Gezondheid alle pijlers

Negatieve gedachtes

20-09-2018 13:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik wilde even mijn verhaal kwijt. Ik weet niet heel goed wat er met mij aan de hand is, ik hoop dat iemand mij misschien raadt of tips kan geven.
Ik ben dus 20 jaar, en zit in het laatste jaar van mijn studie. Ik ben altijd een positief en vrolijk persoon geweest. Ik heb totaal geen probleem met school of hard moeten werken.

Nu zit ik de laatste weken ineens totaal niet lekker in mijn vel, ik heb last van heel veel negatieve gedachten, 24/7 verdrietig en ben ineens super onzeker. Het beïnvloedt mijn hele dag omdat ik op elke plek ineens heel hard kan huilen, in de trein, op de fiets en zelfs ook mijn stage. Ik weet hier soms niet eens de reden van waarom ik huil. Ook heb ik de hele dag door negatieve gedachten over mijzelf, en heel veel onzekerheden. De onzekerheden gaan vooral over familie, vrienden of mijn vriend.

Mijn vriend (waarmee ik 3 jaar een relatie heb) heeft een anderhalf week geleden gezegd dat die niet meer het verliefde gevoel heeft en daardoor dus twijfelt. Ik zat hier voor al in mijn dip maar hierdoor is het allemaal nog zwaarder. Nu is hij wel heel lief voor me, en zegt hij zelf af en toe dat die iets meer uit de dip over 'ons' aan het komen is en het wel weer heel gezellig heeft.
Maar ik maak mezelf nog steeds in mijn hoofd helemaal gek. Continu vraag ik me af of die misschien vreemd gaat, of met iemand anders praat, of zegt dat die me weer leuker begint te vinden omdat ik in mijn eigen dip zit. We hebben een hele eerlijke relatie dus ik kan hem deze dingen gewoon vragen en dan stelt die me weer gerust, maar toch blijven deze gedachten continu door mijn hoofd spoken, ook al weet ik zelf ook dat het onzin is.

Nu komt mijn stage er ook bij kijken. Ik had in de vakantie voor mijn stage super veel zin om aan deze stage te beginnen, alleen ineens had ik nergens meer zin in waaronder deze stage ook lijdt. Ik ben geen opgever dus ik kom uiteraard wel. Alleen ik heb bijna geen werk te doen op mijn stage. Heel vaak laten ze mij onderzoeken doen waar ze uiteindelijk niet eens meer naar kijken. Ook zit ik 3 dagen in de week alleen op kantoor en krijg ik dan geen taken lijstje doorgestuurd. Omdat ik zo weinig op me stage aan het doen ben heb ik totaal geen afleiding en ben ik de hele dag door aan het malen over mijn problemen en mijn onzekerheden.

Nu het laatste probleem waar ik mee zit. Ik slaap heel erg slecht. In slaap vallen lukt nog wel maar ik word steeds weer wakker. Rond 4 uur wordt ik echt wakker en dan kom ik niet eens meer in slaap. Ook heb ik vaak last van dromen die zo echt lijken dat ik niet eens meer weet of het echt gebeurd is of niet. De dromen gaan over mijn vriend, vrienden of familie die me kwetsen. Ze baseren zich op de negatieve gedachtes die ik de hele dag in mijn hoofd heb en worden s' avonds een droom die zo echt lijk dat ik huilend wakker wordt en niet meer weet of het echt gebeurd is of niet. Ik durf hier door vaak ook niet in slaap te vallen.

Al deze punten bij elkaar maken het ontzettend zwaar voor mij. Ik wil heel graag mijn laatste jaar halen maar, het is heel lastig. Vanwege het slecht slapen ben ik soms zo uitgeput dat ik me ziek moet melden. Wat mij weer een opgevend gevoel geeft waar ik alleen maar meer van baal. Mijn school weet er van en mijn stage ook, maar dit is niet genoeg om deze gevoelens en problemen uit mij te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen.
Wat vervelend en naar voor je!

Ik heb toen ik 19/20 was hetzelfde gehad (op je dromen na). Het liep zo uit de hand dat ik naar de huisarts ben gegaan, die heeft mij doorverwezen naar de psycholoog en daar heb ik een tijdje gelopen. Nu gaat 't een stuk beter! Ik kan je zeker aanraden om naar de huisarts te gaan.

Als je iemand wil om mee te praten kun je me een bericht sturen!
Alle reacties Link kopieren
Ga inderdaad met iemand in gesprek. Als je slapen een tijd zo doorgaat, ga je je alleen maar nóg rotter voelen doordat je moe bent, daardoor minder goed kan relativeren (en vaak meer angst) en emoties ook eerder opspelen bij oververmoeidheid.
Ik snap dat ik makkelijk praten heb, maar het zou erg zonde zijn als de relatietwijfels van je vriend zoveel invloed hebben op je studie.
Alle reacties Link kopieren
Meid ik weet.precies waar je door heen gaat ik heb de zelfde problemen alleen dan dat ik net un nieuwe vriendje heb en ook soms twijfel maar hij wel echt laat merken dat hij verliefd op mij is. Zelf weet ik ook nog niet precies wat ik er mee ga doen maar praten helpt altijd zeggen ze dus dan proberen we dat maar.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Het zou een goed idee zijn om samen met iemand naar jouw problemen te kijken.
Het is namelijk heel veel en ik kan me voorstellen dat het je aardig overspoelt.
En omdat je niet weet waar het vandaan komt is het goed om dat uit te zoeken.
Begin bij de huisarts.
Veel sterkte
Wat rot dat je je zo voelt. Je kunt het best naar de huisarts gaan; hij/zij kan je doorverwijzen naar iemand die je hierbij kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de lieve reacties,

ik ben naar de huisarts gegaan en krijg nu hulp van een psycholoog.
Ik hoop dat het snel beter gaat, bedankt voor de lieve meedenkende reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven