Gezondheid alle pijlers

Werken aan je eigen geluk

15-12-2018 09:37 885 berichten
Wie doet er mee? Ik heb net een interview gelezen in de Volkskrant van hoogleraar psychologie aan Yale, Laurie Santos; 'Geluk kun je leren'. https://www.volkskrant.nl/mensen/laurie ... -~be96e0ff

Er is steeds meer bekend over hoe je zelf meer geluk en tevredenheid in je leven kunt creëeren.

Om een paar voorbeelden te noemen:
- Mediteren.
- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.

Zelf ben ik meest van de tijd al erg gelukkig en tevreden. Mede ondat ik al 15 jaar bezig ben met vergelijkbare principes, maar dit gun ik anderen ook.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.

Ik hoop dat we elkaar hier kunnen steunen bij het maken van de juiste keuzes. Ik ben ook erg nieuwsgierig: hoe gelukkig en tevreden ben jij en wat doe je eraan om meer geluk in je leven te creëeren?
Alle reacties Link kopieren
:popcorn: ben benieuwd of mijn verwachting uitkomt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Viva forum ook?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai, ik ben bang dat dit niet het leerzame en joyspreading topic wordt wat jij beschrijft. Ik ben bekend met hoe jij hier op viva jouw levensfilosofie omschrijft, en ik vrees dat je (onbedoeld? ) mensen tegen de haren in gaat strijken hiermee.
Als mensen ergens ongelukkig over zijn, zijn ze veelal niet geholpen met de boodschap dat ze dus niet genoeg hun best hebben gedaan en het dus hun eigen schuld is. Hadden ze maar meer moeten mediteren.
Je zult het vast niet zo kort door de bocht bedoelen, maar ik denk wel dat veel mensen het zo op zullen vatten.
Alle reacties Link kopieren
heb je dit niet tijdens je opvoeding meegekregen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat gelukkig zijn ook te maken heeft met waarderen en tevreden zijn met wat je hebt. Ipv je focussen op het nastreven van nog gelukkiger worden.
En daarbij voel ik me oprecht heel blij met bijv. een mooie goede redelijk nieuwe auto en mooie kleding, maar koop dat puur voor mezelf niet voor anderen. Wordt er soms zo moe van dat zulke dingen allemaal als materialistisch, dus mag je niet blij van worden, wordt gezien.
Ik vind het een open deur maar het kan geen kwaad ook daar vandaag nog eens bij stil te staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je OP zeker interessant. Ik moet zo weg maar lees graag mee!
Even wat andere invalshoeken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/18/st ... 8-a1559373

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2a9f002/

https://www.nrc.nl/nieuws/2009/03/19/ha ... 9-a1037131
Alle reacties Link kopieren
Je moet vooral op zoek naar wat voor jou werkt en prettig is. Hoe vul je het liefste je eigen me-time in. Zijn er cursussen op het werk die je graag zou willen doen etc. Luister naar je lichaam.
Wat voor mij werkt:
- Yoga (Pilates en Yin Yoga)
- boeken lezen
- haken
- Outlander of een andere mooie serie kijken.
- wandelen met mijn moeder
- uitstapjes met mijn gezin
- kletsavond met vrienden
- naar de film,uit eten, musical met mijn partner/vriendin/ouders
- voorlezen voor mijn kinderen
- cursus getting things Done voor mijn werk
- vrede proberen te hebben met mijn PMS
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ook kunt meehelpen aan het vergroten van geluksgevoel van anderen door empathie.
Zelf ben ik matig gelukkig. En dat komt vooral omdat mijn kinderen er hard voor moeten werken om een 'gewoon' leven te kunnen leiden. En het geluk van mijn kinderen of het gebrek eraan beïnvloedt sterk mijn geluksgevoel.
Alle reacties Link kopieren
Beste Ikigai, als een ander dit topic had geopend had ik graag mee grepraat.

Misschien dat een cursus zelfreflexie nog iets voor je is wat je aan je lijst kunt toevoegen??

En nee, bovenstaande is niet lullig bedoelt...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-12-2018 10:01
Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Viva forum ook?
:hihi:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
tanteslankie schreef:
15-12-2018 10:28
Beste Ikigai, als een ander dit topic had geopend had ik graag mee grepraat.

Misschien dat een cursus zelfreflexie nog iets voor je is wat je aan je lijst kunt toevoegen??

En nee, bovenstaande is niet lullig bedoelt...
Flauw hoor.

Zonder aanzien des persoons reageren op een topic is nog een kunst op het viva forum.
De dingen waar ik ongelukkig door ben....daar valt niet tegenop te mediteren maar bedankt voor de tip
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
15-12-2018 10:37
Flauw hoor.

Zonder aanzien des persoons reageren op een topic is nog een kunst op het viva forum.
Ja vast. Ik ben echter bloedserieus. En ook mens, dus ik reageer vanuit bepaalde emotie. Shoot me.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Van altijd maar gelukkig willen zijn, word je ongelukkig. Het leven bestaat niet alleen uit geluk.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
15-12-2018 10:37
Flauw hoor.

Zonder aanzien des persoons reageren op een topic is nog een kunst op het viva forum.
Zonder context lezen is niet zozeer een kunst alswel bewust informatie weg laten en dus een beetje dom
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
15-12-2018 10:37
Flauw hoor.

Zonder aanzien des persoons reageren op een topic is nog een kunst op het viva forum.

Moet je dat altijd willen dan?
Context en hoe dingen gebracht worden bepalen zoveel!
Toevallig ook deze week, een nieuwe TO met een bepaald issue krijgt allemaal lieve meedenkende aai-over-de-bol reacties op een nieuw topic. Toevallig heeft ze alleen zo’n twee weken ervoor min of meer hetzelfde topic geopend maar met andere woorden en nadruk op andere zaken, en daar kreeg ze flink harde reacties. Die haar dus niet aanstonden en reden voor een nieuwe poging om wel de gewenste reacties te krijgen.
Ik kan daar zo slecht tegen he..

Maar even on topic: is dit niet gewoon de essentie van mindfulnes?
.
Alle reacties Link kopieren
Geluk is vluchtig en niet maakbaar. In tegenstelling wat alsmaar wordt beweerd. Laatst in de krant een stuk van een filosoof gelezen dat juist door het najagen van geluk mensen zich steeds ongelukkiger voelen.

Denk dat het meer met tevredenheid te maken heeft. Tevreden zijn met wat je hebt, tevreden met wie je bent.

De cursus van de hoogleraar psychologie van Yale die stelt dat geluk voor 40% maakbaar is, is te volgen op coursera The science of well-being.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
15-12-2018 10:53
Geluk is vluchtig en niet maakbaar. In tegenstelling wat alsmaar wordt beweerd. Laatst in de krant gelezen dat juist door het najagen van geluk mensen zich steeds ongelukkiger voelen.

Denk dat het meer met tevredenheid te maken heeft. Tevreden zijn met wat je hebt, tevreden met wie je bent.

De cursus van de hoogleraar van Yale is te volgen op coursera The science of well-being.

Eens. Ik zie dat in mijn familie. Altijd maar vragen of en wanneer er doorgroeimogelijkheden in mijn werk zijn, wanneer ik een huis ga kopen of beter ga huren, dat soort dingen.
Nooit goed genoeg.
.
Alle reacties Link kopieren
Niets, ik geloof niet in maakbare ‘Gij zult gelukkig zijn’ . Neem het leven zoals het is; leuk en kut. En streef naar 5 keer per dag hard lachen.
enn wijzigde dit bericht op 15-12-2018 10:56
2.30% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
tanteslankie schreef:
15-12-2018 10:39
Ja vast. Ik ben echter bloedserieus. En ook mens, dus ik reageer vanuit bepaalde emotie. Shoot me.
Je bent niet de enige hoor.
Vraag mij af of het komt doordat er hier overwegend vrouwen komen, maar een echte discussie hoef je hier niet te voeren zonder dat iemand bij het minste geringste uit haar panty scheurt en door de emoties niet meer weet waar ze het zoeken moet.
Alle reacties Link kopieren
Geluk is de nieuwe religie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk elke dag aan mijn geluk. Sommige dagen schijnt de zon en soms kun je van het asfalt schrapen.
De volgende dag begin ik weer opnieuw en doe mijn best.
Geluk is in mijn beleving niet altijd meetbaar of maakbaar.
Als je leven op rolletjes loopt, kun je het geluk vergroten.
Maar soms heb je een open wond in je hart, dat je ooit hoopt dat het een litteken wordt.
Dan is geluk ver te zoeken, is mijn ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven