Gezondheid alle pijlers

Incontinentie, tips uit de zorg of uit ervaring?

14-10-2018 12:56 99 berichten
Ik help een ouder familielid (man) met gezondheidsproblemen. Hij heeft ook last van incontinentie (alleen urine) ‘s nachts. Hij heeft daar luiers voor, maar die houden het gewoon niet goed, vrijwel elke ochtend is het bed nat, ondanks de luier.

Een vervelend probleem, er zijn verschillende merken/typen geprobeerd, maar hij is nu echt op zoek naar het zwaardere werk.

Wellicht hebben mensen die in de zorg werken merken en typen paraat? Of iemand die dit zelf heeft meegemaakt? Zijn er tips voor het goed om doen? Randjes vouwen of iets dergelijks? Heeft men in zorginstellingen of in het ziekenhuis zwaarder materiaal beschikbaar?

Nu moet echt iedere ochtend het bed worden verschoond, daar willen we natuurlijk vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op uritip.
Dit zijn condoomcatheters die je kan aansluiten op een opvangzak.
En anders is misschien ‘s nachts een keer een extra verschoning een optie.
In het ziekenhuis worden mensen ‘s nachts ook verschoond.
Alle reacties Link kopieren
Welk materiaal gebruikt hij nu en is geprobeerd door jullie?
Een 'pakketje' maken. Knip in het midden van een celstof matje een gat, daar doe je de penis doorheen ( met de plastic kant naar het lichaam) daarna vouw je het matje om de penis van links naar rechts en van boven naar beneden. De penis is nu volledig ingepakt, daarover doe je de inco.
Alle reacties Link kopieren
JaneJane38 schreef:
14-10-2018 13:07
Een 'pakketje' maken. Knip in het midden van een celstof matje een gat, daar doe je de penis doorheen ( met de plastic kant naar het lichaam) daarna vouw je het matje om de penis van links naar rechts en van boven naar beneden. De penis is nu volledig ingepakt, daarover doe je de inco.
Dit gaat toch ontzettend broeien met smetten tot gevolg?
Aneso schreef:
14-10-2018 13:08
Dit gaat toch ontzettend broeien met smetten tot gevolg?
Niet meer dan een natte inco.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij zit plastic kant tegen lichaam dus dat broeit zeker wel erger
Aneso schreef:
14-10-2018 13:16
Hierbij zit plastic kant tegen lichaam dus dat broeit zeker wel erger
Dan snap je niet wat ik bedoel. De urine wordt opgevangen in het pakketje in eerste instantie. Het plastic wordt pas nat als het daardoorheen komt. Dat zal waarschijnlijk pas aan het einde van de nacht gebeuren. Dus is het minder uren nat dan een natte inco.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebruik je nu? Je hebt het over luiers, bedoel je dan met plakstripjes aan de zijkant om ze te sluiten? Die zijn namelijk zelf moeilijk aan te doen. Of gebruik je broekjes, de zogenaamde pants. Dan is het belangrijk dat je de juiste maat hebt. Ze moeten goed aansluiten omdat het anders langs de randen loopt. In die pants kun je ook nog een inlegger doen, te vergelijken met maandverband. Dan niet de strook van de plakstrip verwijderen maar er zo in doen. Dan kun je deze verwisselen s nachts zonder het broekje kapot te scheuren omdat het vastplakt. Verder kun je nog een onderlegger op het onderlaken leggen, deze neemt veel op, is wasbaar en zo heb je niet steeds een compleet bed te verschonen. Waar haal je nu incomateriaal? Bij bepaalde leveranciers zijn ze namelijk erg klantgericht en denken echt met je mee.
Incontinentiemateriaal wordt in de zorg bij mannen andersom geplakt. Dus het gedeelte van de billen aan de voorkant, zodat er meer ruimte is.

S'nachts een wekker zetten zodat hij zich kan verschonen een optie?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn mannen inco's, die zijn op andere plekken meer absorberend. Matje in bed een idee? Dan hoef je iig niet steeds het bed te verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de Tena flex ultima, die neemt heel veel urine op.
Kijk maar eens op www.tena.nl.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Uritip idd, die gebruik je precies hetzelfde als een condoom met een zakje eraan. Kan je ook makkelijk loskoppelen.
Dank, dit zijn duidelijk al tips uit het veld!

Ik weet nu even niet welke merken er zijn gebruikt, maar dat ga ik nog navragen. Het werkt nu in ieder geval nog niet goed.

Inpakken, of in ieder geval met meer beleid de luier omdoen is een goede.

Matjes heb ik ook aan gedacht, dat zou ook al een stuk schelen.

Ik denk inderdaad dat er ‘s nachts een wekker moet worden gezet om te controleren.
ririanneke schreef:
14-10-2018 13:28
Wat gebruik je nu? Je hebt het over luiers, bedoel je dan met plakstripjes aan de zijkant om ze te sluiten? Die zijn namelijk zelf moeilijk aan te doen. Of gebruik je broekjes, de zogenaamde pants. Dan is het belangrijk dat je de juiste maat hebt. Ze moeten goed aansluiten omdat het anders langs de randen loopt. In die pants kun je ook nog een inlegger doen, te vergelijken met maandverband. Dan niet de strook van de plakstrip verwijderen maar er zo in doen. Dan kun je deze verwisselen s nachts zonder het broekje kapot te scheuren omdat het vastplakt. Verder kun je nog een onderlegger op het onderlaken leggen, deze neemt veel op, is wasbaar en zo heb je niet steeds een compleet bed te verschonen. Waar haal je nu incomateriaal? Bij bepaalde leveranciers zijn ze namelijk erg klantgericht en denken echt met je mee.

Het zijn broekjes.

Ik hoor nu vooral over de problemen en ik help met de was e.d., maar ik ben nog niet betrokken bij de aankoop. Ik stel deze vraag, omdat ik merk dat hij (en zijn vrouw) er zelf niet mee vooruit komen, dus ik wil meer gaan informeren. Volgens mij wordt er nu ergens online besteld bij een online drogisterij ofzo.

Welke leverancier zou je aanraden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd geleerd nooit meerdere inco’s over elkaar aan te trekken. Is 1 niet genoeg, dan verschonen in de nacht.
Een speciale wasbare onderlegger/ steeklaken kan heel handig zijn zodat niet het hele bed verschoond hoeft te worden.
Maar voor zou ik je op het hart willen drukken hier deskundigen bij te betrekken.
Misschien kun je zoiets vinden in je omgeving: https://www.thebe.nl/zorg-thuis/zorg-en ... ntinentie/ of vraag anders de huisarts of hij iets weet.
.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-10-2018 14:06
Het zijn broekjes.

Ik hoor nu vooral over de problemen en ik help met de was e.d., maar ik ben nog niet betrokken bij de aankoop. Ik stel deze vraag, omdat ik merk dat hij (en zijn vrouw) er zelf niet mee vooruit komen, dus ik wil meer gaan informeren. Volgens mij wordt er nu ergens online besteld bij een online drogisterij ofzo.

Welke leverancier zou je aanraden?

In de zorg worden deze veel gebruikt: https://www.tenashop.nl/tena-men/eendel ... -heupband/

Zijn erg gemakkelijk in het gebruik, en beschikbaar in verschillende absorptievermogens.

Misschien kan de apotheek/ thuiszorgwinkel hierin trouwens ook persoonlijk adviseren.
.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-10-2018 14:06
Het zijn broekjes.

Ik hoor nu vooral over de problemen en ik help met de was e.d., maar ik ben nog niet betrokken bij de aankoop. Ik stel deze vraag, omdat ik merk dat hij (en zijn vrouw) er zelf niet mee vooruit komen, dus ik wil meer gaan informeren. Volgens mij wordt er nu ergens online besteld bij een online drogisterij ofzo.

Welke leverancier zou je aanraden?
Informeer bij de apotheek. Grote kans dat de materialen vergoed worden en ze weten daar veel over inco-materiaal.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
JaneJane38 schreef:
14-10-2018 13:07
Een 'pakketje' maken. Knip in het midden van een celstof matje een gat, daar doe je de penis doorheen ( met de plastic kant naar het lichaam) daarna vouw je het matje om de penis van links naar rechts en van boven naar beneden. De penis is nu volledig ingepakt, daarover doe je de inco.
Getsie. Doe je dit echt?
Uritip inderdaad.
To, welke gebruik je nu? Van tena en depend heb je genoeg verschillende.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
14-10-2018 14:16
Getsie. Doe je dit echt?

Ik sta ook te klapperen met mn oren. Dat was zo ongeveer les 1: NIET knippen in incomateriaal, en geen laagjes.
(Sowieso, als de inhoud (korrels) uit zo’n ding komen, je wílt het niet!!).
.
nederlandsevrouw schreef:
14-10-2018 14:14
Informeer bij de apotheek. Grote kans dat de materialen vergoed worden en ze weten daar veel over inco-materiaal.
Ja, dat ga ik ook zeker doen. Ik ben eigenlijk wat meer buitenstaander, maar ik zie dat ze er niet uitkomen, vandaar dat ik me er nu wat meer in verdiep.
Anoniem262821034 schreef:
14-10-2018 14:20
Ik sta ook te klapperen met mn oren. Dat was zo ongeveer les 1: NIET knippen in incomateriaal, en geen laagjes.
(Sowieso, als de inhoud (korrels) uit zo’n ding komen, je wílt het niet!!).
Dank, goed om te weten!
pipootje schreef:
14-10-2018 14:20
To, welke gebruik je nu? Van tena en depend heb je genoeg verschillende.
Volgens mij zijn ze begonnen met Tena en Depend. In eerste instantie inleggers, maar dat voldeed totaal niet.

Ik ga eens wat dingen opschrijven wanneer ik deze week langs ga

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven