Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken!

03-01-2019 21:13 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik stop met roken. Het is poging nummer zoveel. Nou, eigenlijk geen poging, deze keer stop ik "gewoon".
Zijn er meerdere hier die binnenkort gaan stoppen of net gestopt zijn?
Ik ben benieuwd! Wie weet kunnen we elkaar een beetje steunen of de nodige afleiding zoeken :-D

Ik heb hier al wat rond gezocht maar kon geen recent topic vinden. Mocht die er toch zijn, hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik moet eerlijk bekennen dat het me heel erg meevalt. Dat is wel eens anders geweest. Misschien omdat ik 2 weken vakantie heb gehad en behoorlijk relaxt ben nu?
Morgen nog even doorbijten en dan weet ik dat mijn lijf er niet meer om vraagt, dat is dan afgekickt van de nicotine. Mijn hoofd is een ander verhaal maar maandag begin ik weer met werken dus dan is er weer afleiding genoeg.

En ik ben absoluut geen anti-roker hoor, nooit geweest ook. Maar ik vind mensen die roken dus echt heel erg stinken. Sinds ik weer begon met roken ben ik ook nooit de 'gelukkige roker' geweest die ik vroeger wel was. Ik was/ben me continu zo bewust van de geur die om mij heen hangt
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dag Fleur, ik was in augustus ook een stoppen met roken topic gestart. Was eerst weer begonnen. Maar sinds maand of anderhalf er mee gestopt...
het gaat me nu goed af!
Succes!
Ik ben nu sinds 4 weken gestopt en het gaat heel erg goed! Het scheelt mij veel tijd en geld haha ben blij dat ik er vanaf ben!
Alle reacties Link kopieren
Fleur hoe gaat het?
Ik had gisteren even een moment dat ik heel graag wilde roken en heb afleiding gezocht. Ging eigenlijk prima.
Vandaag dag 3, in mijn beleving vaak de lastigste dag. Ik ga vanmiddag maar weer een flink stuk lopen, dat helpt me.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Hoi Fleur en alle andere stoppers!

It's killing you lees ik ergens? Inderdaad!



Doorgaan met roken is killing you! Jullie kunnen het allemaal, en ik weet door welke hel jullie gaan, maar er wacht de hemel. Nog niet binnen enkele dagen, maar de hemel komt! En jullie gaan fier zijn op jezelf. Jullie zijn toch geen losers, helemaal niet. Jullie zijn toch niet minder waard dan een blaadje papier waarin wat gras zit gerold! Neen, jullie zijn mensen met karakter en dat zullen we zien en lezen.


Bij mij was het in het begin de dagen die telden. En fier dat ik was dat ik tegen mensen kon zeggen: ik ben drie dagen gestopt, negen dagen, achttien, zevenentwintig. En toen eenendertig ook weer voorbij was, viel ik ineens terug op 1. En werd het getal weer superklein. Maar de eenheidsmaat wel groter, want het was 1 MAAND. En toen dacht ik: ik ga toch dat afzien van 31 dagen niet weggooien voor een zwak moment. En ik heb het niet gedaan.


Nog enkele bevindingen:


- in het begin gebeurde het dat ik droomde dat ik gerookt had. Kwaad werd ik dan wakker omdat al mijn afzien weer weggegooid was. Tot ik me realiseerde dat het een droom was. Oef, ik kon verder en mocht weer een dag bij mijn vorig totaal bijtellen. Ik was goed bezig. Ik was mijn eigen held. Want zo mag je het voelen. Je moet fier zijn op jezelf. Maar zelfs toen ik al meer dan een jaar gestopt was, gebeurde het nog dat ik ervan droomde. Zo zit het in je geest genesteld.

Want dat is het denk ik vooral: het geestelijke. Ik zeg niet dat er geen lichamelijke afhankelijkheid is, maar die gedachten, die altijd maar één richting uitgaan: om zot van te worden. Ook het gevoel: ik weet met mijn handen geen blijf, ik mis iets in mijn handen. Neen, het is niet in de handen dat je iets mist, het is in de geest. En nu kan ik makkelijk een gesprek voeren met mensen, op de bus staan wachten, met vrienden die nog wel roken, buiten gaan staan, zonder dat ik iets tussen mijn vingers moet klemmen om mij een houding te geven.


Wat het bijkomen betreft: elk pondje gaat door het mondje. En weet je wat ik zeg: dieet is (nadien) makkelijker dan het (opnieuw) stoppen met roken. Tenzij je natuurlijk 25kg aankomt. Probeer natuurlijk alles onder controle te houden, maar beloon jezelf maar, ook dat snoepen dat gaat er met de tijd wel af. Ik kan me niet meer herinneren extreem te zijn bijgekomen.


Ik denk ook dat een mens zijn karakter een rol speelt in het stoppen met roken. Ik ben een extreem ambitieus type, dus ik wil kennen en kunnen wat andere mensen misschien niet kunnen. En dat was voor mij een drive. En denk niet dat ik maar een flutrokertje was. In mijn beste tijd had ik (als dertiger) al drie sigaretten van een zeer zware soort en zonder filter (!) weggeblazen vooraleer ik aan mijn ontbijt begon. En ik heb het gekund, dus jullie ook. Want wat ik kan kunnen jullie zeker.


Beginnen met minderen, daar geloof ik niet in: als je zegt ik rook per dag 25 sigaretten, dus nu rook ik er nog ééntje om 11 uur, en eentje om 16 uur en de laatste om 20 uur, dat is (denk ik) jezelf iets wijs maken. Want op een moment heb je ruzie, ben je zenuwachtig, …. en de sigaret van 11 uur wordt gerookt om 10 uur en die van 16 uur, die nemen we maar om 14 uur. En die van 20 uur wordt onmiddellijk na het avondeten genomen. Dat lukt misschien voor 1 dag, maar 's anderendaags wordt er na het avondeten gerookt, en ook die van 20 uur moet nog op. En voor men het weet wordt het aantal weer opgedreven.


Ik denk dat de harde aanpak de enige juiste is, maar iedereen moet het op zijn manier doen, als het allemaal maar tot hetzelfde resultaat leidt: weg met de stinkstok!


Ik leef met jullie mee, maar ga jullie niet pamperen in jullie strijd! Jullie waren zo flink om er alleen aan te beginnen en nu moeten jullie ook flink zijn om het alleen tot een goed einde te brengen. (Hier komt mijn slecht karakter boven :-$ :-$ :-$ )

Jullie kunnen het, net als die miljoenen mensen voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Mammezel, als je alles had gelezen dan had je gezien dat ik er al eens ruim 5 jaar vanaf ben geweest. Dus je hele epistel is vast lief bedoeld maar been there done that.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Pipo, bedankt voor de feed-back, maar voor zover ik zie spreek ik jou nergens rechtstreeks aan.

Dus, de info is bedoeld als: wie het schoentje past, die doet er maar zijn voordeel mee. En aangezien jij niet TO bent, mag ik toch mijn bevindingen schrijven.

En lief bedoeld: inderdaad, lief bedoeld.


Moeial.
Alle reacties Link kopieren
@mammezel Dankje voor je bericht

@Pipo* Het weekend was echt kut. Ik schijn wat te heftig te reageren op Champix. Ik was extreem emotioneel en die peuk die bleef maar roepen.
Net bij de dokter geweest en besloten om de dosis te halveren. Het moet woensdag beter gaan, Ik ben benieuwd.

Hoe gaat het daar?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat balen Fleur!! Mijn broer heeft ook ooit Champix gebruikt en die reageerde er ook zo heftig maar dan in de vorm van hevige nachtmerries.

Ben je wel van die peuk afgebleven? Sterkte :hug:

Hier gaat het eigenlijk best goed. Vandaag een paar momentjes dat ik effe dacht van, hmmmmm. Maar het waren gelukkig korte momentjes. Ik kom er wel.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Fleur hoe gaat het? Houd je nog vol? Ik hoop dat het nu beter gaat nu je minder Champix slikt?

Hier gaat het goed, vandaag eigenlijk een verrassend makkelijke dag.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hey Pipo!

Sorry, even niks geplaatst. Alles ging een beetje anders dan verwacht.
Maar van die peuk ben ik afgegeven! Als sta ik er wel mee op en ga ik er mee naar bed. En ik vraag me minimaal 1 keer per dag af waarom ik überhaupt gestopt ben. Het peukie was toch zo lekker?

Helaas gelijk een moment gehad waarbij ik op de "proef" werd gesteld. Een familielid heeft een hartaanval gehad. Dat kwam er nog even bij en was best pittig.

Verder gaat het nu wat beter wat betreft de champix, dosis is gehalveerd en daar reageer ik veel beter op.
Nu is het wel zaak om zo snel mogelijk te minderen zodat ik er zo snel als kan vanaf ben.

Ik verlang en kijk uit naar het moment dat mijn "honger" in een sigaret weg is.

Hoe is het met jou? Gaat het je nog steeds goed af?
Alle reacties Link kopieren
Hey! Ik ben op dag 5 van het niet roken.
Heb mijn halve leven gerookt, ben ooit een jaar gestopt geweest. Maar dit is weer echt een serieuze echte stop.
Ik zit wel steeds te vreten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 27 dagen gestopt. Over het algemeen gaat het goed. Af en toe wel echt een moment waarbij ik denk "ik moet nu een sigaret" maar ik hou vol :thumbsup:

Waar ik minder blij mee ben zijn de kilo's die er bij komen.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat zijn mindere berichten Fleur. Wel sterk dat je niet bent gaan roken!

Hier gaat het nog steeds goed. Nog steeds wel elke dag een of twee momentjes dat ik even denk van, ik zou wel een peukie lusten maar die momenten zijn ook vrij snel weer voorbij.

Inmiddels 8 dagen rook vrij en ik ben niet extra gaan snoepen of eten, dus dat is ook prettig!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet veel momenten dat ik denk dat ik wil roken. Gisteren wel een aantal keer, door visite waar ik altijd mee rook. Dan wil ik "meedoen".
Ik vraag me niet vaak af waarom ik gestopt ben. Ik bedenk me vaker dat het fijn is dat ik niet meer rook.
Ik verwen mezelf met veel lekkers (snaaiwerk) en ook lekkere gezonde dingetjes zoals verse sapjes enz. Het maakt me op dit moment niet uit als ik aankom. Wel wil ik binnenkort opletten dat ik niet teveel suiker binnen krijg met dat gesnoep. Maar voor nu, is het wel even prima.
Alle reacties Link kopieren
Het extra eten valt bij mij wel mee. Ik heb eerder een verminderde eetlust.
Ik ben inmiddels ook 8, bijna 9 dagen rookvrij. Ik blijf het bijzonder vinden, dit is voor mijn voor het eerst dat ik zo lang rookvrij ben.
Wel heb ik af en toe een jaloezie aanval, vooral sochtends als ik wakker word, naar al die mensen die sochtends wel mogen roken als ze hun bed uit komen, en ik niet.
Het monstertje vraagt dat om 1 peukie maar ik weet zeker dat het er dan gelijk weer 20 zijn.
Het zou fijn zijn als ik wakker word en ik geen drang meer voel. Niet dat ik gelijk moet rennen voor ontbijt etc en continu iets moet bedenken om mezelf bezig te houden en af te leiden.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt saai maar ik kan alleen maar zeggen dat het hier nog steeds goed gaat!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Fleur0029 schreef:
12-01-2019 08:15
Ik ben inmiddels ook 8, bijna 9 dagen rookvrij. Ik blijf het bijzonder vinden, dit is voor mijn voor het eerst dat ik zo lang rookvrij ben.
Waauw, dat ga je toch nooit meer opgeven, hé Fleur. Elke dag = vorig totaal + 1, dus je wint elke dag

Fleur0029 schreef:
12-01-2019 08:15
Wel heb ik af en toe een jaloezie aanval, vooral sochtends als ik wakker word, naar al die mensen die sochtends wel mogen roken als ze hun bed uit komen, en ik niet.
Weet je wat ik had als ik op straat liep? Dan zou ik op mensen die aan het roken waren, hun hielen zijn getrapt, Zo kort liep ik er achter. Enkel maar om nog een klein beetje mee te kunnen profiteren van de sigarettenrook die zij achterlieten, en die ik dan nog eens kon ruiken. Heerlijk!


Fleur0029 schreef:
12-01-2019 08:15
Het zou fijn zijn als ik wakker word en ik geen drang meer voel.
Daar ga ik eerlijk in zijn, dat gaat nog wel een tijdje duren, maar trek je op aan wat je ervoor in de plaats krijgt: bewonderende blikken van mensen die het niet kunnen, een schoner huis, een betere gezondheid, een stralende huid, een dikkere geldbeugel, eigenwaarde. Echt Fleur, je moet je nu 100% inzetten, maar geloof me, je krijgt een veelvoud terug.

Ook aan alle andere stoppers: volhouden he!!!
Bailey26 schreef:
11-01-2019 16:46
Waar ik minder blij mee ben zijn de kilo's die er bij komen.
Persoonlijk denk ik dat - over een tijd als je aan een dieet denkt om de snoep-kilo's eraf te krijgen - het makkelijker is dan nu te stoppen. Dus, beloon jezelf maar en de rest volgt later. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Fleur, hoe gaat het?

Ik heb vorige week de app QuitNow geïnstalleerd. Da's ook lekker motiverend. Volgens die app ben ik nu bijna 11 dagen gestopt, heb ik 137 sigaretten NIET gerookt, € 43,- bespaart en zijn bijvoorbeeld mijn hartslag, bloeddruk en temperatuur inmiddels weer normaal.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Hier een niet-roker, dus heb geen tips voor jullie. Maar wil jullie gewoon even veel succes wensen met stoppen!
Pipo: dat is op alle vlakken al heel veel winst in bijna 11 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
14-01-2019 19:11
Ik heb vorige week de app QuitNow geïnstalleerd. Da's ook lekker motiverend. Volgens die app ben ik nu bijna 11 dagen gestopt, heb ik 137 sigaretten NIET gerookt, € 43,- bespaart
Ik heb die app ook, en vind hem ook wel motiverend. Vooral het aantal niet gerookte sigaretten en het geld wat daarmee is bespaard.
Ik ben vandaag een maand gestopt zag ik net :cheer2:
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de app ook. Ik vond vooral de eerste dagen de chat erg fijn. Ik moet zeggen dat het steeds beter gaat. Ja, Ik denk nog geregeld aan die sigaret maar probeer ook in te zien welke leuke dingen ik nu allemaal doe in plaats van even een peukie roken.
De hunkering en worden steeds minder, gelukkig! Ook ben ik bijna van de Champix af, wat een troep ia dat zeg.
We gaan vrolijk door. Partner en ik hebben besloten dat als de kinderen het huis uit zijn, wij weer gaan roken. Het was voor ons ergens een kleine opluchting, we mogen roken maar willen het niet.
Maar aangezien we nog geen kinderen hebben, zijn we tegen die tijd alweer 30 jaar verder voordat we mogen roken ;).



@mammezel Dankjewel voor je lieve woorden!
Alle reacties Link kopieren
Fleur, mooi voornemen, pas gaan roken als de kinderen de deur uit zijn :rofl:

Ik heb elke dag wel 1 of 2 momentjes dat ik denk van, ik zou wel een peukie willen. Maar het zijn ook echt maar momentjes.

Mijn man is niet gestopt met roken. Ik vind hem op dit moment echt nog zo erg stinken :sick:
Die kauwt voorlopig verplicht op kauwgom :lol:
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
03-01-2019 21:25
Verstandig dat je besloten hebt om te gaan stoppen met roken, ik ben ondertussen al meer dan 2 jaar gestopt met roken en vandaag keek ik naar de nieuwe prijzen van tabak en ben nu des te meer gelukkiger dat ik niet meer rook. Mensenlief, wat is dat een dure hobby geworden :O

Succes!
Ik ben nu bijna 24 jaar gestopt met roken. Paar weken geleden even uitgerekend wat ik bespaar. Als ik nu nog zou roken met de prijzen van tegenwoordig, scheelt me dat gewoon ruim 2000 euro per jaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven