Gezondheid alle pijlers

Parodontoloog, zo bang...

16-10-2018 14:05 29 berichten
Oke, ik geloof dat ik even hulp nodig heb..... Ik heb een intake gehad bij een paradontoloog, behandelplan ontvangen en getekend teruggestuurd. Nu moet ik wachten tot ze mij inplannen. Bij de intake is gezegd eerst te beginnen met een grondige reiniging. 2 behandelingen van ieder 2 uur en als dat onvoldoende heeft geholpen eventueel een operatieve ingreep. Nu in het behandelplan wordt ook gesproken over kiezen verwijderen. Ik ben zo verdrietig en zo bang. Ik ga voorlopig alleen voor de reiniging, voor het verwijderen van die kiezen moet hij wel met hele goede argumenten komen! Heeft iemand hier ervaring met paradontitis? Ik weet niet zo goed waarom mijn angst zo groot is. Oorsprong ligt in mijn kindertijd maar ik ga echt altijd trouw naar de tandarts, dacht dat ik wel over mijn angst heen was.
Ik ben, lekker onnozel, op zoek naar positieve ervaringen, de negatieve mogen jullie even voor je houden, goed? Wie kan mij vertellen dat het echt goed verdoofd wordt en dat je gewoon na 2 uur weer naar buiten loopt. Kan ik de dag erna werken en gaat er niet vanalles los staan? Is het bij 1 van jullie bij reiniging gebleven, dat het daarna oke was?
Ik ben echt wanhopig, slaap er niet van en de tranen zitten zo hoog. Ik kan het echt wel rationeel zien hoor, het is gewoon nodig (blijkbaar, nul klachten tot nu toe) maar iedere keer overvalt het verdriet en de angst mij weer. Ik heb al een paar keer geprobeerd met mijn vragen de praktijk bellen maar het lukt mij niet om erover praten, iedere keer begin ik te snikken zodra ik het nummer intik.... wat een aansteller, ik zal toch zeker niet de enige zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n behandeling gehad en het viel 100% mee.
Geen napijn en mijn tandvlees is keurig hersteld en er waren geen verdere behandelingen nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je bij die parodontoloog terecht? Je hebt geen klachten? Heeft jouw tandarts je doorverwezen?

Ik zou even afwachten hoe het na die reiniging is en als je het niet helemaal vertrouwt, mss een tweede opinie vragen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n behandeling gehad. Ik heb van tevoren aangegeven dat ik het eng vond en of ze goed konden verdoven. Het viel mij 100% mee. Na de reiniging had ik ook totaal geen pijn, en mijn tandvlees is nu weer gezond.

Waarom zouden je kiezen er uit moeten?
ParOdontoloog.
ParOdontitis.

Dat is al een stap richting een realistischer beeld van de toekomst, de juiste spelling :)
Alle reacties Link kopieren
ik ga ongeveer eenzelfde traject in en voel me door mijn paradontooog erg gerust gesteld dat het wel goed komt.

Ben wel direct gestopt met roken, als ik dat hele circus in gang zet en er zelf niets aan doe, heeft het ook weinig zin ;-)
Het doet mij erg goed te horen dat het dus ook mee kan vallen, dankjulliewel. Dat had ik echt even nodig.

Ik ben doorverwezen door de tandarts inderdaad, tandvlees blijft bloeden, ondanks ragen, stoken en veel en goed poetsen.
Waarom de kiezen eruit moeten, moet ik nog eens goed navragen. Het behandelplan is op zich gedetailleerd en duidelijk (goed gespecificeerd met codes etc) maar voor mij als leek niet helemaal te volgen.

Succes Guppekop, gelukkig ben ik al jaren geleden gestopt met roken. Volhouden! In de brief aan de tandarts schreef de parodontoloog dat de vooruitzichten redelijk zijn. Werd ik dan weer niet heel blij van.
Lady-Day en Karin, hou voelden jullie je erna? Konden jullie zelf autorijden of stel ik me nu echt aan? Bij mij gaat de ene week de ene kaakhelft gereinigd worden en een week later de andere helft.
Niet bij parodontoloog maar mondhygienist
Ik had ontstoken tandvlees
Zij heeft het gereinigd
Daagna ik zelf dagelijks gespoeld met zoutwater wat heel goed hielp
Verder goed tussen de tanden reinigen
En andere tandpasta nl oral b tandvlees repair
Alle reacties Link kopieren
appagante schreef:
16-10-2018 14:28
Lady-Day en Karin, hou voelden jullie je erna? Konden jullie zelf autorijden of stel ik me nu echt aan? Bij mij gaat de ene week de ene kaakhelft gereinigd worden en een week later de andere helft.
Ik was op de fiets en dat ging prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een parodontitis behandeling gehad. In totaal een 8 keer geweest (schoonmaken en vervolg) en ik ben achteraf heel blij dat ik het gedaan heb. Kreeg als tip om avonds makkelijk te eten in de vorm van soep omdat het allemaal geïrriteerd was. Ben geen tand kwijt en de pijn naast het bloeden is weg. Ik durfde eindelijk weer te lachen met mijn mond open. Dus ik ben positief.
Ik heb met lood in mijn schoenen dit topic geopend. Ik voer een soort struisvogelpolitiek in m'n uppie, als ik het er maar met niemand over heb, is het er niet :facepalm: .
Nu ben ik toch blij dat ik het geopend heb, ik voel me echt wat beter nu. Kan normaal ook echt wel hard voor mezelf zijn (wat moet, dat moet, zeuren helpt niet he) maar in dit geval krijg ik mezelf maar niet bijelkaar geraapt.
Alle reacties Link kopieren
appagante schreef:
16-10-2018 14:28
Lady-Day en Karin, hou voelden jullie je erna? Konden jullie zelf autorijden of stel ik me nu echt aan? Bij mij gaat de ene week de ene kaakhelft gereinigd worden en een week later de andere helft.
Haha, dat ging prima hoor. Alleen je mond wordt verdoofd... je hersenen blijven gewoon werken.

Het duurde lang, de behandeling, dat was eigenlijk het ergste. Geen pijn, totaal geen last van daarna en autorijden ging prima!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje joh, hoe komt je angst zo extreem? En wat zou je hierbij helpen om het écht rationeler te zien? (want je zegt wel dat je dat doet, maar is duidelijk niet zo)

En echt, geef het vooraf 'gewoon' aan. Het is niet nodig om in het hier en nu bang te zijn voor de tandarts/parodontoloog/noem maar op. En meestal stellen ze je erg graag gerust. Helpen ze je graag je veiliger te voelen. De meesten gaan echt niet het vak in omdat ze zo sadistisch zijn hoor ;-)

Ik heb nooit een centje pijn gehad trouwens en het valt ontzettend mee. Alleen lang met je mond open zitten is vervelend en lichte irritatie achteraf (heel prima draagbaar), maar niets problematisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het hetzelfde is maar de mondhygiënist heeft een keer een behandeling gedaan waar ze onder het tandvlees reinigen? Dat zou best pijnlijk zijn dus was ook wel angstig. Ze deed het zonder verdoving en ik voelde eigenlijk weinig. Vervelend af en toe een beetje pijn maar echt wel te doen.

Misschien is dit wat anders hoor.
I wanna live my life with the volume full!
@koffiehagedis Omdat mijn gevoel het op dit moment wint van mijn verstand. En dat is best gek, ik ben altijd erg nuchter. Misschien dat ik mij daarom geen raad met mijn angst weet....
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
16-10-2018 15:45
Ik weet niet of het hetzelfde is maar de mondhygiënist heeft een keer een behandeling gedaan waar ze onder het tandvlees reinigen? Dat zou best pijnlijk zijn dus was ook wel angstig. Ze deed het zonder verdoving en ik voelde eigenlijk weinig. Vervelend af en toe een beetje pijn maar echt wel te doen.

Misschien is dit wat anders hoor.
het lijkt erop maar de parodontoloog gaat dieper onder het tandvlees

oh en TO: bij mij gaan ze het in 4 keer doen onder verdoving
Alle reacties Link kopieren
Onder verdoving is het goed te doen (dat gebeurde ook vorig jaar). Athans dat vind ik. Ik ga nu 2 x per jaar terug, dezelfde behandeling maar sneller omdat ik alles tip top bij hou en dat is nu zonder verdoving en dat vind ik meer vervelend maar niet het ergste. Ik eet gewoon soep en vla op zn dag. Komt echt goed en je zal hopelijk blij zijn met het resultaat. Ik merkte het pas echt een maand nadat het klaar was. Zn opluchting dat de pijn in mijn bot/mond weg was. Had dat nooit beseft dat ik zoveel last er van had. En het niet meer schamen om mijn mond open te doen. Was altijd bang dat mensen wat zouden zien of wat zouden ruiken. Wat een opluchting nu.
Ik moet om de 3 maanden terugkomen om te reinigen. Het tandvlees wat opgetrokken is komt niet meer terug. Ik schijt per keer 7 kleuren stront, maar achteraf valt het altijd reuze mee. Ik doe dit braaf want een prothese lijkt me nog ellendiger.

De eerste keer dat ik ging heeft ze me 9x bij moeten verdoven omdat door de adrenaline de verdoving bleef uitwerken.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
16-10-2018 17:03
het lijkt erop maar de parodontoloog gaat dieper onder het tandvlees

oh en TO: bij mij gaan ze het in 4 keer doen onder verdoving

Ah oké. Dan lijkt me verdoving wel prettig..

Sterkte TO, komt vast goed. Neem anders wat valeriaan op die dag.
I wanna live my life with the volume full!
Sterkte to, je gaat je wel beter voelen als alles gereinigd is. Zelf heb ik 1 pocket die niet beter of slechter wordt.
Welke tandartsverzekering hebben jullie voor de paradontoloog? Die van mij vergoed tot 750 en daar betaal je al de hoofdprijs voor.
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad als jij TO. Ik was ook doodsbang en doorverwezen door mijn tandarts en mondhygienist.

De parodontoloog maakte hier alleen uitgebreide foto's, meet de diepte van je pockets ( doet niet echt pijn ) en daarna ging de mondhygieniste in 3 sessies mijn gebit reinigen onder het tandvlees. Dat is niet lekker nee, maar ik heb het grotendeels zonder verdoving gedaan.
Soms is het wat pijnlijk maar zo erg als ik het verwacht had was het niet. Alleen mijn onderste voortanden deden erg zeer maar daar was de ontsteking ook het ergst. Tandvlees erg terug getrokken.

Na de 3 behandelingen zag het er overal mooi uit behalve bij die voortanden. Dus nogmaals gereinigd en een antibiotica kuur gehad icm chloorspoelmiddel. Nu ziet het er eindelijk rustig en rozig uit. Nog steeds een heel klein beetje gezwollen maar al een enorm verschil. Nu moet ik nog een keer terug komen over 2 maanden om te zien of het echt goed genezen is.
Maar als je het zelf niet onderhoudt komt het geheid weer terug, dus goed ragen, goed elektrisch poetsen en een tongschraper gebruiken voor je adem. Helpt echt. Ragen is echt cruciaal en blijf ook geregeld terug gaan naar de mondhygienist voor tandplak verwijdering.

Bij mij zijn er trouwens ook 6 kiezen getrokken voor de behandelingen ( 2 verstands ) die niet meer te redden waren. Ik vond het erg meevallen bij de kaakchirurg, heb erg gelachen met die man. En ik was ook doodsbang voor dit alles hoor maar het viel honderd procent mee. Ik kon na elke behandeling gewoon relaxed naar huis fietsen. Niks aan de hand. Geen napijn ook. Wel kan het wat gevoelig zijn met koud eten omdat je tandhalzen bloot liggen.
Echt relax, het komt goed. Als het pijn doet verdoven ze je. Maar ik trok het ook prima zonder. Echt het valt mee. :rose:

En ik vind alles pijn doen, ben een enorm watje. :facepalm:
@Jane Doe aanvullend 2*, € 500 vergoeding. De behandeling kost € 1600 dus een flinke eigen bijdrage. Jammer maar helaas, als het daarmee verholpen is dan moet het maar. Kom er gelukkig niet van in de problemen. Zonde is het echter wel.

@Madrid87 Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Je hebt geen idee hoeveel je mij hiermee helpt, echt! Ik ga je verhaal nog 20x nalezen :hug:
Alle reacties Link kopieren
appagante schreef:
17-10-2018 18:29
@Jane Doe aanvullend 2*, € 500 vergoeding. De behandeling kost € 1600 dus een flinke eigen bijdrage. Jammer maar helaas, als het daarmee verholpen is dan moet het maar. Kom er gelukkig niet van in de problemen. Zonde is het echter wel.

@Madrid87 Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Je hebt geen idee hoeveel je mij hiermee helpt, echt! Ik ga je verhaal nog 20x nalezen :hug:
mijn begroting is ook rond de 1600,-, ik heb nu vergoeding tot 250,- maar zal die per 1/1/19 omzetten naar 750,- betaal daar iets van 500,- extra premie per jaar voor maar he, scheelt toch 250,- ;-)
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-10-2018 10:09
mijn begroting is ook rond de 1600,-, ik heb nu vergoeding tot 250,- maar zal die per 1/1/19 omzetten naar 750,- betaal daar iets van 500,- extra premie per jaar voor maar he, scheelt toch 250,- ;-)
Bij mijn ziektekosten maatschappij moet je eerst een jaar verzekerd zijn met een hogere premie voor ze een groter bedrag gaan uitkeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven