Gezondheid alle pijlers

Onhandig ritme, te laat in slaap vallen

04-01-2019 11:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik een maand geleden teruggekomen ben van een vakantie (5 uur tijdverschil), heb ik een laat ritme, ik val pas rond 2 uur ‘s nachts in slaap. Als ik eenmaal slaap, is het wel onafgebroken, ik word tussentijds niet wakker.

Normaal gesproken ga ik op doordeweekse dagen rond 11 uur naar bed, slaap vrijwel direct en sta rond 7 uur op, in de weekenden is het vaak een uurtje later. Nu lukt dat al een tijd niet. Zolang ik nog vakantie had, was het geen probleem en werd ik rond 9 a 10 uur ‘s ochtends uitgeslapen wakker. In vakanties heb ik wel vaker een laat ritme, maar na 2 werkdagen ben ik altijd wel weer gewend. Dit keer echter niet...

Vooral overdag ben ik nu moe, maar ‘s avonds neemt de energie juist weer toe. Ik merk dat mijn lichaam ook van slag is, ik werd een paar dagen te vroeg ongesteld. Ik hoop ook dat, als je te weinig slaap krijgt (nu zo’n 5 a 6 uur per nacht ipv gemiddeld 8), je vanzelf wel zo moe bent dat je wel in slaapt valt. Dat moment komt nog niet. Aan de ene kant wil ik me er niet te druk over maken, aan de andere kant merk ik dat ik er niet gezelliger van word.

Heeft iemand tips om hier vanaf te komen?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Een week lang de wekker elke dag om 7 uur zetten. Gevolg = overdag moe en chagrijnig, ‘s avonds gewoon weer energie ;-D. Nu zet ik de wekker in het weekend niet meer en slaap dan tot 9 a 10 uur. Zou ik het hiermee zelf in stand houden en is het een kwestie van de aanhouder wint?
- Sporten. Van ‘s avonds sporten kreeg ik altijd al energie, dus dat helpt niet. Door overdag te sporten, was ik overdag moe, maar ‘s avonds alsnog weer klaarwakker
- Ik drink geen koffie, ‘s avonds laat ik frisdrank ook staan. Drink wel elke avond 1 of 2 koppen thee, misschien die ook laten staan?
- Een wijntje ‘s avonds maakt geen verschil.
- Gewoon om half 11 op bed gaan liggen
- Ik merk weinig verschil tussen wel of geen schermen (tv, smartphone, e-reader) voor het naar bed gaan. De helderheid van mijn smartphone en e-reader is sowieso laag in het donker.

De afgelopen maand was niet de gezondste qua eten. Zou dat veel invloed kunnen hebben?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik zou proberen om een nachtje door te halen. Dus helemaal niet gaan slapen, overdag dan maar chagrijnig en dan ‘s avonds op tijd naar bed en wekker om 7 uur zetten.
Alle reacties Link kopieren
Warm bad 's avonds en dan meteen door naar bed?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!

Een warme douche (heb helaas geen bad) en dan direct door naar bed kan ik vanavond wel proberen. Ik douche wel vaker ‘s avonds, maar dan ga ik niet direct door naar bed. Zal de temperatuur dan ook even wat hoger zetten dan normaal.

Aan een nacht doorhalen heb ik ook al zitten denken. Dat is misschien wel een optie voor volgend weekend, mocht het dan nog steeds zo zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Avondje wellness, massage boeken voor in de avond...
malibu82 schreef:
04-01-2019 11:28
Bedankt!

Een warme douche (heb helaas geen bad) en dan direct door naar bed kan ik vanavond wel proberen. Ik douche wel vaker ‘s avonds, maar dan ga ik niet direct door naar bed. Zal de temperatuur dan ook even wat hoger zetten dan normaal.

Aan een nacht doorhalen heb ik ook al zitten denken. Dat is misschien wel een optie voor volgend weekend, mocht het dan nog steeds zo zijn.

Ik heb met regelmaat oproepdiensten waarbij de nacht aan het werk ben. Wanneer ik dan klaar ben ga ik niet naar bed en ga ‘s avonds weer op tijd naar bed. Wanneer ik wel ga slapen dan heb ik hetzelfde probleem als jij.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
04-01-2019 11:32
Avondje wellness, massage boeken voor in de avond...
Dat klinkt ook als een heel goed idee! Het is alweer een tijdje geleden dat ik in een sauna ben geweest, maar ik vind het heerlijk. En massages ook!

Er zijn 2 sauna's in de buurt, ik ga eens kijken of ze een leuk avondarrangement hebben.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
04-01-2019 11:36
Ik heb met regelmaat oproepdiensten waarbij de nacht aan het werk ben. Wanneer ik dan klaar ben ga ik niet naar bed en ga ‘s avonds weer op tijd naar bed. Wanneer ik wel ga slapen dan heb ik hetzelfde probleem als jij.
Sla je dan regelmatig een nacht helemaal over of slaap je van tevoren nog een paar uur? Het lijkt me wel pittig..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
probeer eens magnesium, kun je in tabletvorm slikken of in je badzout gooien (je neemt het kennelijk ook goed op via je huid) bijkomend voordeel, minder kramp van/tijdens sporten

ik zou inderdaad je thee even laten staan 's avonds of vervangen door caffeine vrije thee (kamillethee dan juist bijvoorbeeld) en een glaasje melk nemen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Magnesium heb ik volgens mij nog wel ergens thuis liggen, inderdaad om kramp tegen te gaan.
Bedankt voor de tip!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ervaring vanuit nachtdienst: jezelf dwingen om weer in het normale ritme te komen, en niet maar ‘afwachten’ wat je lijf zelf doet. Als ik dat doe ben ik echt dagenlang niet in een goed ritme te krijgen.

Dus: wekker zetten voor de ochtenden, en ‘s avonds op je normale tijdstip naar bed.
malibu82 schreef:
04-01-2019 11:50
Sla je dan regelmatig een nacht helemaal over of slaap je van tevoren nog een paar uur? Het lijkt me wel pittig..

Nee ik sla dan helemaal over. Ik ben overdag aan het werk en daaraan vast ‘s nachts oproepbaar. Afhankelijk van de tijden krijgen we of 8 uitslaapuren en werken dan weer een normale dagdienst, of we zijn de volgende dag vrij. Maar om in een normaal ritme te blijven ga ik dan maar niet slapen, anders slaap ik ‘s nachts niet. 🤷🏼‍♀️ Het is wel pittig maar na 15 jaar weet ik eigenlijk niet beter haha.
Ik hoop dat je snel weer een normaal ritme hebt TO! :)
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
04-01-2019 14:12

Dus: wekker zetten voor de ochtenden, en ‘s avonds op je normale tijdstip naar bed.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Na bijna een maand ben ik gisteravond weer eens om 23 uur in slaap gevallen :yes:

Ik ben gistermiddag met een vriendin met 2 jonge, drukke kinderen op pad gegaan. Ben dat niet gewend en kwam behoorlijk moe weer thuis :$ . Heb vervolgens 's avonds geen thee meer gedronken, heb een lekker warme douche genomen en ben rond 22.45 naar bed gegaan. Vanochtend werd ik uit mezelf om 7.30 wakker.

Ik voel me nog wel wat brak, maar hopelijk kom ik nu uit dat ritme. Ik heb het in ieder geval doorbroken, dus heb goede hoop.

Bedankt voor alle tips!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Woehoe! Lekker TO! Houd dit ritme vast!! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
05-01-2019 08:34
Woehoe! Lekker TO! Houd dit ritme vast!! :cheer:
Dat ben ik zeker van plan! Ga vanavond ook weer gewoon op tijd naar bed.
En anders vraag ik gewoon of ik die kinderen een middag kan lenen ;-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
05-01-2019 08:41
Dat ben ik zeker van plan! Ga vanavond ook weer gewoon op tijd naar bed.
En anders vraag ik gewoon of ik die kinderen een middag kan lenen ;-D

Whahaha dat wilde ik net zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven