Gezondheid alle pijlers

Langdurige hoest en keelpijn

11-10-2018 10:17 27 berichten
Goedemorgen,

Ondertussen is het al zes weken geleden dat ik begon met hoesten. Zo'n vervelende kriebelhoest die hardnekkig is en uiteindelijk overgaat tot stikkend gevoel of kokhalzen. Verschillende malen bij de huisarts geweest. In eerste instantie codeïne meegekregen. Hiervan verschillende doseringen geprobeerd. Geen enkel effect gehad. Uiteindelijk Salbutamol meegekregen wat het hoesten verminderde. Ook een longfunctietest gehad. Geen astma gelukkig. Behalve het hoesten heb ik geen klachten gehad. Ik was niet ziek. Los van het feit dat ik niet kon ademen of praten zonder te hoesten.

Afgelopen zondag heb ik buiten moeten wachten op de wegenhulp. Ondanks de zon heb ik waarschijnlijk kou gevat. Zondag en maandag alles uit de kast getrokken om het voortijdig al te bestrijden. Maandag had ik al het gevoel alsof er een brok in mijn keel was. Spierpijn, oopijn en koude rillingen. Alle ingrediënten voor een griep eigenlijk. De nacht van maandag op dinsdag niet kunnen slapen. Mijn lichaam stond letterlijk in brand. Het punt is dat ik last had van mijn keel bij het slikken. Die pijn heb ik nu ook bij het ademen via de mond (doe ik dus niet meer). Maar door alles wat er in mijn keel afspeelt, is het hoesten weer erg toegenomen. Ik kan de Salbutamol max. 6 keer per dag innemen. Ik zit nu al op twee inhalaties en het hoesten en proesten gaat alsmaar door. Ik heb de huisarts wel al gebeld, maar die zit voor vandaag vol. Hebben jullie wat tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel echt aan het uitzieken? Dus thuis rust nemen en met een fleece denken en een boekje op de bank met een kopje thee ...of ga je maar door?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste deel van je post komt me bekend voor. Mijn man heeft vorig jaar drie maanden lang lopen hoesten. Onze huisarts gaf vanalles en nog wat.

Gelukkig heeft hij twee huisartsen (wij wonen in Duitsland, maar werken in Nederland, op werkdagen is de Nederlandse huisarts handiger).

Daar bleek dat er in principe niets aan de hand was, behalve dan; een beschadigde keel door het hoesten. Door ademen wordt die keel geprikkeld om te hoesten, door het hoesten blijft het wat beschadigd. Iets met vicieuze cirkels. Uiteindelijk was de remedie een verdovende keelspray.

Wat betreft die griep; het zou kunnen natuurlijk, maar heb je niet gewoon hooikoorts?? Dat kun je op elk moment in je leven krijgen. Je hebt buiten staan wachten, stond er iets in de berm waar je allergisch op reageert? Of stond je naast een drukke weg (uitlaatgassen)?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
viva-amber schreef:
11-10-2018 10:23
Ben je wel echt aan het uitzieken? Dus thuis rust nemen en met een fleece denken en een boekje op de bank met een kopje thee ...of ga je maar door?
Ik heb de afgelopen zes weken meer 'thuis gewerkt' dan op kantoor. Het uitzieken is volgens mij niet echt een probleem geweest.
Ceylon schreef:
11-10-2018 10:29
Het eerste deel van je post komt me bekend voor. Mijn man heeft vorig jaar drie maanden lang lopen hoesten. Onze huisarts gaf vanalles en nog wat.

Gelukkig heeft hij twee huisartsen (wij wonen in Duitsland, maar werken in Nederland, op werkdagen is de Nederlandse huisarts handiger).

Daar bleek dat er in principe niets aan de hand was, behalve dan; een beschadigde keel door het hoesten. Door ademen wordt die keel geprikkeld om te hoesten, door het hoesten blijft het wat beschadigd. Iets met vicieuze cirkels. Uiteindelijk was de remedie een verdovende keelspray.

Wat betreft die griep; het zou kunnen natuurlijk, maar heb je niet gewoon hooikoorts?? Dat kun je op elk moment in je leven krijgen. Je hebt buiten staan wachten, stond er iets in de berm waar je allergisch op reageert? Of stond je naast een drukke weg (uitlaatgassen)?
Heb je bij hooikoorts ook last van pijn bij slikken? Nee, het is gewoon woonwijk (was bij mijn huis).
Alle reacties Link kopieren
Sem_ schreef:
11-10-2018 10:40
Heb je bij hooikoorts ook last van pijn bij slikken? Nee, het is gewoon woonwijk (was bij mijn huis).

Nee, maar ik heb wel heel veel last van een enorme kriebel/prikkel in mijn keel, als ik dat wil weghoesten krijg ik na verloop van tijd wel keelpijn (en dus ook pijn met slikken).
Plus jeukende oren, jeukende ogen, een looprenneus, kortademigheid en hoofdpijn. Maar dat is voor iedereen anders. Je kunt, bij wijze van spreken, alleen een hoestprikkel hebben omdat je bijvoorbeeld een nieuw wasmiddel gebruikt.

Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je simpelweg de griep. Kan hoor, iemand moet toch beginnen tenslotte.

Je zou bij de drogist de strepfen spray kunnen halen. Die verdooft en ontsmet je keel. Let wel op; er zit ibuprofen in. Dat mag je niet overal mee combineren. Vraag even om advies bij de apotheek/drogist.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
soms kan hoest heel lang aanhouden
van kou wordt je niet verkouden trouwens
van een virus wel
Hier in huis heerst al maanden een hoest: oudste dochter is begin augustus begonnen met enorme hoestbuien tot overgeven toe en al snel volgden haar broerd en zus en nu sinds een week of twee ook haar zus. Man en ik hebben gelukkig nergens last van.
Op aanraden van anderen ben ik nog naar de huisarts geweest, maar daar stond ik binnen 10 sec weer buiten: niets aan te doen en gaat vanzelf over.

Ik moet bekennen dat oudste dochter nu eindelijk bijna niet meer hoest (mag ook weleens na 2.5 maand).

Het is een heel hardnekkig virus. Ik heb kinderen die nooit ziek zijn, dus ik ben het ook totaal niet gewend.
Ik heb wel meerdere gezondheidsproblemen gehad, maar het is lang geleden dat ik griep had. Ik heb het ook zo koud! Rustig aandoen en dan gaat het over is ook mijn motto. Ik zit alleen met dat pijn bij het slikken. Hierdoor is ademen en drinken gewoon heel lastig. Ik heb al twee pufjes gehad. Ik mag er nog maar vier. Ik zou niet weten wat ik daarna nog kan doen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Ceylon post_id=29115206 time=1539246560 user_id=265497]

Daar bleek dat er in principe niets aan de hand was, behalve dan; een beschadigde keel door het hoesten. Door ademen wordt die keel geprikkeld om te hoesten, door het hoesten blijft het wat beschadigd. Iets met vicieuze cirkels. Uiteindelijk was de remedie een verdovende keelspray.

Yep! Ik meld mezelf en mijn gezin. Precies hetzelfde meegemaakt. Het is nog niet 100% weg. De huisarts gaf ook aan dat het droge weer het herstel ook niet bevordert. Net na de vakantie is er een kindje bij mijn kinderen op school kinkhoest geconstateerd. Ik denk dat het daar dicht tegenaan gezeten heeft....maar goed, dat wordt ook niet behandeld en onze incubatietijd was al ruimschoots verstreken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sem,

Ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat!ik las een ouder topic van jou over je duizeligheid.Ik was benieuwd hoe het daar inmiddels mee gaat en of je er nog medicatie voor neemt?
Heeft de huisarts naar je longen geluisterd en klinken die wel goed?
Er kunnen namelijk ook hele andere redenen voor hoesten zijn dan een virusje.
mimi32 schreef:
11-12-2018 12:59
Hoi Sem,

Ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat!ik las een ouder topic van jou over je duizeligheid.Ik was benieuwd hoe het daar inmiddels mee gaat en of je er nog medicatie voor neemt?
Voor de duizeligheid heb ik destijds Betahistine gekregen. Ik heb hier veel baat bij gehad. Mijn huisarts gaf aan dat ze niet gelooft in de werking hiervan en ik moest zodoende de inname verminderen. Sindsdien heb ik niet echt aanvallen meer gehad. Ik ben er niet helemaal uit wat het is geweest, een evenwichtsstoornis of ziekte van Meniere. Die laatste is in mijn geval ook plausibel namelijk.
anoniem_64d58deebeb08 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 14:31
0.00% gewijzigd
aviv_13 schreef:
11-12-2018 14:15
Heeft de huisarts naar je longen geluisterd en klinken die wel goed?
Er kunnen namelijk ook hele andere redenen voor hoesten zijn dan een virusje.
Verschillende keren is er geluisterd naar mijn longen. Ook hebben ze geprikt voor ontstekingswaarden. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar de longarts. Eind deze maand heb ik verschillende onderzoeken. De frequentie van de hoestbuien zijn afgenomen, maar ik hoest nog steeds als een malle.
Begin september ben ik begonnen met het hoesten. De keelpijn die kwam medio oktober opzetten en heeft twee dagen geduurd. Ik heb onlangs mijn Zilveren Kruis geraadpleegd en zag dat ik 2016 antibiotica had gekregen voor een soortgelijke hoestbui. toen klonk het als een zeehondenhoest. Sindsdien geen problemen gehad. Tot afgelopen september in ieder geval. In de tussentijd heb ik ook een spirometrie gehad bij de huisarts en verschillende pufjes geprobeerd. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Niet een oplossing. Wel dat het nu rond gaat. Het lijkt op een normale verkoudheid met hoesten en keelpijn. Die lang aanhoud. Ook bij mij geeft het symptomen van griep. Ik zit nu in de 5e week. Erg vervelend. Maar misschien maak je je minder zorgen als je weet dat het een pittig virusje is dat rond gaat. Hou nog even vol. En als het over 2 weken nog niet over is. Gewoon weer even langs de huisarts.

Rust nemen is toch wel erg belangrijk. Ik zou jezelf toch een paar dagen ziek melden.

Beterschap!
Een aantal maanden later en er is (hopelijk) een diagnose. Het was dus geen griep. Ik had toevallig ook keelpijn, maar dat had niets te maken met de akelige hoestbuien. Want die laatste heb ik nog steeds. Frequentie is wel verminderd, maar evenmeer vervelend.

Eind december/begin januari heb ik verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis. Een longfoto, bloed prikkken, longfunctietest en een histaminetest (verschrikkelijk!) later is er geen afwijking gevonden. De histaminetest was wel een ramp. Na de derde pufje kon ik al niet meer. Uit alle andere onderzoeken is niets naar voren gekomen. De longarts heeft aangegeven te willen starten met ontstekingsremmers en luchtwegverwijderaars. Om het even te proberen. Tot nu toe lijkt het wel te helpen. Het hoesten was tot afgelopen zondag heel wat minder. De afgelopen twee dagen weer een flinke kriebel in de keel. Praten en slikken lukt niet meer. In overleg met de longarts de dosis van de ontstekingsremmers verhoogd. In april mag ik weer langs gaan voor een longfunctietest. Ben benieuwd.
Ik twijfel even over wat ik moet doen.

Voor de hoestbuien heb ik nu Salbutamol (luchtwegverwijderaar) gekregen. Hiervan mag ik 4 keer per dag 2 dosis inhaleren. Alleen is het nu zo dat ik sinds ‘s middags een vreselijke hoestbui heb en Salbutamol niet lijkt te werken. Ik zit ook op de maximale dosis. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Wachten tot maandag of in ieder geval even bellen met de HAP?
Sem_ schreef:
12-04-2019 17:47
Ik twijfel even over wat ik moet doen.

Voor de hoestbuien heb ik nu Salbutamol (luchtwegverwijderaar) gekregen. Hiervan mag ik 4 keer per dag 2 dosis inhaleren. Alleen is het nu zo dat ik sinds ‘s middags een vreselijke hoestbui heb en Salbutamol niet lijkt te werken. Ik zit ook op de maximale dosis. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Wachten tot maandag of in ieder geval even bellen met de HAP?
bij benauwdheid bel je altijd de hap
Alle reacties Link kopieren
Poeh Sem al maanden aan het hoesten, dat zal vermoeiend zijn.
Bellen naar de HAP kan altijd wel.
En jammer dat er geen duidelijke diagnose is. Zou een hoestdagboek kunnen helpen i.v.m. mogelijke allergie?
En misschien dat een bezoek aan een KNO arts iets oplevert.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Uiteindelijk wel naar de HAP gebeld. Prednisolon voorgeschreven gekregen. Een stootkuur van vijf dagen. De eerste dagen viel het mee. Gisteren zelfs de poli longziekten gebeld met de melding dat ik Prednisolin voorgeschreven heb gekregen en dat het goed gaat. Vandaag is zo een andere dag. Het is nog geen 10:00 maar ik ben echt moet van het hoesten. 's nachts kan ik niet slapen dankzij de bijwerkingen van Prednisolon. Overdag kan ik niet uitrusten, want ik rust. Ik ben echt moe.

Kopkejoffie70, ik heb al verschillende onderzoeken gehad. Ik heb geen allergieën. Longfunctie is in principe ook prima. Ik heb wel baat bij de ontstekingsremmers en luchtwegverwijderaar die ik gebruik. Alleen niet altijd.

Het is niet een 'normale' hoest of een kuchje. Soort van een zeehondenhoest of een hoest als je kroep hebt. Wat ik dus niet heb. Ach, we zien het wel.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk dat hoesten, ik heb het ruim een jaar gehad. Alles onderzocht, niets te vinden. Codeïne hielp een beetje, gecombineerd met Alvesco. Zeker met sporten werd ik er helemaal gek van, het heeft mijn hele ademhaling tijdens het sporten om zeep geholpen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. Geduld was de remedie.
Dahlia, wat fijn dat je baat hebt gehad bij Codeïne. Het deed niets bij mij. Verschillende keren dosis + inname verhoogd. En daarna uiteindelijk naar de longarts doorverwezen voor verdere onderzoeken.

Tijdens het sporten valt het wel mee gelukkig. De longarts adviseerde om Salbutamol te inhaleren een kwartier voor het sporten, alleen werd het hoesten erger. Ik heb meer baar bij het sporten zonder Salbutamol.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik had juist baat bij Salbutamol tijdens het sporten. Ik was toen inmiddels met de Alvesco gestopt.
Grappig, ik krijg veel sneller een hoestprikkel bij Salbutamol. Het is ook zo dat als ik niet hoest het redelijk gaat, maar als ik eenmaal begin dan kan ik ook niet meer stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven