Gezondheid alle pijlers

Zorgen om gezondheid gezin werknemer

16-10-2018 15:51 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een werkgever en heb een zorgwekkende situatie met een werknemer aangetroffen.

Er is een verzoek tot inhouden van salaris gedaan door een gerechtsdeurwaarder icm rechterlijk vonnis.

In eerste instantie begreep ik helemaal niet om welke medewerker het ging. Raar zou je zeggen... De medewerker (man) gebruikt de naam van zijn vrouw. Na zoekwerk naar zijn kopie id viel het kwartje.

Ook spreekt het gerechtelijk bevel over onbekende woon of verblijfplaats. Ik heb wel een adres, dat blijkt een familielid te zijn.

Het gaat om een vechtscheiding kan ik opmaken uit de documenten die me toegestuurd zijn. Na speurwerk weet ik nu dat hij illegaal met zijn nieuwe zwangere vrouw op een soort camping woont. Ik ben er langs geweest en de tranen zaten me hoog. Het was er smerig, verwaarloosd, een hoogzwangere kettingrookster, hij heeft me eerlijk verteld problemen te hebben met alcohol.

Onze advocaat liet weten dat ik niet anders kan dan mee te gaan in het gerechtelijk bevel. En omdat hij illegaal verblijft is er geen beslagvrije voet voor levensonderhoud. Kortom, dit is een ramp voor deze mensen.

Wat kan ik doen? Sociaal gezien? En aan hulp voor de kinderen, dit is geen gezonde of veilige situatie.
Ervaringen?
Pfoe, ingewikkelde situatie!

Kan je niet helpen, maar wilde wel even kwijt dat ik je een goede betrokken werkgever vind :redrose:

(En ik verbaas mij weer eens over mensen die zwanger zijn / worden in deze situaties met alle voorbehoedmiddelen tegenwoordig :facepalm:)
Alle reacties Link kopieren
Wil je werknemer geholpen worden?

Uiteraard moet jij meewerken aan een rechtelijk bevel. Tijdens de rechtszaak al mijn zijn persoonlijke omstandigheden rekening zijn gehouden. Althans zo hoort het.

Vraag aan hem of dat hij geholpen wilt worden, en stuur hem door naar locale instanties voor hulp. Voedselbank, huisarts, gemeente, etc etc.

Hoe weet je dat de kinderen hulp nodig hebben? Misschien zitten die gewoon goed bij moeder. De situatie van de vader zegt helemaal niets over de situatie van de kinderen. Behalve wanneer deze bij de vader wonen. Als het goed is, staat zijn huidige vriendin onder controle bij de verloskundige. En zij zal echt wel doorhebben dat ze rookt en drinkt. Vermoed zij een onveilige situatie dan zal er een melding gemaakt worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kun jij als werkgever bepaalde hulp bieden? Ik heb bij een groot bedrijf gewerkt, daar was ook vanuit het bedrijf contact met een aantal hulpverleners, fysio, budgethulp, stoppen met roken... er waren zelfs lijntjes met een paar psychologen. Is er op die manier iets vanuit het bedrijf geregeld?

Anders zou ik zorgen dat jij als werkgever ruimte biedt om dingen te gaan regelen met instanties, en om naar de huisarts/poh-ggz/sociaal team te gaan. Alternatief is dat je hem helpt met regelen, bijvoorbeeld het invullen van formulieren.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij werk voor een maatschappelijk werker o.i.d. voor die man/gezin, maar zoals al genoemd: daar moet hij open voor staan. Jij kan daar weinig aan forceren.
Alle reacties Link kopieren
@hamerhaai, er worden geen rekening gehouden met zijn omstandigheden in het vonnis omdat hij omschreven staat als thans zonder bekende woon of verblijfplaats. Daardoor is er geen beslagvrije voet voor woon- en leefkosten. Kortom ik moet het volledige salaris door storten. Dat is een ramp, want ook die vieze caravan kost geld en uberhaupt is er dan geen geld voor eten.

Er zijn ook kinderen van die nieuwe vrouw in de caravan. Echt, je hart breekt, je zou ze zo meenemen.
Ik weet ook niet of deze vrouw naar een verloskundige gaat?
Wat een schrijnende situatie. :(

Ik hoop dat hier iemand voorbij komt met een goede tip. Zelf weet ik helaas niet hoe het werkt in NL.

TO wat ben jij een lieve werkgever!
Ik snap dat het lastig is, maar het is wel de verantwoordelijkheid van de medewerker.
Je zou hem nog wel kunnen aangeven dat als hij geen adres opgeeft dat je zijn volledige salaris moet afdragen vanwege het loonbeslag.
Verder ligt het in handen van de medewerker helaas.
Daarnaast zou je hem wel hulp kunnen aanbieden waar hij dat nodig is.
Maar als de medewerker er zelf niks aan wil doen en niet geholpen wil worden kun je er niks aan doen...
Alle reacties Link kopieren
Neem anders eens contact op met het sociaal team in hun gemeente. Die zouden even poolshoogte kunnen nemen en dan een stappenplan opstellen.

Ik denk dat als hij niet open staat voor hulp jij weinig kan doen.

Vind het overigens top dat je je zo wil inzetten!! 👍🏻👍🏻
Je kan Veilig Thuis bellen en je zorgen uitspreken.
Zij kunnen dan nu al (eventueel) hulp inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schrijnende situatie en wat lief dat jij er zon zorgen over maakt.
Wat je eventueel zou kunnen doen (denk ik) is de volledige vordering overnemen, en dat dan maandelijks inhouden van het loon (zodat je hem nog een deel kan storten), daarnaast goede afspraken maken met maatschappelijk werk, voedselbank en allerlei andere instanties.

Maar tja, dat moeten de financiën ook maar net toelaten.
Alle reacties Link kopieren
Financeissues schreef:
16-10-2018 16:12
@hamerhaai, er worden geen rekening gehouden met zijn omstandigheden in het vonnis omdat hij omschreven staat als thans zonder bekende woon of verblijfplaats. Daardoor is er geen beslagvrije voet voor woon- en leefkosten. Kortom ik moet het volledige salaris door storten. Dat is een ramp, want ook die vieze caravan kost geld en uberhaupt is er dan geen geld voor eten.

Er zijn ook kinderen van die nieuwe vrouw in de caravan. Echt, je hart breekt, je zou ze zo meenemen.
Ik weet ook niet of deze vrouw naar een verloskundige gaat?

De kans dat zij in haar eentje de baby in een caravan krijgt lijkt me erg klein. De andere kinderen zullen ook wel naar school gaan en een vader hebben. Deze mensen hadden veel eerder aan de bel moeten trekken.

Maar het belangrijkste is dat hij geholpen wilt worden! Laat hem naar het Leger de Heils gaan, ergens anders waar hij een postadres kan krijgen. Helaas is hij niet uniek, en zijn er veel meer vergelijkbare gevallen. Hij heeft geen lapwerk nodig of een pan soep, maar structurele hulp. Want zo lang hij "van de radar blijft" verkeerde namen opgeeft, verkeerd adres etc, dan zullen de problemen opgestapeld blijven. En de kans dat hij nog verder in de problemen komt zijn groot.

Mijn advies:
- huisarts
- humanitas, leger des heils, etc
- sociale advocaat, meestal is er een gratis spreekuur
- gemeente, kijken of hij recht heeft op toeslagen, zeker wanneer hij een officieel postadres heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vrees dat je verdomd weinig kan zolang hij nergens officieel staat ingeschreven.

Je kan het opmerken aan hem, vertellen wat er gaat gebeuren met zijn loon, je kan hem melden dat je ermee zit, maar het is toch écht aan hem zelf om zich ergens in te schrijven.

Mogelijk trekt zij toeslagen voor de kinderen en als hij staat ingeschreven worden die gekort? Of wordt haar eventuele bijstand gekort?

Die schulden zullen bovendien niet van de ene dag op de andere gemaakt zijn als er een rechter en een vonnis aan te pas komen.
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 16:22
Wat een schrijnende situatie en wat lief dat jij er zon zorgen over maakt.
Wat je eventueel zou kunnen doen (denk ik) is de volledige vordering overnemen, en dat dan maandelijks inhouden van het loon (zodat je hem nog een deel kan storten), daarnaast goede afspraken maken met maatschappelijk werk, voedselbank en allerlei andere instanties.

Maar tja, dat moeten de financiën ook maar net toelaten.
Alle verantwoordelijkheid weghalen is wel het domste dat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als de vordering op een andere naam staat dan kun jij toch niet het salaris van je werknemer doorstorten? Of heeft hij bij jou een valse naam opgegeven?
Alle reacties Link kopieren
@Fritsiej, dat is een praktisch advies om dat adres als de sodemieter aan te passen.

Gezien het vonnis en zijn salaris heeft hij straks 3 maanden €0,- salaris. Kan niet, is onmogelijk.

Ik wil ze verder helpen met kleding voor de kinderen, luiers. Geld ga ik niet aan beginnen, het wordt opgerookt en opgedronken. Maar wat gaan die kleintjes eten?
Financeissues schreef:
16-10-2018 16:26
@Fritsiej, dat is een praktisch advies om dat adres als de sodemieter aan te passen.

Gezien het vonnis en zijn salaris heeft hij straks 3 maanden €0,- salaris. Kan niet, is onmogelijk.

Ik wil ze verder helpen met kleding voor de kinderen, luiers. Geld ga ik niet aan beginnen, het wordt opgerookt en opgedronken. Maar wat gaan die kleintjes eten?
Veilig Thuis!!!!
Asjeblieft, bel Veilig Thuis. Dat is het enige verstandige wat je voor hen kan doen.
Financeissues schreef:
16-10-2018 16:26
@Fritsiej, dat is een praktisch advies om dat adres als de sodemieter aan te passen.

Gezien het vonnis en zijn salaris heeft hij straks 3 maanden €0,- salaris. Kan niet, is onmogelijk.

Ik wil ze verder helpen met kleding voor de kinderen, luiers. Geld ga ik niet aan beginnen, het wordt opgerookt en opgedronken. Maar wat gaan die kleintjes eten?
Ik gok dat zij toch ook wel ergens centen zal halen?
Anders zou ze haar sigaretten niet kunnen betalen.

Bijstand, (deeltijds) werk, toelagen, ...
Die kinderen zullen dus niet volledig verhongeren.

Het kan krap worden, maar dat is dus vooral zijn eigen schuld.

Het is zijn loon dat je kort, niet het hare.



Wat niet wegneemt dat je inderdaad wel es voorzichtig kan rondhoren op je werk / in je familie of niemand nog kinderspullen heeft liggen die een paar maanden geleend kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Holy shit, bel Veilig Thuis!! Zo kunnen die kinderen toch niet leven?
Financeissues schreef:
16-10-2018 16:26
@Fritsiej, dat is een praktisch advies om dat adres als de sodemieter aan te passen.

Gezien het vonnis en zijn salaris heeft hij straks 3 maanden €0,- salaris. Kan niet, is onmogelijk.

Ik wil ze verder helpen met kleding voor de kinderen, luiers. Geld ga ik niet aan beginnen, het wordt opgerookt en opgedronken. Maar wat gaan die kleintjes eten?
Grote kans dat kleding op marktplaats verschijnt, ga inderdaad nooit contant geld geven.
Je hebt al goede tips gekregen van anderen.
Misschien Leger des heils in schakelen? Die kunnen ook veel hulp bieden en door verwijzen.

https://www.legerdesheils.nl/zorg-en-welzijn
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 16:40
3.40% gewijzigd
Aureel schreef:
16-10-2018 16:35
Holy shit, bel Veilig Thuis!! Zo kunnen die kinderen toch niet leven?
Omdat er gerookt wordt en ze in een caravan leven?
En ze een stiefpa hebben die niet officieel bij hen woont?


Horden mensen die in een woonwagen leven én horden ouders die roken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je de situatie schrijnend vindt en dat je graag wil helpen. Maar geef alstjeblieft geen geld, eten of spullen. Je biedt hen daarmee namelijk alleen maar de gelegenheid om het daadwerkelijk aanpakken en oplossen van hun problemen nog een poosje uit te blijven stellen.

Het is zaak dat deze mensen nu als de donder echte hulp gaan zoeken om hun leven weer op de rit te krijgen. Dat betekent dus de adressituatie oplossen, financiële bijstand zoeken/krijgen, hulp bij de verzorging van huis en kinderen, enz.

Het enige wat jij kunt doen is zorgen dat ze die hulp gaan zoeken door hen te helpen met adressen waar ze heen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
16-10-2018 15:55
Pfoe, ingewikkelde situatie!

Kan je niet helpen, maar wilde wel even kwijt dat ik je een goede betrokken werkgever vind :redrose:

(En ik verbaas mij weer eens over mensen die zwanger zijn / worden in deze situaties met alle voorbehoedmiddelen tegenwoordig :facepalm:)

Ik vraag mij idd ook af hoe mensen die in zo’n situatie zitten zwanger worden!

Klinkt hard maar ik kan er niet mee zitten
Alle reacties Link kopieren
Wel voor de kindertjes uiteraard

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven