Gezondheid alle pijlers

Candida/Schimmelinfectie

18-10-2018 18:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva,

Ik ben momenteel 23 jaar oud en heb om de haverklap last van een vaginale schimmelinfectie.. Erg vervelend! Dit komt soms tot wel twee (of drie) keer in de maand voor, ik merk dat ik er erg onzeker van word. Naar mijn idee heerst er toch een soort taboe op dit onderwerp, niet echt iets waar ik snel met vriendinnen over praat.

Even op een rijtje, wassen met zeep en dergelijke doe ik niet.. seks heb ik momenteel niet, ik eet weinig gist. Eigenlijk let ik overal wel op, en neem ik cranberry tabletten en Yakult (geen idee of het helpt, waarschijnlijk niet). Het is redelijk op te lossen met de middelen van kruidvat zoals bijv. Canesten, maar erg snel gaat het niet. Ik word er moedeloos van, steeds weer die nare klachten. Nu is het wel te doen maar stel ik krijg een vriend, dan weet ik niet hoe ik me dan ga voelen.

Ik heb nu met mijn huisarts afgesproken om drie maanden te stoppen met de pil (Yasmin/Drosperidon), kijken of de klachten dan afnemen. De pil schijnt soms ook glucose te bevatten wat dan weer zorgt voor Candida. Ik zit er aan te denken om dan straks een spiraal te nemen.

Zijn er vrouwen die dit herkennen? Wat doen jullie er aan? Nog tips misschien? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met de pil en of dit misschien boosdoener kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Houd eens een eetdagboek bij, een vriendin van mij krijgt vaginal schimmels als ze... Paddestoelen eet (ja echt).
Alle reacties Link kopieren
Vervelend is dat. Als je er 2 of 3x per maand last van hebt, dan lijkt het wel 1 lange infectie.

Ik heb een tijdje geleden een kuur van mijn HA gekregen (na wekenlang geklooid te hebben met Canesten en andere rommel) - ik moest 3x, om de 3 dagen een pil innemen. Daarna was het weg.

Verder inderdaad niet wassen met zeep (deed ik al niet) en katoenen ondergoed dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan zelf schimmels trouwens voorkomen, als ik merk, dat ik iets zuurder ruik. Gebruik in een nacht een tampon met yoghurt.
Bij mij werkt het, maar dit is geen advies!
Alle reacties Link kopieren
Vooral suiker schijnt een goeie voedingsbodem te zijn voor schimmels. Zelf ook met enige regelmaat last van een schimmelinfectie en probeer nu zo weinig mogelijk suiker binnen te krijgen. Lijkt tot nu toe goed te werken!

Heb voorheen ook al veel baat gehad bij een fluconazol kuurtje via de huisarts. Denk dat Lady_Day ook zoiets gehad heeft?
Misschien komt het vanuit je darmen en moet je een keer orale medicatie proberen.
Alle reacties Link kopieren
Gyno daktarin, via huisarts.
Ik heb dit ooit ook gehad, begin 20, een aantal keer achter elkaar. Op een gegeven moment is het opgehouden, het lijkt alsof ik toen wat hormonaal veranderde ofzo!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Yasmin gebruikt en in de periode dat ik dat slikte had ik om de haverklap een schimmelinfectie. Pas veel later de link met Yasmin gelegd, want sinds ik gestopt ben, heb ik geen schimmelinfectie meer gehad. Dus daar zouden je klachten ook vandaan kunnen komen.
Rise and shine! ;)
Alle reacties Link kopieren
Ook last van gehad, bij mij was het chronisch en leek het hormonaal.. iedere keer kreeg ik het na mijn eisprong. Ik ben toen ook gestopt met nuvaring en later de pil, dat hielp niet.

Super vervelend, uiteindelijk een gynaecoloog gevonden die het serieus nam. Ik moest een aantal maanden fluconazol (ofzoiets) pillen nemen om het te voorkomen en voor goed te behandelen. Dit heeft goed gewerkt! Overigens heb ik er na mijn zwangerschap helemaal nooit meer last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
demi-32 schreef:
18-10-2018 19:29
Ik heb ook Yasmin gebruikt en in de periode dat ik dat slikte had ik om de haverklap een schimmelinfectie. Pas veel later de link met Yasmin gelegd, want sinds ik gestopt ben, heb ik geen schimmelinfectie meer gehad. Dus daar zouden je klachten ook vandaan kunnen komen.
Als ik dit zo lees dan hoop ik toch echt dat dit gaat helpen. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat ze niet meer terug kwamen? Dus na het stoppen met de pil? Ongeveer.. Ik heb wel eens eerder een half jaar de pil niet geslikt maar dat had andere redenen. Ook toen had ik er geen last van.. Wel acht de huisarts de kans klein dat het door de pil komt, maar ik heb zo'n beetje heel internet al doorgespit haha. Op hoop van zegen!
Alle reacties Link kopieren
demi-32 schreef:
18-10-2018 19:29
Ik heb ook Yasmin gebruikt en in de periode dat ik dat slikte had ik om de haverklap een schimmelinfectie. Pas veel later de link met Yasmin gelegd, want sinds ik gestopt ben, heb ik geen schimmelinfectie meer gehad. Dus daar zouden je klachten ook vandaan kunnen komen.
Als ik dit zo lees dan hoop ik toch echt dat dit gaat helpen. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat ze niet meer terug kwamen? Dus na het stoppen met de pil? Ongeveer.. Ik heb wel eens eerder een half jaar de pil niet geslikt maar dat had andere redenen. Ook toen had ik er geen last van.. Wel acht de huisarts de kans klein dat het door de pil komt, maar ik heb zo'n beetje heel internet al doorgespit haha. Op hoop van zegen!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend, ik heb er ook wel eens last van. Komt meestal tijdens eisprong/pms i.c.m. stress/drukte. Lijkt hormonaal te zijn en gaat meestal na een dag of 2 vanzelf over.
Heb een spiraaltje nu, had er met de pil eigenlijk nooit last van.
Het komt altijd weer goed...het kost alleen maar tijd
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts dacht toen ook niet dat het door Yasmin zou kunnen komen. Toen ik er mee gestopt was had ik ook geen schimmelinfecties meer. Gelijk de maand er na schimmelvrij.
Rise and shine! ;)
Alle reacties Link kopieren
meisje36 schreef:
18-10-2018 20:13
Vervelend, ik heb er ook wel eens last van. Komt meestal tijdens eisprong/pms i.c.m. stress/drukte. Lijkt hormonaal te zijn en gaat meestal na een dag of 2 vanzelf over.
Heb een spiraaltje nu, had er met de pil eigenlijk nooit last van.
Maar dat is toch geen schimmel? Dat is gewoon de afscheiding die bij je ovulatie hoort
Alle reacties Link kopieren
Schimmels voeden zich met suiker. Kappen met suiker dus. Naar de biowinkel gaan en gezond voer kopen zonder suiker. Dus ook geen melk want lactose. En geen potjes waar suiker in is gestopt.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 18:41
Houd eens een eetdagboek bij, een vriendin van mij krijgt vaginal schimmels als ze... Paddestoelen eet (ja echt).

Da's niet zo gek want paddestoelen zijn schimmels.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
18-10-2018 20:52
Da's niet zo gek want paddestoelen zijn schimmels.
Dat snap ik
Alle reacties Link kopieren
NederDropje schreef:
18-10-2018 19:08


Heb voorheen ook al veel baat gehad bij een fluconazol kuurtje via de huisarts. Denk dat Lady_Day ook zoiets gehad heeft?
Ja, dat was het!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 20:32
Maar dat is toch geen schimmel? Dat is gewoon de afscheiding die bij je ovulatie hoort
Neuh, is wel echt schimmel hoor. Toevallig bij maken van uitstrijkje had ik het ook, werd als opmerking bij de uitslag gemeld zelfs.
Het komt altijd weer goed...het kost alleen maar tijd
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
18-10-2018 20:51
Schimmels voeden zich met suiker. Kappen met suiker dus. Naar de biowinkel gaan en gezond voer kopen zonder suiker. Dus ook geen melk want lactose. En geen potjes waar suiker in is gestopt.
Klopt dat is bekend, en daar houd ik ook heel veel rekening mee.. Dat is het eerste wat je tegenkomt als je er op zoekt.. lijkt mij dan ook niet het probleem te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maroushaaa schreef:
18-10-2018 22:30
Klopt dat is bekend, en daar houd ik ook heel veel rekening mee.. Dat is het eerste wat je tegenkomt als je er op zoekt.. lijkt mij dan ook niet het probleem te zijn.

Ban je echt alle suikers en gist uit je dieet dan? Geen gewoon brood maar desem bijv?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen diabetes?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Maroushaaa schreef:
18-10-2018 22:30
Klopt dat is bekend, en daar houd ik ook heel veel rekening mee.. Dat is het eerste wat je tegenkomt als je er op zoekt.. lijkt mij dan ook niet het probleem te zijn.
Je komt het tegen op allerlei alternatieverige sites. Niet in bijvoorbeeld de adviezen van het huisartsen genootschap. Het lijkt me ook nogal onzinnig: je lijf maakt zelf suiker (glucose) uit andere stoffen, dus suikerloos word je nooit. Gelukkig, want dan ging je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook chronisch. Bij mij heeft het dik 10 jaar geduurd voordat een arts besloot om mij serieus te nemen en echt goed onderzoek te doen. Ik had namelijk ook vaak klachten zonder symptomen. Dan zag alles er dus gewoon goed uit en kwam er ook niets uit de uitstrijkjes en kweekjes maar had ik alsnog jeuk. Er is dus uiteindelijk een biopt gedaan van de huid en ik blijk eczeem te hebben. De candida was een gevolg van de onrustige huid. Candida en jeuk klachten kun je ook krijgen door teveel spanning op de bekkenbodem of door continue irritatie aan de huid.

Als je klachten echt niet weg gaan zou ik een biopt wel overwegen :). Daarnaast heb ik heel veel gehad aan bekkenbodem fysiotherapie. Daar leer je ontspannen, want door jeuk ga je vaak onbewust aanspannen wat de klachten erger maakt. (Heeft iets met doorbloeding te maken). Succes meid! Ik weet hoe vervelend het is.
Dyslexie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven