Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering 2019

09-11-2018 17:58 208 berichten
Vandaag viel mijn nieuwe polis op de mat voor 2019 (ja, sorry voor de topictitel, je kan maar op tijd zijn), volgens mij is het jaarlijkse zorgverzekeringtopic er nog niet, dus bij deze :cheers:

Zoals elk jaar wéér duurder. Ik ging even terugzoeken naar 2014, toen betaalde ik €95,- voor basisverzekering en een kleine tandartsverzekering (restitutie, incl. €10 collectiviteitskorting), dat is dit jaar €118,- en volgend jaar €133,- per maand. Voor twee volwassenen zijn we komend jaar dus elke maand €30 extra kwijt.

Wij zaten altijd bij Delta Lloyd en gingen voorheen elk jaar zo'n €5,- per maand meer betalen. Delta Lloyd zorgverzekeringen zijn dit jaar allemaal overgegaan naar Nationale Nederlanden en nu gaan we opeens €15,- per maand meer betalen! Wordt het bij jullie ook ongeveer zo veel duurder? Of juist meer/minder?

Stappen jullie elk jaar over of juist niet? En dit jaar?

Ik blijf eigenlijk altijd zitten, soms vergelijk ik wat, maar ben hiermee toch altijd het goedkoopst uit geweest met behoud van de restitutieverzekering, wat ik heel fijn vind nu er steeds meer met beperktere contracten wordt gewerkt of met allerlei voorwaarden.

Ohja, en is een vergelijkingssite zoals Independer tegenwooridg nog écht objectief? Welke site gebruiken jullie?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 18:15
19.48% gewijzigd
Ik ga 6 euro meer betalen maar ik heb een gemeentepolis.

Misschien wel een tip voor mensen met een bijstand want ik leerde hierover van mijn maatschappelijk werkster. Omdat ik een beperkt inkomen heb kan ik via de gemeente een collectieve zorgverzekering afsluiten met allerlei aanvullende pakketten. Vaak moet je medisch gekeurd worden voor aanvullende pakketten maar bij mijn gemeente mag je (en dat was voor mij de doorslag) niet geweigerd worden.
Bij mij wordt hij 9 euro pm duurder. Ik ga wel kijken om over te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Juist die restitutieverzekering maakt hem zo duur. Heb je al gekeken of de zorgaanbieders waar jij gebruik van maakt een contract hebben gesloten met je zorgverzekeraar? Dat kan namelijk al een aantal euro in de maand schelen.
Zelf heb ik de premie nog niet binnen, maar ik vergelijk en wissel elk jaar wel.
Applecrumble schreef:
09-11-2018 18:03
Juist die restitutieverzekering maakt hem zo duur. Heb je al gekeken of de zorgaanbieders waar jij gebruik van maakt een contract hebben gesloten met je zorgverzekeraar? Dat kan namelijk al een aantal euro in de maand schelen.
Zelf heb ik de premie nog niet binnen, maar ik vergelijk en wissel elk jaar wel.
.
Ja, daar heb ik net naar gekeken inderdaad, want in eerdere jaren viel het ontzettend mee en daardoor bleef ik deze restitutieverzekering houden. Voor mijn partner zal dat volgend jaar ook nodig zijn, maar voor mezelf niet. Het is alleen niet zo zeer dat ik het bedrag zo veel vind, maar tussen 2014 en 2018 gingen we steeds ongeveer €5,- per maand meer betalen. Dit jaar gaan we in één keer €15 per maand meer betalen!

We zaten bij Delta Lloyd en die zijn overgegaan naar Nationale Nederlanden. Ik ga nog kijken of ik ga overstappen of niet. Ik zal dit nog in de OP zetten, ben benieuwd hoe het bij de naturapolissen van Delta Lloyd is gegaan.
Ik wil graag overstappen omdat mijn kinderen over enige tijd beide een beugel zullen gaan dragen. Het is heel lastig om een polis alleen hierop uit te zoeken, want veel andere aanvullende zaken in luxe polissen vind ik niet nodig. Zo betaal ik mijn bril net zo lief zelf, en overweeg ik ook mijn eigen tandartsverzekering te stoppen.
vrouwjagersma schreef:
09-11-2018 18:14
Ik wil graag overstappen omdat mijn kinderen over enige tijd beide een beugel zullen gaan dragen. Het is heel lastig om een polis alleen hierop uit te zoeken, want veel andere aanvullende zaken in luxe polissen vind ik niet nodig. Zo betaal ik mijn bril net zo lief zelf, en overweeg ik ook mijn eigen tandartsverzekering te stoppen.
.
Valt orthodontie niet onder de aanvullende tandartsverzekeringen?
tu1nhek schreef:
09-11-2018 18:16
.
Valt orthodontie niet onder de aanvullende tandartsverzekeringen?
Ja, dat dacht ik ook, maar sommige verzekeraars hebben dingen toch nog weer gesplitst. Ik vind het vrij ondoorzichtig: soms zijn er heel vreemde aanvullende pakketten. Ik zie nu bijvoorbeeld bij FBTO een module "gezichtszorg en orthodontie", dan valt andere tandzorg er dus wel buiten, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij CZ en die wordt ook duurder. Sowieso voor ons omdat we dit jaar collectief verzekerd waren bij de inmiddels ex-werkgever van mijn man, dus dat houdt eind van dit jaar op.

Ik ben wel erg tevreden over CZ, maar we gaan wel even kijken of er iets voordeligers te vinden is.

Ik begreep van mijn man dat de eigen bijdrage voor medicijnen vaststaat op max. 250 euro per jaar, dus voor hem scheelt dat weer een aanvullende verzekering (ADHD medicatie).
minnimouse schreef:
09-11-2018 19:47


Ik begreep van mijn man dat de eigen bijdrage voor medicijnen vaststaat op max. 250 euro per jaar, dus voor hem scheelt dat weer een aanvullende verzekering (ADHD medicatie).

Klopt dat is nieuw in de basisverzekering. Voor iedereen (ik bedoel zowel kinderen als volwassenen)
En die eigen bijdrages gaan de zorgverzekeraars innen bij de verzekerden, Dus eigen risico én eigen bijdrage via je verzekering en geen eigen bijdrages meer afrekenen bij de apotheek.
Ik weet mijn premie nog niet. 12 november pas.
Maar ik verwacht zo'n €100 op jaarbasis erbij voor de basisverzekering. Ik heb dit jaar een tandverzekering gehad en die gooi ik er dan volgend jaar wel weer een jaartje af.
Loop ik qua premie ongeveer gelijk met dit jaar.

Een controle en een gebitsreiniging zo betalen is voordeliger.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
09-11-2018 19:55
Ik weet mijn premie nog niet. 12 november pas.
Maar ik verwacht zo'n €100 op jaarbasis erbij voor de basisverzekering. Ik heb dit jaar een tandverzekering gehad en die gooi ik er dan volgend jaar wel weer een jaartje af.
Loop ik qua premie ongeveer gelijk met dit jaar.

Een controle en een gebitsreiniging zo betalen is voordeliger.
Dat met die tandverzekering hebben wij dit jaar ook gedaan inderdaad. Heb dit jaar alleen controles en gebitsreiniging gehad, volgens mij nog geen 100 euro in totaal. Dus dat scheelt wel.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-11-2018 19:47
Wij zitten bij CZ en die wordt ook duurder. Sowieso voor ons omdat we dit jaar collectief verzekerd waren bij de inmiddels ex-werkgever van mijn man, dus dat houdt eind van dit jaar op.

Ik ben wel erg tevreden over CZ, maar we gaan wel even kijken of er iets voordeligers te vinden is.

Ik begreep van mijn man dat de eigen bijdrage voor medicijnen vaststaat op max. 250 euro per jaar, dus voor hem scheelt dat weer een aanvullende verzekering (ADHD medicatie).
Ik zat jaren bij cz direct. Is de goedkopere versie van cz en alles digitaal. Nu gaat dat just heten.

Ik moet nog gaan vergelijken want hier is de zorg behoefte iets veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
09-11-2018 20:10
Ik zat jaren bij cz direct. Is de goedkopere versie van cz en alles digitaal. Nu gaat dat just heten.

Ik moet nog gaan vergelijken want hier is de zorg behoefte iets veranderd.
Ja CZ Direct, daar zitten wij ook.
Had nog niks gelezen over dat dat Just gaat heten. Ga eens neuzen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij Stad Holland en gaan indd ook met €9 pp omhoog. Vriend haalt de AV eraf, scheelt -€22 per maand op zijn premie, de AV had hij voornamelijk voor de tandarts, maar afgelopen maand een grote "revisie" gehad dus verwachten komend jaar geen grote kosten.

Ik twijfel of ik mijn extra AV laat staan komend jaar (á €37,50 pm), er is een baby op komst, dus als ik het laat staan hoef ik geen eigen bijdrage te betalen. Mocht ik de osteopaat oid nodig hebben dan is dit ook (deels) vergoed. Wat zeggen jullie?

Verder heel tevreden over Stad Holland trouwens!
Ik ben in de afgelopen 10 jaar alleen van aanvullende verzekering overgestapt. Prijs en vergoedingen bleken bij huidige verzekeraars het beste te passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap eigenlijk bijna elk jaar wel over, maar ik heb nu nog geen flauw idee. Eerst maar wachten tot alle premies bekend zijn, dan ga ik weer vergelijken.
Ik vind het lastig. Ik weet nooit goed waar ik op moet letten, ben daardoor bang dingen uit te sluiten die ik juist niet had moeten uitsluiten waardoor ze nu niet vergoed worden en dus blijf ik aar waar ik zat :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is fysio en ook wel alternatieve geneeswijzen belangrijk. (chiropratie) Dit jaar was dat zeer goed verzekerd, echter volgend jaar niet meer bij m'n huidige verzekering. Dus moet ook verder kijken.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook veranderen. De premie heb ik nog niet, maar we gaan met onze huidige pakketten zeker meer betalen. We waren altijd collectief bij Menzis via de FNV, alleen die samenwerking is gestopt. Tandartsverzekering is voor mij belangrijk. Ik loop bij de parodontoloog en die is best duur. Ik had afgelopen jaar het kleinste AV-pakket, misschien laat ik die helemaal vervallen.
Alle reacties Link kopieren
freexx schreef:
09-11-2018 20:55
Wij zitten bij Stad Holland en gaan indd ook met €9 pp omhoog. Vriend haalt de AV eraf, scheelt -€22 per maand op zijn premie, de AV had hij voornamelijk voor de tandarts, maar afgelopen maand een grote "revisie" gehad dus verwachten komend jaar geen grote kosten.

Ik twijfel of ik mijn extra AV laat staan komend jaar (á €37,50 pm), er is een baby op komst, dus als ik het laat staan hoef ik geen eigen bijdrage te betalen. Mocht ik de osteopaat oid nodig hebben dan is dit ook (deels) vergoed. Wat zeggen jullie?

Verder heel tevreden over Stad Holland trouwens!
Ik heb een medische indicatie en hoef dus nooit een eigen bijdrage te betalen voor een ziekenhuisbevalling. Eigen bijdrage voor kraamzorg is maximaal rond de 200 euro. Meer werd er bij Menzis niet vergoed (ik kreeg ook een kraampakket als ik alleen een basisverzekering had). De extra premie die ik moest betalen om de eigen bijdrage kraamzorg vergoed te krijgen was dus meer dan wat het me anders zou kosten.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de polis op 12 november bekend, maar was al een beetje aan het rondneuzen wat ik wil hebben.
Wij hebben sinds kort een kinderwens en ben erg aan het twijfelen om een aanvullende verzekering te nemen voor kraamzorg. Aan de andere kant zou ik het bedrag ook zelf kunnen betalen mocht dat nodig zijn en is het ook nog maar de vraag of ik in 2019 zal bevallen.

Vragen vragen....
Frietmetmayo schreef:
09-11-2018 20:10
Ik zat jaren bij cz direct. Is de goedkopere versie van cz en alles digitaal. Nu gaat dat just heten.

Ik moet nog gaan vergelijken want hier is de zorg behoefte iets veranderd.
Ik heb ook cz direct. Was ik erg tevreden over. Nu het just gaat heten veranderd er veel als ik het goed begrijp uit hun mail. Toch maar eens vergelijken met andere aanbieders dit jaar.
Ik zit bij ONVZ en zit daar wel prima eigenlijk. Volledig vrije keuze qua artsen, instellingen en medicatie. Niet goedkoop, maar wel fijn.
En overstappen met een aanvullende verzekering gaat nu toch niet meer lukken, gezien mijn medische historie van het afgelopen jaar.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
09-11-2018 18:14
Ik wil graag overstappen omdat mijn kinderen over enige tijd beide een beugel zullen gaan dragen. Het is heel lastig om een polis alleen hierop uit te zoeken, want veel andere aanvullende zaken in luxe polissen vind ik niet nodig. Zo betaal ik mijn bril net zo lief zelf, en overweeg ik ook mijn eigen tandartsverzekering te stoppen.
Een aanvullende verzekering voor een bril of lenzen is duurder dan bril of lenzen zelf. De vergoeding die je krijgt is beperkt. Tandartsverzekering heb ik jaren geleden al geskipt, van de premies die ik nu niet betaal kan ik mijn eigen potje voor de tandarts aanleggen. Ook daar is de vergoeding vaak beperkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven