Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn (vervolg nr. zoveel)

22-10-2018 20:15 2984 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Kwebbeltje91 schreef:
07-12-2018 13:37
Lise je hoeft geen sorry te zeggen. Het is begrijpelijk dat je veel over jezelf praat.
Dank je wel :heart:

Ik heb je PB gelezen maar ik broed nog even op een reactie.
Doro75 schreef:
07-12-2018 14:17
We zijn net terug van het bekijken van het huisje. En... we gaan het doen! Heel spannend. We moeten een deel financieren en het is de vraag of we dat rond gaan krijgen natuurlijk. Maar goed. Er is maar één manier om dat uit te vinden en dat is het te proberen. Fingers crossed!

Huisje en omgeving zijn heel mooi. Zelfs op een grijze, druilerige dag.

Ik hoop zo dat het lukt! :flirting:
Wat goed! Hele stap.
Ik duim mee voor jullie!
lientje69 schreef:
07-12-2018 19:29
Wat leuk Doro!

Dochter doet het zó onwijs goed op stage dat er nu meerdere afdelingen aan haar trekken. Ze willen haar dolgraag in de flexpool hebben.
Het wordt even twijfelen wat ze kiest.
De ene afdeling is dichtbij huis en op de fiets bereikbaar. De andere een stuk verder maar wel veel meer uitdaging en afwisseling. Bovendien kan ze bij de laatste beter haar praktijkdingen oefenen.
Wel heel leuk maar ze zit nu in een spagaat want ze wil eigenlijk niemand teleurstellen.
Zo te lezen heeft je dochter echt de juiste studiekeuze gedaan zeg!
Dreamer schreef:
07-12-2018 19:35
Nu over NAH bij De Wereld Draait Door
En degene die al zo jong een herseninfarct kreeg is mijn vroegere achterbuurjongen. Zijn ouders wonen er nog altijd.
Oh echt ja cesium

Ik zit het nu te kijken. Confronterend, wat ook pijnlijk is want ik zit nog niet in de fase van accepteren en het liefst accepteer ik het ook gewoon niet.
Ik heb ook altijd oordoppen bij mij en zonnebril en ik heb ook last van geuren. Lichaamsgeur, parfum, eetgeuren. En veranderend karakter heb ik ook. Merkte ik zelf in eerste instanties niet eens totdat anderen mij er op wezen en ik dingen ging herkennen.
NPO = neuropsychologisch onderzoek

Ik doe het in delen omdat ik er elke keer hondsberoerd van word, het is voor mij niet te doen in 1 x.

Een neuropsychologisch onderzoek, afgekort NPO , kan verborgen schade aan het brein aan het licht brengen. Het onderzoekt psychologische verschijnselen en functies met een veronderstelde neurologische achtergrond. Het kan soms gevolgen van hersenletsel in kaart brengen dat een MRI of CT scan niet kan.

Een neuropsychologisch onderzoek wordt aangevraagd wanneer er klachten zijn op het gebied van:
het cognitief functioneren, zoals veranderingen in aandacht, geheugen, waarneming, taal, denken, tempo en uitvoeren van handelingen;
gedrag en emoties, zoals initiatiefverlies, verminderde sociale vaardigheden, agressiviteit, angst, depressiviteit, vijandig gedrag en persoonlijkheidsveranderingen.

Wat houdt het neuropsychologisch onderzoek in? Bij het onderzoek worden de klachten door middel van een gesprek in kaart gebracht. In het gesprek wordt ook geprobeerd inzicht te krijgen in het functioneren zoals het was voor de klachten.

Daarnaast krijgt men een aantal tests en soms ook vragenlijsten. De tests zijn meestal een soort puzzels en quizvragen. De tests meten onder andere intelligentie, korte- en lange termijngeheugen, concentratievermogen, werktempo, waarneming, taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht en planning.

Ook wordt gekeken hoe lang iemand nodig heeft om een test te doen. De snelheid van informatie verwerken van het brein wordt gemeten. Tevens wordt getest of iemand schade heeft in het zien, of alles wel gezien wordt. Dan wordt bekeken of iemand twee dingen tegelijk kan doen of de tijd kan bewaken, of er misschien een tijdsbesefstoornis is. Specifieke hersengebieden geven specifieke schade en daar zijn weer specifieke tests en puzzels voor.

Daarom zijn sommige tests voor de ene mens makkelijk, maar voor de andere moeilijk. De vragenlijsten brengen klachten over angst of somberheid goed in kaart. Het onderzoek kan ook informatie geven over de aard van veranderingen in het denken, maar ook de locatie van het letsel in de hersenen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-12-2018 20:43
En daar heb je dan weer gelijk in natuurlijk. Ik vind het overigens altijd erg leuk om over jouw leven te lezen, je vertelt het ook altijd zo leuk.
Dank je, wat lief dat je dat zegt. :lips:
Ik vind mezelf soms een echte teut.
Maar goed, ik ben ik en ik ben altijd open en vaak ook ( te) enthousiast.
En ik kan mezelf niet zo goed veranderen. Niet dat ik het niet geprobeerd heb hoor.
Mijn lijfspreuk is zelfs een tijdje geweest: zichzelf veranderen kan niemand, zichzelf verbeteren kan iedereen.
In de praktijk bleek ik helaas in beide niet zo goed te zijn.
Leuke spreuk.
De intentie was goed maar ik heb de spreuk maar het raam uitgegooid.
Het werkte gewoon niet zo goed voor me. Helaas
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik schakelde te laat in.
Dus heb het niet gezien
Wat ik wel uit ervaring kan zeggen, is dat er zelfs na jaren na het NAH nog ( lichte) verbetering kan optreden.
Ik kon het eerste jaar weinig tot niks meer.
Pas na 10 jaar zat ik op een niveau van zo'n 50% van wat ik eerst was.
De basale functies werkten weer vrij aardig maar restverschijnselen waren blijvend.

Toch kan ik nu, langzaam opgebouwd , meer dan weer 10 jaar geleden.
Let wel, mijn herseninfarct is inmiddels bijna 30 jaar terug.
Tien jaar terug werkte ik moeizaam 10 uurtjes, inmiddels zit ik op 17 met relatief zwaar werk. Gaat ook moeizaam( hoewel je op mijn werk weinig aan me merkt) maar het is toch bijna een verdubbeling.
Nu waren mijn kinderen 10 jaar terug ook een stuk bewerkelijke, dat scheelt. En deed ik 95% van de opvoeding alleen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Kort inhakend op wat Lientje zegt. De chirurg waar ik in september geweest ben, zei dat er nog wel verbetering mogelijk is in mijn toestand, na een jaartje of tien...

Ik ga het item morgen even terug kijken.

Ik kreeg trouwens gisteren met de post opeens de laatste mri beelden toe gestuurd. Waarom weet ik niet, maar ik kan nu zelf wel vergelijken.
Bij mij is het nu een jaar geleden, dus er is nog hoop. Toch is de ene NAH de ander niet. Het hangt ook erg af van de plek en de schade.
lise1985 schreef:
07-12-2018 20:44
Wat goed! Hele stap.
Ik duim mee voor jullie!
Dank je!
Dat NPO klinkt heel heftig, VGM. Ik kan me voorstellen dat dat er flink in hakt elke keer.

Ik zal de uitzending over NAH eens terugkijken. Weet er weinig van, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen slaapt geloof ik :) ga ik ook maar weer eens proberen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Jolly!
Hoop dat het gelukt is.
Ik ga met man aan het werk.
Twee klusjes vandaag. Hoopt dat het lukt, we moeten met de aanhanger op pad en hebben zware storm hier
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Sorry Jolly. Ik had de eerste goede nacht sinds tijden. Ben je weer een beetje bekomen van de stress? Hoop dat je je ook weer iets beter voelt (al wijst wakker liggen op het tegendeel :| )

Succes Lientje!

Fijne dag allemaal!

Bij ons komt vandaag de kerstboom 🎄
Alle reacties Link kopieren
:) sorry zeggen omdat je slaapt? Niks daarvan!

De stress is weer weg, pijn valt ook wel mee. Alleen slapen wil maar niet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat vervelend, Jolly
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, het is weekend, straks de open haard aan, chocomelk er bij en in een dekentje op de bank naar de regen luisteren. Komt goed!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Jolly, gelukkig kun je vandaag rustig aan doen. En een open haard! Heerlijk! Ik mis die al sinds ik het huis uit ben en ervoor te verhuizen gaat wat ver.

Ik heb vannacht veel wakker gelegen van de pijn. Ook al heeft mijn zoon geholpen en hebben we de kerstboom in fases opgetuigd, het is toch te veel geweest.

Ik doe vandaag rustig aan.
Fijne dag allemaal en hopelijk zonder veel pijn. :hug:
Alle reacties Link kopieren
:mrgreen: de open haard is een app op tv. En hoe nep ook, toch gezellig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
08-12-2018 09:40
:mrgreen: de open haard is een app op tv. En hoe nep ook, toch gezellig.
Ik was bijna jaloers :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is de open haard vervangen door de PlayStation :cry:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb je een pb teruggestuurd Kwebbel.
Moyrrie- schreef:
08-12-2018 09:32
Jolly, gelukkig kun je vandaag rustig aan doen. En een open haard! Heerlijk! Ik mis die al sinds ik het huis uit ben en ervoor te verhuizen gaat wat ver.

Ik heb vannacht veel wakker gelegen van de pijn. Ook al heeft mijn zoon geholpen en hebben we de kerstboom in fases opgetuigd, het is toch te veel geweest.

Ik doe vandaag rustig aan.
Fijne dag allemaal en hopelijk zonder veel pijn. :hug:
Hier idem, het is het enige wat ik echt mis van mijn ouderlijk huis.

Sterkte vandaag met de pijn :hug:
JollyRider schreef:
08-12-2018 09:40
:mrgreen: de open haard is een app op tv. En hoe nep ook, toch gezellig.
Ik was al jaloers :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven