Gezondheid alle pijlers

Ik maak me zorgen over mijn moeder

17-10-2018 23:18 16 berichten
Verwijderd
anoniem_6361935e0ff23 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 21:16
98.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze wil niet. Respecteer dat. Ik neem aan dat ze bij haar volle verstand is?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dringt ze niet genoeg tot je door? Dat ze niet wil is toch duidelijk? Laat haar lekker over zichzelf beslissen.

En genoeg mensen die er wel spijt van hebben hoor. Mijn stiefvader bijvoorbeeld. Vreselijk pijn gehad, bleek ook nog eens allergisch voor pijnstilling te zijn, maandenlang moeten revalideren wat nauwelijks nut had want het eerste jaar kon hij niet eens en nu 3 jaar verder komt hij nog steeds maar heel langzaam en mank vooruit. Had hij z’n oude heup maar want zelfs al deed die heup pijn hij deed het beter dan deze.

En btw je praat over je moeder alsof ze een kleuter is.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben bang dat je niet veel kan doen. Dwingen gaat niet.
Ik snap jullie allebei, jou dat ze echt geholpen moet worden en haar dat ze niet durft
Het is ook doodeng om geopereerd te worden.
Kan de huisarts niet eens langskomen? Om haar wellicht gerust te stellen?
Always look on the bright side of life
Ik hoorde laatst dat het bij de helft van de 65+’ers niet goed gaat, zo’n heupoperaties. Een groot deel overlijdt zelfs binnen een jaar erna (dat zullen vooral de ouderen zijn). Mijn schoonmoeder is er ook niet van opgeknapt. Ze loopt nog steeds zeer moeilijk en het is al twee jaar geleden. Overigens heeft zij ook een terugslag gehad, met vocht rond haar hart, paar weken IC.
Dus idealiseer het niet. En het blijft haar beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
17-10-2018 23:25

En btw je praat over je moeder alsof ze een kleuter is.
Nou nou overdrijven is ook een vak
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
Flowerspowers schreef:
17-10-2018 23:46

Het is ook doodeng om geopereerd te worden.
Daar hebben ze nou narcoses voor uitgevonden :roll:
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dan ook maar een succesverhaal...mijn oma heeft op 89(!) jarige leeftijd een nieuwe heup gekregen. En is er fysiek en mentaal erg van opgeknapt. Was wel even heftig hoor, de narcose deed haar geen goed gedaan. Maar daarna liep ze weer pront achter haar rollator. Ja wel een rollator want ook een versleten knie, en die willen ze nu, ze is 91, niet meer vervangen. Boos dat mijn kranige omaatje is :).

Maarrrr je moeder moet het wel willen natuurlijk, je kan het niet afdwingen. Mijn oma wilde dit echt en wilde weer mobiel zijn. Het lijkt me dat als ze niet wil de operatie een stuk zwaarder zal vallen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
17-10-2018 23:57
Daar hebben ze nou narcoses voor uitgevonden :roll:
Maar dan nog. Kan toch dat je er bang voor bent?
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
Die operaties gaan idd niet altijd goed. Snap haar angst wel. Maar ik snap jou ook. Maar je kunt haar moeilijk dwingen hè.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Fawkes,
Het is misschien te confronterend voor haar als ze het voor haarzelf moet doen.
Maar wat je nog zou kunnen proberen is haar te laten zien wat de consequenties zullen zijn, niet voor haarzelf maar voor jullie als familie.
Hoe zal dat eruit gaan zien?

- Jullie gaan met de familie een dagje op stap. En zij kan niet lopen en kan niet meekomen. Ze zal in een rolstoel moeten zitten en geduwd moeten worden.
- een moeder-dochter dag. Jullie zullen niet meer gezellig eens een dagje kunnen winkelen. Of een dagje Maastricht. Of een stedenreisje.......
- Of een stukje wandelen met z'n allen en de kleinkinderen erbij (als die er zijn...of nog komen)
-In het geval van toekomstige kleinkinderen, dan zal ze die niet kunnen optillen

Misschien kan je moeder meer de consequenties ervaren als ze inziet hoeveel mogelijkheden weg zullen vallen mbt het familieleven en jullie moeder-dochter relatie en relatie van je moeder en je zus
Alle reacties Link kopieren
En het wil natuurlijk geen garantie geven dat als ze de operatie ondergaat alles goed is maar.........als ze niet probeert zal ze het nooit weten en blijft ze zeker in een rot tijd.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-10-2018 23:46
Ik hoorde laatst dat het bij de helft van de 65+’ers niet goed gaat, zo’n heupoperaties. Een groot deel overlijdt zelfs binnen een jaar erna (dat zullen vooral de ouderen zijn). Mijn schoonmoeder is er ook niet van opgeknapt. Ze loopt nog steeds zeer moeilijk en het is al twee jaar geleden. Overigens heeft zij ook een terugslag gehad, met vocht rond haar hart, paar weken IC.
Dus idealiseer het niet. En het blijft haar beslissing.

Dan heb je dit niet goed gehoord. Dit geldt namelijk niet voor alle 65=ers, maar voor een veel oudere leeftijdsgroep en voor mensen die ook andere problemen hebben (hartfalen, zware dementie, etc) Een nieuwe heup is een van de succesverhalen in de geneeskunde
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de diagnose gesteld dat ze een nieuwe heup nodig heeft? Of kan het zijn dat ze chronisch ischias, slijmbeurs of ander probleem heeft? Weet ze zeker dat een operatie de enige mogelijkheid is?

Zo te horen heeft je moeder meer problemen dan alleen heupklachten.

Misschien kan jij de huisarts bellen en zeggen dat je je zorgen maakt om je moeder. Dat ze veel pijn heeft en veel medicijnen slikt tegen de pijn.

Een afspraak maken bij een huisarts of orthopeed betekent niet dat je direct de ok wordt ingereden om geopereerd te worden. Het lijkt me verstandig dat er eerst een goede diagnose wordt gesteld en dat alle behandelopties worden besproken. Met alle informatie kan je moeder een beslissing maken wat voor haar het beste is.

Daarnaast kan ze ook naar een fysiotherapeut gaan. Een fysiotherapeut kan adviezen geven en oefeningen om makkelijker te lopen, beter te zitten en liggen, etc zodat ze hopelijk minder pijn heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch ook best veel succesverhalen? Hier in mijn omgeving hoor ik er genoeg.
Maar ze is zelf baas, je kunt haar niet dwingen.
Ik heb ook wel zorgen om mijn moeder, ze mankeert nogal eens wat, en ik lig er wel eens wakker van moet ik bekennen. Daarbij kan ze soms ook zeer koppig en dwars zijn als het om haar gezondheid gaat. En volgens mij verzwijgt ze ook nog eens de helft van haar kwalen...zucht..maar ja..dat je je zorgen maakt hoort er een beetje bij als kind dat van een ouder houdt.
hamerhaai schreef:
18-10-2018 08:35
Dan heb je dit niet goed gehoord. Dit geldt namelijk niet voor alle 65=ers, maar voor een veel oudere leeftijdsgroep en voor mensen die ook andere problemen hebben (hartfalen, zware dementie, etc) Een nieuwe heup is een van de succesverhalen in de geneeskunde
Dat is wel apart. Ik hoor succesverhalen alleen van veertigers, maar dat ligt natuurlijk aan mijn beperkte kennissenkring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven