Gezondheid alle pijlers

Bekkenbodemspieren trainen

22-10-2018 11:35 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb geen kinderen, ben halverwege in de dertig en ik denk dat ik mijn bekkenbodem beter moet trainen. Als ik spring (met sporten), dan moet ik altijd heel nodig plassen. Verder heb ik weinig last van andere gerelateerde kwaaltjes, maar ik vind dit natuurlijk erg vervelend en wil ook niet dat het nog slechter wordt.

Heeft iemand ervaring hiermee? Zou ik gewoon oefeningen online kunnen opzoeken en mezelf trainen of is zo'n kegel handig om te hebben?

Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wanneer je ook nog andere kwaaltjes hebt, dan zou ik naar een ervaren bekkenbodemtherapeut gaan. Dan krijg je oefeningen en advies die specifiek voor jou en je klachten zijn. En met een gericht behandelplan heb je beter resultaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Lijkt pilates je iets? Ik zou in ieder geval proberen de oefeningen goed aan te leren, dus niet zelf via youtube ofzo te beginnen. Van die kegels weet ik niets, vraag het eens aan een sportdocent of fysio.
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Een keertje langs de bekkenfysio is altijd een goed idee.

Vaak is het echter niet een probleem van trainen, maar niet goed kunnen ontspannen.
Kan je hem überhaubt goed voelen?
Als je ademt en je handen onder je buik legt, beweegt het dan dan ook?
Bekkenbodem oefeningen zijn makkelijk te doen, maar je moet wel zeker weten dat er niet een te hoge spanning is (wat ook tot urine verlies lijdt). Anders wordt het daar niet beter van.

Dus misschien inderdaad laten onderzoeken, daar is de bekkenfysio voor.

wist je trouwens dat 1 op de 10 vrouwen onder de 50 last heeft van ongewild urine verlies (ook al is het alleen bij springen)!
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met "kegel" niet kegel-oefeningen in plaats van een echte kegel? Kegel was degene die de oefeningen ooit bedacht heeft.

Ik ben tijdens mijn zwangerschap begonnen met het doen van kegel-oefeningen omdat ik last kreeg van mijn bekken en een paar keer wat urine verloor als ik nieste. Ik doe elke dag 3 setjes lange kegels en 3 setjes korte kegels, en sinds ik de oefeningen doe heb ik veel minder last van mijn bekken en heb ik ook geen urine meer verloren (ben inmiddels 35 weken zwanger). Ik doe ze in de trein naar mijn werk, super makkelijk en kost geen tijd.

Je kunt online de oefeningen vinden, ik ben zelf voor de lange kegels begonnen met 10 keer 4 seconden lang mijn bekkenbodemspier aanspannen, met steeds 4 seconden pauze ertussen. Dit 3 keer achter elkaar. En vervolgens 3 setjes korte kegels van 10 keer 1 seconden de spier aanspannen en 1 seconde rust. Iedere week bouwde ik dit langzaam uit, inmiddels zit ik op 15 keer 15 seconden aanhouden en 25 korte kegels van een seconde (en dan 3 setjes van elk). Het is wel heel belangrijk om de spier ook goed te ontspannen, dat vond ik in het begin wel lastig. Sommige vrouwen vinden het ook heel moeilijk om de spier te voelen, online staan wel tips maar anders zou ik aanraden om naar een bekkenfysio te gaan (ook als de oefeningen niet helpen), want die kan je hierbij het beste helpen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Er is een app Bekkenbodem. Daar staat veel informatie in én daar kun je ook bekkentherapeuten vinden.

Ook een fijne website en facebookpagina: www.jouwbekkentherapeut.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij twee verschillende bb therapeuten geweest en het komt er op neer dat er maar twee oefeningen zijn: je bb spieren kort en snel na elkaar aanspannen of iets langer aanspannen met iets langere pauzes. Alle hulpmiddelen en alle andere 'oefeningen' of de houdingen waarin je deze doet zijn slechts verschillende manieren om hetzelfde te doen. Een bb therapeut is wel handig voor een diagnose.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties! Ik heb de app al gedownload, maar zit inderdaad te overwegen om een keer bij een fysio langs te gaan om te zorgen dat ik het dan wel goed doe. Ik Goes om te weten dat ik niet 'alleen' hierin ben :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven