Gezondheid alle pijlers

Menstruatiepatroon veranderd na zwangerschap?

04-12-2018 15:13 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames!

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet op zoek naar medisch advies, hiervoor maak ik een afspraak met mijn huisarts.

De reden van dit topic is dat ik benieuwd ben naar jullie (eventueel soortgelijke) ervaringen. 8 maanden geleden ben ik bevallen van mijn tweede kind. Ik gebruik al 8 jaar GEEN hormonale anticonceptie. Tien weken na de bevalling kwam mijn menstruatie weer op gang, en zoals voorspeld, was deze erg hevig. De menstruaties erna bleven hevig van aard (ik had ook voor beide zwangerschappen zware menstruaties). De cycli waren redelijk regelmatig, dit verbaasde mij omdat ik altijd een onregelmatige cyclus had. Ik hoopte dat mijn zwangerschap mijn lichaam wellicht had ge-reset waardoor ik nu, eindelijk, een regelmatige cyclus kreeg. Echter, mijn voorlaatste cyclus was weer redelijk lang (45 dagen), met halverwege een kleine tussentijdse bloeding en weer een hevige menstruatie als afsluiter.
Op dit moment denk ik al een paar dagen ongesteld te zijn, echter is het bloedverlies wisselend, van helderrood naar bruinverlies, en zeer minimaal in hoeveelheid. Ik ben benieuwd af of dit nu een menstruatie is, of weer een tussentijdse bloeding...Ik vraag me af of het kan zijn dat mijn menstruaties ineens veel minder hevig zijn (zoals wel eens wordt beweerd na een zwangerschap), of dat mijn hormoonhuishouding uit balans is.

Omdat ik geen hormonale anticonceptie gebruik is mijn menstruatie altijd een teken geweest dat alles intern naar behoren werkt. Nu het zo'n rommeltje is, maakt me dit onzeker, te meer omdat we een wens hebben voor een derde kindje.

Als mijn volgende cyclus weer anders verloopt dan ik gewend ben maak ik een afspraak met de huisarts.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heel veel dank voor het lezen en reageren :high5:
Hier is mijn cyclus ook veranderd na de zwangerschappen qua lengte en regelmatigheid. En ook de menstruatieklachten zijn veranderd (voorheen kon ik niet zonder pijnstillers, nu wel, maar nu voel ik me een paar dagen voor de menstruatie vaak super rot, beetje PMS klachten).
Maar zo heftig als bij jou is het bij mij niet, wellicht goed om even te laten checken. Hoe lang geleden is je cyclus weer op gang gekomen is? Hier duurde het na beide zwangerschappen ook wel even voor het wat stabieler werd.
Ja, je hormonen zijn uit balans want je bent 8 maanden geleden bevallen.
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
04-12-2018 15:45
Ja, je hormonen zijn uit balans want je bent 8 maanden geleden bevallen.
Bedankt voor de reality check! Ik voel me alweer zo mezelf (totaal ander herstel dan na mijn eerste zwangerschap), dat het gevoelsmatig alweer een eeuwigheid geleden lijkt. Maar 8 maanden is ook nog wel vrij kort geleden eigenlijk..
Ze zeggen 9 maanden op, 9 af. Je hormoonhuishouding is gewoon nog niet terug naar normaal. Weet niet of je borstvoeding geeft, want dat kan ook meespelen? Ik werd na ruim 10 maanden pas ongesteld na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik werd na zwangerschap voor het eerst ongesteld, ik heb PCOS , maar wordt nu ineens elke maand ongesteld. En PMS , das weer minder.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij mij is het ook veranderd. Voor mijn zwangerschappen had ik een cyclus van soms 5, soms 6 weken en veel buikpijn. Vaak duurde de menstruatie een dag of 8. Na de zwangerschappen werd mijn cyclus exact 28 dagen, minder buikpijn, maar wel veel heviger (en korter).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven