Gezondheid alle pijlers

Prednison injectie - bijwerkingen?

17-12-2018 13:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Heeft er iemand ervaring met prednison als lokale toediening in bijvoorbeeld de knie? Ik heb in totaal 3 keer een injectie in mijn knie gekregen, omdat ik een ontsteking heb. De laatste keren waren ze ook dicht op elkaar en dat heb ik geweten.

Sowieso ben ik al stemmingsgevoelig, maar ik werd hierna gewoon emotioneel, angstig, beetje 'afwezig' gevoel etc. Ook soms dat je ineens niet meer weet hoe je een woord schrijft, of iets trager dingen plaatst die je ziet. Is moeilijk uit te leggen, maar alsof er een waas over je heen zit.
Buiten dat had ik dat ik sinds mijn laatste injectie ruim 5 maanden iedere 2 weken menstrueerde.
De reumatoloog zei dat dit niet hiervan kon zijn ("ga maar naar de gynaecoloog"), maar ik ken mijn lichaam.
Toen het uitgewerkt was verdwenen de klachten vanzelf. Plus dat mijn uitstrijkje gewoon goed was.

Ook mede door werk heb ik het afgelopen jaar minder goed in mijn vel gezeten.
De prednison was eindelijk voor mijn gevoel uitgewerkt en ik voelde me weer mezelf.

Onlangs heb ik voor nog steeds dezelfde ontsteking een radioactieve injectie gekregen, om ontstekingsweefsel te doden.
Vooraf werd mij verteld dat er lidocodeïne toegevoegd zou worden voor ontsteking.
Terwijl ik daar lag bleek het - weer- prednison te zijn! (Maar daar kwam ik achter toen hij het al in spoot).
Nu baal ik erg en ben ik bang dat ik weer maandenlang last krijg van onregelmatige bloedingen en stemmingswisselingen.

Het stomme is dat ze zeggen dat het niet kan komen door lokale behandeling, maar ik weet gewoon dat ik er erg gevoelig voor ben.
Ondanks dat ik met mijn arts heb besproken dat ik beter geen prednison meer kon krijgen (ook met de kans op botbeschadiging na 3 injecties), hebben ze het me dus wel weer gegeven.

(Ik heb het al aangekaart en word ergens een keer teruggebeld over waarom het zo gegaan is)

Herkent iemand iets soortgelijks?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nee ze hebben gelijk. Zo’n minimale lokale behandeling geeft niet zo’n grote systemische reactie.
Wat niet wil zeggen dat je die klachten niet kunt hebben, maar dat je de oorzaak ergens anders moet (laten) zoeken.
.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dingen: prednison is een stress hormoon. Kan best zijn dat je je daar gestresst van voelt. De ene persoon is daar veel gevoeliger voor dan de ander. Ik ben er normaal niet zo gevoelig voor maar menstruatie achtige bloedingen, niet meer weten waar je de auto geparkeert hebt en huilen bij GTST is voor mij herkenbaar. Bij prednison tabletten erger dat bij prednison injecties. Bij injecties weet ik dat ik een aantal dagen echt niets moet plannen, rustig aan moet doen en geen stress kan verdragen.
Bij tabletten houdt dit bij mij weken aan. Dus je klachten zijn herkenbaar, maar dan wel in een korte tijdsspanne.
Daarbij: lidocaine doet niets tegen ontstekingen. Dat is een zeer kort werkende pijnstiller, die vooral voorkomt dat de spuit veel pijn doet. Want de injecties worden in een gebied gezet dat al geirriteerd is, en is een dikke vloeistof.
max 3 keer injecties zetten geldt volgens mijn op jaar basis. Tussendoor krijgt het gewricht dan de kans te herstellen.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
17-12-2018 13:43
Een aantal dingen: prednison is een stress hormoon. Kan best zijn dat je je daar gestresst van voelt. De ene persoon is daar veel gevoeliger voor dan de ander. Ik ben er normaal niet zo gevoelig voor maar menstruatie achtige bloedingen, niet meer weten waar je de auto geparkeert hebt en huilen bij GTST is voor mij herkenbaar. Bij prednison tabletten erger dat bij prednison injecties. Bij injecties weet ik dat ik een weekje echt niets moet plannen, rustig aan moet doen en geen stress kan verdragen.
Bij tabletten houdt dit bij mij weken aan. Dus je klachten zijn herkenbaar, maar dan wel in een korte tijdsspanne.
Daarbij: lidocaine doet niets tegen ontstekingen. Dat is een zeer kort werkende pijnstiller, die vooral voorkomt dat de spuit veel pijn doet. Want de injecties worden in een gebied gezet dat al geirriteerd is, en is een dikke vloeistof.
max 3 keer injecties zetten geldt volgens mijn op jaar basis. Tussendoor krijgt het gewricht dan de kans te herstellen.
Thanks voor je begrip. Ik denk dat het inderdaad bij mij een hoge gevoeligheid is ervoor. Sowieso reageer ik snel op mn hormonen .

En de prednison is extra ingespoten om de ontsteking te remmen. In heb namelijk zowel radioactief materiaal gekregen (tbv vernietigen van ontstekingsweefsel op 3 mm) en de ontstekingsremmer was omdat het lichaam soms ook de ontsteking kan laten verergeren door de invasie van het radioactieve materiaal.
Alleen hebben ze me vooraf gezegd dat ik een ander medicijn zou krijgen.

Mij is verteld dat ik er in mijn leven juist een max van mocht, maar ach.
Ik hoop dat deze behandeling na 2 jaar eindelijk zorgt dat de spontane ontsteking in mn knie verdwijnt :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 13:39
Nee ze hebben gelijk. Zo’n minimale lokale behandeling geeft niet zo’n grote systemische reactie.
Wat niet wil zeggen dat je die klachten niet kunt hebben, maar dat je de oorzaak ergens anders moet (laten) zoeken.
Normaliter niet nee. Denk zelf ook dat het een combinatie is van mijn toch al gevoeligheid voor dit soort bijwerkingen en ook mn stress door geen fijn werk etc.
En 2 injecties in een maand hebben het vorig jaar wel veel erger gemaakt natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
elisa55 schreef:
17-12-2018 13:53
Normaliter niet nee. Denk zelf ook dat het een combinatie is van mijn toch al gevoeligheid voor dit soort bijwerkingen en ook mn stress door geen fijn werk etc.
En 2 injecties in een maand hebben het vorig jaar wel veel erger gemaakt natuurlijk..

Eigenlijk is het meer een soort omgekeerd placebo-effect. Je hebt al stress, snel last van bijwerkingen, negatieve ervaringen en nu de verwachting dat het weer zo gaat, dus kan je er bijna donder op tegen zeggen dat je last gaat krijgen.
Misschien helpt het om je te richten op ontspannen/ ontstressen?
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 14:05
Eigenlijk is het meer een soort omgekeerd placebo-effect. Je hebt al stress, snel last van bijwerkingen, negatieve ervaringen en nu de verwachting dat het weer zo gaat, dus kan je er bijna donder op tegen zeggen dat je last gaat krijgen.
Misschien helpt het om je te richten op ontspannen/ ontstressen?
Ja ik probeer inderdaad ook rust te nemen.
Ik wil gewoon zelf ook niet meer dat het gebeurt, dus probeer er zelf hard aan te werken.
Alle reacties Link kopieren
elisa55 schreef:
17-12-2018 14:07
Ja ik probeer inderdaad ook rust te nemen.
Ik wil gewoon zelf ook niet meer dat het gebeurt, dus probeer er zelf hard aan te werken.

:thumbsup: Maar, niet te hard werken he, want dat is geen rust. ;)
Als je moeite hebt om het los te laten kan je misschien vragen of je arts beter uit kan leggen hoe het verschil lokaal/ systemisch in je lichaam werkt.
.
Heb een aantal jaren op prednison moeten gebruiken.
Eerst via een infuus, een stootkuur en daarna via tabletten.

Werd er een ander mens van, vooral bij het afbouwen voelde ik me afschuwelijk.
Tijdens het gebruik waren mijn klachten vooral weinig slaap nodig, euforische perioden, actief en niet stil kunnen zitten met als gevolg s' nachts bv schoonmaken, en over het algemeen meer honger.
In uiterlijk was ik ook bijna onherkenbaar veranderd, kwam zo'n 20 kilo aan, volle maan gezicht, hield vocht vast, kreeg een stieren nek echt afschuwelijk.

Steeds als ik probeerde te minderen in overleg kreeg ik allerlei nare bijwerkingen.
Zodra de dosis dus begon uit te werken dan kreeg ik ook allerlei lichamelijke sensaties waaronder hevige angsten, depressieve gevoelens, gevoel gek te worden, een soort stroomstootjes door mijn lichaam/hoofd, zweverig, onwerkelijk gevoel etc.

Het afbouwen heeft ook echt lang geduurd.
Wel 2 jaar geloof ik.

Weet niet of jouw en mijn gebruik van dit middel te vergelijken is.
Maar kan me voorstellen dat ook naarmate dat het middel bij jou na x weken uit gast eerken, je dan ook allerlei klachten kunt krijgen.
En bij de een werkt het middel tijdens gebruik negatief of juist positief qua gevoel/stemming.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
17-12-2018 14:59
Heb een aantal jaren op prednison moeten gebruiken.
Eerst via een infuus, een stootkuur en daarna tabletten.

Weet niet of jouw en mijn gebruik van dit middel te vergelijken is.
Maar kan me voorstellen dat ook naarmate dat het middel bij jou na x weken uit gast eerken, je dan ook allerlei klachten kunt krijgen.
En bij de een werkt het middel tijdens gebruik negatief of juist positief qua gevoel/stemming.

Nee dat is dus echt een heel groot verschil. Door infusen en tabletten komt het spul via de bloedbaan in heel je lichaam terecht met dus veel meer bijwerkingen. Bij een lokale injectie is dat niet het geval.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrouw heeft sclerodermie. Veel pijn en ze heeft inmiddels al twee injecties met Prednison gehad. Ze heeft nu ook last van milde blackouts, concentratieproblemen etc. We hadden eigenlijk nooit de link met de injecties gelegd, maar de problemen zijn wel sinds de injecties opgetreden. Toevallig moet ze aanstaande vrijdag weer een injectie krijgen, dus dan gaan we dat zeker aankaarten!
Alle reacties Link kopieren
ik reageer normaal nooit maar ik las dit en wilde je even iets laten zien wat ik een tijdje geleden had gevonden. Ik had namelijk zelf ook last van deze klachten na een kenacort injectie. Ook een bijnierschorshormoon.

Het kan dus wel systemisch werken blijkbaar, het brengt je hormonen gewoon in de war.

Alle reacties Link kopieren
http://nl.tinypic.com/r/219q7bp/9
Alle reacties Link kopieren
http://i66.tinypic.com/219q7bp.jpg
Alle reacties Link kopieren
ik hoop dat je de afbeelding kan openen, ik plaats hier eigenlijk vrijwel nooit iets dus geen idee hoe dit forum werkt verder haha. excuses voor de slechte foto, maar het is al een oude foto en de enige die ik heb van dit artikel.
Alle reacties Link kopieren
donniedarko schreef:
17-12-2018 15:40
Afbeelding
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 14:13
:thumbsup: Maar, niet te hard werken he, want dat is geen rust. ;)
Als je moeite hebt om het los te laten kan je misschien vragen of je arts beter uit kan leggen hoe het verschil lokaal/ systemisch in je lichaam werkt.
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
17-12-2018 14:59
Heb een aantal jaren op prednison moeten gebruiken.
Eerst via een infuus, een stootkuur en daarna via tabletten.

Werd er een ander mens van, vooral bij het afbouwen voelde ik me afschuwelijk.
Tijdens het gebruik waren mijn klachten vooral weinig slaap nodig, euforische perioden, actief en niet stil kunnen zitten met als gevolg s' nachts bv schoonmaken, en over het algemeen meer honger.
In uiterlijk was ik ook bijna onherkenbaar veranderd, kwam zo'n 20 kilo aan, volle maan gezicht, hield vocht vast, kreeg een stieren nek echt afschuwelijk.

Steeds als ik probeerde te minderen in overleg kreeg ik allerlei nare bijwerkingen.
Zodra de dosis dus begon uit te werken dan kreeg ik ook allerlei lichamelijke sensaties waaronder hevige angsten, depressieve gevoelens, gevoel gek te worden, een soort stroomstootjes door mijn lichaam/hoofd, zweverig, onwerkelijk gevoel etc.

Het afbouwen heeft ook echt lang geduurd.
Wel 2 jaar geloof ik.

Weet niet of jouw en mijn gebruik van dit middel te vergelijken is.
Maar kan me voorstellen dat ook naarmate dat het middel bij jou na x weken uit gast eerken, je dan ook allerlei klachten kunt krijgen.
En bij de een werkt het middel tijdens gebruik negatief of juist positief qua gevoel/stemming.
Pff heftig voor je joh!
Prednison is echt troep.
Ja ik had inderdaad ook gehoord dat klachten ook erger kunnen worden als hij bijna uitgewerkt is.

Jij hebt het niet meer nodig?
Alle reacties Link kopieren
F1823 schreef:
17-12-2018 15:31
Mijn vrouw heeft sclerodermie. Veel pijn en ze heeft inmiddels al twee injecties met Prednison gehad. Ze heeft nu ook last van milde blackouts, concentratieproblemen etc. We hadden eigenlijk nooit de link met de injecties gelegd, maar de problemen zijn wel sinds de injecties opgetreden. Toevallig moet ze aanstaande vrijdag weer een injectie krijgen, dus dan gaan we dat zeker aankaarten!
Poe heftig voor je vrouw!
Sterkte vrijdag. Goed dat je het dan aankaart!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 15:03
Nee dat is dus echt een heel groot verschil. Door infusen en tabletten komt het spul via de bloedbaan in heel je lichaam terecht met dus veel meer bijwerkingen. Bij een lokale injectie is dat niet het geval.
Dat is idd wat de arts mij ook zei.
Maar het treedt wel toevallig op na de injectie. Nou ik weet niet hoe ik het zou ervaren als ik chronisch tabletten zou slikken dan!

Ik ben bijv. ook gestopt ooit met diclofenac pillen, omdat ik me evht van de wereld voelde. Na het stoppen voelde ik me beter destijds.

Nu met dit weet niemand hoelang het nog doorwerkt. Maar gezien mijn menstruatiestoornissen als gevolg ervan denk ik dat het bij mij toch langer/ook in de rest van mn lijf doorwerkt
Alle reacties Link kopieren
donniedarko schreef:
17-12-2018 15:40
ik reageer normaal nooit maar ik las dit en wilde je even iets laten zien wat ik een tijdje geleden had gevonden. Ik had namelijk zelf ook last van deze klachten na een kenacort injectie. Ook een bijnierschorshormoon.

Het kan dus wel systemisch werken blijkbaar, het brengt je hormonen gewoon in de war.
Dankjewel voor het artikel!
Interessant ja!
(Ik heb hem kunnen openen hoor :-x )
Alle reacties Link kopieren
elisa55 schreef:
17-12-2018 16:07
Dat is idd wat de arts mij ook zei.
Maar het treedt wel toevallig op na de injectie. Nou ik weet niet hoe ik het zou ervaren als ik chronisch tabletten zou slikken dan!

Ik ben bijv. ook gestopt ooit met diclofenac pillen, omdat ik me evht van de wereld voelde. Na het stoppen voelde ik me beter destijds.

Nu met dit weet niemand hoelang het nog doorwerkt. Maar gezien mijn menstruatiestoornissen als gevolg ervan denk ik dat het bij mij toch langer/ook in de rest van mn lijf doorwerkt

Dat is een conclusie die je na 2 of 3 injecties hebt getrokken en het is gewoon echt heel onwaarschijnlijk. Echt.
Niks zo veranderlijk als een cyclus ook.

Het is wel zo dat de één gevoeliger is voor (bij)werkingen dan de ander, maar niet in deze mate.

Het artikel van de foto gaat trouwens over inhalatiecorticosteroiden (voor zover ik het kan lezen). Die zijn qua dosering/ frequentie niet vergelijkbaar met een incidentele injectie, dus daar kun je ook geen conclusies uit trekken.
.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het wel kan, met je menstruatiecyclus. Ik had echt hetzelfde na een kenacort injectie , alleen werd ik steeds om de 6 weken ongesteld terwijl ik het eerst om de 4 weken werd.
Alle reacties Link kopieren
Het artikel gaat ook over kenacort injecties. Kan je onder corticosteroiden injecties scharen, net als prednisolon. Dus komt op hetzelfde neer.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 16:16
Dat is een conclusie die je na 2 of 3 injecties hebt getrokken en het is gewoon echt heel onwaarschijnlijk. Echt.
Niks zo veranderlijk als een cyclus ook.

Het is wel zo dat de één gevoeliger is voor (bij)werkingen dan de ander, maar niet in deze mate.

Het artikel van de foto gaat trouwens over inhalatiecorticosteroiden (voor zover ik het kan lezen). Die zijn qua dosering/ frequentie niet vergelijkbaar met een incidentele injectie, dus daar kun je ook geen conclusies uit trekken.
Ik snap je argument. Alleen in de bijwerkingen van prednison staat onregelmatig bloedverlies veemeld. Zelfs als je al na de overgang bent. Het is bij mij gewoon gek dat er invloed is terwijl het lokaal is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven