Gezondheid alle pijlers

Zou jij nier doneren aan familielid?

20-10-2018 05:53 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vader heeft nierfalen, dialyse, met vrij beperkte kwaliteit van leven. Levensverwachting van hem is kort. Tenzij jij hem een nier geeft en dit geaccepteerd wordt in z'n lichaam. Wel kans op afstoting.. en jij bent een nier kwijt.

Zou je dit over hebben voor je ouders, kind, broer, zus, ander familielid of vriend?
Natuurlijk zou ik dat over hebben voor mijn kind. Daar hoef ik niet over na te denken. Voor mijn partner ook. Andere familieleden vind ik weer wat lastiger.
Waarom vraag je het eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Vader, moeder, zus, kinderen en man zonder twijfel.
Ligt aan de band en algehele gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Zonder twijfel, maar denk wel dat als het mijn moeder zou betreffen, zij het mij niet zou toestaan dit voor haar te doen. Gezien ze nog méér van haar kinderen en kleinkinderen houdt dan van het leven zelf. Die zou het risico dat ik loop bij zo'n transplantatie niet willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar ik zekerheid over zou willen hebben is dat zijn nierfalen niet erfelijk is. Anders heb jij straks wel een probleem.. en hoe groot de kans is dat hij weer een kwalitatief goed leven krijgt (bijv als hij al 80 was wordt de afweging anddrs denk ik). Alle andere gevallen, zonder twijfel!
Alle reacties Link kopieren
Nee, zowel vrienden als familie zouden het niet toestaan. Ze zouden me niet toestaan mijn overlevingskansen te verkleinen alleen om hun leven te rekken, en ik zou het andersom ook niet toestaan.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
20-10-2018 06:51
Het enige waar ik zekerheid over zou willen hebben is dat zijn nierfalen niet erfelijk is. Anders heb jij straks wel een probleem.. en hoe groot de kans is dat hij weer een kwalitatief goed leven krijgt (bijv als hij al 80 was wordt de afweging anddrs denk ik). Alle andere gevallen, zonder twijfel!
Dit soort zaken worden heel erg goed onderzocht.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb er zelf maar 1.
Ja voor mijn moeder en broer zou ik dat zo doen, ware het niet dat ik geen match ben omdat ik mijn vaders lastige bloedgroep heb en die niet overeenkomt met die van hen. Wel dezelfde als mijn schoonzus, voor haar zou ik het ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
20-10-2018 06:54
Nee, zowel vrienden als familie zouden het niet toestaan. Ze zouden me niet toestaan mijn overlevingskansen te verkleinen alleen om hun leven te rekken, en ik zou het andersom ook niet toestaan.
Volgens mij was het zo dat je als je een nier doneert dat je dan in geval van mogelijk eigen nierfalen voorrang krijgt bij een nieuwe nier als je die nodig zou hebben. Pin me er niet op vast, maar zoiets heb ik onthouden.

Als antwoord op de vraag: het was uiteindelijk niet nodig, maar ik heb het weleens aangeboden toen er in mijn directe familie zoiets aan de hand was. Dus toen ja. Nu heb ik een kind n voor mijn kind absoluut ja, voor een ander zou ik nu toch even na moeten denken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 07:05
Volgens mij was het zo dat je als je een nier doneert dat je dan in geval van mogelijk eigen nierfalen voorrang krijgt bij een nieuwe nier als je die nodig zou hebben. Pin me er niet op vast, maar zoiets heb ik onthouden.
Dat meen ik ook gehoord te hebben
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 07:05
Volgens mij was het zo dat je als je een nier doneert dat je dan in geval van mogelijk eigen nierfalen voorrang krijgt bij een nieuwe nier als je die nodig zou hebben. Pin me er niet op vast, maar zoiets heb ik onthouden.
Er zijn gigantische wachtrijen, en dan moet je dus 2 keer een zware operatie ondergaan. Ik zou dat mijn geliefden niet aandoen. Dan maar dood, de dood lijkt me niet zo erg, ik heb een goed leven geleefd.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
20-10-2018 07:10
Dat meen ik ook gehoord te hebben
Dat zou ik ook heel terecht vinden!
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
20-10-2018 07:12
Er zijn gigantische wachtrijen, en dan moet je dus 2 keer een zware operatie ondergaan. Ik zou dat mijn geliefden niet aandoen. Dan maar dood, de dood lijkt me niet zo erg, ik heb een goed leven geleefd.
Als mogelijke donor word je heel erg goed doorgelicht dus de kans op zelf uiteindelijk een nier nodig hebben is echt wel miniem.

Nu mag je je eigen keuzes maken natuurlijk, ik spreek alleen van eigen ervaring waarin een vrij jong persoon (twintiger) een nier heeft gekregen van een 60-er.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zou het zo doen. Voor zowel mijn ouders als zus, man en natuurlijk mijn kinderen. Ik ga er vanuit dat de artsen mij dan zo doorlichten dat het verandwoord is. Voor de mensen die denken kan niet ik heb de goede bloedgroep niet, er is ook een optie dat jij een nier afstaat en dat die naar een ander persoon gaat, die dan ook weer een persoon heeft die zijn nier dan aan jouw familielid geeft. Dubbele transplantatie is dat. Dus dan zijn er 4 mensen betrokken bij de hele behandeling en kruis je als het ware elkaars pad.
Ik zou het wel willen, maar kan het niet. Ik heb zelf een nier die niet helemaal oke functioneert. Daar heb ik geen hinder van, want andere nier is prima in orde en het is niet dat de slechte nier niks doet, maar een nier doneren gaat niet lukken.
Ja, ik zou het ook beslist doen. Stel je voor dat je moet aanzien dat het slecht met iemand gaat terwijl je had kunnen helpen.
Voor mijn ouders direct. Voor anderen niet.
Alle reacties Link kopieren
Goh daar vraag je me wat. Dat zouden we behoorlijk close moeten zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja, als het kan gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan voor wie. Niet voor mijn aan coke verslaafde broertje of mijn zuipende moeder nee. Voor mijn man of kinderen uiteraard wel. Ze hebben er alleen niks aan want ik heb een afwijkende bloedgroep.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn zoon zou ik dat meteen doen, zonder twijfelen. Voor vriend ook.
Bij mijn broer, zus en moeder zou ik ook een nier willen afstaan.
Helaas zijn mijn nieren niet meer 100% na een zwangerschapsvergiftiging dus zal ik mijn nier niet kunnen afstaan.
Het ligt aan de reden van het nierfalen.
En aan de leeftijd en levensstijl van de ontvanger.
Familie zou van mij zonder twijfel een nier krijgen. Natuurlijk wordt het goed uitgezocht of het een match is en of je zelf gezond bent.
Vrienden zou ik geen nier geven.
Nieren zou ik binnen de familie houden, omdat daar de match het grootst zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven