Gezondheid alle pijlers

Dagelijks valeriaan slikken?

19-10-2018 20:01 18 berichten
Ik zit op het moment even in een wat stressvolle periode en heb wat vaker last van spanningshoofdpijn. Nu raadde een vriendin me aan om eens valeriaan te proberen want dat zou rustgevend werken. Ik gebruik het soms als ik echt niet kan slapen wat op zich wel iets werkt maar ik ben bang dat als ik het een week lang iedere dag slik ik er juist suf van ga worden en ik had ook al iets gelezen over darm problemen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf dat je beter de oorzaak kunt aanpakken. Dus meer rust inbouwen en goed voor jezelf zorgen. En naar de huisarts gaan.

Nu maskeer je het probleem.
Heb je een schouder-nek masssage geprobeerd?
Dat hielp bij mij meer dan een pil.
Na een massage was mijn spanningshoofdpijn weg.
Valeriaan is niet bedoeld als hoofdpijnmedicijn. Ik gebruik zelf Aleve Migraine ook al is het geen migraine. En niet te lang achter elkaar. Helpt goed. En proberen spanningen/druk bij jezelf te verminderen. Sterkte!
Ik wil het ook niet gebruiken tegen hoofdpijn maar om wat beter om te kunnen gaan met de stress en spanningen. De aanpak is een beetje lastig op het moment maar ik verwacht dat ik over een week of 2 weer in wat rustiger vaarwater zit. Het is nu even erg hectisch zowel qua werk als prive.
Alle reacties Link kopieren
Kan niet veel kwaad. Heb het zelf wel eens genomen, kan niet zeggen dat het effect heel groot was, werkte wel iets kalmerend, werd er in ieder geval niet suf van. Bijwerkingen niets van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Valeriaan = homeopatisch = pretty much een placebo. Als je jezelf wijs kunt maken dat het echt iets doet, kun je het gerust dagelijks nemen...

Je kunt beter naar je huisarts gaan voor advies
Valeriaan werkt bij mij niet tot nauwelijks. Denk dat er weinig mis kan gaan als je het dagelijks volgens de aanbevolen hoeveelheid gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het al een paar maand elke avond. Heb last van oorsuizen. Ik word er wel slaperig van. Maar het is geen inslaap medicijn. Het kan geen kwaad volgens mij. Ik merk verder niet veel.
I wanna live my life with the volume full!
Dionne36 schreef:
19-10-2018 20:18
Valeriaan = homeopatisch = pretty much een placebo. Als je jezelf wijs kunt maken dat het echt iets doet, kun je het gerust dagelijks nemen...

Je kunt beter naar je huisarts gaan voor advies
Hey, daar klets je toch even uit je nek.

''De wortel van de Valeriaan bevat actieve stoffen die een dempende werking hebben op het zenuwstelsel. De stoffen grijpen aan op de zogenaamde GABA receptoren in de hersenen, net als de reguliere slaapmiddelen, de benzodiazepines. Een aantal klinische studies zijn gedaan naar de effecten van Valeriaan bij slapeloosheid. Een dubbelblind gerandomiseerde studie liet zien dat Valeriaan net zo effectief is als een regulier slaapmiddel, oxazepam.[2] Een andere studie liet zien dat Valeriaan effectiever was dan een placebopil. Ook konden mensen dieper slapen.''
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
19-10-2018 20:46
Hey, daar klets je toch even uit je nek.

''De wortel van de Valeriaan bevat actieve stoffen die een dempende werking hebben op het zenuwstelsel. De stoffen grijpen aan op de zogenaamde GABA receptoren in de hersenen, net als de reguliere slaapmiddelen, de benzodiazepines. Een aantal klinische studies zijn gedaan naar de effecten van Valeriaan bij slapeloosheid. Een dubbelblind gerandomiseerde studie liet zien dat Valeriaan net zo effectief is als een regulier slaapmiddel, oxazepam.[2] Een andere studie liet zien dat Valeriaan effectiever was dan een placebopil. Ook konden mensen dieper slapen.''
Bron van je info?? En links naar de genoemde onderzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Uit het Farmacotherapeutisch kompas:

"Traditioneel kruidenmiddel bij lichte vormen van nervositeit en spanning en bij slaapstoornissen.
...
Eigenschappen:
Kalmerende, sedatieve werking. Droog extract van de valeriaanwortel bereid met ethanol/water (max. 70% ethanol) gaf een verbetering van de inslaaptijd en de slaapkwaliteit. Werking: binnen 30 min. Werkingsduur: 4 uur."

Geen homeopathie, maar een traditioneel kruidenmiddel.
fairy1 wijzigde dit bericht op 19-10-2018 21:25
0.82% gewijzigd
clemance schreef:
19-10-2018 20:46
Hey, daar klets je toch even uit je nek.

''De wortel van de Valeriaan bevat actieve stoffen die een dempende werking hebben op het zenuwstelsel. De stoffen grijpen aan op de zogenaamde GABA receptoren in de hersenen, net als de reguliere slaapmiddelen, de benzodiazepines. Een aantal klinische studies zijn gedaan naar de effecten van Valeriaan bij slapeloosheid. Een dubbelblind gerandomiseerde studie liet zien dat Valeriaan net zo effectief is als een regulier slaapmiddel, oxazepam.[2] Een andere studie liet zien dat Valeriaan effectiever was dan een placebopil. Ook konden mensen dieper slapen.''
Toch pech voor mij dan dat ik zelden iets merk van valeriaan.
Alle reacties Link kopieren
Valdispert helpt echt heel goed bij stress en niet kunnen slapen. Er zijn verschillende soorten. Ik heb Stress Moments, extra sterk.
Je wordt er niet suf van en mag het ook langere tijd gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Dionne36 schreef:
19-10-2018 20:18
Valeriaan = homeopatisch = pretty much een placebo. Als je jezelf wijs kunt maken dat het echt iets doet, kun je het gerust dagelijks nemen...

Je kunt beter naar je huisarts gaan voor advies
Dat klopt dus niet, dat valeriaan homeopathisch is. Het is een kruid. Ik denk wel dat er in de potjes je bij het Kruidvat en Holland en Barrett (voorheen de Tuinen) koopt, weinig werkzame stof zit. En dat je klachten dan ook niet te heftig moeten zijn, wil je er profijt van hebben.
Dionne36 schreef:
19-10-2018 20:18
Valeriaan = homeopatisch = pretty much een placebo. Als je jezelf wijs kunt maken dat het echt iets doet, kun je het gerust dagelijks nemen...

Je kunt beter naar je huisarts gaan voor advies
En dat is nog meer onzin, valeriaan is een kruidenmiddel en niet 'iets Homeopathisch'. Klets toch niet zo dom als je niet weet waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-10-2018 20:15
Ik wil het ook niet gebruiken tegen hoofdpijn maar om wat beter om te kunnen gaan met de stress en spanningen. De aanpak is een beetje lastig op het moment maar ik verwacht dat ik over een week of 2 weer in wat rustiger vaarwater zit. Het is nu even erg hectisch zowel qua werk als prive.
Mijn advies is toch echt, dag(en) vrij nemen, je ziekmelden, hulp vragen, minder hoge eisen stellen, en vooral ruimte maken voor leuke dingen die energie geven. De oorzaak aanpakken dus. Huisarts kan hier bij helpen.

Ik ben van mening dat dit soort oplossingen hetzelfde is als dweilen met de kraan open. Het zou wellicht even helpen, maar daarna heb je weer iets nodig en daarna nog meer. De oorzaak, anders met dingen omgaan, word dan nooit aangepakt.
Ik gebruik sinds 3wk Valeriaan dagelijks, tegen stress en angst. Bij mij werkt het instant. Als ik een bui op voel komen, kalmeert Valeriaan bij mij.
Ik merk ook dat ik beter slaap.

Tegen hoofdpijn gebruik ik paracetamol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven