Gezondheid alle pijlers

Keelontsteking besmettelijk?

17-10-2018 09:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Maandag kwam heel abrupt een vrij hevige keelpijn opzetten. Ik heb witte vlekjes op mijn amandelen, keel is wat opgezwollen en slikken gaat erg lastig. Ik voelde me goed beroerd en ik had gisteren ook koorts. Veel niezen (echt wel tientallen keren per uur) en een snotneus. Nu gaat het vandaag eigenlijk wel weer redelijk. Nog wel beroerd, maar geen koorts meer. Morgen heb ik werk bij twee schoonmaak-adresjes gepland staan. Een van die klanten is een bejaarde man. Nu ben ik bang dat ik hem misschien wel aansteek? Op internet staat nogal tegenstrijdige informatie. Op de ene website staat dat een keelontsteking niet besmettelijk is, terwijl de andere beweert dat deze wel degelijk (zeer) besmettelijk is. Nu weet ik dus niet wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, als het een gevolg is van een virus is het besmettelijk. En aangezien je een snotneus hebt en moet niezen is de kans dat je een verkoudheidsvirus hebt groot en dat is besmettelijk.
In deze toestand is het logisch dat je niet bij en met mensen gaat werken. Dat waarderen mensen echt niet. Zeker niet de kwetsbare groep.
Alle reacties Link kopieren
Virus is besmettelijk. Bacterie en schimmel minder. Geen idee waarmee jij besmet bent.

Toen ik in t ziekenhuis werkte was de regel dat je niet mocht komen als je koorts had, of echt overdreven hoest- of niesbuien had. Bij beetje verkoudheid wel werken, met mondkapje op en extra vaak handen wassen+ontsmetten. Want teveel ziekteverzuim kunnen ze zich daar niet veroorloven. Als jij je wel kunt veroorloven om dagje extra uit te zieken, dan zou ik dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik twijfel dus omdat ik dit dus ook op het internet las


Mag je met keelonsteking werken?

Antwoord van de apotheker
Er is geen enkele reden waarom je met een keelontsteking niet zou mogen werken. Indien de klachten dusdanig zijn dat u in staat bent om te werken kunt u gewoon gaan werken. Een keelontsteking is niet besmettelijk, dus u hoeft niet bang te zijn dat u anderen besmet. Een keelontsteking wordt meestal veroorzaakt door een virus, soms door een bacterie. Een keelontsteking kan in het algemeen geen kwaad en gaat meestal binnen een week vanzelf over
Alle reacties Link kopieren
Possa schreef:
17-10-2018 10:16
Virus is besmettelijk. Bacterie en schimmel minder. Geen idee waarmee jij besmet bent.

Toen ik in t ziekenhuis werkte was de regel dat je niet mocht komen als je koorts had, of echt overdreven hoest- of niesbuien had. Bij beetje verkoudheid wel werken, met mondkapje op en extra vaak handen wassen+ontsmetten. Want teveel ziekteverzuim kunnen ze zich daar niet veroorloven. Als jij je wel kunt veroorloven om dagje extra uit te zieken, dan zou ik dat doen.
Nouja niet werken is niet betaald krijgen in mijn situatie. Dus als het inderdaad niet besmettelijk is, dan wil ik eigenlijk wel gewoon gaan. Paracetamol erin en gaan, denk ik altijd maar.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor een bureau werkt, bel je het bureau en vraag je wat de richtlijn is
Als je voor jezelf werkt, bel je je klant wat hij/zij wil.
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde bejaarde valt echt niet gelijk neer van een paar virusdeeltjes in de lucht. Anders hadden ze leeftijd natuurlijk überhaupt niet bereikt. Heeft hij ook de griepprik gehaald? Bij iemand die aan de chemo zit zou ik voorzichtiger zijn.

Maar idd.. anders bel je hem toch gewoon en vraag je of hij het een probleem vindt.
Het hangt er helemaal vanaf wat de keelontsteking veroorzaakt. Mijn collega had ooit eens een angina keelontsteking, een aantal dagen later had ik het ook en lag bijna 2 weken halfdood op bed. Bij een verkoudheid kan ook keelpijn horen, hoeft niet perse een aparte keelontsteking te zijn maar ook besmettelijk.

Ik zou zeker niet naar je schoonmaakadressen gaan, zeker met een bejaard iemand wil je het risico gewoon niet nemen.
Een ontsteking is niet besmettelijk, een virus wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet de rest van je week eruit?? Anders verplaats je deze meneer naar vrijdag voor een keertje.

Verder ligt het erg aan meneer zelf. Sommige mensen krijgen het voor elkaar om werkelijk élk losvliegend virusje te vangen. Bij zo´n type kun je beter even wegblijven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel contact met hem opnemen maar hij vindt alles prima en is soms erg warrig. Weet niet hoe betrouwbaar dat is.

Ik heb dus witte vlekjes op mijn amandelen. Dat betekent dat ze ontstoken zijn. Volgens het internet wordt zo'n ontsteking altijd veroorzaakt door een bacterie of virus.

Van een beetje verkoudheid krijg je neem ik aan ook geen koorts, hoofdpijn en misselijkheid?

Ik ga het even met zijn dochter overleggen. Maar bedankt voor jullie advies, al loopt het advies nogal uiteen. Ik begrijp dat er geen eenduidig antwoord op is.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
17-10-2018 11:15


Van een beetje verkoudheid krijg je neem ik aan ook geen koorts, hoofdpijn en misselijkheid?

bij mij in de buurt heerst op het moment een verkoudheid met Keelpijn, Hoofdpijn, beetje koorts (geen zware verhoging), misselijk weet ik niet. Wel niezen.
Ik vind het geen goed Idee om naar een bejaarde man te gaan.
Als je hem besmet kan het erg naar voor hem worden.

Mijn dochter had 3 weken geleden keelpijn en een snotneus. Zij was na een paar dagen weer ok.
Ik voel me nu nog steeds beroerd en ben erg ziek geweest. Het begon ook met keelpijn en daarna kreeg ik er Bronchitis bij.

Ik zou ziek melden en zelf lekker rustig aan doen. Beter goed uitzieken en dan weer aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
17-10-2018 10:19
Nouja niet werken is niet betaald krijgen in mijn situatie. Dus als het inderdaad niet besmettelijk is, dan wil ik eigenlijk wel gewoon gaan. Paracetamol erin en gaan, denk ik altijd maar.
Stom dat veel van die zorgbureaus alleen met "schijn-zelfstandigen" willen werken, waardoor personeel niet krijgt uitbetaald met ziekte.

Ik snap dat je t loon goed kunt gebruiken. Denk dat je jezelf af moet vragen of je je niet eeuwig schuldig zult voelen als die bejaarde meneer dit najaar opeens een longontsteking oploopt (al dan niet door jou besmet)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het inderdaad afgezegd. Beter het zekere voor het onzekere. :)
Alle reacties Link kopieren
Possa schreef:
17-10-2018 12:32
Stom dat veel van die zorgbureaus alleen met "schijn-zelfstandigen" willen werken, waardoor personeel niet krijgt uitbetaald met ziekte.

Ik snap dat je t loon goed kunt gebruiken. Denk dat je jezelf af moet vragen of je je niet eeuwig schuldig zult voelen als die bejaarde meneer dit najaar opeens een longontsteking oploopt (al dan niet door jou besmet)
Ja het is allemaal stom. Het was nog mijn bijbaan van naast mijn studie. Ik ga ook stoppen binnenkort. Helaas kunnen ze geen vervanger vinden en ik kan die mensen ook niet zomaar zonder laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kan best.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven