook van persoon tot persoon, dus ik snap ook dat het bij mij anders kan gaan.

Is er iemand die dit ook heeft gehad? Hoe ging het herstel? Zijn er complicaties bij gekomen? Was er ook uitstraling aan beide kanten? Was er weer Fysio aan de orde of andere therapie? enz...enz...

Graag hoor ik wat ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hernia gehad en een jaar later een semi-recidief. UItstraling aan dezelfde kant, beide keren. Twee operaties. Moet ik wel melden dat ik een pted operatie heb gedaan, dus geen standaard operatie.

Ik heb gelukkig geen complicaties gehad, wel een lang herstel incl fysio. Herstel was niet lang vanwege de operatie, maar omdat de zenuw te lang bekneld heeft gezeten.

Ik weet niet in hoeverre ik jouw vragen verder kan beantwoorden, maar roep maar.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Heb je Facebook? Zelf zit ik in een hele fijne hernia-lotgenoten-groep. Daar hoor ik veel soortgelijke verhalen. Misschien heb je er iets aan om je daar aan te melden?

Zelf heb ik andere rugproblemen. Maar de groep is zó fijn, dat ik toch gebleven ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo'n positieve ervaring. Ook twee keer aan een hernia(s) geopereerd. Tweede keer ook in beide benen pijn en een recidief. Van de eerste operatie heb ik al een jaar moeten herstellen, de tweede was 2 jaar geleden en inmiddels chronisch pijnpatiënt. (ook daar andere rugproblemen). Ik heb dit jaar een neurostimulator gekregen, met helaas nog niet het gehoopte resultaat. Het herstel na de tweede operatie gaat op dezelfde wijze als na de eerste operatie. Gewoon weer met fysio alles opbouwen. Het kan idd langer duren omdat de rug zwakker is geworden en de operatie pittiger. Er zitten bij mij alweer twee bulgingen.

Ik weet niet wat je verder wil weten, maar ja, ik heb dus complicaties gekregen. Ook omdat er veel artrose zin de onderrug zit. Zoals je al schrijft, geen rug is hetzelfde, ik lees ook genoeg die gewoon goed uit een tweede operatie komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas ook geen positief verhaal: 2x geopereerd maar nooit klacht- en pijnvrij geworden, en het vermoeden dat ik er momenteel 2 of 3 heb. De uitstraling en klachten zijn voornamelijk aan 1 kant, maar bij overbelasting of een verkeerde beweging doet de andere kant gezellig mee.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2018 14:22
Hier helaas ook geen positief verhaal: 2x geopereerd maar nooit klacht- en pijnvrij geworden, en het vermoeden dat ik er momenteel 2 of 3 heb. De uitstraling en klachten zijn voornamelijk aan 1 kant, maar bij overbelasting of een verkeerde beweging doet de andere kant gezellig mee.
Jij zit volgens mij ook al jaren te klooien met rug ellende he. Beetje frustrerend hoe de één zo weer op de been is na een operatie en de ander toch veel klachten houdt. Het is hoe het is, we zullen het er mee moeten doen. De éne dag is de andere gelukkig niet...
hen70 wijzigde dit bericht op 14-09-2018 14:33
1.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.

Dubbel
Alle reacties Link kopieren
hen70 schreef:
14-09-2018 14:32
Jij zit volgens mij ook al jaren te klooien met rug ellende he. Beetje frustrerend hoe de één zo weer op de been is na een operatie en de ander toch veel klachten houdt. Het is hoe het is, we zullen het er mee moeten doen. De éne dag is de andere gelukkig niet...
Klopt, al ruim 10 jaar inmiddels. Ik heb het ook maar losgelaten. Ik ga twee keer per week naar de fysio om de boel een beetje los te houden, ik weet wat mijn beperkingen zijn en leef daar naar maar heb daar zo nu en dan ook bewust eens maling aan, en het is verder inderdaad wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2018 16:58
Klopt, al ruim 10 jaar inmiddels. Ik heb het ook maar losgelaten. Ik ga twee keer per week naar de fysio om de boel een beetje los te houden, ik weet wat mijn beperkingen zijn en leef daar naar maar heb daar zo nu en dan ook bewust eens maling aan, en het is verder inderdaad wat het is.
Dat zo nu en dan er maling aan hebben is heel belangrijk. Anders wordt het leven geen leven, maar overleven....
Alle reacties Link kopieren
hen70 schreef:
14-09-2018 17:05
Dat zo nu en dan er maling aan hebben is heel belangrijk. Anders wordt het leven geen leven, maar overleven....
Klopt! Daarom doe ik dat ook. Soms bewust kiezen voor iets wat je belangrijk vindt, ook al krijg je daar achteraf een fysieke rekening voor gepresenteerd.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst sorry voor mijn late reactie. Ik kan niet of nauwelijks zitten dus achter de computer kruipen gaat niet zo makkelijk. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb facebook dus ga zeker naar de lotgenoten groep. Wat vervelend dat de meesten van jullie toch nog veel last hebben. Je hoopt dat het na de operatie beter gaat.
Het is fijn om herkenning te lezen zoals de pijn in het andere been, niet dat de pijn fijn is, maar omdat je soms gaat denken dat je gek bent geworden en de angst voor een dubbele of op een ander plek aanzienlijk wordt vergroot. Mijn eerste operatie is moeiteloos gegaan gelukkig en het herstel op wat lichte blijvende schade na ging ook goed. Ik ben zelfs gaan sporten om de spieren sterker te maken zodat de kans op terugkomst zou verkleinen. maar helaas dat mocht niet baten.
De arts raadde mij fysio nu af, hij ziet niet in wat dat nu nog meer zou kunnen helpen. Ik ben daar nog niet zo mee eens. ik heb zelf wel zitten denken om mensendieck te proberen. maar eerst maar allemaal informatie verzamelen voordat ik er aan ga beginnen. Ik heb geen zin in nog een terugval.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus wel naar de fysio gaan. De fysio kan een hernia natuurlijk niet oplossen, maar een goede fysio kijkt naar wat mogelijk is en helpt je juist om jouw grenzen goed te bewaken.
Bovendien zorgen hernia’s vaak voor veel bijkomende klachten, oa doordat je spieren door de pijn verkrampen en doordat je vaak (verkeerd) gaat bewegen naar de pijn, en ook daar kan de fysio goede hulp bij bieden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-09-2018 09:59
Ik zou dus wel naar de fysio gaan. De fysio kan een hernia natuurlijk niet oplossen, maar een goede fysio kijkt naar wat mogelijk is en helpt je juist om jouw grenzen goed te bewaken.
Bovendien zorgen hernia’s vaak voor veel bijkomende klachten, oa doordat je spieren door de pijn verkrampen en doordat je vaak (verkeerd) gaat bewegen naar de pijn, en ook daar kan de fysio goede hulp bij bieden.
idd, dat vind ik ook hoor! ik was het verder hier ook niet echt met de arts eens.
Hier helaas een inoperabele hernia met bijkomende klachten, waaronder irritatie van de zenuw.
De artsen hadden de hoop dat de hernia zich vanzelf zou terugtrekken (met rust en beweging), maar na een jaar gaat het alleen maar slechter.

Ik had mensendieck, de chirurg wil nu dat ik naar de fysio ga. In beide gevallen met als doel het in beweging blijven en de spieren sterk houden. Wat NZ ook al aangeeft, het soepel blijven is wel belangrijk.

Ik hoop dat een tweede operatie je toch opnieuw van de hernia afhelpt. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven