Gezondheid alle pijlers

Hormonale en vaginale disbalans + acné

20-10-2018 17:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 14 was kreeg ik voor het eerst een vaginale schimmel. Ik had toen net mijn eerste vriendje. Ik kreeg er een tabletje voor en de volgende dag was het verdwenen. Maanden later kreeg ik het opnieuw. Ik nam er weer iets voor en het verdween. Helaas keerde de schimmel vanaf toen steeds vaker terug, eigenlijk altijd rond mijn ongesteldheid. De huisarts adviseerde mij om hier maandelijks een tabletje voor te nemen.
Dit heb ik enige tijd volgehouden maar wilde niet afhankelijk zijn van maandelijke medicatie dus ben ik er mee gestopt en het mogelijk een beetje ‘verwaarloosd’.
Ik heb mij toentertijd veel met Lactacyd e.d. producten gewassen, tot aan mijn 20e denk ik.

Vanaf mijn 14e slikte ik de pil ook. Allerlei verschillende soorten gebruikt. Hiermee ben ik in mei 2016 gestopt toen mijn laatste relatie eindigde. Dit omdat ik rookte en veel paarsblauwe vaatjes op mijn benen begon te zien. Ook kwam de pil steeds meer in een slecht daglicht te staan dus nu ik hem niet meer nodig had, wilde ik er vanaf.

Vanaf dat moment is alle ellende begonnen.. Little did I know dat ‘ontpillen’ zo heftig kon zijn.
Ik kreeg na 2/3 maanden vreselijk veel acné. Mijn wangen en kaaklijn waren volledig bedekt met vuurrode onderhuidse ontstekingen. Uitknijpen kon vaak niet eens, dat was veel te pijnlijk. Na een tijdje begon de acné ook op mijn rug en bovenarmen op te zetten en later zelfs op mijn bovenbenen en billen..
Door de huisarts ben ik op een antibioticakuur (Doxycycline) gezet gedurende een periode van 3 maanden. De acné werd aanzienlijk minder maar kwam na die 3 maanden gewoon weer terug, wel in een iets mildere variant. Ook had ik last van haaruitval en was ik enorm depressief.
Ondertussen was mijn interesse voor gezond leven al ontstaan en bracht ik al mijn vrije tijd door met het lezen van artikelen en ervaringsverhalen en keek ik tal van Youtube-filmpjes van meiden die door een soortgelijke situatie gingen als ik.
Ik ben een tijdje Vegan geweest maar vond dit te moeilijk. Inmiddels ben ik grootendeels vegetarisch en eet af en toe nog wel eens kip en vis en heel sporadisch rund. Nooit meer varken in ieder geval.
Ook ben ik zo goed als volledig zuivelvrij, het komt nog wel eens een enkele keer voor dat ik een stukje cheesecake eet op een verjaardag en geen kaas op mijn pizza is gewoon geen optie (gelukkig eet ik eigenlijk nooit meer pizza).
Ik eet me een versuffing aan groenten en maak smoothies bij de vleet. Ik sport veel en heb een drukke baan waarbij ik lichamelijk veel inspanning lever.
De acné is altijd aanwezig gebleven. Soms heb ik ineens een redelijk rustige huid maar het duurt nooit lang voordat er dan ineens weer een dikke witte kop opduikt. Ik ben inmiddels 25 jaar en heb het een soortvan ‘geaccepteerd’ maar ik blijf er heel onzeker over.

Alsof de acné nog niet genoeg was dook ongeveer een jaar geleden voor het eerst eeen bacteriële vaginose bij mij op. Mijn afscheiding stonk een uur in de wind en ik heb via de huisarts weer antibiotica gekregen. Helaas is de bacteriële vaginose sindsdien gezellig blijven hangen en komt, net als de vaginale schimmels vroeger, elke maand rond mijn ongesteldheid vrolijk weer terug. Nu ik zo gezond leef en tal van supplementen heb geslikt / slik en me bewust ben van hoe slecht antibiotica voor ons is, weiger ik weer antibiotica in te nemen. Ik loop bij een orthemoleculaire geneespraktijk wat me veel geld kost en ik nog geen langdurig gewenst effect heb verkregen..

Soms denk ik dat het weg is maar wanneer ik dan seks heb ruik ik mezelf na een tijdje gewoon en dan schaam ik me uiteraard kapot. Ik heb momenteel weer seks met mijn ex, die ik al jaren ken en wie mij altijd een fijn gevoel geeft maar ik durf oprecht niet met een ander naar bed. Ik vertrouw mijn eigen lichaam gewoon niet meer.
Ik heb inmiddels een koperspiraal nadat ik 2 jaar geen anticonceptie heb gebruikt. Ik wilde absoluut hormoonvrij want ik wil NOOIT meer moeten ‘ont-hormonen’ of hoe je dat ook noemt. Ik wil zo natuurlijk mogelijk leven.

Ik wil zo graag van deze vaginale / hormonale disbalans af. Wanneer is het nou klaar? Afgelopen dinsdag heb ik wéér een kweek laten afnemen bij de gynaecoloog en haar plan is om toch antibiotica te gaan starten die gericht is op de bacterie die ik heb en daarna een kuur Normaflor vaginaal tabletten.
Ik merk dat er weinig kennis en deskundigheid is over het onderwerp bacteriële vaginose.

Is er iemand die mijn verhaal herkent? Heeft iemand een gouden tip? Ik zie zoveel mooie meiden om me heen met prachtige huidjes en hoor van vriendinnen ook nooit iets van bacteriële vaginose (en als ze het gehad hebben was het maar eenmalig).
Ik wil me gewoon weer vrouwelijk en zelfverzekerd voelen.
stop met roken en ga weer aan de pil
schimmelinfecties krijg je van veel wassen met lactacyd of andere rommel en strakke broeken. Groente eten helpt niet.
Ik heb dit ook gehad, een aantal jaren geleden werd ik geteisterd door BV en Gardnerella. Na jaren wanhopig van alles te hebben geprobeerd, ben ik erachter gekomen (nadat ik eindelijk eens ben gaan googlen in het Engels) dat de bacterie zich waarschijnlijk op mijn spiraal genesteld had. Na het uithalen van mijn spiraal heb ik nergens meer last van gehad! Het was zo’n opluchting voor min, ik voelde me gewoon aangetast in mijn vrouwelijkheid op een gegeven moment. Ik had het idee dat mensen dit wel door mijn broek heen moesten ruiken. Succes ermee! Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Raar. Stoppen met de pil was voor mij genoeg om van al die ellende af te zijn.
Gebruik je mss condooms? Want van glijmiddel etc. krijg ik ook een schilmelinfectie.
En gebruik nooit geen zeep of lactacyt toestanden, water is voldoende. En liefst katoenen ondergoed.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2018 18:55
stop met roken en ga weer aan de pil
schimmelinfecties krijg je van veel wassen met lactacyd of andere rommel en strakke broeken. Groente eten helpt niet.
Lactacyd verstoort de natuurlijke zuurgraad in je vagina.
Spoelen met lauw water is voldoende.
En hou op met die orthomoleculaire arts, kwakzalverij!
Alle reacties Link kopieren
De pil wordt al decennialang aangeraden voor meisjes met acne.
Het helpt namelijk echt!
karin6789 schreef:
20-10-2018 19:03
De pil wordt al decennialang aangeraden voor meisjes met acne.
Het helpt namelijk echt!
ja, dus weer aan de pil, evt. andere pil proberen en niet steeds de muts wassen
ik neem aan dat je bedpartner ook wordt behandeld anders blijft hij je besmetten.

en yoghurt is goed tegen acne.
Alle reacties Link kopieren
Liever hormonen dan een stinkende muts en pukkels.
Toch?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2018 19:08


en yoghurt is goed tegen acne.
Maar geen aardbeienyoghurt of zo.
karin6789 schreef:
20-10-2018 19:11
Maar geen aardbeienyoghurt of zo.
nee gewone volle yoghurt. Of griekse of bulgaarse of magere of biogarde of andere zure zuivel
en eten, niet in je muts smeren die yoghurt
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat trouwens niet:gezond eten, supplementen (die helemaal niet nodig zijn als je echt gezond eet) en dan wel roken?????
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2018 19:13
en eten, niet in je muts smeren die yoghurt
Heb ik trouwens wel gedaan vroeger: een tampon in de yoghurt en dan de muts in.
Of het hielp en waartegen dan wel, weet ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik een menstruatiecup ipv tampons of maandverband. Slaap naakt en overdag sliploos indien mogelijk. Bijv met een jurk. Werkt bij mij geweldig voor mijn vagina.
Weet je of je acne bacterieel is? Of komt je acne ook door schimmel? Gebruik je iedere dag een schoon kussensloop? Was je iedere avond je gezicht voor het slapen gaan? Deze dingen helpen mij enorm, al ben ik er niet altijd even consequent in. Ik gebruik trouwens iedere ochtend een facewash met benzoyl peroxide, wat mij ook helpt.
Terug naar de huisarts.
Doorverwijzing vragen naar de internist.
Soulsista schreef:
20-10-2018 19:28
Terug naar de huisarts.
Doorverwijzing vragen naar de internist.
waarom?
Alle reacties Link kopieren
ChantalJennifer1 schreef:
20-10-2018 19:00
Ik heb dit ook gehad, een aantal jaren geleden werd ik geteisterd door BV en Gardnerella. Na jaren wanhopig van alles te hebben geprobeerd, ben ik erachter gekomen (nadat ik eindelijk eens ben gaan googlen in het Engels) dat de bacterie zich waarschijnlijk op mijn spiraal genesteld had. Na het uithalen van mijn spiraal heb ik nergens meer last van gehad! Het was zo’n opluchting voor min, ik voelde me gewoon aangetast in mijn vrouwelijkheid op een gegeven moment. Ik had het idee dat mensen dit wel door mijn broek heen moesten ruiken. Succes ermee! Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Dit was ook het eerste wat ik dacht. Dat die bacteriële vaginose komt van je spiraal. Leuk hormoonvrij leven, maar als het niet voor je werkt dan moet je misschien toch pragmatisch zijn.
Het leven is niet eerlijk
S-Meds schreef:
20-10-2018 19:08
en yoghurt is goed tegen acne.
Als je echt (hormonale) acne hebt, zal dit niet werken. Dit is in ieder geval mijn ervaring na jarenlang acne te hebben gehad. Ben je al bij een dermatoloog geweest?
Met deze vaginale klachten heb ik geen ervaring dus kan je verder geen tips geven. Sterkte met de zoektocht naar een oplossing!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2018 19:47
waarom?
Omdat het kan.
karin6789 schreef:
20-10-2018 22:50
Omdat het kan.
oja
Vraag jouw arts eens naar Dalacin T tegen de acné.
Alle reacties Link kopieren
Tja, natuurlijk leven betekent in jouw geval dus acne en een bacterieprobleem. De ‘natuur’ is helemaal niet zo ‘altijd goed’ als iedereen denkt, wel voor het grote systeem, maar niet voor ieder individu.
Daar kun je voor kiezen, of je doet er wat aan, maar dat betekent dus medicijnen of een andere behandeling.

Ik snap oprecht die weerzin nooit zo goed. Als jij suikerziekte had, zou je dan ook lekker natuurlijk zonder insuline willen leven en leuk toevallen krijgen, blind worden etc? Of zou je toch maar wel insuline nemen?

En ontpillen bestaat helemaal niet. Wat wel kan is dat de pil je hormonen juist in balans gehouden heeft, en dat door het stoppen je eigen cyclus terugkomst die veel heftiger blijkt te zijn. Maar dat wordt dus niet veroorzaakt door de pil, je hebt het eerder alleen nooit gemerkt door de pil.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit helemaal. Alleen de acne niet.
Ik heb een paar jaar de pil geslikt, toen gestopt en toen ik een paar jaar later een relatie kreeg de implanon gehad. Na half jaar laten verwijderen wegens bijwerkingen en toen koperspiraal genomen. Na een jaar of 1/2 begonnen de schimmelinfecties, gevolgd door bacteriële vaginose. Continu kuurtjes gehad en ik werd er gek van.
Spiraal toen laten verwijderen (nu een klein jaar geleden) en nog steeds heb ik last van alle infecties. Heb nu ook maandelijks een kuurtje van 3 eitjes wat op dat moment helpt tegen een schimmelinfectie. En als die schimmel bestreden is, gaat de bv vanzelf over. Wel mag ik altijd bellen voor een kuurtje ab als ik dat nodig denk te hebben, want die geur vind ik ook verschrikkelijk.
Eigenlijk heb ik dus geen tips voor je (behalve spiraal eruit) maar ik herken dus je klachten. Ik hoop dat het met de tijd beter gaat bij mezelf.
Mn partner en ik gebruiken trouwens condooms, hij besmet mij dus niet steeds opnieuw. En aan hem heb ik ergens tijdens het daten gewoon verteld dat ik af en toe deze problemen heb (ik slikte toen ook probiotica, hielp niet trouwens) en hij doet er helemaal niet moeilijk over. Wel heb ik geen orale seks; dat kan bv aanwakkeren (en daarom vertelde ik het hem ook gelijk tijdens de eerste keer seks, toen hij dat wel wilde gaan doen).
Sterkte, hopelijk vind je snel iets wat je helpt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven