Gezondheid alle pijlers

Wel of niet inenten tegen rabiës?

11-10-2018 16:13 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar een land waar de rabiës-antistoffen niet of moeilijk verkijgbaar zijn.
Verder ga ik maar 2 weken en val niet in de zogenaamde 'risicogroep'.
Wel bestaat er altijd de kans, net als overal, dat je dieren tegenkomt natuurlijk.
Ik ben zelf geen voorstander om je overal maar voor te laten inenten uit voorzorg al doe ik dat wel als dat aangeraden wordt (zoals DTP, gele koorts, hepatitus etc.)
Maar in deze wordt het niet aangeraden, maar ook niet afgeraden.
Ik vind het een lastige..
Iemand ervaring/tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog nooit laten doen voor rabiës, hoewel ze wel elke keer aangeven dat het mogelijk is ook al val ik niet in de risicogroep.

Ik heb even voor je gekeken:
De rabiës vaccinatie wordt aanbevolen als je meer dan drie maanden naar een land gaat waar de ziekte voorkomt. Ook als je meer risico loopt op rabiës (bijvoorbeeld als je op fietsvakantie gaat, waarbij je meer kans hebt om door honden gebeten te worden, of als je grottenonderzoeker bent, vanwege het risico op vleermuisbeten) is het zinvol om je te laten vaccineren tegen rabiës.

En ook als je gebeten wordt, dan moet je alsnog naar een arts voor aanvullende injecties.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ik heb alle info meegekregen en uitgelegd gekregen.
Punt is dat als ik wel onverhoopt gebeten word, ik daar geen antistoffen toegediend kan krijgen. De vaccins schijnen ze wel te hebben.

Ik vind het een moeilijke keuze want je moet je twee keer laten inenten voor 75 euro per inenting.
Daarna ben je wel voor je leven lang beschermd. Klopt niet.
anoniem_370190 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 20:04
34.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afwegen wat is het grootste risico (en ik antwoord voor je al, niet als je je laat inenten).
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afweging gemaakt op basis van het land. Vorig jaar binnen Europa heb ik het niet laten doen? maar nu West Afrika, waar het iets ingewikkelder wordt als ik gebeten word.
Overigens kan likken al voldoende zijn.
Inderdaad 2 x 2 spuiten, ik kreeg een vergoeding van de zorgverzekering, die niet alles dekte, maar het scheelt toch.
Alle reacties Link kopieren
Geen zoogdieren aanraken. Dus geen honden/katten aaien, uit de buurt van apen, vleermuizen en eekhoorns blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tja, lastig.. Ik ben zelf gebeten in het buitenland en moest toen de vaccinaties daar opstarten. Inderdaad geen immunoglobine daar te krijgen. Toen ik terug was in Nederland heb ik wel nog (net binnen tijd) de immunoglobine gekregen en m'n kuur afgemaakt. Naast dat je geen antistoffen kunt krijgen, is het gewoon lastig om je kuur in het buitenland op te starten.. Zeker als je de taal niet spreekt. Het tijdstip van vaccineren weegt ook nauw (je kunt niet even een dagje later komen en je moet in totaal 5 keer). Met die voorvaccinatie moet je erna ook minder vaak komen. Veel voordelen dus, waardoor ik het denk ik zelf wel sterk zou overwegen. (ook rekening houdend met de ernst vd ziekte)

Het zou bij mij trouwens ook wel sterk afhangen van welk land je gaat bezoeken. India bijv. zou ik het sowieso wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Petrolblauw75 schreef:
11-10-2018 16:28
Ik heb de afweging gemaakt op basis van het land. Vorig jaar binnen Europa heb ik het niet laten doen? maar nu West Afrika, waar het iets ingewikkelder wordt als ik gebeten word.
Overigens kan likken al voldoende zijn.
Inderdaad 2 x 2 spuiten, ik kreeg een vergoeding van de zorgverzekering, die niet alles dekte, maar het scheelt toch.
Dan ben jij zeker aanvullend verzekerd? Ik krijg nl. niets vergoed helaas..
Toen ik naar Azie ging heb ik het niet laten doen, maar nu ga ik naar een Afrikaans land en twijfel ik.
Alle reacties Link kopieren
dogunia schreef:
11-10-2018 16:31
Tja, lastig.. Ik ben zelf gebeten in het buitenland en moest toen de vaccinaties daar opstarten. Inderdaad geen immunoglobine daar te krijgen. Toen ik terug was in Nederland heb ik wel nog (net binnen tijd) de immunoglobine gekregen en m'n kuur afgemaakt. Naast dat je geen antistoffen kunt krijgen, is het gewoon lastig om je kuur in het buitenland op te starten.. Zeker als je de taal niet spreekt. Het tijdstip van vaccineren weegt ook nauw (je kunt niet even een dagje later komen en je moet in totaal 5 keer). Met die voorvaccinatie moet je erna ook minder vaak komen. Veel voordelen dus, waardoor ik het denk ik zelf wel sterk zou overwegen. (ook rekening houdend met de ernst vd ziekte)

Het zou bij mij trouwens ook wel sterk afhangen van welk land je gaat bezoeken. India bijv. zou ik het sowieso wel doen.
Jeetje heftig! Ik weet inderdaad dat de ziekte dodelijk is als je er niet op tijd bij bent. Binnen welke tijd was je terug in Nederland voor de immuunoglobine?
Alle reacties Link kopieren
Delila- schreef:
11-10-2018 16:33
Dan ben jij zeker aanvullend verzekerd? Ik krijg nl. niets vergoed helaas..
Toen ik naar Azie ging heb ik het niet laten doen, maar nu ga ik naar een Afrikaans land en twijfel ik.
Klopt, maar in het verleden heb ik de meeste vaccinaties wel zelf bekostigd. Ik zag het maar als bijkomende kosten van de reis. We hebben het niet over een griepje hier. Bij twijfel, doen.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Je wilt niet weten hoeveel bijtincidenten er zijn. In Thailand was laatst iemand gebeten op een afgelegen eilandje. Die moest zo snel mogelijk naar het vaste land voor antistoffen.
Bij vaccinaties neem ik altijd het zekere voor het onzekere maar ik ken dus ook een verhaal van iemand die geen malaria pillen slikte en doodziek werd en nu de rest van haar leven aan de zware medicatie zit.

En ik krijg ze gewoon vergoed uit mijn aanvullende verzekering dus voor de kosten hoef ik het niet te laten.
Als vaccinatie levenslange bescherming biedt zou ik t gewoon doen. Hoef je er de rest van je leven niet meer over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Doen natuurlijk. De risico's zijn namelijk best aanzienlijk, zoals de dood.
En een heel vervelende dood ook. Voor die paar centen zou ik dat risico niet willen lopen.
Delila- schreef:
11-10-2018 16:22

Ik vind het een moeilijke keuze want je moet je twee keer laten inenten voor 75 euro per inenting.
Daarna ben je wel voor je leven lang beschermd.
Dat laatste klopt niet. Na de eerste twee inentingen ben je voor een jaar of drie beschermd. Daarna moet je iedere twee tot drie jaar een boost halen om beschermd te blijven (1 inenting). Ik moet vanwege mijn werk inge-ent zijn tegen rabies en haal om het jaar een boost.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf eens op een Grieks eiland door een verlaten klooster gelopen. Ik dacht wat ligt daar nou op de grond? Bleek het een heleboel vleermuispoep te zijn en ik had net een wondje op mijn enkel. Gelukkig is dit niet per se een risicoland maar ik moet toch eerlijk zeggen dat het me niet lekker zat en het me toch beheerste voor een aantal dagen op vakantie waardoor het net wat minder plezierig was.

Als je al naar een risico land gaat zou ik het zeker doen hoor, de kans is groot dat als je wel (ongemerkt) bent besmet je het niet overleefd! En ook misschien goed voor je eigen gemoedsrust. Een ongelukje/besmetting zit in een klein hoekje, net zoals bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
11-10-2018 17:06
Dat laatste klopt niet. Na de eerste twee inentingen ben je voor een jaar of drie beschermd. Daarna moet je iedere twee tot drie jaar een boost halen om beschermd te blijven (1 inenting). Ik moet vanwege mijn werk inge-ent zijn tegen rabies en haal om het jaar een boost.
Ah ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Delila- schreef:
11-10-2018 16:36
Jeetje heftig! Ik weet inderdaad dat de ziekte dodelijk is als je er niet op tijd bij bent. Binnen welke tijd was je terug in Nederland voor de immuunoglobine?
Volgens mij moesten de immunoglobine toen binnen een week worden toegediend.. Maar hoe sneller hoe beter natuurlijk. Je lichaam heeft even tijd nodig om antistoffen te maken tegen het virus, terwijl 't virus ook even tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Als 't virus sneller is en je geen immunoglobine hebt gehad, krijg je de ziekte zelf. Het is dan geen ook niet zoiets als er niet snel genoeg bij zijn. Als je de ziekte eenmaal hebt ga je gewoon dood binnen een paar dagen en ook nog op een heel nare manier.
Alle reacties Link kopieren
Vliegje1997 schreef:
11-10-2018 17:09
Ik ben zelf eens op een Grieks eiland door een verlaten klooster gelopen. Ik dacht wat ligt daar nou op de grond? Bleek het een heleboel vleermuispoep te zijn en ik had net een wondje op mijn enkel. Gelukkig is dit niet per se een risicoland maar ik moet toch eerlijk zeggen dat het me niet lekker zat en het me toch beheerste voor een aantal dagen op vakantie waardoor het net wat minder plezierig was.

Als je al naar een risico land gaat zou ik het zeker doen hoor, de kans is groot dat als je wel (ongemerkt) bent besmet je het niet overleefd! En ook misschien goed voor je eigen gemoedsrust. Een ongelukje/besmetting zit in een klein hoekje, net zoals bij mij.
Die kans is niet alleen groot, die is zelfs 100 procent (op uitzondering na van 1 tot 2 personen ooit, welke zijn gedocumenteerd). Ik denk dat dit echt het meest nare/dodelijke virus is wat je kunt oplopen.

Let wel op dat deze vaccinaties niet voldoende zijn en dat het schema nog moet worden afgemaakt na de evt. beet. Ik vraag me af of de standaard vaccinaties wel altijd op voorraad zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geloof ik wel overtuigd nu, dank allen!!
Alle reacties Link kopieren
dogunia schreef:
11-10-2018 17:18
Die kans is niet alleen groot, die is zelfs 100 procent (op uitzondering na van 1 tot 2 personen ooit, welke zijn gedocumenteerd). Ik denk dat dit echt het meest nare/dodelijke virus is wat je kunt oplopen.

Let wel op dat deze vaccinaties niet voldoende zijn en dat het schema nog moet worden afgemaakt na de evt. beet. Ik vraag me af of de standaard vaccinaties wel altijd op voorraad zijn?
Ja precies, dat vraag ik me ook af. Maar die antistoffen zijn in veel landen niet op voorraad omdat zo'n enting 2500 euro kost, vertelde de vaccinatie mevrouw. O_O (Ik vroeg dat nog even na, of ik dat goed had verstaan, maar dat bleek te kloppen). En die kun je wel vooraf nemen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-10-2018 16:51
Als vaccinatie levenslange bescherming biedt zou ik t gewoon doen. Hoef je er de rest van je leven niet meer over na te denken.
Levenslange bescherming biedt het niet. 10 jaar als ik me niet vergis. En je hebt nog steeds injecties nodig als je wordt gebeten, alleen heb je wat meer tijd.

Ik werk met (wilde) dieren, daarom heb ik het wel gedaan. Ook al is de kans nihil. Maar denk niet dat ik het anders voor 1x vakantie oid zou hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
11-10-2018 17:06
Dat laatste klopt niet. Na de eerste twee inentingen ben je voor een jaar of drie beschermd. Daarna moet je iedere twee tot drie jaar een boost halen om beschermd te blijven (1 inenting). Ik moet vanwege mijn werk inge-ent zijn tegen rabies en haal om het jaar een boost.
Ik heb 3 inentingen gehad en hoefde maar eens in de 10 jaar zeiden ze destijds (5 jaar geleden). Toch maar eens navragen dan :P
LuckyDucky_001 schreef:
11-10-2018 18:21
Levenslange bescherming biedt het niet. 10 jaar als ik me niet vergis. En je hebt nog steeds injecties nodig als je wordt gebeten, alleen heb je wat meer tijd.

Ik werk met (wilde) dieren, daarom heb ik het wel gedaan. Ook al is de kans nihil. Maar denk niet dat ik het anders voor 1x vakantie oid zou hebben gedaan.
Ik heb deze ook nog nooit gehad ondanks ook reizen in Afrika, Azie en Zuid Amerika gedaan. Werd toen blijkbaar nog niet geadviseerd. Voor 1 reis zou ik ook niet zo snel laten enten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven