Gezondheid alle pijlers

Last van oorsuizen

09-12-2018 01:48 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,
Ik heb sinds 1.5 maand last van oorsuizen. Het is niet extreem dat ik er hinder van ervaar, maar ik merk het wel.
Sinds een paar weken is het ook van een lichte/zachte ruis, naar regelmatig een piep in mijn oor gegaan. De piep is nu zo dat ik het enkel hoor als ik in bed lig of het helemaal stil is.

Nu viel me het op dat ik sinds ik medicijnen ben gaan slikken, op advies van de dokter wegens medische redenen, er last van heb gekregen. Voorheen dus geen last van gehad. Ik heb de bijsluiter doorgelezen en toen zag ik dat oorsuizen een bijwerking is.

Het zou dus kunnen dat het door de medicatie komt. Maar nu vraag ik me af, moet ik dit melden en is het erg?
Want stel het komt door de medicijnen, wat dan? Ik moet ze toch blijven slikken. Er zijn wel andere merken/soorten verkrijgbaar maar zoveel hinder ervaar ik er ook weer niet van.

En ergens ben ik ook bang dat de oorsuizen een andere oorzaak hebben, maar volgens mij is het heel moeilijk om daar achter te komen.

Ik zou het aan de ene kant wel willen melden aan de huisarts, maar aan de andere kant voelt het wat overdreven. Want het kan een bijwerking zijn en dus gewoon medicijngerelateerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet melden bij je huisarts? Al is het maar om je gerust te stellen. Aangezien je aangeeft ook bang te zijn dat het iets anders is en niet medicijn gerelateerd. Slik je de medicatie voor iets tijdelijks of voor langere tijd? In het eerste geval zou je kunnen afwachten tot de medicatie is gestopt en dan kijken of het wegtrekt. In het tweede geval zou ik het sowieso melden, als het medicijn gerelateerd is, zou je kunnen kijken naar een alternatief of verder onderzoek laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker melden aan de huisarts!

Misschien is het een onschuldige bijwerking die zo weer overgaat, maar misschien ook een teken dat je bloeddruk ernstig verhoogd is ofzo (ik noem maar wat hoor) en je beter kan overstappen op een ander medicijn. ff bellen naar de huisarts kan nooit kwaad toch?
Mijn advies: bel een arts en laat hem of haar bepalen of het nodig is dat je belt ;-)
anoniem_375455 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 04:15
Reden: poef!
80.50% gewijzigd
Ik heb er sinds een paar maanden ook af en toe last van. Na check huisarts bleek ik wat vocht in mijn oren te hebben ivm verkoudheid (die ik zelf niet had opgemerkt). Neusspray deed wonderen voor mij.

Dus voordat je de conclusies trekt dat het door je medicijnen komt, gewoon even langsgaan bij de huisarts.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Als ik er echt op ga letten dan hoor ik altijd ook wel wat. Dan richt je je aandacht naar binnen. Je hoort eigenlijk je verkouden of gestreste oren. Je bent te moe om aandacht te hebben voor je omgeving die je af zou kunnen leiden.

Maar voordat ik je post las was het nog absoluut stil.

Ik bedoel overigens niet dat het altijd een onbetekenend symptoom is en in geval van hinderlijke symptomen moet je je huisarts consulteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Possa schreef:
09-12-2018 02:07
Ik zou het zeker melden aan de huisarts!

Misschien is het een onschuldige bijwerking die zo weer overgaat, maar misschien ook een teken dat je bloeddruk ernstig verhoogd is ofzo (ik noem maar wat hoor) en je beter kan overstappen op een ander medicijn. ff bellen naar de huisarts kan nooit kwaad toch?
Toevallig slik ik het medicijn tegen mijn bloeddruk, maar pas over een maand wordt ik weer gezien en weet ik ook of de bloeddruk goed is, dus in dit geval is een tussenafspraak wel slim. Ik heb eerder ook last van oorsuizen gehad en mijn bloeddruk was toen ook belachelijk hoog. Bedankt voor de tip, had hier niet eens aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
09-12-2018 08:57
Als ik er echt op ga letten dan hoor ik altijd ook wel wat. Dan richt je je aandacht naar binnen. Je hoort eigenlijk je verkouden of gestreste oren. Je bent te moe om aandacht te hebben voor je omgeving die je af zou kunnen leiden.

Maar voordat ik je post las was het nog absoluut stil.

Ik bedoel overigens niet dat het altijd een onbetekenend symptoom is en in geval van hinderlijke symptomen moet je je huisarts consulteren.
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik heb mijn twijfels omdat het al zo lang duurt en het ook van praktisch nooit naar continu een ruis en grotendeels van de tijd nog een piep horen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips. Ik ga toch even een afspraak maken.
Alle reacties Link kopieren
Welk medicijn gebruik je?

Als je bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt die als ‘plaspil’ zijn aangemerkt dan kan het zijn dat je kalium te laag is. Als het goed is heeft de huisarts gezegd dat je na x-tijd je bloed moet laten controleren.
Ik gebruikte hydrochloortiazide en moest onmiddellijk stoppen omdat mijn kalium gevaarlijk laag was (2,2), ook mijn nierwaarden waren niet goed.
Overigens heb ik oorsuizen tgv een te hoge hersendruk.

Ook zou het kunnen dat je door de medicijnen gaat kaakklemmen ‘s nachts. Daar krijg je ook oorsuizen van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
09-12-2018 13:25
Welk medicijn gebruik je?

Als je bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt die als ‘plaspil’ zijn aangemerkt dan kan het zijn dat je kalium te laag is. Als het goed is heeft de huisarts gezegd dat je na x-tijd je bloed moet laten controleren.
Ik gebruikte hydrochloortiazide en moest onmiddellijk stoppen omdat mijn kalium gevaarlijk laag was (2,2), ook mijn nierwaarden waren niet goed.
Overigens heb ik oorsuizen tgv een te hoge hersendruk.

Ook zou het kunnen dat je door de medicijnen gaat kaakklemmen ‘s nachts. Daar krijg je ook oorsuizen van.
Momenteel enalapril. Ik zou eigenlijk na 4 weken inderdaad alles moeten laten checken, urine en bloed. Maar wegens vakantie en het verzetten van de afspraak door de arts werd dit pas over 8 weken. Dus sowieso wel handig om dan toch even tussentijds dit te bespreken met mijn huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven