Gezondheid alle pijlers

Opgezette lymfeklieren

13-12-2018 14:12 16 berichten
Nog meer mensen die deze chronisch hebben in hun hals?
IK heb een angatoornis voor ziektes en nu ontdekte ik 8 weken terug dikke klieren. Misschien heb ik ze altijd wel gehad maar viel op opeens. Al een aantal keer bij de huisarts geweest maar ze blijft zeggen is echt niks. Het zijn er een stuk of 7. 2 een stukje onder mijn kaak en die zijn aan 1 kant wat groter. ( misschien 1, 1.5 cm) ze bewegen wel allemaal. Ben wel iemand die vaak verkouden is. Er is bloed geprikt maar daar kwam niets uit. Maar ik blijf bang. Heb vroeger wel Pfeiffer gehad. Mijn tong is ook al een paar weken pijnlijk en daar zag de huisarts een bijtplek. Ik ben gelijk bang dat dit ook kwaadaardig is en daardoor de klieren dik zijn. Gisteren gestart met tabletjes voor een allergie. Is ooit getest dat ik huisstofmijt allergie heb. Hoop op meer ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al jaren. Vrij groot. Nog groter als ik verkouden ben. Maar ze zijn altijd goed voelbaar. Weleens mee naar de huisarts geweest maar die vond ze beweegbaar en niet bijzonder. Moest 2 weken later maar terug komen; nooit gedaan. Ik leef nog. En inmiddels heb ik ze al 6 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je een angststoornis hebt, lijkt internet me niet de beste plek om ervaringen op te doen.
Nee dat weet ik is ook dom. Ik ga ook weer in therapie bij het ggz. Maar sjulia hoeveel heb jij er? Zijn die ook groter dan een erwt? Die onder mijn kaak is voor mijn gevoel best groot en iets lager nog groter. Voelt meer als een grote boon ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Eline1984 schreef:
13-12-2018 14:43
Nee dat weet ik is ook dom. Ik ga ook weer in therapie bij het ggz. Maar sjulia hoeveel heb jij er? Zijn die ook groter dan een erwt? Die onder mijn kaak is voor mijn gevoel best groot en iets lager nog groter. Voelt meer als een grote boon ofzo.
Rechts vlak onder de kaak. Een paar kleine erwtjes naast elkaar en 1 vrij grote lompe. :-D daaronder ook een iets grotere. Groter als een boon zou ik zeggen. Het zijn er veel, ik kan ze niet goed tellen. Maar steeds eraan zitten is niet goed, dan worden ze juist groter. Vertelde mijn oma mij, geen idee of het waar is. Hypochondrie is heel naar. Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook. Ook veel angst voor gehad. Waarschijnlijk een overblijfsel van pfeiffer. 2 keer een echo gehad en niks afwijkends. Littekenweefsel.
Oké. Ja voelt hier echt als een soort kleine schijf . Zie hem ook goed bewegen als ik erop druk. Hoop echt dat het niets betekent.
Alle reacties Link kopieren
Eline1984 schreef:
13-12-2018 14:57
Oké. Ja voelt hier echt als een soort kleine schijf . Zie hem ook goed bewegen als ik erop druk. Hoop echt dat het niets betekent.
Ik zou je willen geruststellen, maar dat helpt je echt niet. Je zou moeten proberen niet te googelen over het probleem, niet steeds eraan te zitten. Hoe meer aandacht je geeft aan het probleem, hoe sterker het gevoel van angst wordt.
Aafke zijn dat er bij jou ook veel en iets groter? Ik heb er ook 1 helemaal onder aan mijn hals. Dat is een klein zacht erwtje. Maar ik vind die plek ook raar.

Ja met hypochondrie een ramp als je weer wat ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Je bent als hypochonder niet goed bezig als je je hyperfocust op de eventuele ziekte die je niet hebt. Dit topic openen is geen gezond of helpend gedrag en wij zijn je niet aan het helpen als wij erop ingaan. Niet googlen, niet steeds aan je lymfeklieren zitten, maar de arts geloven op zijn woord, hoe moeilijk ook. Je hebt hypochondrie, geen aantoonbaar fysiek probleem. (zoals bevestigd door iemand die ervoor geleerd heeft) Dus toegeven aan de dwang vanuit die hypochondrie, en daar hier ook andere mensen actief bij proberen te betrekken, is niet wat je nu moet doen.

Heb je ooit psychologische hulp gehad om hier gezonder mee om te gaan?
Ja zeker. Ik heb vorige week weer een intake gehad. Mijn huisarts zei overigens dat ze nu mijn angst wel snapte omdat er zoveel klieren zijn opgezet. Het is makkelijk om te zeggen niet googlen en natuurlijk weet ik dat allemaal. Maar het valt gewoon niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Eline1984 schreef:
13-12-2018 15:46
Ja zeker. Ik heb vorige week weer een intake gehad. Mijn huisarts zei overigens dat ze nu mijn angst wel snapte omdat er zoveel klieren zijn opgezet. Het is makkelijk om te zeggen niet googlen en natuurlijk weet ik dat allemaal. Maar het valt gewoon niet mee.
Ja ik weet hoe moeilijk dat is.. zelf ook een stoornis met dwangmatige handelingen. Het wordt wel makkelijker als je niet toegeeft aan je angsten door steeds bevestiging te zoeken, te googelen enz. Het gevoel neemt na een tijd echt af. Probeer jezelf af te leiden met een leuke Netflix serie. (Ik weet ook hoe makkelijk je getriggerd kan worden) Blijf niet toegeven. Je ziet gauw dat je je dan beter voelt en ook minder neigingen hebt van alles op te zoeken over een mogelijke ziekte. Sterkte met je paniek. Dit gaat ook weer voorbij
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook overgehouden aan pfeiffer. Zeker als ik verkouden begin te worden groeien ze weer, maar dat is totaal niets om je zorgen over te maken!
Alle reacties Link kopieren
Eline1984 schreef:
13-12-2018 15:46
Ja zeker. Ik heb vorige week weer een intake gehad. Mijn huisarts zei overigens dat ze nu mijn angst wel snapte omdat er zoveel klieren zijn opgezet. Het is makkelijk om te zeggen niet googlen en natuurlijk weet ik dat allemaal. Maar het valt gewoon niet mee.
Ik bagatelliseer de moeite die je nu hebt niet. Heb zelf genoeg ervaring met angstproblematiek om het te snappen. Dan nog mag best gezegd dat je nu geen constructief en helpend gedrag vertoont. Die bewustwording is namelijk erg belangrijk voor uiteindelijke verlichting van je psychische klachten. Ook voor de mensen hier trouwens, die je nu niet helpen door mee te gaan in je focus op de irreële ziekte-angst, in plaats van op angstregulatie. Die insteek zou dit topic vele malen constructiever maken.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat vervelend dat je hypochondrie hebt! En super knap dat je er voor in therapie gaat.

Ik kan wel zeggen dat je de arts kan geloven en niet te veel moet googlen, maar dat helpt niet. Hoop echt dat je er mee kan leren omgaan.

Heel veel sterkte en succes!
Dank voor jullie lieve berichtjes. Dat doet wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven