Gezondheid alle pijlers

Ooginfarct

02-11-2018 17:59 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik een ooginfarct gehad. Hierdoor kijk ik de hele dag tegen een grijze vlek aan. Volgens de oogarts wordt dit niet meer beter. Maar ze kan me ook niet vertellen hoe lang het duurt voordat het gaat wennen en of het wel gaat wennen. Lezen gaat moeizaam en kijken met 1 oog werkt ook niet.

Wie heeft dit ook gehad of kent iemand die het heeft gehad? Misschien hebben jullie tips.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee. Goed om te horen dat je bij de oogarts bent geweest.
Wat is een ooginfarct precies?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Dat zal hard voor je zijn. Ik denk dat je ogen leren om zo optimaal mogelijk te kijken. Als het ene oog iets minder ziet dan compenseert het andere oog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Net als een hersen-/hartinfarct. Een bloedpropje waardoor een stuk van je netvlies geen zuurstof heeft gekregen. En het daardoor niet meer doet.
Alle reacties Link kopieren
Heftig.
Ik ken meerdere personen met slecht zicht in een oog en zij functioneren allemaal tamelijk normaal met soms wat hulpmiddelen. Bijvoorbeeld goed aangemeten brillen, extra leesloepen, goede verlichting. Je went aan zicht via een oog. Het is niet gemakkelijk, maar wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een ooginfarct, wel met een heel heftige ontsteking waardoor ik een maand of twee alleen wit/grauwgrijs zag met mijn rechter oog. Het wende, mijn andere oog ging harder werken en ik moest afstanden opnieuw leren inschatten, maar het wende wel. Ik herinner me dat ik in het begin vaak misgreep naar spullen, omdat je diepte niet ziet, maar na een paar weken greep ik niet meer mis.

Ik was destijds begin twintig, dus nog vrij jong en misschien passen ogen en gevoel zich dan sneller aan, maar ik geloof oprecht dat jij ook zult wennen.
Alle reacties Link kopieren
je hersenen zijn heel goed instaat om het missende deel van je gezichtsveld in te vullen. Maar hoe meer jij je eraan ergert, hoe duidelijker het zal blijven.

Waarschijnlijk is het je dominante (lees)oog wat het infarct gekregen heeft. En dan is het wennen om nu primair door je andere oog te kijken.

Dit kan wel een aantal weken/maanden duren voordat dit echt gewend is.

Maak in ieder geval een afspraak bij een goede optometrist, zodat je door je goede oog optimaal kan zien.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het hetzelfde is maar ook ik was plots een groot deel van mijn zicht kwijt.
Volgens de oogarts was ik op een halve mm na het volledige licht uit mijn oog kwijt.

Op dit moment wordt dit behandelt met 4 wekelijks een injectie in de oogbol en de eerste voorzichtig positieve resultaten zijn er, mijn zicht gaat weer vooruit.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn, Bitje. De oogarts kon voor mij niets doen. Ik heb alleen maar bloedverdunners gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Misschien ben ik wel te ongeduldig en moet ik het ook gewoon even de tijd geven.

Op dit moment ben ik ziek thuis, omdat mijn werk vooral uit computerwerk en lezen bestaat. Ik hoop dat ik dat ooit weer gewoon kan doen. Mijn werkgever wil dolgraag dat ik weer aan het werk ga, maar ik zou niet weten welke werkzaamheden ik wel uit kan voeren. Een berichtje typen zoals deze kost ontzettend veel energie.

Deze week moet ik naar de bedrijfsarts en ik hoop dat hij wat antwoorden voor me heeft.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je weer gewoon gaan werken. Er zijn best wel veel mensen die maar met 1 oog kunnen zien, en een volstrekt normaal leven leiden.

Zoals ik al eerder schreef, je dominante oog is waarschijnlijk aangedaan. Net zoals je links of rechtshandig bent, heb je vaak ook een dominant oog. Je moet jezelf nu gaan aanleren om vooral door je niet aangedane oog te kijken.

En, zoals ik al eerder schreef, ga zo snel mogelijk naar een goede opticien/optometrist. Wanneer je geboorte jaar 1976 is, is de kans groot dat je al moeite krijgt met lezen en computeren. Misschien kan een bril je helpen door beter te gaan zien met je goede oog. Hierdoor ga je automatisch ook meer door dit oog kijken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met hamerhaai, gewoon aan het werk gaan, ondanks de zeer vervelende situatie die is ontstaan. Je zult zien dat het na een tijdje een stuk beter gaat en je aan de nieuwe situatie gaat wennen. Bepaal voorlopig je eigen tempo.
Alle reacties Link kopieren
Lieve quinta geef je andere oog even de tijd om het op te vangen, ik kan begrijpen dat je onrustig bent en door wilt.. Maar als je lichaam even niet wil en zich nog moet aanpassen aan de nieuwe omstandigheden kunje veel willen, maar zoiets kun je niet forceren lijkt me.
...
Wat vervelend voor je.
Ik ken iemand die dat ook heeft gehad. Die werd wakker en zag ineens een stuk slechter. Diens verhaal klinkt een beetje hetzelfde als het jouwe.
Deze persoon was binnen 2 weken weer half aan het werk, en het ging rap beter. Die heeft zich een goede bril (eigenlijk 2) laten aanmeten, zodat het goede oog ook echt 100% zag, en het slechte oog zo goed mogelijk werd geholpen. Na 4 maanden werd er weer auto gereden, en het is geen onderwerp van gesprek meer.
Dus geef het even tijd, je hersenen zullen zich echt aanpassen, je kunt er prima mee leren leven. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat t nu met je? Ik heb een paar weken geleden ook een ooginfarct gehad. Werken is een zware dobber en autorijden ook. Kan maar een paar uur per dag werken achter de pc. Hopelijk went t ooit en blijft mijn goede oog gezond.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat goed. De vlek zit er nog wel, maar ik stoor me er niet meer aan. Het heeft bijna 3 maanden geduurd voordat ik kon zeggen dat het beter met me ging. Nu doe ik alles weer. Alleen als ik moe ben, wordt de vlek heel vervelend. Ik mocht van de oogarts 3 maanden niet autorijden. Ik vond het heel erg dat ik afhankelijk was van anderen. Ik was zo'n muts die al jaren niet meer op de snelweg durfde te rijden. Tijdens mijn herstel heb ik tegen mijn man gezegd dat als ik weer mocht rijden, ik overal heen ga. Nu doe ik het gewoon! Het ooginfarct heeft voor mij dus ook iets positiefs gebracht. Dat hoop ik ook voor jou, Schorpioentje.
Alle reacties Link kopieren
quinta1976 schreef:
20-03-2019 15:48
Het gaat goed. De vlek zit er nog wel, maar ik stoor me er niet meer aan. Het heeft bijna 3 maanden geduurd voordat ik kon zeggen dat het beter met me ging. Nu doe ik alles weer. Alleen als ik moe ben, wordt de vlek heel vervelend. Ik mocht van de oogarts 3 maanden niet autorijden. Ik vond het heel erg dat ik afhankelijk was van anderen. Ik was zo'n muts die al jaren niet meer op de snelweg durfde te rijden. Tijdens mijn herstel heb ik tegen mijn man gezegd dat als ik weer mocht rijden, ik overal heen ga. Nu doe ik het gewoon! Het ooginfarct heeft voor mij dus ook iets positiefs gebracht. Dat hoop ik ook voor jou, Schorpioentje.
Wat mooi, die instelling van je!
Hoi,

Ook hier ervaring, ik heb een maand geleden een ooginfarct gehad en zit nu nog in de molen om te achterhalen wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn. Ik merk dat ik inmiddels wel gewend ben aan die vlek in mijn oog, maar ook ontzettend moe ben. Ik was benieuwd of er bij jou een oorzaak is gevonden? Of was het gewoon dikke pech?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het dikke pech. Ik moet nu mijn leven lang bloedverdunners blijven slikken. Hierdoor is volgens de neuroloog de kans op een nieuw ooginfarct heel klein. Ik was ook heel erg moe, maar volgens de dokter was dat heel gewoon. Dat is gelukkig ook overgegaan. Ik hoop dat voor jou ook alles snel weer gewoon wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Quinta. Even een vraagje aan je: heb jij ook een oogzenuwinfarct gehad, net als ik? Ze noemen het Naion? Groeten Schorpioentje
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het een ader in mijn netvlies. Niet in mijn oogzenuw. Heb jij ook een blinde vlek of is dit nog erger?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dikke mist met bijna geen zicht. (10-20%).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Schorpioentje... Dat is helemaal heftig. Dan valt mijn blinde vlek nog mee.

Heeft jouw goede oog het kijken al een beetje overgenomen? Mijn goede oog is een lui oog. Als ik moe ben, heb ik erg last van de vlek. De rest van de tijd gaat het best goed.
Ik heb glasvochtlislating gehad en in mijn linkeroog zit nog een troebeling die door het oog zwerft. Dat zit dus niet op een vaste plek, dus daar kan ik me soms wel aan ergeren. De troebeling wordt wel steeds doorzichtiger, maar het bewegen ervan blijft irritant, vooral als ik vermoeid ben.

Sterkte....
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 11-05-2019 20:48
Reden: Fout gelezen....
6.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe het nu met je gaat Schorpioentje 1965. Ook ik kreeg een oogzenuwinfarct zes weken geleden. Dit gebeurde in mijn rechteroog en mijn zicht is heel erg wazig. Ik moet heel erg wennen aan het zicht wat ik met beide ogen heb, rechts zie ik allemaal vlekken door mijn beeld, erg vermoeiend. Heb jij hier ook last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven