Gezondheid alle pijlers

Knieschijven bewegen

13-12-2018 13:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Wanneer ik mijn benen strek heb ik het gevoel dat mijn knieschijven over elkaar bewegen. Als je je hand er op legt vlel je het ook bewegen en een soort van knarsen, heeft iemand enig idee waar dit door komt en wat het is?
Alle reacties Link kopieren
je hebt maar 1 knieschijf per been hoor
Alle reacties Link kopieren
vraag dit eens aan je huisarts, maar ik lees niets vreemds
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je knieschijven over elkaar bewegen heb je een serieus probleem, want in elke knie zit er maar 1 ;)

Als je je been strekt is het ook de bedoeling dat je knieschijf beweegt.

Het knarsen is bij mijn beste weten ook normaal. Mijn gezonde knie doet dat wel, blessureknie niet.

Als het hard knarst en je pijn hebt is er een ander verhaal maar voor de rest: gefeliciteerd! Je bent erachter wat een knieschijf doet!
Alle reacties Link kopieren
ik kan mijn knieschijf niet bewegen als ik mijn been strek
Alle reacties Link kopieren
Je gewricht beweegt ten opzichte van elkaar als je beweegt ja. Wat maakt dit een probleem? Waar heb je precies last van?
Alle reacties Link kopieren
Een mens heeft per been maar één knieschijf, dus over elkaar heen schuiven kan niet. Wel is je knieschijf maar een relatief kleine schijf die omringt wordt door kraakbeen. Daardoor is de schijf een beetje beweegelijk. Gelukkig wel. Het 'knarsen' kan veroorzaakt worden door het kraakbeen, o.a. door de meniscus. Als je echt pijnklachten hebt, zou ik even naar de huisarts gaan.
toedeledokie wijzigde dit bericht op 13-12-2018 13:24
1.32% gewijzigd
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
13-12-2018 13:20
je hebt maar 1 knieschijf per been hoor
En 1+1=2 want ik heb 2 knieën 😉
rozamunda schreef:
13-12-2018 13:22
ik kan mijn knieschijf niet bewegen als ik mijn been strek
Ligt eraan of je je beenspieren aanspant of niet. Als je je been gestrekt neerlegt en ontspant kan hij alle kanten op, als je hem gestrekt hebt en aanspant dan niet.
Knieprobleempje schreef:
13-12-2018 13:24
En 1+1=2 want ik heb 2 knieën 😉
Ik heb ook twee oren maar die kan ik ook niet tegen elkaar aan wrijven ;)
Maar je hebt een account gemaakt voor dit knieprobleem, maar wat is dan het probleem? Heb je ergens last van?
Alle reacties Link kopieren
Het ding is meer dat er iets in mijn knie beweegt want dat voel je als je je er met je hand op zit. Verder voel je dit alleen wanneer ik zit en mijn been strek.
Alle reacties Link kopieren
strekken is spannen.
Alle reacties Link kopieren
Knieprobleempje schreef:
13-12-2018 13:12
Hallo,
Wanneer ik mijn benen strek heb ik het gevoel dat mijn knieschijven over elkaar bewegen. Als je je hand er op legt vlel je het ook bewegen en een soort van knarsen, heeft iemand enig idee waar dit door komt en wat het is?
Je knie purrd
Knieprobleempje schreef:
13-12-2018 13:26
Het ding is meer dat er iets in mijn knie beweegt want dat voel je als je je er met je hand op zit. Verder voel je dit alleen wanneer ik zit en mijn been strek.
Je knie is een complex gewricht dat bestaat uit beweegbare onderdelen. Als je het gewricht gebruikt, treden die onderdelen in werking. VolSTREKT (pun intended) normaal!
Alle reacties Link kopieren
Knieprobleempje schreef:
13-12-2018 13:24
En 1+1=2 want ik heb 2 knieën 😉
Dan nog schuiven die 2, ieder in een ander been, niet over elkáár heen.

Maar je hebt dus geen pijn of mobiliteitsproblemen? Waarom dan helemaal een topic hierover, als je nergens last van hebt?
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
13-12-2018 13:22
ik kan mijn knieschijf niet bewegen als ik mijn been strek
Je moet je beenspieren dan wel ontspannen, anders lukt het niet ;-).

Dus gewoon gestrekt op de bank/bed/grond leggen, dan kan je de knieschijf meestal wel bewegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Knieprobleempje schreef:
13-12-2018 13:26
Het ding is meer dat er iets in mijn knie beweegt want dat voel je als je je er met je hand op zit. Verder voel je dit alleen wanneer ik zit en mijn been strek.
De onderkant van de knieschijf is vaak niet spiegelglad maar wat ruw, dat kan het krakende gevoel geven. Zowel wanneer je je knie actief beweegt (buigen/strekken) of wanneer je in ontspannen houding je knieschijf beweegt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat er iets mis is moet je naar de dokter.
En knieschijven bewegen als je je been strekt e of buigt. Dat is de bedoeling ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven