Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn (vervolg nr. zoveel)

22-10-2018 20:15 2984 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Dingen die je niet moet doen met fibromyalgie: van een 2m hoge schutting springen. :rofl: Gisteren gedaan omdat mijn kat ontsnapt was tot twee keer toe, en de tweede keer zat hij al 2 uur lang vast in de tuin van de buurman.. en hij wist maar geen uitweg te vinden. Buurman zou niet thuiskomen. Uiteindelijk met toestemming van hem maar over de schutting geklommen maar hij had nergens een plek waar ik af kon stappen..

Ik ga als mijn maatschappelijk werkster is geweest de laptop even aanslingeren. Kijken of het op een groter scherm beter lukt om overal op te reageren. In ieder geval een dikke knuffel voor iedereen. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hallo Gele Suikerspin :hello:
Leuk dat je even langskomt :) Ik kan het gelukkig ook allemaal best aan zonder pijnstilling, maar volgens mij krijg ik inmiddels ook hoofdpijn van paracetamol, dus die durf ik niet meer te nemen :|

Ik ben inmiddels een boek aan het lezen, dat het heeft over het verband tussen gelukkig zijn/depressies en eten. Dit alles ivm de invloed van darmbacteriën. Interessante materie, maar sommige dingen worden me iets te stellig neergezet. Zo wordt over het verband tussen wit meel en diabetes 2 gezegd 'van wit meel krijg je diabetes 2' ipv 'het vergroot de kans'. Dit is maar een voorbeeldje, maar die stelligheid dus. Ik geloof in invloed van eten, maar het is niet zaligmakend en als je dit boek leest lijkt het wel zo. Maar goed, ben benieuwd naar inzichten. :)

Lientje, fijn dat je pijn toch wat verminderd is. Ik zie jou inderdaad nu met zo'n vingertje het konijn toespreken :proud:
Later is nu
Doro75 schreef:
06-12-2018 11:03
En voor ons allemaal: chronische pijn is gelinkt aan cognitieve achteruitgang. Hóe het mechanisme precies werkt, is niet duidelijk, maar wel dát het zo is.

Deze achteruitgang wordt verder versterkt door eventuele sterke pijnstillers (opiaten).

Aldus geduldig uiteen gezet door het pijn-team, toen ik zei dat ik echt niet meer goed kon nadenken, maar me afvroeg of dat wel met mijn ziekte te maken zou hebben.

Dus niemand hier hoeft zich te schamen voor spelfouten, verhaspelingen, draad kwijtraken, etc. :redrose:
Ik herken het inderdaad wel. Terwijl ik me wel goed kan concentreren op een boek als ik maar goed in het verhaal zit. Dat leidt dan weer af van de pijn. Dat wordt me ook aangeraden door de md.
Alle reacties Link kopieren
Ooh Yellow, nee, die schuttingactie is niet slim. Arme kat. jij :cat:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En Tut, als je hier nog leest :hello:
Inderdaad spannend van oudste. Ook voor ons. :)
Later is nu
Ik heb soms ook een beetje moeite met bijlezen en overal op reageren. Sorry.
lise1985 schreef:
06-12-2018 11:15
Ik herken het inderdaad wel. Terwijl ik me wel goed kan concentreren op een boek als ik maar goed in het verhaal zit. Dat leidt dan weer af van de pijn. Dat wordt me ook aangeraden door de md.
Ik zit vol met psychische medicatie..

Toen mijn oma overleden is heb ik voor overdag nog iets bij gekregen en sindsdien voel ik me echt een gatenkaas..

Ik begin me er eigenlijk een beetje zorgen om te maken. De huisarts schrijft het ook voor en die zegt ook van ja, meer aanpassingen dan dit kan ik niet doen, dan moet ik je naar een psychiater doorverwijzen. Maar toen ik hem eerder naar dan alleen een psychiater vroeg omdat we geen psychische hulp konden vinden wist hij net als ik niks anders dan het ziekenhuis met 40 weken wachttijd voor een individuele psychiater..
Alle reacties Link kopieren
Is dat dan toch niet een idee, Yellow?
Ja, 40 weken is lang, erg lang. Bijna een jaar! Maar géén psychiater is de rest van je leven. Misschien kun je dan toch weer ergens naar toe werken. En als je dan opgeroepen wordt, kun je tzt altijd nog kijken of je wel of niet wilt. Dan sta je eerst maar op de lijst.
Later is nu
Dreamer schreef:
06-12-2018 11:24
Is dat dan toch niet een idee, Yellow?
Ja, 40 weken is lang, erg lang. Bijna een jaar! Maar géén psychiater is de rest van je leven. Misschien kun je dan toch weer ergens naar toe werken. En als je dan opgeroepen wordt, kun je tzt altijd nog kijken of je wel of niet wilt. Dan sta je eerst maar op de lijst.
Ja dat is waar, ik kan maar op de wachtlijst staan.
YellowLemon schreef:
06-12-2018 11:22
Ik zit vol met psychische medicatie..

Toen mijn oma overleden is heb ik voor overdag nog iets bij gekregen en sindsdien voel ik me echt een gatenkaas..

Ik begin me er eigenlijk een beetje zorgen om te maken. De huisarts schrijft het ook voor en die zegt ook van ja, meer aanpassingen dan dit kan ik niet doen, dan moet ik je naar een psychiater doorverwijzen. Maar toen ik hem eerder naar dan alleen een psychiater vroeg omdat we geen psychische hulp konden vinden wist hij net als ik niks anders dan het ziekenhuis met 40 weken wachttijd voor een individuele psychiater..
Mijn oma kreeg Tramadol en werd daar heel suffig van. Het leek toen wel alsof haar dementie plotseling heel erg snel verergerde. Nu begrijp ik wel de impact van die troep.

Wat een wachttijd zeg, 40 weken. Om droevig van te worden.
Dreamer schreef:
06-12-2018 11:24
Is dat dan toch niet een idee, Yellow?
Ja, 40 weken is lang, erg lang. Bijna een jaar! Maar géén psychiater is de rest van je leven. Misschien kun je dan toch weer ergens naar toe werken. En als je dan opgeroepen wordt, kun je tzt altijd nog kijken of je wel of niet wilt. Dan sta je eerst maar op de lijst.
Dit lijkt me ook wel slim ja.
Hi Gele Suikerspin!

Yellow, het was zeker niet slim, maar wel heel erg lief van je :cat:

Lise, dat ik niet meer echt kan lezen vind ik zo erg. Fijn dat het jou nog wel lukt en afleiding geeft! Ik koop nog steeds boeken in de hoop dat ik er doorheen kom. Maar helaas. Gelukkig lukken boeken met korte stukjes op de goede dagen nog wel. En ik lees dan ook veel over boeken. Krijg ik er toch nog iets van mee.

Probeerde net te slapen, maar het is kansloos ivm de pijn >:-( Dus maar een beetje af en aan soezen / forummen.
Yellow - eens met de anderen. Laat je op de wachtlijst zetten als dat kan. Een goede psychiater is goud waard.
Nu denk ik weer, waarom heb ik dat zelf niet bedacht. Alsof je over 1 jaar van die meds af bent. :facepalm:
YellowLemon schreef:
06-12-2018 11:32
Nu denk ik weer, waarom heb ik dat zelf niet bedacht. Alsof je over 1 jaar van die meds af bent. :facepalm:
Een jaar klinkt lang. En het is normaal te hopen dat je er dan van af bent :hug:
Dreamer schreef:
06-12-2018 11:07
Dapper!
Ik heb het best wel onderschat eigenlijk. Ik dacht: Dat doe ik wel even.
Ik ben wat dat betreft wel perfectionistisch. Heb nu kerstballen erin gehangen en zit het nu van een afstand te bekijken, maar ik denk dat ik vanavond pas echt goed kan zien of het mooi staat. Overdag is het toch anders vind ik.
En nu zit ik moe op de bank. Vanmiddag nog wat rommelen en dan vind ik het wel genoeg geweest. Mijn huis is nu best rommelig en daar word ik dan zelf ook weer onrustig van. Omdat ik vanavond nog weg ga, heb ik met mezelf afgesproken (ja ik praat soms in mezelf :P ) dat ik om 2 uur stop, en dan tijd voor mezelf neem.

Welkom Gele Suikerspin!
YellowLemon schreef:
06-12-2018 11:32
Nu denk ik weer, waarom heb ik dat zelf niet bedacht. Alsof je over 1 jaar van die meds af bent. :facepalm:
Mwah, ik zou net zo reageren als jou hoor.
Kwebbeltje91 schreef:
06-12-2018 11:34
Ik heb het best wel onderschat eigenlijk. Ik dacht: Dat doe ik wel even.
Ik ben wat dat betreft wel perfectionistisch. Heb nu kerstballen erin gehangen en zit het nu van een afstand te bekijken, maar ik denk dat ik vanavond pas echt goed kan zien of het mooi staat. Overdag is het toch anders vind ik.
En nu zit ik moe op de bank. Vanmiddag nog wat rommelen en dan vind ik het wel genoeg geweest. Mijn huis is nu best rommelig en daar word ik dan zelf ook weer onrustig van. Omdat ik vanavond nog weg ga, heb ik met mezelf afgesproken (ja ik praat soms in mezelf :P ) dat ik om 2 uur stop, en dan tijd voor mezelf neem.

Welkom Gele Suikerspin!
Goed bezig Kwebbel! Mijn hulp is er nog. Daarna moet man alles naar beneden sjouwen en pas dan kan ik aan de slag.
En tussendoor moet ik dan mijn auto nog ophalen.
Ik ben benieuwd...
Kwebbeltje91 schreef:
06-12-2018 11:34
Ik heb het best wel onderschat eigenlijk. Ik dacht: Dat doe ik wel even.
Ik ben wat dat betreft wel perfectionistisch. Heb nu kerstballen erin gehangen en zit het nu van een afstand te bekijken, maar ik denk dat ik vanavond pas echt goed kan zien of het mooi staat. Overdag is het toch anders vind ik.
En nu zit ik moe op de bank. Vanmiddag nog wat rommelen en dan vind ik het wel genoeg geweest. Mijn huis is nu best rommelig en daar word ik dan zelf ook weer onrustig van. Omdat ik vanavond nog weg ga, heb ik met mezelf afgesproken (ja ik praat soms in mezelf :P ) dat ik om 2 uur stop, en dan tijd voor mezelf neem.

Welkom Gele Suikerspin!
Mijn kerstboom is ook in fases gegaan. :$ En nu moet ik de troep nog ruimen die het zetten van de boom veroorzaakt heeft.

Ik heb wel een topic gemaakt zodat men hier naar elkaars kerstboom kan kijken. Plaatjes kijken is lekker simpel. :clown:
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
06-12-2018 11:32
Nu denk ik weer, waarom heb ik dat zelf niet bedacht. Alsof je over 1 jaar van die meds af bent. :facepalm:
Omdat het te ver weg is. EN omdat je gewoon NU hulp nodig hebt en dit onoverkomelijk lijkt. Ik vind dan eigenlijk ook dat je huisarts dit wel had mogen suggereren. Wij kijken meer afstandelijk he. :hug:
Later is nu
Yellow laat je inderdaad op die wachtlijst zetten.
40 weken is trouwens echt bizar. Maar je kan er maar beter opstaan inderdaad. Stel dat je jezelf over een maand op die wachtlijst zet, duurt het misschien nog langer dan 40 weken.

Bij mij was het ook een drama met de wachtlijst voor reumatoloog. Hier zitten meerdere ziekenhuizen in de omgeving, en toen ik voor het eerst op de wachtlijst kwam te staan kreeg ik een brief dat het een wachtlijst was van 12 maanden. Gebeld naar de huisarts met de vraag of ik naar een ander ziekenhuis kon met een minder lange wachttijd. Huisarts schrok ervan dat het in dat ziekenhuis zo'n lange wachttijd was. Een week later kreeg ik een brief van een ander ziekenhuis, dat ik er een paar weken later terecht kon. Wat een wereld van verschil zeg.
Yellow - wat evt ook een optie is, is wachttijd bemiddeling via de zorgverzekeraar. Ben er zelf ooit erg mee geholpen. Het scheelde toen maanden.
Alle reacties Link kopieren
Herkenning, mijn boom gaat ook in fases. Kopen was stap 1. Kerstlichtjes andere dag. En op een andere dag 3 kerstballen er in gehangen B)

Verder nog niet gekomen

Als ik puf/zin heb misschien vandaag of later deze week de rest.
Welkom Gele Suikerspin.

Hier gaat de kerstboom ook in fases. Man heeft gisteren de boom in de pot en in de garage gezet.
Vanavond gaat hij naar binnen. Dan begin ik morgen en zie ik wel hoe ver ik kom. De kinderen helpen vaak ook wel mee als ze thuiskomen van school.
Ik heb net een la opgeruimd en kwam nog een staatslot van de eindejaarstrekking van vorig jaar tegen. Ik ga zo mijn prijs nog maar even innen. 10 hele euro's. :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven