Gezondheid alle pijlers

Slechte uitslag uitstrijkje ondanks colposcopie

19-10-2018 16:35 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik kreeg gisteren te horen dat mijn uitstrijkje nog steeds niet goed was, Pap 3a, ondanks de colposcopie die ik een half jaar geleden ondergaan heb. Ook het HPV is nog aanwezig. Ik schrok er wat van, ging er vanuit dat de boel nu toch wel goed zou zijn.

Mijn gynaecoloog wil het een half jaar aankijken om te zien of mijn lichaam het zelf opruimt - zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik vraag me af of dat afwachten zin heeft, eerder is het mijn lichaam blijkbaar ook niet zelf gelukt. Mijn gyn is helaas communicatief niet zo sterk dus vandaar dat ik het hier ook even vraag...

Dankjewel!

L
Ik denk dat je een lisexsisie bedoeld? Een colposcopie is alleen een kijkonderzoek en biopsie. Anders moet je die misschien alsnog?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze een half jaar geleden de foute cellen wel weggehaald?
Soms wachten ze met 3a idd af of lichaam het zelf opruimt.
huisarts , laat je het uitleggen
rooiemens schreef:
19-10-2018 16:47
Ik denk dat je een lisexsisie bedoeld? Een colposcopie is alleen een kijkonderzoek en biopsie. Anders moet je die misschien alsnog?


Ik dacht ook al: met een colposcopie los je niks op, dat is alleen kijken en geen behandeling?
Ik lees even mee. Ik heb, ondanks dat ik ook een biopsie en colposcopie heb gehad, ook het idee dat het niet weg gaat (Ik heb ineens contactbloedingen na de gemeenschap die ik eerder nooit had). De gyn zei tegen mij dat de biopsie het immuunsysteem zou moeten aansporen om het op te ruimen, normaal herkent het systeem het niet maar ga je erin rommelen dan wel. Nu een nieuwe afspraak gemaakt bij de gyneacoloog om toch opnieuw te beoordelen.
Ìk had zelf bij mijn 1e uitstrijkje de uitslag 3b, ze hebben toen ook eerst een biopt/colposcopie gedaan . Dit is weer voor aanvullend onderzoek gegaan, daar kwam dan weer een cin 3 uit, voorstadium baarmoederhalskanker, ook HPV virus. De gynaecoloog gaf toen aan dat de kans wel heel klein was dat het lichaam het zelf nog op ging ruimen en heb toen een lisexcisie gehad.
Hierna moest ik na 6 weken op controle komen, of alles goed aan het genezen was. en na 3 mnd een uitstrijkje. Vervolgens na 6 mnd weer, toen na een jaar. Gelukkig was het toen steeds goed.
Na een jaar had ik weer een pap 2, toen ook het advies gekregen een half jaar te wachten, na dit half jaar heeft mijn lichaam het wel zelf opgeruimd.

Ikzelf zou het geloof ik niet prettig vinden om met een 3b nog weer een half jaar te wachten als je deze uitslag daarvoor ook al had.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 3b gehad en gynaecoloog vond het niet nodig om eerst biopt te nemen en laten onderzoeken want 3b moet er gewoon uit zei ze.
Dus meteen lisexcisie gehad en controle jaar erna was goed.
Als je nog geen lisexcisie hebt gehad, dan is het niet zo raar dat het nog niet weg is..
Maar het goede nieuws is dat het opgemerkt is en dat je in de gaten wordt gehouden!
Vraag of ze je baarmoeder verwijderen. Operatie heb ik als fluitje van een cent ervaren. Nooit meer buikpijn; heerlijk! Had t jaren eerder moeten laten doen!
Alle reacties Link kopieren
het kan tot een jaar duren eer je lichaam het helemaal heeft opgeruimd. en ik denk indd ook dat je dan een lisexcisie bedoelt. anders is het alleen kijken geweest en dat haat uiteraard niets weg.
ik heb zelf pap3a gehad en behandeling. half jaar na behandeling een uitstrijkje en het was pap1 en hpv weg. hopelijk ben je er snel vanaf

succes en sterkte want die uitslagen heb je liever niet. dat blijft toch knagen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!! Heel fijn.

En inderdaad, het was een lisexcisie, gooide twee dingen door elkaar...
Het was toen pap3b + hpv, en cin2.

Er zijn toen (in februari) twee plekken verwijderd dus ik ging er vanuit dat het nu in orde zou zijn. Misschien zijn er wel weer nieuwe plekken ontstaan omdat die hpv er nog steeds zit?

Mijn huisarts raadplegen is ook een goed idee denk ik. Een half jaar wachten weer klinkt ook zo lang, ik had echt de hoop dat ik er nu vanaf zou zijn...

Goed, die gynaecoloog weet vast wel wat ie doet. Hoop ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven