Gezondheid alle pijlers

Waarom CT scan ná MRI scan van hersenen?

14-10-2018 19:48 25 berichten
Sinds mijn 16e heb ik zo nu en dan aanvallen van, wat nu blijkt, aangezichtspijn. Hooguit 3 per jaar en tot voor kort hooguit 3 dagen per keer waarbij constant pijn opkomt, afzwakt en weer opkomt.
Op mijn 16e bij de kaakchirurg geweest hiervoor en die voelde wat aan mijn kaakgewrichten en zei dat aan de kant van de pijn het kaakgewricht heeeel iets verder naar buiten kwam met praten en dit hierdoor waarschijnlijk was gaan slijten. Hij zag geen tekenen van knarsen dus zou ik vast mijn kaken klemmen en werd er een bitje gemaakt die ik snachts in moest bij pijn. Stress kon de pijn doen opwekken volgens hem. Nou heb ik op zn zachts gezegd een bewogen leven gehad en was stress dagelijkse kost. Dus dat het steeds terugkwam zag ik eerst niet als zorgwekkend.

De laatste jaren is de stress in mijn leven genormaliseerd. Toch bleven de aanvallen. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan de huisarts te bellen om te vragen of het wel klopte wat de kaakchirurg vroeger zei. Maar het was altijd met 3 dagen helemaal weg.

Deze zomervakantie kwam het echter heviger terug, duurde een week, zakte af en kwam een week later weer opzetten wat weer een week duurde. Dus in die 2e week naar de huisarts gegaan en die vertelde dat het zonder twijfel aangezichtspijn is.

Ik werd doorgestuurd naar de neuroloog en moest vorige week vrijdag een mri laten maken. Vooraf is mij gezegd dat het zonder vloeistof was en 15 minuutjes zou duren. Na 30 minuten werd ik er onder vandaan geschoven en moest er alsnog contrastvloeistof gegeven worden via infuus omdat de arts meer beelden wilde zien. Dus toen weer 15 minuten terug de mri in.

Afgelopen dinsdag werd ik gebeld. Nav de mri wilde de arts aanvullend onderzoek en moest ik woensdag terugkomen voor een CT scan.

Nu lig ik er niet wakker van, maar vraag mij toch af waarom je een ct zou moeten maken na een mri. De stap van ct naar een mri heb ik vaker gehoord, maar andersom niet.
Vraag het even aan je arts; die kan je op deze vraag vast antwoord geven.
Alle reacties Link kopieren
Een MRI is simpel gezegd meer voor de weke delen zoals spieren, pezen, zenuwen en organen.
Een CTscan meer voor botten en andere harde structuren.
Beide onderzoeken kunnen andere informatie geven.
Waarschijnlijk zal je arts ook reden hebben voor het andere onderzoek, welke? Dat kun je hem altijd vragen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ze zullen er toch wel aanvullende info uithalen. Ik heb ook voor mijn hersens ooit eerst mri scan gehad en daarna een ct scan.
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-10-2018 19:53
Vraag het even aan je arts; die kan je op deze vraag vast antwoord geven.
Maar die kan ik niet zomaar bellen toch? Neem aan dat een baliemedewerker die de telefoon opneemt hier niks over mag zeggen?
Afspraak met de arts heb ik pas 20 november dus dat wordt de nieuwsgierigheid dan lang bedwingen.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
14-10-2018 19:58
Maar die kan ik niet zomaar bellen toch? Neem aan dat een baliemedewerker die de telefoon opneemt hier niks over mag zeggen?
Afspraak met de arts heb ik pas 20 november dus dat wordt de nieuwsgierigheid dan lang bedwingen.
Je kunt wel bellen met de baliemedewerkster (baliemedewerksters zijn ook vaak polikliniekassistenten met een medische achtergrond) en het vragen. Dan kan ze het misschien wel uitleggen en zo niet overleggen of je al eerder telefonisch contact krijgt met de arts.
Unknown1985 schreef:
14-10-2018 19:56
Ze zullen er toch wel aanvullende info uithalen. Ik heb ook voor mijn hersens ooit eerst mri scan gehad en daarna een ct scan.
Ok dus dat is niet zo vreemd als ik dacht gelukkig. Mag ik vragen wat ze bij jou onderzochten?
duizel schreef:
14-10-2018 20:01
Je kunt wel bellen met de baliemedewerkster (baliemedewerksters zijn ook vaak polikliniekassistenten met een medische achtergrond) en het vragen. Dan kan ze het misschien wel uitleggen en zo niet overleggen of je al eerder telefonisch contact krijgt met de arts.
Ja dat dacht ik al wel dat ze wel medisch geschoold waren. Ik ga het morgen dan toch gewoon eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder dit jaar ook even onder behandeling gestaan in het ziekenhuis. Ik kon prima belafspraken maken met artsen om dit soort vragen te stellen. Ik zou gewoon even bellen of mailen met de afdeling met je vraag, dan laten ze je vast wel weten via welke weg je een antwoord kunt krijgen.
Mamasdbj schreef:
14-10-2018 19:55
Een MRI is simpel gezegd meer voor de weke delen zoals spieren, pezen, zenuwen en organen.
Een CTscan meer voor botten en andere harde structuren.
Beide onderzoeken kunnen andere informatie geven.
Waarschijnlijk zal je arts ook reden hebben voor het andere onderzoek, welke? Dat kun je hem altijd vragen natuurlijk

Dit is niet helemaal waar. Ook met een ct scan kan je hersenen, longen, organen en bloedvaten in beeld brengen. Alleen kan je vaak een duidelijker beeld krijgen met een ct. Dat komt doordat de beeldvorming op verschillende manieren wordt verkregen. Een ct scan wordt gemaakt met röntgenstraling en een MRI met magneten.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
14-10-2018 19:58
Maar die kan ik niet zomaar bellen toch? Neem aan dat een baliemedewerker die de telefoon opneemt hier niks over mag zeggen?
Afspraak met de arts heb ik pas 20 november dus dat wordt de nieuwsgierigheid dan lang bedwingen.
Bij ons ziekenhuis kun je bellen en vragen om een belafspraak. De baliemedewerker mag je inderdaad geen antwoord geven, en ondanks dat die vaak wel ergens ene medische achtergrond hebben, zitten die natuurlijk niet in jouw dossier. Maar het is vrij normaal om te vragen of de arts je terug kan bellen (kan evt wel even duren, maar wel een stuk sneller dan 20 november).
Alternatief is soms per mail oid, maar dat weten ze dan bij de balie ook wel (waar je die heen moet sturen en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
Zodat de arts alles wat beter kan zien, een ct scan schijnt ook een betere doorsnede te kunnen maken.

Ik had een zeer gecompliceerde botbreuk en heb ook allerlei scans gehad, als laatste een CT zodat de arts een goede doorsnede had.
Alle reacties Link kopieren
Een CT scan maakt als het ware plakjes van je hersenen.
Ik heb dit ook gehad, en er was zichtbaar dat er een verstoring is/was in de drielingzenuw.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
14-10-2018 20:02
Ok dus dat is niet zo vreemd als ik dacht gelukkig. Mag ik vragen wat ze bij jou onderzochten?
Ik heb een hersentumor (geen kanker) gehad, die was alleen zichtbaar in mri scan in combinatie met contrast vloeistof.
pepexx schreef:
14-10-2018 20:29
Een CT scan maakt als het ware plakjes van je hersenen.
Ik heb dit ook gehad, en er was zichtbaar dat er een verstoring is/was in de drielingzenuw.
Die zenuw zouden ze bij mij ook naar kijken. Maar ik kreeg juist het idee dat die juist veel beter te zien is in de mri. Vandaar ook een mri. Ik zie dus op dat punt niet de meerwaarde van de ct omdat mri de zenuwen duidelijker weer zou moeten geven volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
14-10-2018 21:12
Die zenuw zouden ze bij mij ook naar kijken. Maar ik kreeg juist het idee dat die juist veel beter te zien is in de mri. Vandaar ook een mri. Ik zie dus op dat punt niet de meerwaarde van de ct omdat mri de zenuwen duidelijker weer zou moeten geven volgens mij.

Een CT scan geeft duidelijker beelden.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
14-10-2018 21:23
Een CT scan geeft duidelijker beelden.
Dat is maar helemaal afhankelijk van wat je wil beoordelen.

TO, de radioloog zal een reden hebben waarom hij/zij een aanvullende CT adviseert.
Bel vandaag gewoon even naar de poli en vraag om een belafspraak om je vragen te kunnen stellen.
Ik heb gebeld en ga teruggebeld worden door de dienstdoende neuroloog. Ze snapte wel dat ik graag wilde weten waarom de extra ct scan was aangevraagd en helemaal omdat ik pas de 20e een afspraak heb. Blijkbaar is mijn neuroloog langdurig weg (vakantie ga ik dan vanuit) dus een ander gaat het dossier bekijken en mij geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn! Goed dat je gebeld hebt
Ik ben gisteren gebeld. Volgens mij weer gewoon door de poli assistent.

Ze mocht niks zeggen over waarom de ct scan gemaakt was, maar ze kon mededelen dat de afspraak gewoon op 20 november bleef staan en dat dat al genoeg zei..

Maar goed, ik had ook absoluut niet verwacht dat er dusdanig zorgwekkende dingen uit zouden komen dat ik eerder had moeten komen. Ik heb die klachten tenslotte al 15 jaar.

Dus ik weet niks meer dan eerst.

Wel zei ze dat ze gaan werken aan wachtlijst en er extra spreekuren beschikbaar worden gesteld. Dat ik dan wel gebeld kan worden om eerder te komen, maar dat dat dus niks te maken heeft met een goede of slechte uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Een CT scan werkt met rontgenstralen en een MRI met magnetische velden. In je hersenen zitten heel veel verschillende cellen en stoffen. En afhankelijk wat je goed in beeld wilt brengen kies je voor een CT of MRI scan.

Het zijn namelijk niet alleen zenuwen. Maar wil je de zenuwcel in beeld brengen, of juist meer de uitlopers, de bloedvaten, bindweefsel, de verschillende kernen etc.

Vergelijkbaar met een camera. Wil je een foto maken van een heel klein detail van een bloemblad of meer van het hele bloemenperk. Beide kunnen je veel informatie geven.

Er is niet 1 onderzoek die alles goed in beeld brengt. Gewoon afwachten op de uitslag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Morgenochtend heb ik een afspraak voor de uitslag. Ivm extra spreekuren kon het dus toch eerder.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn! Heb je de CT-scan dan inmiddels ook al gehad?

Hopelijk goed nieuws te horen gekregen!
Ja de ct scan had ik een paar dagen na de mri.

Er is geen oorzaak gevonden voor de aangezichtspijn. Daarmee is ms ook uitgesloten wat super is.

Wel heb ik een cyste in een voorhoofdholte. Vandaar de extra ct scan.

Daar wordt niks aan gedaan, maar toch ga ik vragen of de kno arts hem kan weghalen, nu ik weet dat dat relatief simpel is. Ik heb toevallig rond die plek al maanden veel hoofdpijn. Ik dacht dat dat door de spiraal kwam, al heb ik die al 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Nou, goed nieuws dus.. Gelukkig! Wel vervelend dat er niks gevonden is, lijkt me?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven