Gezondheid alle pijlers

Minderen of stoppen met alcohol..

15-12-2018 21:59 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik PAS! stoppen met alcohol in januari... en eventueel meerdere maanden.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:56
93.09% gewijzigd
Je vindt het moeilijk om te stoppen, maar zegt geen probleem met alcohol te hebben. Beetje tegenstrijdig.
Luimpje, het klinkt misschien wat heftig, maar heb je je al eens in de AA bij jou in de buurt verdiept? Allerlei pluimage, niet zoals je het kent van de Amerikaanse TVseries. Zij leggen de lat nog lager, namelijk per dag, en allemaal hetzelfde doel.

Ik ben nooit een probleemdrinker geweest, alleen professioneel te maken gehad met de AA. Wel tijdens mijn depressie gestopt met alcohol. Ik merkte heel gauw dat helemaal niet drinken gemakkelijker is dan weinig, omdat anderen vaak aandringen dat ‘eentje toch gezellig is’ en omdat de aangebroken fles tijdens een avond met vriendinnen toch leeg moest anders was het zonde.
https://www.jellinek.nl/test-uw-kennis- ... olgebruik/
Wat komt er bij jou uit deze test ?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nemain, dat bedoelde ik dan toch anders. Het is een gewoonte wat er in is geslepen waar ik niet happy mee ben. In mijn eerste zin schrijf ik dat ik een probleem heb met alcohol. Dat is dan toch duidelijk genoeg? En ja, ik vind het lastig om het tij om te keren. Als mijn man thuis is gaat het goed *hele week van huis wegens werk). Daarna is het moeilijker voor mij, waarin ik ook besef dat ik zelf de knop om moet zetten. Ik ben twee weken geleden uit het niets gestopt met roken, wilde dit eerst- los van alcohol- een kans geven. Daar ben ik nu mee bezig. Ik vraag me af, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in de hulpverlening op dit gebied, en om die reden nog extra lastig om een online module te volgen o.i.d. Ookal weet ik dat ik mezelf MOET veranderen. Ik denk ook dat ik dit KAN. Zeker als ik dit onderwerp hier kan delen...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier trouwens vanavond ;broodje; nuchter. Mijn ding is meer het alleen zijn. Man vertrekt vannacht en komt donderdagavond thuis. Dat zijn voor mij de moeilijkste momenten. Mijn doel is gezond zijn, helder nadenken etc. Ik ga nog altijd wel op tijd naar bed dat ik mijn slaapuren behaal.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
15-12-2018 22:08
Luimpje, het klinkt misschien wat heftig, maar heb je je al eens in de AA bij jou in de buurt verdiept? Allerlei pluimage, niet zoals je het kent van de Amerikaanse TVseries. Zij leggen de lat nog lager, namelijk per dag, en allemaal hetzelfde doel.

Ik ben nooit een probleemdrinker geweest, alleen professioneel te maken gehad met de AA. Wel tijdens mijn depressie gestopt met alcohol. Ik merkte heel gauw dat helemaal niet drinken gemakkelijker is dan weinig, omdat anderen vaak aandringen dat ‘eentje toch gezellig is’ en omdat de aangebroken fles tijdens een avond met vriendinnen toch leeg moest anders was het zonde.
Heb ik nog niet ,omdat ik hulpverlener ben in de regio waar ik werk en woon. Dat maakt het niet makkelijke4r ;Dat ;maakt het mijn inziens nog lastiger...
En afleiding zoeken? Kop thee? Fijn boek? Succes ieg!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier al een topic over. Met dezelfde of vergelijkbare titel.
Voor mij werkte het stoppen met kopen en in huis hebben van wijn wonderbaarlijk goed.

Toen bleek dat ik niet zozeer een alcohol-probleem maar een wijn-probleem had. Ik heb bier, whiskey, gin, wodka en een keur aan likeuren in huis en taal daar niet naar. Maar zodra er een fles wit koud staat begint die mij vanaf 17 uur zachtjes te roepen.

Geen wijn meer kopen en in plaats daarvan aan het nul.punt.nul bier was voor mij echt een hele goede praktische oplossing. Het viel me ontzettend mee.

Dat ik me vervolgens echt veel minder vaak brak en vermoeid voel is een waanzinnige bonus die maakt dat ik ook buiten de deur een stapje terugdoe.
Alle reacties Link kopieren
Dank! Afgelopen week een boeiend boek gekocht en verse gember thee. Zodra manlief het pand heeft verlaten voor een week, ga ik mijn best doen om tot ontspanning te komen. Ik hou jullie op de hooggte4. Bedankt voor de reacties iig.
Alle reacties Link kopieren
On topic. Ik drink ook meer dan goed voor een mens is. Ik woon niet in NL en merk dat een glaasje wijn of bier hier gewoon bij het sociale leven hoort. Geen excuus en gezond is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
15-12-2018 22:31
Voor mij werkte het stoppen met kopen en in huis hebben van wijn wonderbaarlijk goed.

Toen bleek dat ik niet zozeer een alcohol-probleem maar een wijn-probleem had. Ik heb bier, whiskey, gin, wodka en een keur aan likeuren in huis en taal daar niet naar. Maar zodra er een fles wit koud staat begint die mij vanaf 17 uur zachtjes te roepen.

Geen wijn meer kopen en in plaats daarvan aan het nul.punt.nul bier was voor mij echt een hele goede praktische oplossing. Het viel me ontzettend mee.

Dat ik me vervolgens echt veel minder vaak brak en vermoeid voel is een waanzinnige bonus die maakt dat ik ook buiten de deur een stapje terugdoe.
Heel herkenbaar. De kast staat hier vol met sterke drank maar daar taal ik niet naar. Het probleem is om een fles wijn te laten staan.
Dat heb ik nu ik ervover nadenk ook met chocola en lekkere smeersels voor op een toastje. Alleeen ben ik zo verstandig dat niet zo vaak in huis te halen. En wijn is er altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink 4 van de 7 dagen Ik vind dat teveel. Zodra ik daar een probleem van maakte, leek de omvang alleen maar toe te nemen. Eerst dronk ik niet, alleen bij speciale gelegenheden. Daarna, wanneer er iets te vieren viel. Nu moet ik oppassen, want ik merk dat ik geen maat kan houden. Iets waarin ik mezelf niet heren. Maarmoet er toch echt aan, dat ik goed op mezelf pas.
Wat ik schrijf.. zo drink ik een aantal dagen niet, en dan ineens de dagen opvolgend wel... Niet leuk.. ben geen 18 meer ;)
Alle reacties Link kopieren
Blijft lastig......probeer alcohol naast je neer te leggen...met of zonder, zoveel maakt het niet uit...
Hillegonda1 schreef:
15-12-2018 22:31
Voor mij werkte het stoppen met kopen en in huis hebben van wijn wonderbaarlijk goed.

Toen bleek dat ik niet zozeer een alcohol-probleem maar een wijn-probleem had. Ik heb bier, whiskey, gin, wodka en een keur aan likeuren in huis en taal daar niet naar. Maar zodra er een fles wit koud staat begint die mij vanaf 17 uur zachtjes te roepen.

Geen wijn meer kopen en in plaats daarvan aan het nul.punt.nul bier was voor mij echt een hele goede praktische oplossing. Het viel me ontzettend mee.

Dat ik me vervolgens echt veel minder vaak brak en vermoeid voel is een waanzinnige bonus die maakt dat ik ook buiten de deur een stapje terugdoe.
Hier hetzelfde. Bij mij is/was het alleen niet zo dat ik elke dag dronk, lang niet, maar áls ik dan dronk was het veel. Sowieso 1 x pw een of 2 flessen wijn met vrienden. Ik kan het moeilijk bij 1 drankje houden en ben nogal van de gezelligheid dus er was altijd wel een reden om te drinken. Gelukkig heeft het geen enkele invloed op mijn functioneren, maar ik baalde er wel van. Heb de app van Jellinek (Maxx) gedownload en daarin hou je per dag bij hoeveel je drinkt. Ik vind het wel handig, want ik "baal" als ik moet invullen dat ik heb gedronken. Al moet ik die gedachten van mezelf loslaten, want een drankje op z'n tijd is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dit nooit zo goed:
Als je zelf iets wilt, dan DOE je het toch gewoon?
Dus wil je stoppen met roken, dan stop je gewoon.
Idem dito met drinken. Beste is om direct totaal te stoppen. Na enkele maanden besluit je voor jezelf of je af en toe voor de gelegenheid iets drinkt.
Zelfde geldt voor eten. Wil je minder eten, ga dat dan ook doen.
Het heeft allemaal te maken met trouw aan jezelf zijn. Waarom zou je iemand anders nodig hebben, om jou daarmee te helpen? Voor die persoon houd je je dan wél aan de afspraken? Discipline dus.
Momenteel heb ik zelf sinds 3 maanden 'n totale stop met alcohol. Ik heb met mezelf minimaal 'n half jaar afgesproken. Daarna zie ik verder.
Wilde wat meer werken aan m'n lijf en alcohol heeft daar veel invloed op.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou als er wat is en je kinderen moeten in de nacht naar de huisartsenpost of de spoedhulp of je ouders bellen met een noodgeval.....je bent bijna altijd aangeschoten???
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
16-12-2018 00:27
Ik begrijp dit nooit zo goed:
Als je zelf iets wilt, dan DOE je het toch gewoon?
Dus wil je stoppen met roken, dan stop je gewoon.
Idem dito met drinken. Beste is om direct totaal te stoppen. Na enkele maanden besluit je voor jezelf of je af en toe voor de gelegenheid iets drinkt.
Zelfde geldt voor eten. Wil je minder eten, ga dat dan ook doen.
Het heeft allemaal te maken met trouw aan jezelf zijn. Waarom zou je iemand anders nodig hebben, om jou daarmee te helpen? Voor die persoon houd je je dan wél aan de afspraken? Discipline dus.
Momenteel heb ik zelf sinds 3 maanden 'n totale stop met alcohol. Ik heb met mezelf minimaal 'n half jaar afgesproken. Daarna zie ik verder.
Wilde wat meer werken aan m'n lijf en alcohol heeft daar veel invloed op.
Het probleem is volgens mij dat ze zich eenzaam voelt als de kinderen op bed liggen en man van huis is.
Het allerbeste wat je dan kunt doen is hulp zoeken bij lotgenoten! Daar ben ik van overtuigd, daarom bestaat de AA ook al zo lang :winkie:
Als het allemaal zo simpel was waren er geen verslaafden, te dikke of te dunne mensen en rookte er niemand meer. Gewoon stoppen, simple as that.
Zo werkt het dus niet, ik heb bewondering voor mensen die ervoor uit durven te komen dat ze teveel drinken.

Mijn complimenten TS, goed dat je op de rem trapt voordat je de bocht uitvliegt :worship:

Onder ogen zien dat je een probleem hebt is de moeilijkste stap.

Ik kan niet meedoen, heb geen problemen met drank maar wil je wel een hart onder de riem steken: lekkere thee drinken, een kopje soep of koffie en bedenk dat je al gestopt bent met roken.
Bravo! Beloon je jezelf ook voor zo'n prestatie? Doen hoor!

Ik had 4 pogingen nodig om daar echt mee te stoppen en een ernstige waarschuwing van de huisarts.
Wat voor mij goed hielp was om dag voor dag te stoppen. Steeds uitstellen tot morgen tot ik merkte dat ik domweg vergat dat ik een roker was.
Als je een keer de mist ingaat gewoon denken: oeps.. en weer verder gaan met stoppen. Zou bij drinken ook kunnen helpen? Trek in een glas wijn: eerst een beker thee maken, of gaan douchen. Je kan ook niet veel buiten de deur doen, ik begrijp dat dat lange avonden kunnen zijn.

Wat Amber zegt is ook waar: stel dat een van je kinderen plots erg ziek wordt, dan moet je wel bij de les zijn.
Heel veel succes! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Als je iets heel lekker vindt en dit een groot deel van de leven bepaalt, zal je niet kunnen minderen. Het zal aan je blijven trekken zolang jouw "nee" niet volledig is. Dus stoppen is dan de enige optie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Julie hebben helemaal gelijk. Ik wil stoppen dus die knop gaat om, net zoals bij het roken. Dat ging zo makkelijk.
Ik drink niet zoveel dat ik aangeschoten ben maar het feit dat ik alleen een wijntje pak, dat zit me al dwars en niet lekker maar is inmiddels zo'n gewoonte. Komt w.s. toch door eenzaamheid in de avond. En een soort beloning na een dag werken, net als toen ik een sigaret opstak. (deed ik pas als de kids op bed lagen).
Ik ga een boek lezen en even pas op de plaats nemen.
Hoi Luimpje,

Jouw topic komt voor mij op een heel goed moment! Ben zelf ook bezig met een bewustwording van mijn alcoholgebruik en wilde al een tijdje een topic hierover openen, maar toch nooit de stap gezet.

Ik woon net als Muybien in het buitenland, een land waar wijn als water gedronken wordt! Geen excuus, maar ik ben gezellig mee gaan doen en ondertussen een grootgebruiker geworden.

Ik wil heel graag stoppen/minderen, maar dat gaat mij niet net zo makkelijk af als Manlief!

Vanaf januari doe ik mee met de landelijke actie IkPas (online) en tot die tijd vind ik jouw idee heel goed: tot de kerst geen alcohol, ik doe met je mee!
Alle reacties Link kopieren
Goed van je Jo-hanna! We gaan ervoor! Wat gaat jou helpen om het niet te doen? Mijn zwakke moment is vooral savonds, zoals nu. Maar ik zit netjes aan m'n derde kop thee en duik zo lekker mijn bed in. Ik voel me moe genoeg om te slapen. Ben benieuwd hoe ik me voel rond de kerst, als ik geen druppel meer gedronken heb!

Samen staan we sterker! Het helpt mij vooral om ervaringsverhalen van anderen te lezen. En hoe slecht het is voor je lichaam en geest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven