Gezondheid alle pijlers

Gaat angststoornis weg

26-12-2018 08:17 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar kerst een angststoornis gekregen. Dat duurde even maar daarna was het weer weg. Nu is het weer kerst en merk ik dat ik hetzelfde weer heb. Ik ben vooral bang voor de angst, dat die weer terug komt. Gaat dit vanzelf weg of heeft iemand tips?
Wat zei je huisarts hierover vorig jaar? Welke hulp heb je gekregen toen en kun je daar nu weer iets mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een angststoornis (of nou ja, stoornis, het was niet zo erg dat ik moest stoppen met werken enzo, dus ik weet niet of het een echte stoornis was, maar het was wel heftig) gehad en 2x is het met therapie overgegaan.

De tweede keer hielp de wetenschap dat ik het al eens overwonnen had me het uit te zitten: this too shall pass.

Sterkte :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we allemaal angst kunnen hebben waardoor je alles niet meer in proporties ziet, toch? Sommige angsten zijn ook gegrond; sommige zijn overdreven (iedereen maakt weleens fouten bijvoorbeeld) of komen uit de tijd dat je nog een kind was (het is niet vreselijk om je ouders teleur te stellen; jijzelf wordt toch ook weleens teleurgesteld?).

Maar meestal leef je vooral voor de fijnere momenten en probeer je de gedachten aan nare dingen uit te stellen. Heel vaak gebeuren die dingen dan nooit. Of zijn ze veel minder erg dan je gedacht had.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval is het weg met fases maar nooit compleet, maar dat zit hem in allerlei factoren denk ik.
Ik weet niet om wat voor angst het gaat, maar bij mij komt het meestal terug bij veel stress. Gelukkig wel steeds minder heftig. Is kerst een stressperiode voor jou?
Ik zie mijn angststoornis altijd als een soort primaire reactie in mijn hoofd, maar ik handel er niet naar. Weg is het dus niet maar het beheerst me niet meer ;)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook angsten creeeren voor enge dingen in de toekomst. Ik heb dagelijks angsten en al van jongs af aan. Veroorzaakt door mijn eigen denken. S nachts meteen het ergste denken bij geluiden met bijbehorende enge beelden erbij... wat bij als die inbreker naar mijn slaapkamer toekomt.... en mij... of erger nog...

En bij enge ziektes meteen denken....

En zo kan ik wel even doorgaan. Maar ik ga er tegenin met mijn gedachten en na daarna gaat het wel weer. Ik ben ook erg bijgelovig dus als me iets naars overkomt denk ik dat iemand boven mij wilde pakken. Tja, nu ik het zo opschrijf is veel niet realistisch en wat eventueel wel kan gebeuren.... daar moet je natuurlijk niet bij stil staan. Ik neem ook het vliegtuig met vakantie.

Ik weet niet of dit een stoornis is, en zo ja welke angststoornis. Ik heb geen pleinvrees of erge paniekaanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
26-12-2018 09:43
Ik weet niet om wat voor angst het gaat, maar bij mij komt het meestal terug bij veel stress. Gelukkig wel steeds minder heftig. Is kerst een stressperiode voor jou?
Niet persé een stressperiode , maar wel een periode dat me doet herrineren aan een hele erge stressperiode
Alle reacties Link kopieren
Ik had een heel heftige angststoornis in 2017 met vreselijke paniekaanvallen. Toen ik erin zat dacht ik er nooit overheen te komen, maar het is gelukkig wel gelukt, onder andere met de hulp van therapie van een heel goed angststoorniscentrum. Daar heb ik onder andere EMDR gehad. Wat mijn omslagpunt is geweest, is het realiseren dat de angst eigenlijk een (over)bezorgde moeder/heel goede vriendin is die je voor iets wil waarschuwen: misschien werk je veel te hard, misschien maak je je te vaak druk over kleine dingen, het kan van alles zijn. Maar door de angst als een vriend te omarmen ipv als een vijand, heeft voor mij alles omgedraaid. Ja, ik ben nog wel eens angstig, maar ik weet nu hoe ik ermee om moet gaan :). Ik hoop dat je er iets aan hebt. Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven