Gezondheid alle pijlers

Ervaringen (één) multifocale lens

15-10-2018 19:41 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen met multifocale lenzen. Even een korte voorgeschiedenis:

Ik had vroeger een sterkte van -9,5 tot ik 8 jaar geleden mijn ogen liet laseren door een lasik behandeling.
2 jaar geleden heb ik 3x netvliesloslating gehad in mijn rechteroog. Hierna kreeg ik staar, dit is 6 weken geleden verholpen dmv een staaroperatie.

Maar sinds mijn staaroperatie ben ik zowel verziend (-1,5), als bijziend (-2,5) met een cilinder van -1. Mijn opticien denkt dat ik problemen ga krijgen met het wennen aan multifocale lenzen.

Daarom ben ik op zoek naar mensen die al multifocale lenzen gebruiken. Zijn er ook mensen die slechts 1 multifocale lens gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Geen multifocale lens, maar soms doe ik 1 lens voor dichtbij in. Mijn ogen passen zich dan aan waardoor ik zowel van dichtbij als veraf kan zien.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je hebt een staar operatie gehad, ik neem aan dat je daar een gecorrigeerde nieuwe lens in hebt gekregen. Je heb daar dus een vast brandpunt mee, je kan dan of goed lezen, of goed in de verte kijken.

Of heb je aan beide ogen een staaroperatie gehad?

Je bent nog maar 6 weken geleden geopereerd. Zeker met jouw voorgeschiedenis zou ik zeker minimaal 3 maanden wachten voordat je definitieve bril/lenzen gaat aanschaffen. Je ogen moet zich nog vormen naar de nieuwe situatie.

Tot die tijd zou ik voor een redelijk simpele bril kiezen of enkelvoudige lenzen. In mijn geval niet voor lenzen, omdat deze de oogbol wat vervormen, en daar zou ik meer wachten tot dat alles goed geheeld is.

Wanneer ik jouw verhaal lees, ben ik weer erg blij dat ik mijn ogen nooit heb laten laseren. Zowel staar als netvliesloslating komt vaker voor naar het laseren. Zeker bij een grote sterkte (ik heb nu -13,5)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik kon na een lensimplantatie geen lenzen meer verdragen. Had vooraf ook al last, is alleen maar erger geworden.
Maar de opticien kan toch een proefsetje bestellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vraag ook niet helemaal.
Ik draag ook altijd maar een lens, en heb het geprobeerd met een lens met aan de buitenzijde leesgedeelte. Dat is niet multifocaal geloof ik.
In ieder geval, ik zag er niet lekker scherp mee.
Nu draag ik een lens waardoor ik wat minder scherp zie in de verte maar een flink stuk scherper dichtbij. Daardoor heb ik mijn leesbril veel minder nodig. (-5 in plaats van -5.5)

Ik geloof niet dat het uitmaakt of je nou 1 of 2 lenzen gebruikt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven