Gezondheid alle pijlers

Pms

18-09-2018 20:27 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik lijk steeds meer last te hebben van pms. Vooral lichamelijke klachten...opgeblazen gevoel, moe en kotsmisselijk. Elke keer een dag of 3 a 4 rond de eisprong echt beroerd en daarna sluimert het tot aan de menstruatie. Op dag 2 vd menstruatie zijn de klachten weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Met hormonale anticonceptie heb ik heel veel migraine, dus daar word ik ook niet blij van. Heeft er iemand tips? Vandaag zo misselijk dat ik ervan moest overgeven, om 2 uur later zin te hebben in pizza :confused: en nu dus weer kotsmisselijk van die pizza.....goh
herkenbaar.

hier is mijn theorie: na de eisprong gaat je oestrogeen niveau omlaag, om pas tijdens de menstruatie weer te stijgen. dus het zou kunnen dat je daar gevoelig voor bent.

vrouwen die in de overgang gaan verminderen de aanmaak van oestrogeen en worden vaak geadviseerd wat extra soja producten te eten. soja bevat een stof dat lijkt op oestrogeen. je zou dus kunnen proberen wat extra soja te eten.

ik doe dit nu sinds een tijdje, maar durf nog niet te zeggen of het ook daadwerkelijk effect heeft.

daarbij, als je echt maandelijks zo'n last heb, dan is een bezoekje aan de huisarts ook niet gek wellicht.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
18-09-2018 20:35
herkenbaar.

hier is mijn theorie: na de eisprong gaat je oestrogeen niveau omlaag, om pas tijdens de menstruatie weer te stijgen. dus het zou kunnen dat je daar gevoelig voor bent.

vrouwen die in de overgang gaan verminderen de aanmaak van oestrogeen en worden vaak geadviseerd wat extra soja producten te eten. soja bevat een stof dat lijkt op oestrogeen. je zou dus kunnen proberen wat extra soja te eten.

ik doe dit nu sinds een tijdje, maar durf nog niet te zeggen of het ook daadwerkelijk effect heeft.

daarbij, als je echt maandelijks zo'n last heb, dan is een bezoekje aan de huisarts ook niet gek wellicht.
PMS ontstaat juist door een oestrogeendominantie/progesterontekort dus oestrogeenhoudend voedsel eten lijkt me niet zo'n handig advies
Ik lees mee. Heb sinds mijn dochter is geboren last van pms, maar dan vooral van nervositeit die na de eisprong al optreedt. Het is best extreem, hoop ook tips hier. Teunisbloemolie probeer ik al, evenals valdispert...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier een paar topic over PMS waar veel geschreven is TO, daar kun je ook veel ervaringen en tips lezen

Ik heb zelf pmdd, dus een tikkie extremer nog.
Van de huisarts kreeg ik twee opties: of weer aan de hormonale anticonceptie (waar ik ook alleen maar heel neerslachtig van werd) of aan de antidepressiva (wat ik echt pas als uiterste noodoplossing wil gaan doen).

Ik ben nu aan de acupunctuur gegaan en hoewel ik sceptisch was erover, moet ik zeggen dat het een wereld van verschil is (ben begin juni begonnen en nu bijna klaar). Misschien een placebo effect, maar ik ben er blij mee. Ik ben ook gestopt met roken, en met alcohol drinken en weinig tot geen vlees en zuivel. Dat zal ook invloed hebben.

Verder veelkomende tips zijn maca wortel, in pilvorm, of progesteroncreme smeren. Dit zouden ook mijn volgende stappen zijn maar nu lijkt het niet nodig. Ook daarvan wordt gezegd dat dit voornamelijk placebo effecten zijn.

Voedingspatroon kan wel veel verschil maken. Die pizza helpt je gemoedstoestand niet
Alle reacties Link kopieren
Ja gek genoeg deze maand dus geen stemmingswisselingen of nervositeit, maar lichamelijk is het dus wel vrij extreem deze keer. Soms heb ik ook lichamelijk maar wat vage klachten, maar loop ik wel een hele week ruzie te zoeken met man bv.
Het is bij mij begonnen na de geboorte vd oudste, en nog veel erger geworden na de bevalling van de 2e. En nu willen we toch nog een 3e :facepalm: . Dus ik verwacht dat de huisarts niet heel veel voor me kan doen op dit moment. Maar ik ga er morgenochtend toch maar eens een afspraak maken, want ik word er wel een beetje gek van.
Alle reacties Link kopieren
Accupunctuur kan ik nog wel proberen in ieder geval. Homeopaat en osteopaat heb ik al gehad, maar doet helaas allemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet gaat na de derde wel weer weg, weet jij veel ;)
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
18-09-2018 21:24
Wie weet gaat na de derde wel weer weg, weet jij veel ;)
Haha dat zou een fantastische oplossing zijn!
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk op mijn 35e maar voor het eerst aan de pil gegaan, het was dat of antidepressiva en ik hield het niet meer. Vanaf mijn 30e werd het steeds erger
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat antidepressiva voor mij geen optie zijn, vanwege de 3e die gewenst is. Anticonceptie daardoor dus ook niet. Ik kan vrijdag bij de huisarts terecht, dus dat is fijn. Hopelijk heeft die een geniale oplossing zolang ik niet zwanger ben en kan hij de opties vast opnoemen voor daarna. Gisteren was ik zo ellendig dat ik sterilisatie ook overweeg na de 3e. En hopelijk dus eerst snel zwanger, dan dient de misselijkheid tenminste ergens voor.
funnymiss schreef:
19-09-2018 09:10
Ik denk dat antidepressiva voor mij geen optie zijn, vanwege de 3e die gewenst is. Anticonceptie daardoor dus ook niet. Ik kan vrijdag bij de huisarts terecht, dus dat is fijn. Hopelijk heeft die een geniale oplossing zolang ik niet zwanger ben en kan hij de opties vast opnoemen voor daarna. Gisteren was ik zo ellendig dat ik sterilisatie ook overweeg na de 3e. En hopelijk dus eerst snel zwanger, dan dient de misselijkheid tenminste ergens voor.
Maar sterilisatie, lost dat het probleem wel op dan? Heb je dan ook echt die hormonen niet meer in je lijf?
Want daar gaat het om.
Ben ook benieuwd of mensen ervaring hebben met prozac!
Pinda-Kaas schreef:
18-09-2018 20:44
PMS ontstaat juist door een oestrogeendominantie/progesterontekort dus oestrogeenhoudend voedsel eten lijkt me niet zo'n handig advies

oh echt...? beter niet doen dan inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
19-09-2018 09:10
Ik denk dat antidepressiva voor mij geen optie zijn, vanwege de 3e die gewenst is. Anticonceptie daardoor dus ook niet. Ik kan vrijdag bij de huisarts terecht, dus dat is fijn. Hopelijk heeft die een geniale oplossing zolang ik niet zwanger ben en kan hij de opties vast opnoemen voor daarna. Gisteren was ik zo ellendig dat ik sterilisatie ook overweeg na de 3e. En hopelijk dus eerst snel zwanger, dan dient de misselijkheid tenminste ergens voor.
Sterilisatie lost niets op of je hele eierstokken moeten verwijdert maar dat doen ze( terecht) natuurlijk niet
absor schreef:
19-09-2018 13:17
Sterilisatie lost niets op of je hele eierstokken moeten verwijdert maar dat doen ze( terecht) natuurlijk niet
Precies, dan zou je in de overgang komen.
Ik heb ook nog wel een kinderwens, niet nu direct maar vanwege lang traject bij mn dochtertje willen we niet langer dan een jaar wachten.
De pil is daarom niet gewenst...
Overgewicht schijnt de klachten ook te verergeren... Ik ben zo'n 8 kg te zwaar dus gezond en koolhydraatarm eten eerst maar eens proberen..
Alle reacties Link kopieren
Doen ze dat ook niet als je al 2 of 3 kinderen hebt en gewoon eind 30 bent? Dat dacht/hoopte ik van wel eigenlijk.
Overgewicht heb ik niet en gezond eten doe ik ook. Het wordt ook met de tijd gewoon erger... nouja ik ga het vrijdag de huisarts maar eens vragen. Antidepressiva zou ik ook nog wel overwegen als dat de oplossing is.
funnymiss schreef:
19-09-2018 16:41
Doen ze dat ook niet als je al 2 of 3 kinderen hebt en gewoon eind 30 bent? Dat dacht/hoopte ik van wel eigenlijk.
Overgewicht heb ik niet en gezond eten doe ik ook. Het wordt ook met de tijd gewoon erger... nouja ik ga het vrijdag de huisarts maar eens vragen. Antidepressiva zou ik ook nog wel overwegen als dat de oplossing is.
Nee, want als beide eierstokken weg zijn kom je in de overgang. En dat heeft ook invloed op je levensverwachting, kan je leven bekorten...
Oudewijzeuil schreef:
19-09-2018 10:48
Maar sterilisatie, lost dat het probleem wel op dan? Heb je dan ook echt die hormonen niet meer in je lijf?
Want daar gaat het om.
Ben ook benieuwd of mensen ervaring hebben met prozac!
Nee, het veranderde niets aan mijn PMS. Ik heb dus de prikpil genomen terwijl ik helemaal niet meer zwanger zou moeten kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
19-09-2018 09:10
Ik denk dat antidepressiva voor mij geen optie zijn, vanwege de 3e die gewenst is.
Als je zwanger bent kun je dan toch stoppen?
Lucifer2018 schreef:
19-09-2018 21:42
Nee, het veranderde niets aan mijn PMS. Ik heb dus de prikpil genomen terwijl ik helemaal niet meer zwanger zou moeten kunnen worden.
Wat bizar. En heb je wel baat bij de prikpil? Nou weet je in ieder geval heuuuulll zeker dat je niet zwanger wordt...! ;)
Oudewijzeuil schreef:
23-09-2018 09:53
Wat bizar. En heb je wel baat bij de prikpil? Nou weet je in ieder geval heuuuulll zeker dat je niet zwanger wordt...! ;)

Ja nogal. Anders zou ik het niet doen he? ;-)

Nooit meer ongesteld eigenlijk en dus ook geen PMS.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 09:57
Ja nogal. Anders zou ik het niet doen he? ;-)

Nooit meer ongesteld eigenlijk en dus ook geen PMS.
Fijn, ben benieuwd naar ervaringen vandaar. ;)
Verder geen last van bijwerkingen? Ik vind de (prik)pil best een grote stap voor mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft de huis nou gezegd TO?
Oudewijzeuil schreef:
23-09-2018 09:59
Fijn, ben benieuwd naar ervaringen vandaar. ;)
Verder geen last van bijwerkingen? Ik vind de (prik)pil best een grote stap voor mijzelf.
Nee. En wat is er groter aan dan doorslikken met de normale pil?
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 10:12
Nee. En wat is er groter aan dan doorslikken met de normale pil?
Gelukkig, wat fijn dat het zo goed helpt tegen je pms klachten meid!
Het een is niet groter dan het ander, ik vind de pil slikken een grote stap omdat er nog een kinderwens is en vanwege het feit dat je toch hormonen slikt... Bang voor klachten als somberheid/laag libido/gewichtstoename, enz. Hoor dat wel in mijn omgeving, mijn zusje had juist last van geirriteerde gevoelens door de pil... Dus benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven